  • 31. Data: 2011-06-10 02:23:25
    Temat: Re: jakas nowa technologia nastepnych 10 lat?
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jun 10, 3:04 am, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:

    > Świat się jednak zmienia: do nie tak dawna zarządzanie dużymi kolekcjami
    > danych było domeną firm, dzisiaj każdy Ziutek może mieć na twardym dysku
    > tysiące filmów czy plików muzycznych i dziesiątki tysięcy zdjęć.
    > Organizacja tego w katalogach jest dla użytkownika dużą uciążliwością.
    Opisy zawsze mozna zrobic i je potem zaindeksowac. Chyba nic
    lepszego nie istnieje.
    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2011-06-10 09:17:45
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jun 10, 3:23 am, Mariusz Marszałkowski <m...@g...com> wrote:

    > Opisy zawsze mozna zrobic i je potem zaindeksowac.

    To się kwalifikuje jako "duża uciążliwość". Poza tym robienie opisów
    do RAWów może być problematyczne.

    > Chyba nic lepszego nie istnieje.

    Istnieją różne rzeczy, ale wszystkie są tak czy inaczej
    problematyczne. To, że nie istnieje porządne rozwiązanie nie znaczy,
    że nie ma na takie zapotrzebowania.

  • 33. Data: 2011-06-10 13:37:47
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jun 10, 11:17 am, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:
> [...]
    >
    > Istnieją różne rzeczy, ale wszystkie są tak czy inaczej
    > problematyczne. To, że nie istnieje porządne rozwiązanie nie znaczy,
    No coz... jesli chce miec mozliwosc innego wyszukiwania niz po
    nazwach katalogow to dodatkowe atrybuty (no moze poza data
    zapisania i rozmiarem pliku) same z siebie sie nie wezma w zadnym
    rozwiazaniu :) Technologia przyszlosci byloby rozpoznanie o
    czym jest dany film/muzyka/itd, ale to by oznaczalo sztuczna
    inteligencje.
    Zdrowia zycze!

  • 34. Data: 2011-06-10 16:33:03
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jun 10, 2:37 pm, Mariusz Marszałkowski <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > nazwach katalogow to dodatkowe atrybuty (no moze poza data
    > zapisania i rozmiarem pliku) same z siebie sie nie wezma w zadnym

    Jak to nie? Jeśli zgrywam zdjęcie w RAW, a potem je konwertuję na JPEG
    albo TIF, obrabiam i wrzucam nawet kilka różnych obrobionych wersji
    (np. różnych kadrów) do różnych albumów, to odpowiednie rozwiązanie
    bez problemu mogłoby powiązać informacje o tym, że dane zdjęcie z
    albumu jest obrobionym kadrem z danego RAWa. Dalej: w RAWie może być
    zapisanych mnóstwo ciekawych informacji, ale tylko program
    "rozumiejący" danego RAWa potrafi je odczytać. Gdyby storage miał
    możliwość trzymania bogatych metadanych na poziomie systemu
    operacyjnego, to sterownik mógłby przy ściąganiu/katalogowaniu zdjęć
    przekazywać te informacje do systemu operacyjnego. Dalej: opisywanie
    wszystkich zdjęć to upierdliwość, ale tak w ogóle można zauważyć, że
    często serie zdjęć robione po kolei tym samym aparatem mają wspólny
    temat, np. imieniny cioci alby wyjazd w Alpy. Wprowadzenie zamiast
    katalogów jakiejś metafory "rolki filmu" byłoby sporym udogodnieniem,
    np. po ściągnięciu zdjęć z aparatu dostajesz widok wszystkich miniatur
    i opcje "Dołącz do poprzedniej rolki <tu nazwa>", "Utwórz nową rolkę",
    "Podziel na rolki", "Nie dołączaj do rolki".

    Dalej: systemy do rozpoznawania twarzy na zdjęciach są już całkiem
    przyzwoite.

    Dalej: przy bogatych metadanych możesz mieć centralną kolekcję swoich
    zdjęć niezależną od urządzenia, na którym ją trzymasz: zgrywasz
    zdjęcia na laptopa, a on sobie spokojnie zrzuca RAWy po wifi na domowy
    serwer (czy urządzenie typu time capsule, czy nawet zwykłego peceta),
    ten robi backup "in the cloud" czy choćby po wypaleniu na płytkę albo
    zbackupowaniu na zewnętrzny dysk mówi laptopowi, że RAW ma już
    odpowiednią ilość kopii zapasowych i można go skasować. Jak z kolei
    będziesz chciał sobie obrobić tę fotkę na laptopie czy na desktopie,
    to odpowiedni RAW może zostać automatycznie dociągnięty przez wifi.
    Wszystkie obróbki, kadrowania, tagowania, układania w albumy itd. tak
    samo mogą być automatycznie synchronizowane z powortem do centralnego
    repozytorium i możesz oglądać swoje zdjęcia korzystając ze wszystkich
    metadanych na laptopie, desktopie, tablecie, telefonie albo na
    telewizorze.

