  • 1. Data: 2010-01-22 15:50:31
    Temat: czy alternator bedzie dzialal w wodzie ?
    Od: "peter" <a...@F...pl>

    czy alternator zanurzony w wodzie ma prawo dzialac, jesli tak to jak dlugo ?
    pytanie do fachowcow, teoretykom podziekuje.

  • 2. Data: 2010-01-22 16:04:11
    Temat: Re: czy alternator bedzie dzialal w wodzie ?
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "peter" <a...@F...pl> napisał w wiadomości
    > czy alternator zanurzony w wodzie ma prawo dzialac, jesli tak to jak dlugo
    ?
    > pytanie do fachowcow, teoretykom podziekuje.

    Łada Niva bez problemu działa
    Pobyty w wodzie powyżej alternatora
    5 - 15 minut wielokrotnie
    Zbyszek

  • 3. Data: 2010-01-22 16:38:22
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > czy alternator zanurzony w wodzie ma prawo dzialac, jesli tak to jak dlugo ?
    > pytanie do fachowcow, teoretykom podziekuje.
    Może. Trzeba zdjąć wentylator żeby oporów nie robił. Jak łożyska będą nierdzewne
    i rozwiążesz problem ich smarowania to długo będzie poprawnie pracował. Bardziej
    mu będzie szkodziło wyjmowanie z wody niż to ze będzie cały zanurzony. Ze
    względu na lepsze chłodzenie będzie go można obciążyć z 10 razy bardziej niż na
    powietrzu. Są silniczki do małych motorówek. Niczym nie są uszczelniane. Pracują
    całkowicie zalane wodą.

  • 4. Data: 2010-01-22 17:03:10
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-01-22 16:38, kogutek pisze:
> [...]
    > powietrzu. Są silniczki do małych motorówek. Niczym nie są uszczelniane. Pracują
    A co z komutatorem (w silniczkach) albo ślizgami do wzbudzenia (w
    alternatorze)? Zakładając że nie będzie to woda zdemineralizowana czysta
    i obojętna, to miedziany komutator i grafitowe szczotki mogą ucierpieć,
    zwłaszcza pod napięciem gdy zacznie zachodzić elektroliza dookoła nich.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2010-01-22 17:47:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "peter" <a...@F...pl> napisał
    > czy alternator zanurzony w wodzie ma prawo dzialac, jesli tak to
    > jak dlugo ?
    > pytanie do fachowcow, teoretykom podziekuje.

    Myslisz ze fachowcow zanurzajacych alternatory w wodzie jest tak
    duzo ? :-)

    Bedzie dzialal. Dopoki mu elektroliza istotnych polaczen nie
    przegryzie, co potrwa co najmniej pare godzin i mocno zalezy od
    czystosci wody.

    Profesjonalne urzadzenia na wysokie napiecia sa woda chlodzone.
    Woda jest kiepskim przewodnikiem .. pod warunkiem ze najczystsza.

    J.

  • 6. Data: 2010-01-22 18:21:10
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    peter pisze:
    > czy alternator zanurzony w wodzie ma prawo dzialac, jesli tak to jak
    > dlugo ?
    > pytanie do fachowcow, teoretykom podziekuje.

    Tzn. minimum mgr alternatorstwa podwodnego czy jak? :)

    IMO w czystej (nieprzewodzącej prądu) wodzie będzie działał, jak
    nalejesz kranówy, to będzie łapał zwarcia i prądu nie będzie.

  • 7. Data: 2010-01-22 18:29:15
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-01-22 18:21, Tomasz Pyra pisze:

    > Tzn. minimum mgr alternatorstwa podwodnego czy jak? :)
    >
    > IMO w czystej (nieprzewodzącej prądu) wodzie będzie działał, jak
    > nalejesz kranówy, to będzie łapał zwarcia i prądu nie będzie.
    Trzeba by zdefiniować jaki alternator.
    Można sobie wyobrazić alternator nieregulowany (bez wzbudzenia
    elektromagnetycznego, wyłącznie magnetyczne, jak w niektórych motorach),
    więc elementy ruchome będą nie-elektryczne i wodo-odporne (pomijając
    brud w łożyskach itp). A elementy elektryczne tzn uzwojenie w stojanie
    jest normalnie drutem emaliowanym, wyłącznie jego końce są obrane i
    lutowane/zaciskane, i to by trzeba poprawniej zaizolować, bo elektroliza
    zje luty od razu.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 8. Data: 2010-01-22 18:32:01
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    BartekK pisze:

> [...]
    > elektromagnetycznego, wyłącznie magnetyczne, jak w niektórych motorach),
    > więc elementy ruchome będą nie-elektryczne i wodo-odporne (pomijając

    A to nie wiedziałem że takie są.
    U mnie jest "otwarty" prąd przekazywany szczotkami i jak tam się
    dostanie przewodząca woda, to ładowania nie będzie.

  • 9. Data: 2010-01-22 20:54:40
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał

    > U mnie jest "otwarty" prąd przekazywany szczotkami i jak tam się dostanie
    > przewodząca woda, to ładowania nie będzie.

    No popatrz. A u mnie działa. Pewnie dlatego ze nie wiedziałem o
    Twojej teorii :) Powiedz to wszystkim bawiacym sie w offroad...
    Pod woda dziala tez rozrusznik, aparat zaplonowy, sprzeglo,
    reflektory. Nie dziala za to klakson, ale nie jest to specjalnie
    uciazliwe.
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 10. Data: 2010-01-22 21:07:19
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > Pod woda dziala tez rozrusznik, aparat zaplonowy, sprzeglo,
    > reflektory. Nie dziala za to klakson, ale nie jest to specjalnie
    W mojej Ładzie Niva i alternator i rozrusznik działa pod wodą
    bez żadnych dodatkowych uszczelnień .
    Jedyne co robie , to przed wjazdem do wody specjalnym
    aerozolem psikam przewody wys.napięcia i moduł zapłonu .
    Niva jest na wtrysku wielopunktowym . Niema gaźnika , do
    filtra powietrza dołączony jest snorkiel .Wentylatory chłodnicy
    są elektryczne i jest ich wyłącznik w kabinie .
    Niva nie raz była w wodzie powyżej maski silnika i najczęściej
    wypływała o własnych siłach .
    Zbyszek