  • 21. Data: 2022-07-07 20:15:15
    Temat: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-07 o 12:48, Tomasz pisze:

    > I się dogadali jak dziad z obrazem...
    >
    > UZ to w tym przypadku Umowa Zlecemie ;P

    Czułem, że coś źle rozumiem - dlatego ta linijka ze znakiem zapytania.
    Teraz muszę ten fragment przeczytać jeszcze raz to powinienem zrozumieć
    o co biegało.

    A co się możesz uśmiać to Twoje.
    P.G.

  • 22. Data: 2022-07-07 20:49:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-07 o 15:46, Kviat pisze:

    > czy pojęcia które w pytaniu używasz są
    > faktycznie tym, co masz na myśli, albo czy są zgodne ze stanem faktycznym.

    Całe moje pytanie wzięło się stąd, że przeczytałem jakiś długi opis o
    tym jak rozliczać korepetycje. I cały czas czytając wyglądło mi, że
    najrozsądniejszy będzie ryczałt.
    A tu gdzieś pod koniec była uwaga, że jak JDG dostaje zlecenia od
    dotychczasowego pracodawcy to nie może rozliczać się ryczałtem.

    A mój błąd polegał na tym, że dla mnie czy ktoś daje umowę o pracę, czy
    zlecenia to tak czy siak daje pracę więc uważałem, że można go nazwać
    pracodawcą.

    Natomiast zdziwiło mnie, że się okazało, że jakiś inny powód zabrania
    tej JDG rozliczać się ryczałtem bo wyglądało mi, że w tamtym opisie ktoś
    próbował ogarnąć wszelkie możliwe przypadki, ale jedynie ta uwaga o
    dotychczasowym pracodawcy mi podpadła.
    Sądziłem, że jakby był jakiś inny powód to zostałby opisany, a że nie
    został to sądziłem, że wszystko zostało omówione i jedyny problem to
    ustalić, czy te dotychczasowe zlecenia blokują możliwość ryczałtu, czy nie.
    P.G.

  • 23. Data: 2022-07-07 21:23:37
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 07.07.2022 o 20:03, Piotr Gałka pisze:

    > Przyjmuję do wiadomości, że nie umiem nazwać rzeczy dokładnie.
    > Dla mnie jak coś od wielu lat płacę przez 12 miesięcy (luty - styczeń) w
    > tej samej kwocie to jest to ryczałtowo.
    > Słowo ryczałtowo jest mi też obce więc zapewne źle go użyłem.

    Rozumiem. I nie mam pretensji.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rycza%C5%82t

    "ryczałt podatkowy - uproszczona metoda naliczania podatku, bez
    ustalania podstawy wymiaru podatku."

    Zapewne zamieszanie jest związane z tym, że (niesłusznie) jedną z form
    opodatkowania nazywa się "podatkiem ryczałtowym" czy "ryczałt od
    przychodów ewidencjonowanych" - czyli jakiś (stały) procent od
    przychodów - tutaj mimo wszystko trzeba ustalić co miesiąc podstawę
    wymiaru podatku, czyli właśnie wysokość tego przychodu.

    A w sensie ścisłym ryczałtem jest tzw. "karta podatkowa", gdzie
    naczelnik US ustala kwotę do zapłaty przez podatnika.

    Wracając do składek ZUS...
    To, że płacisz co miesiąc tę samą kwotę wynika jedynie z tego, że co
    miesiąc deklarujesz tę samą kwotę jako postawę. A nie ma takiego
    obowiązku. Co miesiąc możesz deklarować inną podstawę (ale nie mniejszą
    niż wynikającą z przepisów) i w związku z tym, co miesiąc płacić inną kwotę.
    W poprzednich latach mogłeś zadeklarować wysokość podstawy raz na
    początku roku i jeżeli "ręcznie" deklaracji (kwoty podstawy) nie
    zmieniałeś, to ZUS sobie sam automatycznie tę kwotę przepisywał (tworzył
    sam deklaracje) na kolejne miesiące z miesiąca poprzedniego (takie
    ułatwienie dla przedsiębiorców, bo jeszcze wcześniej trzeba było
    deklarację rozliczeniową składać co miesiąc, czy podstawę zmieniałeś,
    czy nie).
    Teraz znowu, ze względu na zdrowotne, trzeba składać deklaracje co
    miesiąc, nawet wtedy, gdy podstawy (emerytalnego, rentowego...) nie
    zmieniasz.

