  • 31. Data: 2022-07-11 22:34:18
    Temat: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 11.07.2022 o 20:41, Piotr Gałka pisze:

    > Takie podsumowanie co mi się teraz wydaje aby się upewnić.
    >
    > 1. VAT-owiec wystawia fakturę.

    Tak

    > 2. Jeśli to za co wystawia fakturę jest przedmiotowo zwolnione z VAT (z
    > którejś tam wypowiedzi kojarzę, że korki są zwolnione) to nadal wystawia
    > fakturę VAT, ale w miejscach gdzie normalnie są kwoty VAT pisze zw.

    Tak, podobnie jak ze sprzedażą 8%, 5% i 0% (tak, oprócz zw. jest jeszcze 0%)

    > 3. Nie VAT-owiec wystawia Rachunek.

    Tak

    > Nie umiem pozbyć się myślenia o tym jak o oddzielnej działalności.

    Oddzielne źródło przychodu, działalność jedna.

    > Czyli różnica między produkcją a wynajmem jest większa niż między
    > produkcją a usługami (zakładam, że korki można nazwać usługami).

    Tak sobie to wymyślił ustawodawca.

    > Zastanawiam się co oznacza 'odmienna forma działalności'.
    > Czy dobrze kombinuję, że to co pisałeś dotyczy wynajmu nie będącego
    > działalnością gospodarczą.

    Naturalnie.

    Jak wynajem w formie działalności
    > gospodarczej to nie będzie odmienną formą od drugiej działalności bo się
    > okaże, że nie są dwie działalności a jedna?

    Tego nie wiem. Moja firma nie posiada nieruchomości na wynajem. Ba, nie
    posiada w ogóle nieruchomości :)

    > Sorry, że w koło Macieja to samo, ale w sumie w błąd wprowadza mnie
    > fragment z podanego przez Ciebie linka:
    >
    > "Pamiętaj! Wybór przez wspólnika stawki liniowej PIT skutkuje
    > opodatkowaniem w tej formie wszystkich jego dochodów z działalności
    > gospodarczej."
    >
    > Nie przeglądałem całości - wysłałem sobie link na domowy komputer z
    > planem, że przejrzę (ale nie wiem czy dziś).
    > Ale przejrzałem okolicę tego zdania i nie znalazłem nigdzie
    > analogicznego mówiącego, że wybranie rozliczenia według skali w SPJ też
    > skutkuje opodatkowaniem w tej formie wszystkich dochodów z DG.

    Dlaczego miałoby być inaczej? Wszak to jedna działalność. Wydaje mi się,
    że to już wcześniej pisałem.

    > Dlatego ponownie pojawiła mi się ta wątpliwość.

    > To już ostatecznie wiem, że ryczałt odpada.
    > Po raz drugi ostatecznie :)

    > Emerytura spowoduje, że kwota wolna ze skali i tak będzie
    > 'wykorzystana'. To powoduje, że wykresy podatek=f(dochód) są znacznie
    > bliżej siebie i potencjalny 'zysk' ze skali jest mniejszy niż w sytuacji
    > bez tej emerytury. Czyli logiczniejszy jest liniowy bo jak się uda
    > przekroczyć próg to 'strata' ze skali szybko rośnie.

    Nie znam się na emeryturach, ale czy przypadkiem nie ulega zawieszeniu
    jeśli emeryt dorabia na boku?

    > Pytanie z zupełnie innej beczki.
    > Czy to prawda, że od przyszłego roku najem z definicji wpadnie w ryczałt?
    > Ostatnie zmiany nic w tym temacie nie zmieniły?

    Nie mój temat, ale czy nie jest już tak od tego roku?

    > Pozostało mi się zorientować, czy KPiR lepiej sobie jakoś samemu
    > prowadzić, czy skorzystać z tego co oferuje np. mBank.
    > Miesiąc temu (albo dawniej) trochę przeglądałem ich opis na ten temat,
    > ale nie pamiętam aby było jakoś tak krok po kroku do poziomu
    > pojedynczych zapisów. Albo jeszcze nie wszystko przejrzałem.

