  • 1. Data: 2009-07-30 21:18:41
    Temat: dzielnik czasu trwania sygnału
    Od: Wojciech Bartoszyński <w...@p...pl>

    Witam.

    Na elektronice nie bardzo sie znam. Problem mam następujący:

    Pewne urządzenie steruje innym urządzeniem (wykonawczym)
    przy pomocy czasu trwania sygnału. Czas ten jest
    programowalny w urządzeniu sterujacym (z klawiatury) z
    dokładnością do jednej sekundy.

    Urządzenie wykonawcze obsługuje dwadzieścia różnych sygnałów
    (i wykonuje dalsze czynności wg. dwudziestu różnych
    algorytmów). Sygnał 1-sekundowy z urządzenia sterujacego
    powoduje wykonanie algorytmu pierwszego w urządzeniu
    wykonawczym, sygnał 2-sekundowy - algorytmu 2-go itd.

    Problemem jest fakt, że urządzenie sterujące czasem
    "oszukuje": mimo zaprogramowanego sygnału np 8-sekundowego
    podaje czasem impuls 9-sekundowy lub tez 7-sekundowy, choć w
    większości przypadków sygnał jest prawidłowy.
    (W każdym razie tak sygnały identyfikowane są przez
    urządzenie wykonawcze, ale ono dokładnie "mierzy" czas).
    Długość sygnału jest - jak sądzę - fałszowana o +- niecałą
    sekundę.

    Rozwiązanie obecnie stosowane to ograniczenie sie do sześciu
    algorytmów działania urządzenia sterujacego. Algorytm
    pierwszy wpisany jest w urządzeniu sterowanym trzy razy:
    pod jedną, dwie i trzy sekundy, algorytm drugi - pod 4, 5, 6
    itd.

    Minusy tego rozwiązania są dwa:
    1. zmniejszenie ilości możliwych do wykorzystania
    algorytmów z 20 do 6 (ewentualnie 7)
    2. konieczność programowania (dość uciążliwego) 3 razy
    większej liczby algorytmów niz faktycznie potrzebnych.

    Wymyśliłem, że gdyby zastosować układ, który po podaniu
    sygnału na wejście, po jego zakończeniu wysyłałby na wyjściu
    sygnał o czasie trwania równym połowie wejściwego -
    programowałbym w urządzeniu sterującym sygnał o długości
    dwukrotnej w stosunku do wymaganej i powinno być OK.
    (ewentualnie dzielący przez 3)

    Czy istnieje jakiś układ (najchętniej gotowy, do kupienia)
    który by to realizował? Oczywiśie im prostszy (i tańszy) tym
    lepiej. Sygnał to 230V AC, ale urządzenie wykonawcze
    zaakceptuje też 24V DC.

    Może jakieś inne koncepcje rozwiązania problemu?

    --
    pozdrawiam - Wojtek Bartoszyński
    *****

  • 2. Data: 2009-07-31 07:52:52
    Temat: Re: dzielnik czasu trwania sygnału
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Wojciech Bartoszyński" <w...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:1nbcon7me4alm.14bzjxexcgmk8.dlg@40tude.net...
> [...]
    > podaje czasem impuls 9-sekundowy lub tez 7-sekundowy, choć w
    > większości przypadków sygnał jest prawidłowy.

    Najprościej - wykorzystuj tylko algorymy różniące się o 2 sekundy...

> [...]
    > programowałbym w urządzeniu sterującym sygnał o długości
    > dwukrotnej w stosunku do wymaganej i powinno być OK.

    Niestety, nie wyobrażam sobie układu dzielącego pojedynczy impuls na równe
    części.
    Konieczna byłaby interwencja wewnątrz układu sterującego, tzn. najpierw jest
    układ
    generujący impulsy o czasie trwania 0.5, a potem są one dzielone przez 2.
    Jeśli jest układ generujący ciąg impulsów - można z tego wydzielić sygnał
    sinusoidalny
    (1-szą harmoniczną), następnie ten sygnał powielić x2 lub 3 i znowu
    ukształtować prostokąt.
    Oczywiśćie przy powielaniu traci się informację o fazie, tzn. ten
    wygenerowany impuls
    bedzie miał jakieś niesprecyzowane przesunięcie względem pierwotnego.
    Podejrzewam, że prościej zbudować od zera układ generujący impulsy o
    określonym
    czasie trwania.
    pzdr,
    Andrzej

  • 3. Data: 2009-07-31 08:40:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Wojciech Bartoszyński" <w...@p...pl>
    > napisał w
    >
    > Najprościej - wykorzystuj tylko algorymy różniące się o 2
    > sekundy...

    O ile rozumiem - moze miec problem. Wydaje polecenie, a odbiornik
    ignoruje.

    > Niestety, nie wyobrażam sobie układu dzielącego pojedynczy impuls
    > na równe części.

    Mikroprocesorem bez problemu. Albo i bez, ale procesorkiem
    najprosciej :-)
    Ale to wymaga jednak znajomosci elektroniki, bo gotowca nie kupisz.

    Ale kto wie czy najrozsadniej nie byloby jednak poprawic uklad
    sterujacy zeby sie nie mylil.
    Albo w ogole zmienic komunikacje.

    J.

  • 4. Data: 2009-07-31 08:54:25
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    > Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Mikroprocesorem bez problemu. Albo i bez, ale procesorkiem najprosciej :-)
    > Ale to wymaga jednak znajomosci elektroniki, bo gotowca nie kupisz.
    A, to ciekawe. Jak chcesz podzielić pojedynczy impuls na dwie równe części?

  • 5. Data: 2009-07-31 09:20:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości
    > A, to ciekawe. Jak chcesz podzielić pojedynczy impuls na dwie
    > równe części?

    Tak jak to autor zapisal - procesor mierzy czas impulsu, a po jego
    skonczeniu generuje drugi,
    dwa razy krotszy.

    Zamiast procesora moze byc licznik z odpowiednim sterowaniem, albo
    analogowy uklad z integratorem ..

    J.

  • 6. Data: 2009-07-31 18:22:45
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

> [...]

    > skonczeniu generuje drugi,
    > dwa razy krotszy.
    >
    > Zamiast procesora moze byc licznik z odpowiednim sterowaniem, albo

    Masz rację. Nie wpadłem na to, żeby zmierzyć długość impulsu i wygenerować
    odpowiednio krótszy.
    Zasugerowałęm się fazą, co w tym przypadku jest nieistotne. Człowiek uczy
    się przez całe życie.
    pzdr,
    Andrzej