  • 11. Data: 2011-12-14 09:34:17
    Temat: Re: materiał termoodporny
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 13 Gru, 21:35, "Irek N." <j...@t...tajny.jest> wrote:

    > Nie da rady, małe wymiary, duża różnica temperatur :(

    No dobra, a co Ty chcesz z tego wycinać? Jaka w ogóle obróbka wchodzi
    w grę? Frezowanie, toczenie, wiercenie, gwintowanie? A szlifowanie
    kątówką/dremelem? Bo z tego co widzę to szyba od kuchenki (to jest
    szkło stopione z ceramiką, przewodność cieplna nikczemnie niska, a
    wytrzymałość mechaniczna bardzo dobra) by się nadała, tylko być może
    musiałbyś to dać do cięcia waterjetem, nie wiadomo co Ty tam
    majstrujesz. Już nie wspomnę że jeśli to nieduże to być może taki
    kompozyt z butelkowego szkła i jakiegoś proszku ceramicznego możnaby
    domowym sposobem uklepać i zrobić odlew. Duże to ma być? Może by się
    zmieściło w moim piecu...
    Konrad
    PS W sumie dałbym radę stopić szkło borosilikatowe, wystarczy taka
    wytrzymałość?
    PS2. W ramach fantastyki, ja bym zaproponował piankę metalową, nawet
    mam tu gdzieś w szufladzie fajną próbkę pianki ze stali
    nierdzewnej :-)

  • 12. Data: 2011-12-14 09:39:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 13 Gru, 21:48, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Szkla sa rozne. Piec z czystej krzemionki nadaje sie do posledniejszych
    > gatunkow szkla :-)

    Krzemionka to nie szkło. Prawda?

    > A ceramike trudno odroznic od szkla. Tzn w/g skladu chemicznego :-)

    Aha, Twój moduł spektroskopowy w implancie wpomagającym wzrok Cię
    zwiódł?

    > To sie nazywalo "piec z maty krzemowej" - ale to artysci, nie musza sie
    > znac na chemii :-)

    No ale jak masz do wyboru dwie odpowiedzi: szkło albo ceramika, to co
    taka "mata krzemowa" może oznaczać?
    Konrad

  • 13. Data: 2011-12-14 11:06:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał

    >Krzemionka to nie szkło. Prawda?

    Jak sie dobrze stopi, to wychodzi z niej tzw szklo kwarcowe.

    >Aha, Twój moduł spektroskopowy w implancie wpomagającym wzrok Cię
    >zwiódł?

    Kiedy naprawde.

    >No ale jak masz do wyboru dwie odpowiedzi: szkło albo ceramika, to co
    >taka "mata krzemowa" może oznaczać?

    No i teraz wybieraj - mata z waty szklanej czy mata z wlokien ze
    stopionej krzemionki ? :-)

    J.

  • 14. Data: 2011-12-14 11:18:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 14 Gru, 11:06, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel"  napisał

    > Jak sie dobrze stopi, to wychodzi z niej tzw szklo kwarcowe.

    No i dlatego nie nazywamy szkła kwarcowego krzemionką. Prawda?

    > Kiedy naprawde.

    Oczywiście. A skoro trudno to... nie zgadujemy.

    > No i teraz wybieraj - mata z waty szklanej czy mata z wlokien ze
    > stopionej krzemionki ? :-)

    ...stopionej krzemionki i w jaki sposób zastygniętej?
    Konrad

  • 15. Data: 2011-12-14 11:33:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości

    >No i dlatego nie nazywamy szkła kwarcowego krzemionką. Prawda?

    Nie nazywamy ? Hm, moze i nie nazywamy, ale "Silica is manufactured in
    several forms including fused quartz, crystal, fumed silica (or
    pyrogenic silica, trademarked Aerosil or Cab-O-Sil), colloidal silica,
    silica gel, and aerogel"

    >...stopionej krzemionki i w jaki sposób zastygniętej?

    Jak to krzemiona - w postaci amorficznej, czyli szklanych wlokienek
    :-)

    J.

  • 16. Data: 2011-12-14 11:39:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 14 Gru, 11:33, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > several forms including fused quartz, crystal, fumed silica (or
    > pyrogenic silica, trademarked Aerosil or Cab-O-Sil), colloidal silica,

    A ramę do roweru robimy z węgla, nie? Katowicki Holding Węglowy
    potentatem w dziedzinie rowerów...

    > Jak to krzemiona - w postaci amorficznej, czyli szklanych wlokienek
    > :-)

    No i zaraz powiesz że to była mata z tlenku krzemu. Rozpoznałeś to
    wzrokiem.
    Konrad

  • 17. Data: 2011-12-14 12:53:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nur" napisał w wiadomości
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Zerodur

    a) jak to ceramika - twarde, kruche i kiepsko poddaje sie obrobce,
    b) wysoka przewodnosc cieplna - tzn jak na ceramike w gornym zakresie.

    J.

  • 18. Data: 2011-12-18 14:59:17
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > No dobra, a co Ty chcesz z tego wycinać? Jaka w ogóle obróbka wchodzi
    > w grę? Frezowanie, toczenie, wiercenie, gwintowanie? A szlifowanie
    > kątówką/dremelem?

    W zasadzie wszystko co wymieniłeś, ale nie w tym rzecz.
    Mam ramie, wykonujące jakiś ruch. Na końcu ramienia potrzebuję wytworzyć
    na jakimś kształtowym elemencie (zazwyczaj miedzianym lub kwasoodpornym)
    konkretną temperaturę. Niby nic trudnego, ale nie chcę aby ramie było
    mocno nagrzewane. Często wykonuje ono skomplikowane ruchy, ma na sobie
    jeszcze jakiś osprzęt i jego wysoka temperatura nie jest mi na rękę.
    Dlatego materiał izolacyjny.

> [...]
    > wytrzymałość mechaniczna bardzo dobra) by się nadała, tylko być może
    > musiałbyś to dać do cięcia waterjetem, nie wiadomo co Ty tam

    Czasami dosyć skomplikowany kształt. Bardzo często grzałka na końcu jest
    mocno dociskana do elementu który nagrzewa, więc mechanicznie musi to
    trochę wytrzymać.
    Idealnie było by, gdyby dało się frezować/wiercić.

    > PS W sumie dałbym radę stopić szkło borosilikatowe, wystarczy taka
    > wytrzymałość?
    Sądzę że tak, z zapasem.

    > PS2. W ramach fantastyki, ja bym zaproponował piankę metalową, nawet
    > mam tu gdzieś w szufladzie fajną próbkę pianki ze stali
    > nierdzewnej :-)

    Jest toto gdzieś do kupienia? Bywa że mam mało czasu na wykonanie elementu.

    Miłego i THX :)
    __
    Irek.N.

  • 19. Data: 2011-12-19 10:27:34
    Od: "Michał Sz." <m...@z...com.pl>

    > Szkla sa rozne. Piec z czystej krzemionki nadaje sie do posledniejszych
    > gatunkow szkla :-)
    > A ceramike trudno odroznic od szkla. Tzn w/g skladu chemicznego :-)

    A mnie uczyli, że każde szkło (nieorganiczne) jest ceramiką ;-)

    Pozdrawiam
    Michał

  • 20. Data: 2011-12-19 12:07:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 19 Gru, 10:27, "Michał Sz." <m...@z...com.pl> wrote:
    > A mnie uczyli, że każde szkło (nieorganiczne) jest ceramiką ;-)

    Gdzie uczyli?

    Konrad