  • 1. Data: 2013-04-18 09:56:31
    Temat: Zoom APS-C ze swiatlem 1.8
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Szkoda, że dopiero teraz:

    http://www.optyczne.pl/5776-nowość-Sigma_A_18-35_mm_
    f_1.8_DC_HSM_-_jasny_zoom_na_małe_matryce.html

    Pamiętam 10 lat temu jak wielu się spodziewało, że już za chwilę ktoś coś
    takiego wypuści :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2013-04-18 16:27:24
    Temat: Re: Zoom APS-C ze swiatlem 1.8
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> wrote:

    > Szkoda, że dopiero teraz:
    >
    > http://www.optyczne.pl/5776-nowość-Sigma_A_18-35_mm_
    f_1.8_DC_HSM_-_jasny_zoom_na_małe_matryce.html

    Pomysł, żeby światło było stałe, skrócił ten zoom do mało
    praktycznych ogniskowych. Dodatkowo brak stabilizacji (a cena i tak
    pewnie będzie "ładna"), plus mocowanie tylko C/N. W sumie taki bardziej
    fajerwerk do popisów, niż megapraktyczne narzędzie (ale i tak o
    wszystkim rozstrzygnie optyka i zdjęcia).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2013-04-18 18:42:46
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-04-18 09:56, Ergie pisze:
    > Pamiętam 10 lat temu jak wielu się spodziewało, że już za chwilę ktoś
    > coś takiego wypuści :-)

    Magia liczb. Prawie to samo, co 2.0, ale świat kocha te słynne 0.99 :)
    Ale światło stałe to jest jednak zaleta, przy pstrykaniu na histogram i
    pracy na pełnej dziurze zmienna jasność trochę wkurza, bo wymaga
    każdorazowej korekty naświetlania.

    --
    pozdrawia Adam
    /ten pomnik nie może być samowolą budowlaną, bo został poświęcony/

  • 4. Data: 2013-04-18 22:52:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mariusz [mr.] wrote:

    f_1.8_DC_HSM_-_jasny_zoom_na_małe_matryce.html

    > Pomysł, żeby światło było stałe, skrócił ten zoom do mało
    > praktycznych ogniskowych.

    hm... jakby go zrobili z m3/4 to byłby jak znalazł odpowiednik starych
    dobrych jasnych zoomów 35-70 taaak kiedyś tylko takie były :)

    dla APS-c to on ma rzeczywiście trochę dziwny zakres.

    Dodatkowo brak stabilizacji (a cena i tak
    > pewnie będzie "ładna"), plus mocowanie tylko C/N. W sumie taki
    > bardziej fajerwerk do popisów, niż megapraktyczne narzędzie (ale i
    > tak o wszystkim rozstrzygnie optyka i zdjęcia).

    no właśnie wszytsko zależy od jakości na pełnej dziurze, w końcu tego sie
    nie kupuje aby fotki robic na 3,5 czy 4 bo dopeiro wtedy jest ostry tylko
    na 1.8. Jeśli na 1.8 będzie upiorne mydło to nic z teo nie będzie.

  • 5. Data: 2013-04-20 19:29:23
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
    > hm... jakby go zrobili z m3/4 to byłby jak znalazł odpowiednik
    > starych dobrych jasnych zoomów 35-70 taaak kiedyś tylko takie były :)

    Tak, tak... Wtedy zoomy miały "jakość". Panie dziejku... ;-) A jak
    kogoś nie było stać na tak drogie szkło, to kupował sobie obiektyw
    dwuogniskowy... :))

    Ja po prostu nie lubię szkieł ze stałym światłem - taki wymóg
    oznacza bezproduktywną utratę dłuższych ogniskowych + czasem obcięcie
    światła na szerokim kącie. Taki krótki zakres (jedyny wyjątek, to UWA),
    to właściwie jak rozklekotana stałka z luzami... ;) Zresztą - rzadko
    kiedy taki zakres zoomu nie znajduje się dla stałki w zasięgu "zoomu
    nożnego". Czyli lepiej już byłoby zaprojektować dobrze skorygowane 18 mm
    f/1.4, co nie? ;-)

    Mariusz [mr.]

  • 6. Data: 2013-04-21 18:39:18
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mariusz [mr.] wrote:
> [...]
    >

    > Tak, tak... Wtedy zoomy miały "jakość". Panie dziejku... ;-) A
    > jak kogoś nie było stać na tak drogie szkło, to kupował sobie obiektyw

    nie wiem czy miałeś kiedyś jakieś 35-70 2.8 ale nikkor był bardzo dobrym
    szklem manualnym.

> [...]
    > rzadko kiedy taki zakres zoomu nie znajduje się dla stałki w zasięgu
    > "zoomu nożnego". Czyli lepiej już byłoby zaprojektować dobrze

    stałoogniskowe zoomy powstały w celu pracy profesjonalnej, zwykle na pełnej
    dziurze w całym zakresie oferują co najmniej przyzwoitą ostrość. Stała
    ogniskowa jest wygodniejsza od zmiennej.

    warto mieć po prostu też dobre jasne stałki i tyle...

  • 7. Data: 2013-04-21 19:02:16
    Od: Akarm <A...@w...pl>

    W dniu 2013-04-21 18:39, Marek Dyjor pisze:
    > stałoogniskowe zoomy powstały w celu pracy profesjonalnej
    Podziwiam twój profesjonalizm i wiedzę tajemną!

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.avx.pl

  • 8. Data: 2013-04-21 19:37:54
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
    > nie wiem czy miałeś kiedyś jakieś 35-70 2.8 ale nikkor był bardzo
    > dobrym szklem manualnym.

    Wszystko zależy od tego, o jakiej epoce mówimy. Pierwsze zoomy były
    liczone "na piechotę", nie było całej tej zaawansowanej komputerowej
    symulacji optycznej, nie było też zbyt dobrych powłok szkieł, szkieł
    asferycznych, paru rzeczy jeszcze się uczono. To wtedy urodziła się
    "legendarna" jakość stałek, dziś już nie tak miażdżąca, jak wtedy.

    Z góry uprzedzam - ja tej epoki już nie pamiętam. :)

    > stałoogniskowe zoomy powstały w celu pracy profesjonalnej,

    ...w czasach, gdy jeszcze nie było automatyki, która wyręcza
    człowieka.

    I znowu - dziś to wciąż zaleta pracować na stałym świetle, ale już
    nie aż tak duża, jak kiedyś.

    Mariusz [mr.]

  • 9. Data: 2013-04-21 23:00:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Akarm wrote:
    > Podziwiam twój profesjonalizm i wiedzę tajemną!

    a masz coś mądrego do napisania :)

    podziel sie z nami...

  • 10. Data: 2013-04-21 23:18:36
    Od: Akarm <A...@w...pl>

    W dniu 2013-04-21 23:00, Marek Dyjor pisze:

    > a masz coś mądrego do napisania :)
    >

    > podziel sie z nami...
    Nie dam rady wymyślić nic mądrzejszego niż stałoogniskowy zoom. Czyli
    muszę zamilknąć. :(

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.avx.pl