    KPIR przy paru fakturach na krzyż nie jest skomplikowana. Pytanie ile
    mBank każe sobie płacić za KPiR.

    > Doba jest zdecydowanie za krótka :(

    Szybko biegnij na zachód :)

    --
    Pete

  • 32. Data: 2022-07-12 14:05:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-11 o 22:34, Pete pisze:

    > Oddzielne źródło przychodu, działalność jedna.

    Wiem, że temat już się przewijał, ale nowe skojarzenie po przetrawieniu
    informacji, że to jedna działalność.
    Czy jak SPJ jest VAT-owcem to JDG na pewno może nie być VAT-owcem.
    Skoro to jedna działalność..

    Chyba, że kwestia bycia VAT-owcem nie jest związana z działalnością
    tylko ze źródłem przychodów.
    Czyli trzeba mówić, że źródło przychodów jest VAT-owcem a o działalności
    nie można tak powiedzieć bo ona może zawierać zarówno źródła o-VAT-owane
    jak i nie o-VAT-ownane.

    Sedno zagadnienia - zgłaszając JDG w takiej sytuacji można określić
    (zakładam, że jest tam gdzieś ptaszek do postawienia lub nie) jako
    zwolnione z VAT?

    > Dlaczego miałoby być inaczej? Wszak to jedna działalność. Wydaje mi się,
    > że to już wcześniej pisałem.

    W tym fragmencie już nie pytam tylko próbuję tłumaczyć zawiłe podłoża
    mojego rozumowania:
    Skoro to jest oczywiste bo to jest jedna działalność to po co napisali,
    że jak się wybierze liniowo to dotyczy to wszystkiego. Skoro
    podkreślili, że wybranie liniowego dotyczy wszystkiego, a nie napisali,
    że decyzja (skala/linowy) dotyczy wszystkiego to może sugerować, że z
    wybraniem skali jest jednak jakoś inaczej niż z wybraniem liniowego.

    Ot takie dywagacje związane z moją naturą że z tekstu wyczytuję tylko to
    co jest napisane i prawie automatycznie (nieomal podświadomie) szukam
    wszelkich niedopowiedzeń jako potencjalnych luk.

    Pierwsze moje zetknięcie z normami w 2002 roku było takie że od razu
    napisałem do PKN, że w normie (pierwszej jaką w życiu czytałem) jest byk
    bo treść jest dla mnie sprzeczna z logiką. Odpowiedź dostałem tego
    samego dnia - że było sprawdzane przez wielu ekspertów więc nie może być
    źle. Ale w załączeniu dostałem oryginał tego fragmentu. No to już mogłem
    dokładnie napisać co źle przetłumaczyli i zrobił się bezsens.
    Tym razem odpowiedź dostałem po 2 tygodniach, a po jakimś czasie normę
    poprawili.

    > Nie znam się na emeryturach, ale czy przypadkiem nie ulega zawieszeniu
    > jeśli emeryt dorabia na boku?

    To dotyczy tylko emerytur przyznanych przed osiągnięciem wieku
    emerytalnego (pomostowych ?) i są wtedy jakieś limity ile emeryt może
    dorobić nie tracąc prawa do emerytury. Szczegółów nie znam bo nie
    ćwiczymy tego przypadku.

    > Nie mój temat, ale czy nie jest już tak od tego roku?

    Ja wiem tyle. Tak miało być od tego roku, ale gdzieś widziałem
    informację, że odroczyli tę zmianę o rok. Odroczyli w ten sposób, że jak
    ktoś w tym roku zaczyna to już musi ryczałtem, a jak ktoś kontynuuje i
    rozliczał według skali to może nadal według skali. Ale już od 2023
    podobno z automatu przejcie na ryczałt.
    Uwierzyłem tej informacji (bo nie mam siły wszystkiego sprawdzać -
    przecież ludzie kiedyś muszą pracować, aby na ten burdel ładem zwany
    ktoś zarabiał) i przestałem wpłacać zaliczki od najmu.
    Rozumiem, że w przyszłym roku nie będę musiał zgłaszać, że zmieniam
    formę rozliczenia na ryczałt tylko po prostu muszę to zmienić.
    Jeszcze nie wiem jak w praktyce się taki ryczałt rozlicza - będę szukał
    pod koniec roku.

