  • 1. Data: 2009-03-02 15:09:37
    Temat: kondensatory filtrujące/odsprzegajace
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Przy dzisiejszym postepie technologii można dostać w dobrych cenach
    sporej wielkości kondensatory ceramiczne SMD o wartościach rzędu
    47uF/16V lub 100uF/6.3V w obudowach 1206 lub 1210.
    Czy biorąc to pod uwagę jest wciąż sens używać elektrolity?

    W starych metodach z użyciem elektrolitów daje się równolegle małe
    kondziołki ceramiczne aby otrzymmać niską wypadkową ESR i ELR
    dla dużego przedziału czestotliwości...

    Czasem widuję nawet trzy kondziołki równolegle, elektrolit rzędu
    kilkudziesięciu uF za cewką i DWA kondziorki ceramiczne...
    Zerknijcie na schemacik: http://www.voila.pl/452/mpb3p/?1
    Interesujące jest że używają tam dwu ceramicznych... ale chodzi
    tu zapewne o odsprzęgnięcie potencjalnie dużych MHz z PLL i VCO.

    W każdym razie mam pokusę aby zastąpić w swoim projekcie te
    duże elektrolity kondensatorami ceramicznymi - zalety byłyby takie
    że zamiast dawać 22uF elektrolit i 0.1uF ceramiczny mógłbym dać
    jeden 22uF ceramiczny i zaoszcżędzić trochę kasy i miejsca na płytce.
    Dodatkowo montaż takiego kondziołka byłby ułatwiony bo nie mamy
    polaryzacji której trzeba pilnować przy elektrolitach...

    Czy widzicie jakieś przeciwskazania ku temu posunięciu?

  • 2. Data: 2009-03-02 15:23:50
    Temat: Re: kondensatory filtrujące/odsprzegajace
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > polaryzacji której trzeba pilnować przy elektrolitach...
    >
    > Czy widzicie jakieś przeciwskazania ku temu posunięciu?

    Znalazłem też artykuł wspierający wyrzucenie tantalowców z projektu:
    http://dataweek.co.za/news.aspx?pklNewsId=27008&pklC
    ategoryID=45

  • 3. Data: 2009-03-02 18:16:39
    Od: s...@g...com

    On 2 Mar, 16:23, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > "Pszemol" <P...@P...com> wrote in message

    > Znalazłem też artykuł wspierający wyrzucenie tantalowców z
    projektu:http://dataweek.co.za/news.aspx?pklNewsId=2
    7008&pklCategoryID=45

    Przeciwwskazanie jedno - cena. Chociaż ceramiki są coraz tańsze.
    Czasem też taki ceramik może sporo namieszać w przetwornicy. ESR
    kondensatora filtrującego wprowadza zero do transmitancji układu,
    dzięki czemu może zapobiec powstawaniu oscylacji powodowanych przez
    niestabilną pętlę sprzężenia zwrotnego, oczywiście kosztem większych
    tętnień, czy skoków napięcia.
    Poza tym, to ta ceramika jest paskudnie nieliniowa, nie nadaje się do
    audio, ma też duży współczynnik temperaturowy pojemności (też
    nieliniowy). Do zasilania natomiast są całkiem dobre.

  • 4. Data: 2009-03-02 20:37:34
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Pszemol wrote:
> [...]
    > 47uF/16V lub 100uF/6.3V w obudowach 1206 lub 1210.
    > Czy biorąc to pod uwagę jest wciąż sens używać elektrolity?

    Jak ESL i ESR pasuja i cena jest znosna, to mozna zastapic. Problemem
    moze byc (jak napisal Shogoonn) niestabilnosc temperaturowa, ale to
    mozesz sobie rozne dielektryki dobrac.

    > W starych metodach z użyciem elektrolitów daje się równolegle małe
    > kondziołki ceramiczne aby otrzymmać niską wypadkową ESR i ELR
    > dla dużego przedziału czestotliwości...

    Blad. Dostajesz dla 2 roznych czestotliwosci, a co pomiedzy... to nikomu
    nie chce sie liczyc.

