  • 31. Data: 2012-05-08 16:10:51
    Temat: Re: program stockfish
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-05-04 00:51, M.M. pisze:

    > Trudno przecenić wartość edukacyjną minimalnych programów i
    > prostych przykładów. Osobiście sporo się nauczyłem właśnie
    > na źródłach TSCP. Dzięki temu mogłem czytać źródła bardziej
    > zaawansowanych programów. Jeśli chciałbyś się zainteresować
    > budową kompilatorów to pewnie rozpoczęcie nauki od czytania
    > najprostszych źródeł byłoby również dobrą lekcją. Ale język
    > C, nie wspominając o C++ to dość duże bydle. Może warto
    > poszukać jakiegoś kompilatora/parsera również dla minimalnego
    > języka?

    Imo, jeśli chodzi o kompilatory, to podstawą jednak jest teoria
    + warsztaty praktyczne na dobrej uczelni. Jeden semestr np. na PP z
    przedmiotu Języki Formalne I Kompilatory i temat stoi otworem,
    uporządkowany. Prowadzą jak po sznurku.

    Najpierw scanner, potem na to jakiś YACC a potem... Imo ważna
    jest kolejność wchodzenia w temat, np. sam fakt rozdzielenia
    scannera od parsera to pierwszy kroczek do przodu. Potem stopniowe
    dodanie do tego kompilacji do jakiegoś kodu pośredniego itp itd.

    Analiza programów bez jakiejkolwiek wiedzy teoretycznej
    (np. co to jest alfabet, jakie są rodzaje gramatyk i pułapkach
    niejednoznaczności, sposoby rozbioru) wydaje mi się jednak
    podejściem koszmarnie nieefektywnym i rokującym z dużym
    prawdopodobieństwem załamanie/porzucenie
    tematu :)

    http://brasil.cel.agh.edu.pl/~11sustrojny/gramatyka-
    formalna/

  • 32. Data: 2012-05-08 17:05:02
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 08 May 2012 16:10:51 +0200, zażółcony napisal:

> [...]
    > scannera od parsera to pierwszy kroczek do przodu. Potem stopniowe
    > dodanie do tego kompilacji do jakiegoś kodu pośredniego itp itd.

    ... na tym poziomie to można znaleźć to samo na pierwszym lepszym wiki
    o kompilatorach. Niektóre parsery BTW są tożsame ze scannerem,
    pytanie czy wykładowca uaktualnił skrypt po dwutysięcznym którymś.

> [...]
    > podejściem koszmarnie nieefektywnym i rokującym z dużym
    > prawdopodobieństwem załamanie/porzucenie

    Czasem można mieć podejście takie jak kompilator: czytać
    sobie kod i oglądać jak jest napisany, a (prawie jak kompilator)
    olewać co on robi na jakimś poziomie. Chociaż jeżeli mam być
    szczery to nieczęsto mam takie zapędy, ale poprawiając wielki
    blob którego nie znam to tak faktycznie działa, nie muszę
    znać całości żeby go odpowiednio przekształcić: robi potem to
    samo, tylko szybciej i się nie wywala, a analizuję go
    bardzo wybiórczo (a'la escape analysis). Oczywiście tak jest
    wtedy, gdy muszę poprawić coś, co mam centralnie w dupie,
    poza tym że ma działać potem lepiej.

    Uprzedzając: znam teorię.

    Edek

  • 33. Data: 2012-05-08 22:37:26
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    zażółcony <r...@c...pl> napisał(a):

    > Imo, jeśli chodzi o kompilatory, to podstawą jednak jest teoria
    Z pewnością podstawą każdego trudniejszego zadania jest teoria.

    Jednak podstawy to zdecydowanie nie wszystko. Weźmy np. taki
    teoretyczny algorytm mini-max, albo nawet alpha-bete do gry w
    szachy czy warcaby - program oparty jedynie o takie podstawy nie
    będzie grał lepiej niż małpa. A tymczasem dobre programy pokonują
    najlepszych ludzi, dobre kompilatory generują lepszy kod maszynowy
    niż programiści...