    Od razu mówię: tak, wiem, że różne rzeczy, o których piszę, są już
    realizowane przez istniejące rozwiązania działające na systemie
    plików. Problem jest taki, że każde z tych rozwiązań ma swój sposób
    trzymania tych danych, swoje indeksy, swoje bazy danych, realizują one
    różne kawałki pożądanej funkcjonalności i sklejenie ich wszystkich do
    kupy jest niemożliwe, a migracja z jednego rozwiązania na drugie
    powoduje utratę wszystkich lub prawie wszystkich metadanych.

    Tyle jeśli chodzi o zdjęcia (czy przez analogię inny kontent
    wytwarzany przez samego użytkownika, np. filmy domowe).
    Jeśli chodzi o kontent dostarczony z zewnątrz, np. muzyka (pomijając
    przypadki nagrywania samemu), to jest jeszcze lepiej: przecież nei
    tylko producent może dostarczać metadane, to jeszcze dodatkowo moga
    być one dostępne "in the cloud": poczynając od prostych rzeczy jak
    CDDB, a kończąc na różnych ocenach w serwisach społecznościowych.
    Dodatkowo istnieją różne skompresowane formaty danych i różne
    urządzenia rozumiejące różne formaty: np. mój odtwarzacz samochodowy
    łyka tylko MP3 na CD, ale z kolei na iPoda wolę w miarę możliwości
    wgrywać AAC, bo przy tej samej wielkości daje lepszą jakość. Z kolei
    muzyke moge mieć ripowaną z CD (i np. przechowywaną na domowym
    serwerze jako lossless, albo kompresowaną od razu do wszystkich
    interesujących mnie formatów; mogę też miec muzyke kupowaną online w
    Amazonie w formacie MP3 i w ITMS w formacie AAC. I wolałbym, żeby
    komputer zamiast widzieć dwa pliki "Du Riechst So Gut.mp3" i "Du
    Riechst So Gut.aac" wiedział jednak, że to ten sam utwór zripowany z
    tej samej płytki skompresowany na dwa różne sposoby, i jak mu każę
    wypalać płytkę do samochodu, to daną kolekcję mi wypali w MP3, a jak
    czego ś nie będzie miał w MP3 albo lossless, to spyta czy wolę
    pomonąć, czy przekompresować z AAC. Z kolei jak zgrywam rzeczy na
    iPoda czy telefon, to chcę, żeby komputer wiedział, że jest to
    urządzenie obsługujące i MP3 i AAC, ale że jeśli obydwa są dostępne,
    to ma preferować AAC.

    I tak dalej i tak dalej.

  • 35. Data: 2011-06-11 10:05:26
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    Artur Muszyński wrote:

    > Ja bym widział rezygnację z koncepcji plików do przechowywania aplikacji
    > na rzecz jakiegoś obiektowego storage. To by pozwoliło usprawnić wiele
    > spraw.

    A jaki to jest obiektowy storage? Jesli chodzi o ODBMS to nie sadze, zeby to
    byla przyszlosc. Raczej widze rozwoj w kierunku zastapienia systemu plikow
    przez RDBMS - ale takie "prawdziwe":
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Third_Manifesto

    --
    Michal

  • 36. Data: 2011-06-12 11:02:40
    Od: u...@d...invalid

> [...]
    > technologii ktora byc moze przyjelaby sie i odmienila swiat domowych
    > komputerow w ciagu nastepnych 10 lat? mozna spodziewac sie czegos

    Cloud Computing. Internet jest wszechobecny a dostęp do danych (saveów w
    grach, dokumentów, zdjęć a przede wszystkim kupionych przez Ciebie
    aplikacji) chciałbyś mieć z dowolnego miejsca i dowolnej maszyny po
    zalogowaniu się w odpowiedniej usłudze. To trochę fantastyka ale moim
    zdaniem, może nie za 10 lat ale za 20-cia storage będzie potrzebny
    wyłącznie do plików tymczasowych i skompilowanego kodu zarządzalnego bo
    ten będzie można uruchomić na każdej platformie sprzętowej. Czyli
    komputer to będzie głównie SOC i SSD na tempy ;) A jeśli chodzi o
    programowanie, to tutaj loteria. Bo w zasadzie wszystko co mamy nam
    wystarcza i trudno nam sobie wyobrazić jak jeszcze można ułatwić życie
    programistom. Aż tu w końcu pojawia się... orm, data binding, linq, xaml
    i wiele innych fajnych rzeczy, bez których od chwili ich powstania nie
    da się żyć ;)

  • 37. Data: 2011-06-13 08:35:54
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-06-11 12:05, Michal Kleczek pisze:

> [...]
    > byla przyszlosc. Raczej widze rozwoj w kierunku zastapienia systemu plikow

    Jakoś nie widzę tego Third Manifesto, ale nieistotne :-) RDBMS
    przynajmniej zapewni w sposób naturalny transakcyjność.
    Pisząc obiektowy storage miałem na myśli coś dosłownego. Teraz aplikacja
    od źródła do elementów wykonawczych i stanu to pliki, które są do tego
    procesu zupełnie zbędne.
    Chciałbym, żeby dało się pisać programy lub komponenty, konfigurować,
    uruchamiać i zapisywać stan całkowicie zapominając o plikach. Najlepiej
    w postaci jednego prostego spójnego środowiska. Może to nie jest
    zupełnie nowatorskie, ale nie podoba mi się, że rozwój idzie raczej w
    kierunku ułatwień dla użytkownika a nie dla dewelopera.

    artur

  • 38. Data: 2011-06-13 21:23:03
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jun 13, 10:35 am, Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>
    wrote:

    > nie podoba mi się, że rozwój idzie raczej w
    > kierunku ułatwień dla użytkownika a nie dla dewelopera.