    > Czasem widuję nawet trzy kondziołki równolegle, elektrolit rzędu
    > kilkudziesięciu uF za cewką i DWA kondziorki ceramiczne...
    > Zerknijcie na schemacik: http://www.voila.pl/452/mpb3p/?1

    Patrze. Niebezpiecznie stawiac tak rozne pojemnosci. Masz rozne ESL -
    moga sie porobic wredne rezonanse - a to jest prawie niemozliwe do
    znalezienia (a jak je jeszcze rozrzucisz po plytce zamiast trzymac kolo
    siebie to no comments ;-) ). Bezpieczniej jest dac _takie_same_
    kondensatorki rownolegle, zeby pasozyty zmniejszyc (zrownoleglic).

    > Interesujące jest że używają tam dwu ceramicznych... ale chodzi
    > tu zapewne o odsprzęgnięcie potencjalnie dużych MHz z PLL i VCO.

    To schemat kita z Altery, czy cos mniej wiarygodnego? Bo ja bym roznych
    pojemnosci bez dokladnej symulacji zasilania nie stawial. No i starac
    sie filtrowac powyzej 150-200MHz nie ma sensu - takie filtrowanie jest
    na poziomie struktury. Jesli juz koniecznie chcesz cos zrobic, to wstaw
    0201 bezposrednio na piny - bedzie pewnie lepszy niz 0603 o 5x wiekszej
    pojemnosci.

> [...]
    > że zamiast dawać 22uF elektrolit i 0.1uF ceramiczny mógłbym dać
    > jeden 22uF ceramiczny i zaoszcżędzić trochę kasy i miejsca na płytce.

    Masz na mysli 22uF elektrolit aluminiowy czy moze tantal? Jak tantal to
    popatrz czy da sie go zamienic ceramicznym.

    > Dodatkowo montaż takiego kondziołka byłby ułatwiony bo nie mamy
    > polaryzacji której trzeba pilnować przy elektrolitach...

    Cena ta sama w automacie. Chyba jeszcze nikt nie liczy 'za obrot'?

    > Czy widzicie jakieś przeciwskazania ku temu posunięciu?

    Tez sie zastanawialem. Skonczylo sie na zastanawianiu, bo ceramiczne
    byly wtedy troche drogie.

    --
    Jerry1111

  • 5. Data: 2009-03-02 20:40:36
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Piotr Curious Gluszenia Slawinski wrote:
    > chodzi o sygnaly wysokich czestotliwosci.
    > zauwaz jednak jeden 'szczegol', mianowicie rozmiary/moc gromadzona per
    > objetosc...
    > wystarczy bowiem dodac maly ceramiczny kondensatorek zeby zablokowac wysokie
    > czestotliwosci, i wtedy pozostaje juz tylko problem z tymi nizszymi.

    Ale Pszemol chce tyle samo uF, tylko w innej techonologii - jesli dobrze
    zrozumialem.

    --
    Jerry1111

  • 6. Data: 2009-03-02 20:41:14
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Pszemol wrote:

> [...]

    wystarczy bowiem dodac maly ceramiczny kondensatorek zeby zablokowac wysokie
    czestotliwosci, i wtedy pozostaje juz tylko problem z tymi nizszymi.
    w przypadku np. przetwornicy impulsowej, skladowa wysokich czestotltiwosci
    to glownie narastajacy impuls, reszta mocy do zgromadzenia jest 'niskiej'
    czestotliwosci.

    no i tutaj zaczyna sie 'ale' ceramikow, nie sa w stanie zgromadzic tyle
    energii , co (zwlaszcza nowoczesne, bo ta technologia tez do przodu poszla)
    elektrolity.

    oczywiscie w obwodach gdzie wystepuja tylko wysokie czestotliwosci ceramiki
    beda lepsza alternatywa, ale jesli chodzi o topicowe zastosowanie
    (filtrujace/odsprzegajace) to ich zdolnosc magazynowania energii jest nadal
    bardzo atrakcyjna, a 'niedoskonalosci' latwo sie pozbyc blokujac wyzsze
    czestotliwosci ceramikiem.

    btw. elektrolity maja jeszcze jedna podstawowa wade - starzeja sie.

