  • 1. Data: 2012-05-03 17:08:06
    Temat: Zrodla niskoenergetyczne
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    Dysponuję dużą ilością wody o temperaturze 60`C o ciśnieniu
    grawitacyjnym, czyli "nie pod ciśnieniem". Czy macie jakiś pomysł
    jak przetworzyć zawartą w cieple tej wody np. na prąd.

    Kombinowałem już sporo, ale jak na razie pozostaje tylko
    monstrualnie wielki silnik Stirlinga z prądnicą... Może Wy znacie
    jakiś inny (nawet jedynie teoretycznie) pomysł?

    Będę wdzięczny za każdą ciekawą myśl...

    (Są jeszcze wodorki, które w tak małych różnicach temperatur
    odtwarzalnie wydzielają duże ilości gazu, ale to trudne do
    zdobycia substancje).

    --
    Yozwig

  • 2. Data: 2012-05-03 17:16:42
    Temat: Re: Zrodla niskoenergetyczne
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 16:08:06 UTC+1, Yozwig wrote:
    > Dysponuję dużą ilością wody o temperaturze 60`C

    A jaki masz budżet?

  • 3. Data: 2012-05-03 17:19:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_cycle

  • 4. Data: 2012-05-03 17:33:49
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ion-forums@vbya4...
    On Thursday, 3 May 2012 16:08:06 UTC+1, Yozwig wrote:
    > Dysponuję dużą ilością wody o temperaturze 60`C

    A jaki masz budżet?

    Niewielki... W sumie gdyby udało mi się z tego wyprodukować
    średnio ze 7,5kWh dziennie to mógłbym poświęcić na to np.
    roczne fundusze wydawane na prąd, czyli około 2000. Mógłbym
    spróbować dokonać 1,5 lub 2 letniego zwrotu ale powyżej tych
    kwot to mi się poprostu nie skalkuluje. Lepiej założyć bambosze
    i ciągnąć dalej prąd z elektrowni.

    --
    Yozwig

  • 5. Data: 2012-05-03 17:41:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 16:33:49 UTC+1, Yozwig wrote:
> [...]
    > spróbować dokonać 1,5 lub 2 letniego zwrotu ale powyżej tych
    > kwot to mi się poprostu nie skalkuluje. Lepiej założyć bambosze

    No cóż, turbiny na propan i wymiennika na kilka megapaskali za to nie postawisz. Ale
    podoba mi się to co się ostatnio robi modne: ludzie stawiają szklarnie przy
    elektrociepłowniach i ciepłem odpadowym grzeją je przez cały rok, produkując
    pomidory. Pomidory to nie prąd, ale i prąd, i pomidory to pieniądz...
    Konrad
    PS myślę że obok budżetu, następnym bardzo istotnym czynnikiem będzie jak możesz to
    ciepło odbierać. Czy możesz odbierać je w przypadkowych godzinach w przypadkowych
    ilościach, czy musisz zagwarantować stały odbiór na stałym poziomie.

  • 6. Data: 2012-05-03 17:42:51
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    Uzytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    ion-forums@vbfg3...
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_cycle

    No cóz, nie wiem czy butan lub pentan zdolalbym odparowac
    ta woda 60`C az tak, zeby zakrecila turbina. Poza tym koszty
    budowy takiej turbiny na gaz palny bylyby potezne...

    Rozwazalem uzycie czynnika chlodniczego R143a (w koncu
    pracuje w chlodnictwie ;) ) ale nie bardzo widze silnik pneumatyczny,
    który by dal sie do tego zastasowac (zamiast tej turbiny.
    Lopatkowe silniki pneumatyczne maja konstrukcje przewaznie
    na 6-7bar a freon po kontakcie z moja woda dalby z 28 bar...

    Ciekawe czy daloby sie przerobic sprezarke od klimy w samochodzie
    na silnik pneumatyczny? Gdyby tak to "bym byl juz w domu"...

    Ale ja nie znam samochodowych konstrukcji, zajmuje sie wielkimi
    agregatami...

    --
    Yozwig

  • 7. Data: 2012-05-03 17:50:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 16:42:51 UTC+1, Yozwig wrote:
> [...]

    > Ciekawe czy daloby sie przerobic sprezarke od klimy w samochodzie
    > na silnik pneumatyczny? Gdyby tak to "bym byl juz w domu"...

    A turbina Tesli? To nawet domowym przemysłem byś dał radę wyprodukować. Ze starych
    płyt CD- i wcale nie robię sobie jaj!
    Wymiennik na takie ciśnienie może być drogi (lutowane płytówki takie z Castoramy tyle
    nie wytrzymają), ale dałoby się coś wymyślić wykonalnego tymi ręcami. Mam nawet kilka
    gotowych pomysłów, projektuję wymienniki ciepła od piętnastu lat. Pozostaje
    kompresor, bo musisz kondensat wtłoczyć potem do tego wymiennika. Istnieją kompresory
    chłodnicze dające tyle? A jak nie- to pompa hamulcowa od samochodu? Albo wtryskiwacz
    z silnika? Poszłoby to na freonie? A może na tym butanie, albo wręcz propanie?
    Konrad

  • 8. Data: 2012-05-03 17:53:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 May 2012 17:33:49 +0200, Yozwig napisał(a):
> [...]

    > spróbować dokonać 1,5 lub 2 letniego zwrotu ale powyżej tych
    > kwot to mi się poprostu nie skalkuluje. Lepiej założyć bambosze

    Duzo tej wody ?

    Basenik termalny/centrum Spa otworzyc :-)

    J.

  • 9. Data: 2012-05-03 18:08:57
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    ion-forums@yndd32...

    >No cóż, turbiny na propan i wymiennika na

    Nie no, niech Kolega nie przesadza :), aż takdużo ten megapaskal nie jest...
    ;)
    Myślę, że stać mnie nawet na baterię zbiorników na 20 MPa, ot butle
    po tlenie natenprzykład ;). Z turbiną faktycznie jest gorzej, choć może
    to jedynie bariera psychologiczna, może turbo od Mondeo by wystarczyło? ;)
    mam akurat tu pod ręką ;). Ja jednak myślę, że trzaby innego rozwiązania
    albo wręcz pomysłu szukać...

    > Czy możesz odbierać je w przypadkowych godzinach w przypadkowych
    > ilościach, czy musisz zagwarantować stały odbiór na stałym poziomie.

    Mam jej ciąglr 1000 litrów. Zrobiłem sobie własnoręcznie stację
    solarną, tylko trochę przesadziłem z gabarytami ;)

    O tu jest:
    http://dzikijunak.org/gallery/solary
    ze złomowych grzejników i na sterownikach z allegro :P

    Chodzi już drugi rok ten "samograj"...

    --
    Yozwig

  • 10. Data: 2012-05-03 18:10:19
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    > Duzo tej wody ?
    >
    > Basenik termalny/centrum Spa otworzyc :-)

    Sporo, tysiąc litrów dziennie nadwyżki. Basenik uczyniłem ;),
    ale tam woda nie stygnie raczej. A kurortuff nie zamierzam
    otwierać ;)

    --
    Yozwig