    > Wyobraź sobie, że jestem na bezludnej wyspie i jakoś sobie różne rzeczy
    > muszę ponazywać i przy zderzeniu z resztą świata wyłażą na wierzch
    > rozbieżności.

    Wyobraź sobie, że nie jesteś na bezludnej wyspie, więc nie musisz
    nazywać po swojemu.

    > Najpierw zamęczyć dodatkowymi pytaniami?

    Dziwne podejście... szkoda ci czasu na pomęczenie się i poszukanie jak
    co się nazywa, a nie szkoda ci czasu na odpowiadanie na pytania nie na
    temat? (bo będą nie na temat, skoro używasz swojego nazewnictwa...)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 24. Data: 2022-07-09 10:34:05
    Od: Pete <n...@n...com>

    > Nie rozumiem co chcesz powiedzieć.
    > UZ to ubezpieczenie zdrowotne?

    Nope.
    Umowa Zlecenie

    > Składki społeczne to według mnie coś oddzielnego od UZ, płaci się je
    > oddzielnie od UZ.

    Nope.
    Idą w jednej kwocie na jedno konto w ZUS

    > Ale tak jak napisałeś, że płaci się oddzielnie od UZ i JDG sugeruje, że
    > składki społeczne płaci się:
    > - od UZ,
    > - od JDG.

    Tu piszesz z sensem, nawet poprawnie zinterpretowałeś UZ :)

    > No i nie rozumiem pojęcia, że płaci się je od UZ.

    Umowa zlecenie tak jak i umowa o dzieło są oskładkowane wszystkimi
    ubezpieczeniami. Niezależnie od tego, czy osoba pracuje na etat, ma JDG
    i od tego już zapłaciła swoją składkę.

    > Ja wiem tyle (ale to dotyczy stanu z zeszłego roku):
    > - płacimy składki społeczne od działalności w formie SPJ.
    > - jak żona dostaje dodatkowo zlecenia na te korki to od tych zleceń
    > tamta firma opłaca UZ, ale już nie składki społeczne (sprawdziłem w
    > PIT-11).

    Masz rację (i ja również). Składki emerytalne od UZ są obowiązkowe do
    osiągnięcia kwoty wynagrodzenia minimalnego ze wszystkich rodzajów
    dochodów.

    > Może w tym roku jest inaczej.

    Mozę :)

    > Ponieważ teraz składki społeczne od działalności płaci się ryczałtowo a
    > zdrowotne zależnie od dochodu więc przypuszczam, że jak ma się dwie
    > działalności (SPJ i JDG)

    Tonie są 2 działalności. To jest jedna działalność (jeden NIP!!!) a 2
    źródła przychodów

    to składki społeczne zapłaci się chyba raz, a
    > zdrowotne od łącznego dochodu.

    Niezależnie od ilości żródeł przychodów.

    > Myślę, że raz, bo obie te formy nie mają oddzielnej od prowadzącego
    > działalność osobowości prawnej więc to są cały czas składki tej jednej
    > osoby.

    Bingo!

    > Doceniam opieranie swoich wypowiedzi na ustalonych faktach a nie na
    > domniemanych faktach.

    :)

    > W dobrym roku koszty w okolicy 50%, ale w cienkich latach (sprawdziłem
    > 2010 bo był chyba najgorszy) były nawet 78%. Nie zwalnialiśmy ludzi
    > tylko braliśmy kredyty z których wygrzebaliśmy się dopiero w listopadzie
    > 2020.
    > A teraz chyba znów szykuje się kryzys więc % kosztów będzie rósł.
    > Dlatego ryczałt dla SPJ jest totalnie bez sensu.