    > KPIR przy paru fakturach na krzyż nie jest skomplikowana. Pytanie ile
    > mBank każe sobie płacić za KPiR.

    Jakieś 2 miesiące temu zapłaciłem (jak co miesiąc) ZUS z prywatnego
    konta w mBanku. Skutkiem był natychmiastowy telefon z mBanku i dałem się
    naciągnąć na porozmawianie o ofercie dla JDG.
    To była jakaś promocja, która już się skończyła. Teraz jest następna -
    pewnie trochę inna.
    Wtedy było jakoś tak, że przez miesiąc ma się wszystko za darmo, a potem
    trzeba wybrać. Samo konto wieczyście gratis, jeśli z niego płaci się
    ZUS. Były 3 poziomy wsparcia (10zł, 30zł, (?? może 50)zł). W tym
    ostatnim to były jakieś analizy całej działalności więc pewnie KPiR
    mogło być w tych 30zł/miesiąc.

    > Szybko biegnij na zachód :)

    Bedzie dłuższa, ale w roku będzie ich mniej.
    To może lepiej na biegun :)
    P.G.

  • 33. Data: 2022-07-12 17:18:27
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 12.07.2022 o 14:05, Piotr Gałka pisze:

    > Wiem, że temat już się przewijał, ale nowe skojarzenie po przetrawieniu
    > informacji, że to jedna działalność.
    > Czy jak SPJ jest VAT-owcem to JDG na pewno może nie być VAT-owcem.
    > Skoro to jedna działalność..

    Nie nie nie. Spółka jawna to prawie samodzielny byt (wszak ma swój NIP)
    ale nie posiada osobowości prawnej. Jest płatnikiem VAT ale nie PIT/CIT

    Natomiast wspólnicy SpJ to osobna kategoria. I jeśli prowadzi
    działalność tylko w formie spółki, to z definicji nie podlega VAT.
    Natomiast jeśli dłubie jeszcze coś na boku, to w zależności co dłubie -
    to albo może być albo musi być VAT-owcem

    > Chyba, że kwestia bycia VAT-owcem nie jest związana z działalnością
    > tylko ze źródłem przychodów.

    Nie.
    VAT-owcem jest się z obowiązku kiedy prowadzi się usługi wymienione w
    ustawie, przekroczy przychód.

    > Czyli trzeba mówić, że źródło przychodów jest VAT-owcem a o działalności
    > nie można tak powiedzieć bo ona może zawierać zarówno źródła o-VAT-owane
    > jak i nie o-VAT-ownane.

    źródła mogą być takie i takie, ale podatnikiem VAT czynnym się jest albo
    nie jest. Nie można być i nie być.

    > Sedno zagadnienia - zgłaszając JDG w takiej sytuacji można określić
    > (zakładam, że jest tam gdzieś ptaszek do postawienia lub nie) jako
    > zwolnione z VAT?

    Tak, jest chyba kilkanaście pozycji, musisz wskazać z jakiego tytułu
    chcesz być zwolniony z VAT.

> [...]
    > że decyzja (skala/linowy) dotyczy wszystkiego to może sugerować, że z
    > wybraniem skali jest jednak jakoś inaczej niż z wybraniem liniowego.

    Ha.
    Chyba nakłamałem trochę.
    Wg tego (nie do końca rozumiem wyjaśnienie):
    https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00261

    Można mieć różne formy opodatkowania. Ale z tego zawiłego opisu
    zrozumiałem, że
    1. Nie można łączyć liniowego ze skalą.
    2. można łączyć ryczałt z liniowym/skalą.

    Przepraszam za wprowadzenie w błąd.