    Samo parsowanie albo zamiana na kod maszynowy nie wydaje się
    trudnym zadaniem. Bardzo pracochłonnym jest, ale każdy przeciętny
    programista jakby zadał sobie ten spory trud to podejrzewam żeby zrobił
    kompilator języka C.

    Natomiast strasznie enigmatyczne wydaje mi się generowanie ekstremalnie
    wydajnego kodu maszynowego - takiego prawie optymalnego.

> [...]

    > scannera od parsera to pierwszy kroczek do przodu. Potem stopniowe
    > dodanie do tego kompilacji do jakiegoś kodu pośredniego itp itd.
    Zawsze mnie dręczył temat jakiegoś języka który by się dało
    skompilować nie do kodu maszynowego, ale do innego języka wysokiego
    poziomu, choćby do tych trzech: Javy, C i C++ :) Składnia jakaś
    Javo-podobna...

> [...]
    > podejściem koszmarnie nieefektywnym i rokującym z dużym
    > prawdopodobieństwem załamanie/porzucenie
    Hmmm nie wiem, nigdy nie miałem wystarczającej motywacji aby brać się
    za pisanie analizatora jakiegoś bardziej skomplikowanego formatu.
    Jak dotąd, zawsze gdy się zapowiadała jakaś ciekawsza praca, to potem
    okazywało się że to student 3go roku szuka pomocy do pracy inż bo sam
    nie umie programować w żadnym języku.

    Tak z własnego zainteresowania to intryguje mnie jedynie tak jak już
    pisałem wyżej: jakiś meta-język kompilowany do kilku różnych języków
    wysokopoziomowych - ale to masa roboty, pewnie nigdy nawet nie zacznę
    takiego projektu.

  • 34. Data: 2012-05-08 23:16:59
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 08.05.2012 16:10, zażółcony wrote:
> [...]
    > + warsztaty praktyczne na dobrej uczelni. Jeden semestr np. na PP z
    > przedmiotu Języki Formalne I Kompilatory i temat stoi otworem,
    Tu są materiały:
    http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Podstawy
    _kompilator%C3%B3w

    Michoo

  • 35. Data: 2012-05-09 10:11:02
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 08 May 2012 20:37:26 +0000, M.M. napisal:

> [...]
    > trudnym zadaniem. Bardzo pracochłonnym jest, ale każdy przeciętny
    > programista jakby zadał sobie ten spory trud to podejrzewam żeby zrobił

    Zwłaszcza, że najpopularniejsze kompilatory C/C++ nie mają generowanych
    parserów, pisane są ręcznie.

    > Natomiast strasznie enigmatyczne wydaje mi się generowanie ekstremalnie
    > wydajnego kodu maszynowego - takiego prawie optymalnego.

    Niektóre uczelnie uczą albo uczyły zaczynając nie od parsowania
    tylko od struktur danych i optymalizacji. Wszystko co wrzuca
    się do worka zwanego peephole jest jak najbardziej odpowiednie
    na początek. Jeżeli mnie pamięć nie myli, ten program zajęć pomija
    całkowicie parsowanie. Nie jestem pewien czy określenie "teoria"
    jest najszczęśliwsze, bo zajęcia to głównie praktyka, cała teoria
    sprowadza się do reguły as-if oraz rozwinięć w kierunku przekształceń
    co może zahaczać o różne tematy takie jak currying.

> [...]
    > skompilować nie do kodu maszynowego, ale do innego języka wysokiego
    > poziomu, choćby do tych trzech: Javy, C i C++ :) Składnia jakaś

    Tak jest i/lub było. Kiedyś Fortran kompilował się do C, później
    od razu do formy pośredniej, bo tak jest lepiej. Istnieje co najmniej
    kilka kompilatorów tworzących nie binarki a może nie tyle Javę,
    co bajtkod JVM. Nie muszą mieć składni Javo-podobnej, to są bardziej
    strukturalne zależności. Więc możesz stworzyć kolejny.

    Edek