    Uwaga na zbytnie uogólnienia. Dla Twojej SpJ jest bez sensu. Dla mojej
    byłby OK.

    > Patentuje się jakieś nowatorskie rozwiązania, a zwykłe projektowanie też
    > jest pracą twórczą.

    O ile dobrze pamiętam, to z praw autorskich to tylko program komputerowy
    wpadał w IPBOX. Produkt lub inny pomysł musiał być poparty wnioskiem
    patentowym.

    > Skojarzenie.
    > Położenie na płytce drukowanej dwóch równolegle połączonych
    > kondensatorów obok siebie tak, że pady mają być połączone na krzyż jest
    > opatentowane.

    Tak jak Gugiel i Apple opantentowali kręcące kółko w oczekiwaniu na
    wykonanie akcji.
    Patentuje się wszystko teraz.

    > Sami piszemy.
    > Ale jakich praw autorskich. Kto komu je sprzedaje.
    > Jak kupujesz pralkę to nabywasz prawa autorskie do jej oprogramowania i
    > producent pralki wydziela na fakturze te prawa i od tego płaci mniejszy
    > podatek?
    > Może producent pralki kupuje od programisty.
    > Ale jak my piszemy dla siebie to co - sami od siebie kupujemy?
    > Nie wiem jak to dokładnie jest, ale wspólnicy SPJ są zobowiązani do
    > świadczenia pracy na rzecz spółki. Zmierzam do podobnego wniosku jak
    > pisałem trzeba by z umowy spółki wykluczyć wszystkie mądre prace i
> [...]

    :/

    > Czyli zamiast podliczyć po prostu cały rok to trzeba przeliczać wszystko
    > od początku.
    > Chyba wszystko byłoby prostsze jakby US musiał zakładać, że
    > przedsiębiorca ma prawo nie mieć komputera i nie powinno się od niego
    > wymagać niepotrzebnego liczenia.

    Pora się obudzić.
    Na dzisiaj mamy JPK w chmurze, od 2024 obowiązkowy rejestr faktur online
    dla wszystkich.
    A Ty chciałbyś dalej kamieniem o kamień?

    > Chciałbym dożyć tego jak koronalny wyrzut masy trafi w Ziemię choćby po
    > to aby zobaczyć ten chaos.
    > W 1994 roku jak w naszych urządzeniach zastosowaliśmy zegarek RTC mający
    > rok na 2 cyfrach to naturalne było, że 94 to jest 1994, ale 93 to jest
    > 2093. Uznaliśmy, że możemy dopuścić, że w 2094 te urządzenia zgłupieją.
    > Potem jak była panika milenijna to myślałem, że to tylko szukający
    > sensacji dziennikarze no bo przecież chyba nikt w urządzeniu
    > elektronicznym nie przyjmuje, że 00 to 1900 gdy jeszcze nawet nie było
    > tranzystorów. A tu się okazało że jednak byli tacy geniusze.

    Jak ktoś pisał software w roku 1970 to się nie spodziewał, że jego
    oprogramowanie przetrwa ponad 30 lat.
    A wtedy każdy bajt był na wagę złota.

    > Podaj domniemaną konstrukcję reguły skutkującej tym, że jak SPJ rozlicza
    > się liniowo to zgłoszona dodatkowo JDG nie może mieć ryczałtu.
    https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00161#10
    Pamiętaj! Wybór przez wspólnika stawki liniowej PIT skutkuje
    opodatkowaniem w tej formie wszystkich jego dochodów z działalności
    gospodarczej.

    --
    Pete

  • 25. Data: 2022-07-11 15:28:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-07 o 21:23, Kviat pisze:

    > Wyobraź sobie, że nie jesteś na bezludnej wyspie, więc nie musisz
    > nazywać po swojemu.

    Dlatego pisałem o zderzeniu.

    > Dziwne podejście... szkoda ci czasu na pomęczenie się i poszukanie jak
    > co się nazywa, a nie szkoda ci czasu na odpowiadanie na pytania nie na
    > temat? (bo będą nie na temat, skoro używasz swojego nazewnictwa...)

