    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Fotowoltaika do c.w.u.
    Date: Mon, 6 May 2024 20:40:00 +0200

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Nie musi być FV .... sąsiad z typu pomysłowy dobromir chce sobie sam
    > takie coś zmontować. Chce kupić po 300 zł 4 panele 300 W. Jakiś falownik.
    > Pomyślałem, że może zapytam mądrzejszych coby uratować go przed głupim
    > zakupem.

    Dziś nie widzę konkurencji dla FV. W naszym klimacie kolektory wodne w
    zimie zamarzają, musi być glikol i wymienik, a to kłopotliwe i kosztowne.
    Do tego dochodzi znany problem letnich wyjazdów -- jeśli się nie czerpie
    ciepłej wody, wszystko potrafi się zagotować. Z prądem wychdzi taniej,
    choć wydajność z metra mniejsza.

    Sprawdzają się panele dające w sumie co najmniej napięcie znamionowe
    grzałki (w praktyce 8-10 sztuk), do tego sterownik, który wydusza ze
    słońca ile się da (ze względu na charakterystykę prądowo-napięciową
    ogniw jest to konieczne, nie można połączyć wprost). Robi się też
    mniejsze instalacje, z grzałką na niższe napięcie i mniejszą liczbą
    paneli, ale nie wiem, czy warto. Mam zabukmarkowaną firmę el-car.auto.pl,
    która robi takie rzeczy. Widzę, że ma nawet szerszą ofertę niż trzy lata
    temu, kiedy było mi to potrzebne (to znaczy informacja, bo nie mam tego
    systemu w domu, ale wiem, że działa).

    --
    Jarek