> [...]
    > ZUS. Były 3 poziomy wsparcia (10zł, 30zł, (?? może 50)zł). W tym
    > ostatnim to były jakieś analizy całej działalności więc pewnie KPiR

    wfirma aktualnie 11,27 netto/mies
    infakt 20 netto/mies
    Mała księgowość RP - 99 rocznie

    > Bedzie dłuższa, ale w roku będzie ich mniej.
    > To może lepiej na biegun :)

    :)

    --
    Pete

  • 34. Data: 2022-07-12 18:59:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-12 o 17:18, Pete pisze:

> [...]
    > zrozumiałem, że
    > 1. Nie można łączyć liniowego ze skalą.
    > 2. można łączyć ryczałt z liniowym/skalą.

    Mam parę sekund na odpowiedź. Jutro przejrzę i spróbuję zrozumieć co
    dokładnie napisałeś.

    > wfirma aktualnie 11,27 netto/mies
    > infakt 20 netto/mies
    > Mała księgowość RP - 99 rocznie

    Dzięki za te informacje. Jeszcze do tego tematu nie doszedłem, a mam już
    solidne poczatkowe dane :)
    P.G.

  • 35. Data: 2022-07-13 16:02:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > źródła mogą być takie i takie, ale podatnikiem VAT czynnym się jest albo
    > nie jest. Nie można być i nie być.

    - nasza SPJ jest podatnikiem VAT,
    - my, wspólnicy nie jesteśmy,

    Ale jeśli któryś z nas dodatkowo rozpocznie działalność z definicji
    podlegającą VAT to wtedy powstanie sytuacja którą ja określiłbym tak:
    - jako wspólnik SPJ nie jestem VAT-owcem,
    - jako robiący to i owo jestem VAT-owcem.

    > Tak, jest chyba kilkanaście pozycji, musisz wskazać z jakiego tytułu
    > chcesz być zwolniony z VAT.

    Zakładam, że będę rozumiał w której pozycji mieszczą się korki.

> [...]
    > zrozumiałem, że
    > 1. Nie można łączyć liniowego ze skalą.
    > 2. można łączyć ryczałt z liniowym/skalą.

    Przejrzałem ten tekst.

    Oni piszą o dwóch działalnościach (-działalności jednoosobowej,
    -działalności w formie spółki).
    Przystępuję do wybijania sobie z głowy koncepcji, że jeden NIP to jedna
    działalność a ewentualnie różne źródła przychodów. Nie powinno mi pójść
    trudno bo od zawsze myślałem o tym jak o dwóch działalnościach - tak jak
    oni tam piszą.

    Czyli wszystko wskazuje, że tym razem z poziomem ufności 99% (dotychczas
    do informacji z pspp przypisywałem 90%) mogę stwierdzić:
    - zlecenia od dotychczasowego zleceniodawcy nie blokują opodatkowania
    JDG ryczałtem,
    - opodatkowanie SPJ liniowo nie blokuje opodatkowania JDG ryczałtem.

    I o to chodziło.
    Wygląda na to, że ryczałt będzie najrozsądniejszy (prościej i taniej).

    > wfirma aktualnie 11,27 netto/mies
    > infakt 20 netto/mies
    > Mała księgowość RP - 99 rocznie

    Jestem pewien, że każdy z tych programów będzie dawał dużo więcej
    możliwości, niż potrzeba przy ryczałcie. Więcej możliwości niż potrzeba
    to zawsze bardziej skomplikowany program.
    Będzie trzeba się zastanowić, czy rejestru przychodów nie będzie
    prościej obsłużyć arkuszem kalkulacyjnym.
    P.G.

  • 36. Data: 2022-07-13 16:23:42
    Od: Tomasz <n...@i...invalid>

    Piotr Gałka w

    > Jestem pewien, że każdy z tych programów będzie dawał dużo więcej
    > możliwości, niż potrzeba przy ryczałcie. Więcej możliwości niż potrzeba
    > to zawsze bardziej skomplikowany program.

    Owszem, ale...

    > Będzie trzeba się zastanowić, czy rejestru przychodów nie będzie
    > prościej obsłużyć arkuszem kalkulacyjnym.