    Podejście wynika z nieświadomości, że źle ponazywałem jakieś rzeczy.
    Myślałem, że ponazywałem dobrze. Brak świadomości, że się czegoś nie wie
    prowadzi do tego, że nie zada się o to pytania.

    Myślałem, że słowo ryczałt między innymi oznacza, ze coś jest cały czas
    stałe. Skoro wpłaty do ZUS płaciłem stałe (zmiana kwot raz na rok) to
    uważałem, że jak nazwę to płaceniem ryczałtem to będzie jasne.

    Szczerze to pisząc to nawet nie kojarzyłem, że te kwoty, które co roku
    musiałem wyszukać na stronie ZUS to są jakieś % od czegoś. Dla mnie od
    lat były to po prostu kwoty do zsumowania aby ustalić wysokość przelewu
    do ZUS.

    P.G.

  • 26. Data: 2022-07-11 16:54:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-09 o 10:34, Pete pisze:

    > Tonie są 2 działalności. To jest jedna działalność (jeden NIP!!!) a 2
    > źródła przychodów

    No i nawet pojęcie 'działalność' nie całkiem dobrze rozumiem.

    Ale SPJ ma swój NIP, a każdy z nas ma swój. Tylko, że podatki każdy
    płaci osobno według swojego NIP. To pewnie NIP SPJ jest tylko dla VAT.

    > Uwaga na zbytnie uogólnienia. Dla Twojej SpJ jest bez sensu. Dla mojej
    > byłby OK.

    To nie była wypowiedź ogólna. SPJ użyłem dla odróżnienia od JDG a nie
    jako wszystkie SPJ w Polsce.

    > O ile dobrze pamiętam, to z praw autorskich to tylko program komputerowy
    > wpadał w IPBOX. Produkt lub inny pomysł musiał być poparty wnioskiem
    > patentowym.

    Tak ogólnie to jest to dziwne. To jest jakby oparte na założeniu, że jak
    program to na pewno coś twórczego, a jak inny projekt to nie.

    > Pora się obudzić.
    > Na dzisiaj mamy JPK w chmurze, od 2024 obowiązkowy rejestr faktur online
    > dla wszystkich.
    > A Ty chciałbyś dalej kamieniem o kamień?

    Czy korepetytor (zwolnienie z VAT) uczniowi wystawia fakturę, czy coś
    innego? Rachunek?
    Czy to też będzie podlegało pod ten obowiązkowy rejestr.

    Z tego wynikało by, że najprościej chyba skorzystać z oferty banków,
    gdzie zgłaszając JDG dostaje się w pakiecie (z kontem) fakturowanie.
    Można liczyć, że to ich fakturowanie zajmie się już tym rejestrem.

    > https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00161#10
    > Pamiętaj! Wybór przez wspólnika stawki liniowej PIT skutkuje
    > opodatkowaniem w tej formie wszystkich jego dochodów z działalności
    > gospodarczej.

    To mi nasuwa jeszcze jedno bardzo istotne pytanie:
    Czy jakby przychody z SPJ rozliczać według skali (to każdy wspólnik
    deklaruje indywidualnie) to przychody z JDG (korepetycje) można by
    rozliczać ryczałtem 8.5%.
    No bo rozumiem, że przeszkodą jest wybranie rozliczenia liniowego a nie
    fakt prowadzenia działalności w formie SPJ.

    Jeśli przy skali można tu ryczałt to dochodzę do chyba trudnego pytania:
    Jak to zrobić zgłaszając JDG w trakcie roku, gdy już poszła do US
    deklaracja o liniowym (automatycznie przepisywana na następny rok).
    Mamy wyjątkowy rok. Jak rozumiem w związku ze zmianami podatków w ciągu
    roku rozliczając go będzie można zmienić te deklaracje.
    Tylko czy da się zgłosić z JDG ryczałt a konto tego, że się potem zmieni
    podatki SPJ z liniowego na skalę?

