  • 11. Data: 2013-08-27 07:43:08
    Temat: Re: neonówki
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze tak:

    > A od czego pochodzi słowo "neonówka" ?

    od kabaretu

    --
    Piotr

  • 12. Data: 2013-08-27 14:46:37
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <N...@g...pl>

    nikt tu tego nie wie, dla ułatwienia dodam, że chodzi o "stare" "solidne"
    lampy oświetleniowe PRLu...

  • 13. Data: 2013-08-27 15:18:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ministerstwo Propagandy" napisał w wiadomości
    >nikt tu tego nie wie, dla ułatwienia dodam, że chodzi o "stare"
    >"solidne" lampy oświetleniowe PRLu...

    Cos ci sie wydaje.
    Albo neonowki, albo oswietleniowe.

    J.

  • 14. Data: 2013-08-27 15:18:46
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Ministerstwo Propagandy" <N...@g...pl> napisał
    w wiadomości news:kvi73d$ssi$1@node1.news.atman.pl...

    > nikt tu tego nie wie, dla ułatwienia dodam, że chodzi o "stare"
    > "solidne" lampy oświetleniowe PRLu...

    Myślę, że są tu ludzie, którzy wiedzą jak to zrobić, ale obawam się, że
    nie ma ludzi, którzy mogliby zrozumieć tak pokrętne pytanie :)

    Neonówka, wyjąć, zapiąć, stare solidne lampy oświetleniowe PRLu - ni
    czorta nie kumam o co Ci biega :)

  • 15. Data: 2013-08-27 15:41:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Cos ci sie wydaje.
    > Albo neonowki, albo oswietleniowe.

    Za PRL-u robili neonówki z gwintem E27 i normalną dużą bańką. Mówiło się
    na to czasem "żarówka bezwatowa" i stosowało na przykład do podświetlania
    numerów domów. Wiele z nich świeci do dzisiaj w takich miejscach. Światła
    z nich tyle, że nawet czytać się przy tym da.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2013-08-27 16:15:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F napisał:
> [...]
    >Światła
    >z nich tyle, że nawet czytać się przy tym da.

    A tego to nie pamietam. Krajowy wyrob ?
    Chyba ze gdzies z koncowki, wtedy sie pojawily rozne, np udajace
    plomien swiecy.

    Najwieksza neonowka ktora mialem miala gwint chyba E14, srednica banki
    ok 2cm, i chyba byla uzywana do podswietlania takich kwadratowych
    wskaznikow ~5x5cm, popularnych za PRL.

    J.

  • 17. Data: 2013-08-27 16:52:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A tego to nie pamietam. Krajowy wyrob ?

    Podejrzewam, że krajowy. Nie sprawdzę, bo mi się stłukła wiele lat temu.
    Ale chodząc wieczorami po bardziej autentycznych dzielnicach Warszawy,
    jeszcze takie widuję. Czasem powkładane do skrzynek numerowych
    przeznaczonych do oświetlania lampami naftowymi.

    Konstrukcja tam taka, że zamiast całego systemu żarnika, wtopiona jest
    w szklany słupek podwójna helisa z drutu o średnicy 1-2 mm. Sama helisa
    ma tak z dziesięć zwojów, śrenicę ze 2,5 cm i wysokość z 5 cm. Wiec
    poświata ma kształt całkiem sporego walca.

    > Chyba ze gdzies z koncowki, wtedy sie pojawily rozne, np udajace
    > plomien swiecy.

    Albo z krzyżykiem. To do kapliczek i ołtarzyków. Te przeważnie z gwintem
    E14, sporo mniejsze.

    > Najwieksza neonowka ktora mialem miala gwint chyba E14, srednica banki
    > ok 2cm, i chyba byla uzywana do podswietlania takich kwadratowych
    > wskaznikow ~5x5cm, popularnych za PRL.

    Te również w wykonaniu z soczewką skupiającą. Wtedy nie do podświetlania,
    tylko zamontowane w oprawce z okrągłym otworem. Układ elektrod przypomina
    kapelusz -- za jedną robi rondo, a za drugą denko kapelusza.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2013-08-27 20:14:47
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <N...@g...pl>

    no jak nazywają się te lampy w postaci długich rur z elektrodami na końcach?
    skoro nie neonówki to nie wiem...

    problem istnieje, a polega na tym, że to europejskie g... rozpada się przy
    próbie wymiany lampy, stąd pytanie jak wyjąć bez użycia siły...

  • 19. Data: 2013-08-27 20:16:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >problem istnieje, a polega na tym, że to europejskie g... rozpada się
    >przy próbie wymiany lampy, stąd pytanie jak wyjąć bez użycia siły...

    Wyjac ?
    Nic na sile, wszystko mlotkiem :-)

    J.

  • 20. Data: 2013-08-27 21:14:54
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Te również w wykonaniu z soczewką skupiającą. Wtedy nie do podświetlania,
    > tylko zamontowane w oprawce z okrągłym otworem. Układ elektrod przypomina
    > kapelusz -- za jedną robi rondo, a za drugą denko kapelusza.

    A ja mam taką rozmiaru żaróweczki 3V do latarki, no może takiej 6V.
    Bańka podłużna, jedna elektroda w postaci tarczki, nad nią pierścień.
    Raczej do patrzenia od jej "frontu", soczewka to taka raczej umowna, ale
    zniekształca na tyle, że ta tarczka od przodu jest sporo mniejsza pozornie.

    Aleście wyciągnęli archiwum X :)
    Ile to już lat leży u mnie w pudełeczku, pewnie ze 20...