  • 11. Data: 2022-05-23 15:18:11
    Temat: Re: laser do betonu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-23, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Znajomi kiedys domofony instalowali. Pytam jak dziure robia ...
    > "bierze sie wiertlo, wiertarke i wierci dziury jedna obok drugiej".
    > Ale przy rozmiarze skrzynki rzedu 20x30cm, to mi grube setki dziur
    > wychodzą.

    No ale tu nawet 5-6mm wiertłem nie dawałem rady. Podejrzewam, że taka
    solidna młotowiertarka, która również służy czy może służyć do
    kruszenia betonu, ma ten skok czy uderzenie młotowe znacznie
    silniejsze. No to było coś niesamowitego, jak tym lekko wlazło w taki
    beton.

    Wierciłem w różnych sufitach, wieszając np. wentylatory, więc musiało
    to być odpowiednio głębokie. Sufity są z reguły dużo trudniejsze, ale
    zawsze dawałem rady amatorskim udarem, a wtedy nic.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2022-05-23 15:46:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 May 2022 13:18:11 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > No ale tu nawet 5-6mm wiertłem nie dawałem rady.

    Bardziej mi chodzilo o wytrzymalosc i efektywnosc samej wiertarki :-)

> [...]
    > kruszenia betonu, ma ten skok czy uderzenie młotowe znacznie
    > silniejsze. No to było coś niesamowitego, jak tym lekko wlazło w taki

    No, pamietam z dawnych czasow jak trzeba bylo skuc lastryko w
    lazience. Przyszedl robotnik z takim mlotem ... caly wiezowiec
    wibruje, a lastryko sie trzyma. Skonczylo sie na duzym, recznym mlocie
    "kowalskim"

    > Wierciłem w różnych sufitach, wieszając np. wentylatory, więc musiało
    > to być odpowiednio głębokie. Sufity są z reguły dużo trudniejsze, ale
    > zawsze dawałem rady amatorskim udarem, a wtedy nic.

    No wlasnie jakos tak teraz poczulem.

    J.

  • 13. Data: 2022-05-23 16:38:19
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2022-05-23 o 11:59, J.F pisze:

> [...]
    > na zbrojenie, ale magnes sladu stali nie chcial wykryc.
    > Wiec pretow nie ma, a beton/material bardzo twardy.

    Mój toolkit:

    1. Wiertarka: SDS plus z energią w okolicy 2-3J. Więcej wcale nie jest
    lepiej, mocarna maszyna więcej waży, przez co jest niewygodna i
    niedokładna. W domu do otworów pod kołki używam Boscha PBH2100.

    2. Wiertło: 4 ostrzowe, u Boscha toto się nazywa SDS 5X. Nowe dosyć
    skutecznie radzi sobie ze stalą zbrojeniową, za sprawą ostrzy skrawających.

    3. Smar do SDS: zwykły ŁT pewnie lepszy niż nic, ale *dedykowane* smary
    nie są drogie.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 14. Data: 2022-05-23 16:51:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 May 2022 12:52:38 +0200, WM wrote:

    > Jedna płytka nie jest dobrym rozwiązaniem.
    > Podobno brakuje jej stabilności i pływa na boki, generując dodatkowy opór.
    >
    > Może więcej płytek trzeba?
    > https://www.werkon.sklep.pl/produkt/wiertlo-6x210-sd
    s-plus/?gclid=EAIaIQobChMIl8i51bj19wIVGwWiAx2YawyTEA
    AYAiAAEgKjh_D_BwE

    Wyglada ambitnie, ale czy aby na pewno lepiej działa ?

    J.

  • 15. Data: 2022-05-23 16:54:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 May 2022 16:38:19 +0200, PeJot wrote:

> [...]
    > lepiej, mocarna maszyna więcej waży, przez co jest niewygodna i
    > niedokładna. W domu do otworów pod kołki używam Boscha PBH2100.

    Musze poszukac te energii udaru.