    Dzięki za poświęcony mi dotychczas czas.
    Jakoś znajduję (z trudem) czas na prowadzenie dyskusji tutaj, a nie
    znalazłem jeszcze czasu na przesiedzenie i przeszukanie samemu sieci.
    Ale biorąc pod uwagę ile błędów robię to uważam, że lepiej zapytać
    ludzi, którzy się znają i naprostują moje błędy, a jak już z mojej
    bezludnej wyspy znajdę się w cywilizacji to będę w stanie ze
    zrozumieniem czytać samemu.

    Jak próbowałem sam czytać to np. otrzymywanie zleceń od dotychczasowego
    zleceniodawcy interpretowałem jako zlecenia od dotychczasowego
    pracodawcy (no bo zlecenia rozumiałem też jako dawanie pracy).
    P.G.

  • 27. Data: 2022-07-11 17:56:59
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 11.07.2022 o 16:54, Piotr Gałka pisze:

    > Czy korepetytor (zwolnienie z VAT) uczniowi wystawia fakturę, czy coś
    > innego? Rachunek?

    JAk jest VAT-owcem - to faktura VAT. Jak nie jest - to rachunek.

    > Czy to też będzie podlegało pod ten obowiązkowy rejestr.

    Obawiam się, że rachunek też może podlegać. Ale nie interesowało mnie
    to, więc nie wiem.

    > Z tego wynikało by, że najprościej chyba skorzystać z oferty banków,
    > gdzie zgłaszając JDG dostaje się w pakiecie (z kontem) fakturowanie.
    > Można liczyć, że to ich fakturowanie zajmie się już tym rejestrem.

    Kto wie...

> [...]
    > Czy jakby przychody z SPJ rozliczać według skali (to każdy wspólnik
    > deklaruje indywidualnie) to przychody z JDG (korepetycje) można by

    Niemożnaby. Jedna działalność (JDG), jedna metoda podatkowa. Mogą się
    mieszać różne metody - ale to z powodów różnych form działalności.
    Np JDG, wynajem nieruchomości, zasiłek chorobowy - każdy może być inaczej.

    Ale w ramach jednej JDG możesz stosować jedną metodę podatkową.

    > No bo rozumiem, że przeszkodą jest wybranie rozliczenia liniowego a nie
    > fakt prowadzenia działalności w formie SPJ.

    j.w. - jest. Już ci to na początku pisałem - że jeśli korki chcesz mieć
    na ryczałt, to i SpJ na ryczałt. A co za tym idzie - wszyscy wspólnicy
    muszą przejść na ryczałt.

    > Jeśli przy skali można tu ryczałt to dochodzę do chyba trudnego pytania:
    > Jak to zrobić zgłaszając JDG w trakcie roku, gdy już poszła do US
    > deklaracja o liniowym (automatycznie przepisywana na następny rok).

    MAsz problem z głowy, bo warunki masz podane wyżej.

    W obecnej sytuacji możesz tylko przejść na skalę albo zostać na liniowym.

    --
    Pete

  • 28. Data: 2022-07-11 20:36:25
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.07.2022 o 15:28, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > musiałem wyszukać na stronie ZUS to są jakieś % od czegoś. Dla mnie od
    > lat były to po prostu kwoty do zsumowania aby ustalić wysokość przelewu

    Rozumiem.
    Więc powinieneś wiedzieć, że nie każdy prowadzący DG deklaruje minimalne
    (wymagane przez prawo) podstawy. Te kwoty na stronie ZUS, to kwoty
    minimalne, a nie zryczałtowane.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 29. Data: 2022-07-11 20:41:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-11 o 17:56, Pete pisze:

    > JAk jest VAT-owcem - to faktura VAT. Jak nie jest - to rachunek.

    Takie podsumowanie co mi się teraz wydaje aby się upewnić.