  • 7. Data: 2009-03-02 21:04:11
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    > 47uF/16V lub 100uF/6.3V w obudowach 1206 lub 1210.
    > Czy biorąc to pod uwagę jest wciąż sens używać elektrolity?

    Nie wiem gdzie je widziałeś w dobrych cenach... Ze względu na bardzo
    niedogodną mechanikę (bardzo twarda, stosunkowo duża bryłka) muszą być to
    kondensatory dobrego producenta, żeby nie pękały (stosuje się jakieś
    "uelastycznienia" konstrukcji). Z kolei ze względu na temperatury sens ma
    chyba tylko X7R i podobne, co obcina nieco górną dostępną pojemność.
    Ale generalnie - owszem, można używać, ja sobie chwalę. Oczywiście trzeba
    brać pod uwagę zdecydowanie niższy ESR, choćby przy niektórych low-dropach.

    e.

  • 8. Data: 2009-03-03 08:54:20
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > Dodatkowo montaż takiego kondziołka byłby ułatwiony bo nie mamy
    > polaryzacji której trzeba pilnować przy elektrolitach...

    Gdzieś koło 2001 pojawiły się wielkie kłopoty z zakupem tantali - kazali
    czekać po 3 miesiące.
    Wtedy wstawiłem w naszych projektach na VCC ceramik 1206 22u/6V3 Y5V i tak
    już zostało.
    Przyjmuję, że w przewidywanym zakresie temperatur (-30 st.C do +70 st.C)
    jego pojemność jest zawsze wyższa od 4uF.
    Problemy ze stabilnością załatwiam przez zaniechanie (stosuję 7805).
    P.G.

  • 9. Data: 2009-03-03 13:04:19
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> wrote in message
> [...]
    > poziomie struktury. Jesli juz koniecznie chcesz cos zrobic, to wstaw 0201
    > bezposrednio na piny - bedzie pewnie lepszy niz 0603 o 5x wiekszej

    To był schemat kitu Altery.

    > Masz na mysli 22uF elektrolit aluminiowy czy moze tantal?
    > Jak tantal to popatrz czy da sie go zamienic ceramicznym.

    A dlaczego miałoby się go nie dać zastąpić?
    http://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Kemet%20P
    DFs/MLCC%200805%20X5R%20Caps.pdf
    Wybrałem najtańszy, 9 centów za sztukę przy szpuli 2500 sztuk.
    Może mieć najgorsze parametry ze względu na cenę...
    Za 11 centów jest kondziołek Muraty, również 0805:
    http://search.murata.co.jp/Ceramy/image/img/PDF/ENG/
    GRM21BR60J226ME39.pdf

    > Cena ta sama w automacie. Chyba jeszcze nikt nie liczy 'za obrot'?

    Nie, ale jak ja montuje prototypy ręcznie to mam mniej roboty
    i mniej szansy na pomyłkę :-)

    > Tez sie zastanawialem. Skonczylo sie na zastanawianiu, bo ceramiczne byly
    > wtedy troche drogie.

    Mój kumpel co siedzi biurko obok słyszał moje głośne myślenie i już na
    swojej płytce podmieniły wszystkie tantale na ceramikę 47uF/16V, X5R, 1210
    :-)

  • 10. Data: 2009-03-03 13:07:39
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ale Pszemol chce tyle samo uF, tylko w innej techonologii - jesli dobrze
    > zrozumialem.

    Tak jest - wymieniamy KOŃSKIEGO tantala 47uF/16V
    ceramikiem 47uF/16V X5R 1206 lub 1210... :-)
    Albo 100uF/6.3V w obudowie 1210.

    Z artykułu który podałem wczesniej nie trzeba dawać
    zawyżonych nominalnych napięć bo ceramiki wytrzymują
    te przepisowe napięcie w całym zakresie temperatur pracy.
    Kondziołek elektrolityczny jak pracował przy 24V to musiał
    być przynajmniej typu 50V - ceramikę możesz dać 25V.