    Skoro nie wyceniasz swojej pracy nad przygotowaniem "excela", nad
    sprawdzeniem kontrahentów (taaa ryczał, to płacę na konto, które mi podadzą,
    co tam VAT...) to może będzie taniej -- do najbliższej kontroli :P

    --
    Tomasz

  • 37. Data: 2022-07-13 17:12:50
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 13.07.2022 o 16:23, Tomasz pisze:
> [...]
    > sprawdzeniem kontrahentów (taaa ryczał, to płacę na konto, które mi podadzą,
    > co tam VAT...) to może będzie taniej -- do najbliższej kontroli :P

    No ale zamierza tylko udzielać korepetycji, więc nie będzie VAT-owcem
    (Art. 43. 1. Zwalnia się od podatku:
    usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym,
    ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli).

    Więc nawet żadnego JPK nie ma.
    IMHO da się opędzić nawet w zeszycie.

    --
    Pete

  • 38. Data: 2022-07-13 17:18:54
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 13.07.2022 o 16:02, Piotr Gałka pisze:

    > - nasza SPJ jest podatnikiem VAT,
    > - my, wspólnicy nie jesteśmy,

    Bo jest specjalna kategoria JDG - prowadzona wyłącznie w formie spółki.

    > Ale jeśli któryś z nas dodatkowo rozpocznie działalność z definicji
    > podlegającą VAT to wtedy powstanie sytuacja którą ja określiłbym tak:
    > - jako wspólnik SPJ nie jestem VAT-owcem,

    spółka jest.

    > - jako robiący to i owo jestem VAT-owcem.

    to i owo nie na rzecz spółki.
    Ale też zapewne trzeba zaktualizować wpis w CEIDG - że oprócz spółki
    robisz to i owo

    > Zakładam, że będę rozumiał w której pozycji mieszczą się korki.

    Lepiej mieć pod ręką ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
    i usług.

> [...]
    > Będzie trzeba się zastanowić, czy rejestru przychodów nie będzie
    > prościej obsłużyć arkuszem kalkulacyjnym.

    Da się, ale trochę liczenia będzie.
    (kwota do ZUS, odliczenia ZUS)

    --
    Pete

  • 39. Data: 2022-07-13 19:47:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-13 o 16:23, Tomasz pisze:

    > Skoro nie wyceniasz swojej pracy nad przygotowaniem "excela",

    Używam namiętnie arkuszy kalkulacyjnych do wszystkiego. Jak w ciągu dnia
    nie otwieram z 5 z nich to znaczy, że nic nie robię.

    Jak przygotowywałem rozliczenie najmu to miałem dużo dziwnych rzeczy do
    policzenia.
    Developer w ostatniej chwili rozdzielił mieszkanie od garażu, a
    wynajmuję tylko mieszkanie. Jaka część kredytu na mieszkanie?
    Nie wiedziałem, że lepiej wziąć kredyt wcześniej i mieć swoje środki na
    wykończenie. Wziąłem w ostatniej chwili - część na konto dewelopera,
    część na moje - na wykończenie i wyposażenie. I znów jaką część kredytu
    mogę uznać, za związaną ze źródłem przychodu.
    Ogólnie chodziło o to jaką część odsetek mogę wliczać w koszty najmu.

    Rejestr przychodów dla ryczałtu wydaje mi się, że powinien być banalnie
    prosty. Ale nie wykluczam, że lepiej może być użyć jakiegoś programu.
    Na pewno poczytam o nich. Ale wydaje mi się, że tam nie będzie tak, że
    zaznaczę flagę [v]Ryczałt i program będzie miał tylko jedną kolumienkę
    liczb. Nie wiem czy da się zobaczyć program w działaniu bez jakichś
    cyrków w stylu podawanie swoich danych.

    > nad
    > sprawdzeniem kontrahentów (taaa ryczał, to płacę na konto, które mi podadzą,
    > co tam VAT...)

    Napisałeś to niezrozumiałym dla mnie szyfrem.
    Mam wrażenie, że masz coś innego na myśli niż korepetycje.