    Żartujesz chyba. W odróżnieniu od pierwszych dekad informatyki:
    a) deweloperzy nie są użytkownikami końcowymi,
    b) użytkowników jest zdecydowanie więcej, niż deweloperów,
    c) to użytkownicy płacą deweloperom a nie odwrotnie.

    Biorąc pod uwagę ten układ sił powinieneś się cieszyć, że w ogóle masz
    jeszcze klawiaturę do programowania. :-) W przyszłości może być z tym
    gorzej.

    A wracając do zapisywaniu stanu bez pamiętania o plikach - wydawało mi
    się, że bazy danych są właśnie po to.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 39. Data: 2011-06-13 21:43:45
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 13/06/2011 22:23, Maciej Sobczak wrote:

    > Żartujesz chyba. W odróżnieniu od pierwszych dekad informatyki:
    > a) deweloperzy nie są użytkownikami końcowymi,

    Zależy czego, nie? Przecież cały czas tworzy się jakieś obłędne ilości
    bibliotek, frameworków, SDKów, systemów version control, source control,
    bug tracking, IDE, powstają ciągle nowe języki itd. Ostatnio pracuję
    trochę wjavowych technologiach i głowa mnie lekko boli od tego, ile tego
    całego krapu jest.

  • 40. Data: 2011-06-16 13:34:52
    Od: darekm <d...@e...com>

> [...]
    > technologii ktora byc moze przyjelaby sie i odmienila swiat domowych
    > komputerow w ciagu nastepnych 10 lat? mozna spodziewac sie czegos

    Trochę późno ale dodam swoje 3 grosze

    Największą zmianą w komputerach domowych będzie nie zwiększenie ich mocy
    obliczeniowej (rdzenie, pamięć storage) tylko znaczące zwiększenie ich
    liczby. Poza podstawowym komputerem stacjonarnym (czy też laptopem)
    pojawiły się netbooki i tablety. Dlaczego : bo są poręczniejsze. Do tego
    należy dodać smartfony, które oprócz tego że mogą skutecznie udawać
    komputer (mając działającą przeglądarkę można zrobić mniej więcej to
    samo co na komputerze) mogą być zawsze z nami (są bardziej osobiste) i
    tym samym wiedzą gdzie jesteśmy (GPS). Do tego telewizor, w którym nie
    rozróżnimy czy oglądany film pochodzi z kabla, sat czy internetu.
    Zacierać się też będzie granica pomiędzy filmem (X muza), telewizją (XI
    muza) a grą komputerową (wg mnie XII muza).

    To dzisiaj, a jutro komputery będą jeszcze bardziej powszechne:
    w kuchni - komputer w lodówce robiący autonomicznie zakupy
    w przedpokoju - komputer w drzwiach wejściowych robiący za strażnika
    (potrafi wpuścić psa ze spaceru)
    w łazience - komputer monitorujący kondycję zdrowotną (waga, wyraz
    twarzy, morfologia,.. )
    - w salonie oprócz telewizora można mieć monitor udający akwarium z rybkami
    w pokoju - robot sprzątający

    w kotłowni - monitorowanie klimatyzacji z uwzględnieniem planów wakacyjnych

    To tak na początek, rzeczywistość jak zwykle przekroczy wyobrażenia i
    znajdzie wielokrotnie więcej zastosowań. W szczególności dotyczy to
    działów zdrowie i rozrywka, najmniej automatyzacja czynności
    (sprzątanie, kupowanie itp.)

    Jednym z problemów do rozwiązania jest sieć. Bo to co obecnie mamy
    (Wifi, GSM) jest tylko teoretycznie mobilne. Ostatnio widziałem
    prezentację z prac nad łącznością w wojsku (nie naszym). Chodziło o
    zapewnienie komunikacji pomiędzy jednostkami (wszystkie rodzaje: od
    komunikatora tekstowego, fonia, video, dostęp do intra i internetu)
    wykorzystując aktualnie dostępne nośniki (dostęp do sieci komórkowej,
    bezpośrednia widoczność jednostek itp). Okazało się że to tego słabo są
    przygotowane nawet protokoły, nie mówiąc o ich implementacji i
    rzeczywistych urządzeniach.

    Dlaczego to może być ważne. Np inteligenty dom może wezwać pomoc bo
    "zniknęliśmy", a tak naprawdę zeszliśmy do piwnicy.

    --
    Darek