    1. VAT-owiec wystawia fakturę.
    2. Jeśli to za co wystawia fakturę jest przedmiotowo zwolnione z VAT (z
    którejś tam wypowiedzi kojarzę, że korki są zwolnione) to nadal wystawia
    fakturę VAT, ale w miejscach gdzie normalnie są kwoty VAT pisze zw.
    3. Nie VAT-owiec wystawia Rachunek.

    > Niemożnaby. Jedna działalność (JDG), jedna metoda podatkowa.

    Nie umiem pozbyć się myślenia o tym jak o oddzielnej działalności.

    > Mogą się
    > mieszać różne metody - ale to z powodów różnych form działalności.
    > Np JDG, wynajem nieruchomości, zasiłek chorobowy - każdy może być inaczej.

    Czyli różnica między produkcją a wynajmem jest większa niż między
    produkcją a usługami (zakładam, że korki można nazwać usługami).

    Zastanawiam się co oznacza 'odmienna forma działalności'.
    Czy dobrze kombinuję, że to co pisałeś dotyczy wynajmu nie będącego
    działalnością gospodarczą. Jak wynajem w formie działalności
    gospodarczej to nie będzie odmienną formą od drugiej działalności bo się
    okaże, że nie są dwie działalności a jedna?

    > j.w. - jest. Już ci to na początku pisałem - że jeśli korki chcesz mieć
    > na ryczałt, to i SpJ na ryczałt. A co za tym idzie - wszyscy wspólnicy
    > muszą przejść na ryczałt.

    Sorry, że w koło Macieja to samo, ale w sumie w błąd wprowadza mnie
    fragment z podanego przez Ciebie linka:

    "Pamiętaj! Wybór przez wspólnika stawki liniowej PIT skutkuje
    opodatkowaniem w tej formie wszystkich jego dochodów z działalności
    gospodarczej."

    Nie przeglądałem całości - wysłałem sobie link na domowy komputer z
    planem, że przejrzę (ale nie wiem czy dziś).
    Ale przejrzałem okolicę tego zdania i nie znalazłem nigdzie
    analogicznego mówiącego, że wybranie rozliczenia według skali w SPJ też
    skutkuje opodatkowaniem w tej formie wszystkich dochodów z DG.

    Dlatego ponownie pojawiła mi się ta wątpliwość.

    > MAsz problem z głowy, bo warunki masz podane wyżej.

    To już ostatecznie wiem, że ryczałt odpada.
    Po raz drugi ostatecznie :)

    > W obecnej sytuacji możesz tylko przejść na skalę albo zostać na liniowym.

    Emerytura spowoduje, że kwota wolna ze skali i tak będzie
    'wykorzystana'. To powoduje, że wykresy podatek=f(dochód) są znacznie
    bliżej siebie i potencjalny 'zysk' ze skali jest mniejszy niż w sytuacji
    bez tej emerytury. Czyli logiczniejszy jest liniowy bo jak się uda
    przekroczyć próg to 'strata' ze skali szybko rośnie.

    Pytanie z zupełnie innej beczki.
    Czy to prawda, że od przyszłego roku najem z definicji wpadnie w ryczałt?
    Ostatnie zmiany nic w tym temacie nie zmieniły?

    Dzięki.
    Pozostało mi się zorientować, czy KPiR lepiej sobie jakoś samemu
    prowadzić, czy skorzystać z tego co oferuje np. mBank.
    Miesiąc temu (albo dawniej) trochę przeglądałem ich opis na ten temat,
    ale nie pamiętam aby było jakoś tak krok po kroku do poziomu
    pojedynczych zapisów. Albo jeszcze nie wszystko przejrzałem.

    Doba jest zdecydowanie za krótka :(
    P.G.

  • 30. Data: 2022-07-11 20:43:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-11 o 20:36, Kviat pisze:

    > Więc powinieneś wiedzieć, że nie każdy prowadzący DG deklaruje minimalne
    > (wymagane przez prawo) podstawy. Te kwoty na stronie ZUS, to kwoty
    > minimalne, a nie zryczałtowane.

    Wiem, ale w ferworze 'walki' zapomina mi się :)
    P.G.