    > to może będzie taniej -- do najbliższej kontroli :P

    Nie napisałem 'taniej'. Napisałem 'prościej'.

    Poza tym ogólnie lubię mieć wszystko pod kontrolą, a nie, że jakiś
    program coś tam jakoś policzył.

    Na przykład jak potrzebowałem DES, AES, SHA, CMAC, HMAC to nie wziąłem
    żadnej biblioteki tylko pobrałem ze strony https://www.nist.gov opisy
    tych algorytmów i je sobie sam napisałem.

    Moje doświadczenie jest takie, że z czyimiś programami to zawsze tylko
    kłopoty. Przez wiele lat, co roku US wzywał nas wszystkich bo ich
    program nie umiał prawidłowo zweryfikować naszych PITów.
    % udziału w zyskach w PIT każą wpisać z dokładnością do 2 miejsc po
    przecinku (u nas to 16,67%). A gdzie indziej trzeba wpisać np. przychód
    firmy i przychód przypadający na wspólnika (czyli 1/6). Jakiś baran
    piszący program sprawdzał kwotę o 8 miejscach znaczących (z groszami)
    stosując po drodze w obliczeniu liczbę, która została zaokrąglona do 4
    miejsc znaczących i nie pomyślał, że to się nie musi zgadzać.

    Kiedyś przez nie zauważony przeze mnie błąd w programie do PITów (nie
    sprawdzam wysyłanego pliku (XML chyba)) US zawiadamiał o moim przypadku
    Izbę Skarbową.
    Ogólnie na wydruku (i pdf) wyglądało na dobrze wypełnione (choć było źle
    wypełnione) a wysyłane było źle.
    Dla zainteresowanych:
    Jak się wpisało '1000' to na ekranie (i w pdf) było '1 000' a wysyłało 1000.

  • 40. Data: 2022-07-13 20:12:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-13 o 17:18, Pete pisze:

    > Da się, ale trochę liczenia będzie.
    > (kwota do ZUS, odliczenia ZUS)

    Nie pomyślałem, że taki program ZUSem też się zajmie.
    Głupi jestem - nie?

    Wynika to z tego, że nigdy nie używałem żadnego takiego programu.

    Jakbym pomyślał i zadał sobie takie pytanie to pewnie odpowiedziałbym
    prawidłowo, ale bez zastanowienia to miałem w pamięci to, że na stronie
    mBanku w opisie procedury zgłoszenia działalności krok po kroku na końcu
    było, że trzeba do ZUSu (się pofatygować).
    Zostało mi to w głowie jako "ZUS i tak spada na ciebie człowieku."

    Ten ZUS to chyba jest poważny argument. Tam przy ryczałcie są chyba
    jakieś 3 kwoty, jak się wpadnie w kolejny próg to nawet nie wiem, czy
    trzeba od razu wstecznie zapłacić, czy rozłożyć na kolejne miesiące, czy
    w ogóle dopiero rozliczając rok.
    Od lipca miało wejść, że jakąś tam część jednak można odliczyć (przy
    liniowym) a przy ryczałcie ?
    Na pewno będę się wczytywał w to, ale mając dane z programu będę mógł
    zweryfikować, czy ktoś inny tak samo to zrozumiał jak ja.

    Zaraz, zaraz, a czy jak jest w ZUSie jakiś formularz ZUS P DRA to jak
    tam się wpisze podstawę to on sam nie wyliczy ile się należy.
    Nigdy się nawet nie logowałem jeszcze do ZUS to nie wiem czy to jest
    inteligentny formularz, czy przyjmie wszystko co się wpisze i nic nie
    sprawdza.

    W każdym razie mam argument aby w miarę dokładnie przyjrzeć się tym
    programom.

    Ciekawe, czy ZUS P DRA można ZUSowi wysłać dwa razy - osobno SPJ, osobno
    JDG. Dotychczas jeszcze nie wysyłałem - kolega robi to za nas i wolałbym
    osobno wysłać tylko to co wynika z JDG, ale jak znam ZUS to pewnie 'nie
    da się'.
    P.G.