    > 2. Wiertło: 4 ostrzowe, u Boscha toto się nazywa SDS 5X. Nowe dosyć
    > skutecznie radzi sobie ze stalą zbrojeniową, za sprawą ostrzy skrawających.

    I to dziala? Bo ja bym sie obawial, ze te ostrza sie zaraz po
    kontakcie z betonem stępią.

    > 3. Smar do SDS: zwykły ŁT pewnie lepszy niż nic, ale *dedykowane* smary
    > nie są drogie.

    Hm, musze sprobowac/poszukac.
    Betonu ze smarem nigdy nie wiercilem ...

    J.

  • 16. Data: 2022-05-23 17:31:55
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-05-23 o 16:51, J.F pisze:

    s-plus/?gclid=EAIaIQobChMIl8i51bj19wIVGwWiAx2YawyTEA
    AYAiAAEgKjh_D_BwE

    > Wyglada ambitnie, ale czy aby na pewno lepiej działa ?
    >
    > J.
    Po takiej reklamie i renomie firmy trzeba byc dobrej myśli ;)
    https://youtu.be/ztn-GoLZfXk

    WM

  • 17. Data: 2022-05-23 17:45:18
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-05-23 o 16:54, J.F pisze:

    > Musze poszukac te energii udaru.

    > I to dziala? Bo ja bym sie obawial, ze te ostrza sie zaraz po
    > kontakcie z betonem stępią.

    Wiercą w zbrojeniu i betonie. Tester by kłamał, po co?
    https://youtu.be/00H_ShbF6f8

    WM

  • 18. Data: 2022-05-23 17:50:40
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Musze poszukac te energii udaru.

    Mowa o wiertarce z *udarem pneumatycznym*, a nie mechanicznym. Dla
    "udaru" mechanicznego energii nie określa się.

    > I to dziala?

    Owszem, działa.

    Bo ja bym sie obawial, ze te ostrza sie zaraz po
    > kontakcie z betonem stępią.

    Wszystko się z czasem stępi, ale tym narzędziem , szczególnie firmowym,
    trochę dziur da się zrobić. Poszukaj na YT filmików z wiercenia w
    zbrojonym betonie. BTW: jakoś nie wyobrażam sobie ostrzenia takiego
    zużytego wiertła, ale z drugiej strony chyba nie ma to sensu.

    > Hm, musze sprobowac/poszukac.
    > Betonu ze smarem nigdy nie wiercilem ...

    Ekhm.......Nie smaruje się *betonu* tylko sam interfejs SDS plus :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 19. Data: 2022-05-23 21:17:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 23 maja 2022 o 12:17:40 UTC+2 Adam napisał(a):

    > Trafiłeś na "tłusty" beton.
    > Dobra wiertarka z pneumatycznym udarem (wiertarka elektryczna), dobre i
    > nasmarowane wiertło SDS, nie przyciskać do końca podczas wiercenia - musisz
    > wyczuć moment, gdzie wiertło ma największy impet.
    > No i zamiast kilkunastu sekund, jak w cegle, to czasem ze trzy minuty, ale
    > da się wywiercić pod typowe kołki fi 10 czy grubsze.
    >
    > Uważaj tylko, abyć nie dziubał elementów nośnych.
    >

    > --
    > Pozdrawiam.
    >
    > Adam
    Oświeć mnie co się może stać jak wywiercić otwór fi10 w ścianie ze zbrojonego betonu
    jeśli to będzie sciana najbardziej nośna z nosnych.

  • 20. Data: 2022-05-24 00:33:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 23 May 2022 at 21:17:15 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:

    > Oświeć mnie co się może stać jak wywiercić otwór fi10 w ścianie ze zbrojonego
    betonu jeśli to będzie sciana najbardziej nośna z nosnych.
    do wiercenia w zbrojonym betonie używa się frezów diamentowych, bo udar jest
    nieskuteczny, dokladnie tak samo, jakby udarowo wiercić otwory w stali