  • 1. Data: 2011-10-08 15:28:29
    Temat: page fault
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    Czy da sie jakos oszacowac patrzac na zrodla swojego
    programu czy jest narazony na page faulty ?

    Czy poprostu moge mies paga faulta na jakims
    dostepie do tablicy:

    // ....
    tab[9000].x+=4; //OUGH!, page fault
    // ...

    czy moge zakladac ze przy jakichs warunkach
    (rozmiarach czy okreslonej czestosci dostepow)
    mojej apki page faulty wogole nie dotycza?

    kiedy apka wogole jest narazona na swapniecie
    na dysk? czy dzialajacej w foregroundzie apki to
    wogole moze dotyczyc? czy da sie page faulta
    (albo inne rzeczy typu chache miss)
    zdetektowac z wewnatrz kodu ??

  • 2. Data: 2011-10-09 09:53:12
    Temat: Re: page fault
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    wogole jak przejrzalem troche rozdzial w windows internals
    pt memory namagement to ciekawe zo o samym heapie jest tam z pol
    podrodzialu nt kilka rodzialow o stronicowaniu, i ten temat jest
    tam tluczony gdy zastanawiam sie czy przypadkiem dzis na kompach
    z 4 czy 8 GB ramu nie jest to temat juz przestarzaly bo realia sie
    pamieciowe sie zmienily: moj pierwszy pecet mial procek pentium 100 MHz
    system win95 i 8 MB ramu (jeszcze dziala choc stoi w kacie - byl
    to wyjatkowo kiepski sprzet i nie nadawal sie do niczego wiecej
    niz granie w duke nukem), teraz pamieci jest 1000x tyle a realia
    dyskowe sie specjalnie nie zmineily (nie ma apek ktore np potrzebowalyby
    do dzialania 80 GB wirtualnej pamieci ;-)

  • 3. Data: 2011-10-09 10:29:39
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    > (nie ma apek ktore np potrzebowalyby
    > do dzialania 80 GB wirtualnej pamieci ;-)

    Są - tylko Ty takich nie potrzebujesz ani nie słyszałeś o takich.
    Zainteresuj się centrami danych np. koncernów samochodowych...

    Poza tym nawet ja ostatnio napisałem programik co z trudem działa na
    maszynie z 1GB RAM i kożysta z pliku wielkości 27GB. I pewnie gdybym
    miał możliwość zadeklarowania 80GB to bym to zrobił i sie nie bawił w
    zaawansowane wczytywanie pliku w wątkach po 1MB...

  • 4. Data: 2011-10-09 10:50:38
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    no dla mnie nie jest jasne czy sens tego swapowania
    przypadkiem z czasem nie ulega pewnej dewalucaji,
    nie kojarze jednak o jaki stosunek swapa/ramu
    tutaj ma chodzic, czy to mialo byc np 4MB ram/4MB swap
    i dzis 8 GB ram/ 8 GB swap ? no nie wiem, jako
    programista wolalbym by moje apki przynajniej te
    z fokusem nie byly narazone na owe page faulty,
    moze z tego wlasnie wynika ze czasem przlecczane
    atl+tabem aplikacje zaczynaja przymulac ze
    winda od razu je kawalkami swapuje?

  • 5. Data: 2011-10-09 10:58:28
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    wiki podaje ze page fault to moze byc ok 8 ms

    An average hard disk has an average rotational latency of 3ms, a seek-time of
    5ms, and a transfer-time of 0.05ms/page. So the total time for paging comes
    in near 8ms (8 000 000 ns). If the memory access time is 200ns, then the page
    fault would make the operation about 40,000 times slower. To reduce the page
    faults in the system, programmers must make use of an appropriate page
    replacement algorithm that suits the current requirements and maximizes the
    page hits.

    chco podaje tu ze dostep do pamieci uwazaja to 200 ns ale to chyba
    jakis totalnie poza cachem ?

  • 6. Data: 2011-10-09 11:14:20
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    > moze z tego wlasnie wynika ze czasem przlecczane
    > atl+tabem aplikacje zaczynaja przymulac ze
    > winda od razu je kawalkami swapuje?

    tak

  • 7. Data: 2011-10-09 11:18:20
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    W dniu 2011-10-09 11:53, f...@N...gazeta.pl pisze:
    > moj pierwszy pecet mial procek pentium 100 MHz
    > system win95 i 8 MB ramu

    Za to mój pierwszy PC miał procek Cyrix 133Mhz PR166+ i chyba też 8MG
    RAM (i z tego co pamiętam: po 100zł za 1MG!!!).

  • 8. Data: 2011-10-09 11:21:11
    Temat: Re: ram latency
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    nie kojarze dokladnie tych czasow jesli cos wypada
    z cache, ale slyszalem kiedys ze o ile cos jest w
    najszybszym cache to powinno sie mw wyrabiac w cyklu
    jesli wypada z pierwszego to ok 30 ns a jesli
    wogole to nawet 300 ns (dokladnie nie kojarze wlasnie)
    i nie wiem tez czy czesto sie to zdzarza i np
    m in czy to straszeni 300 ns jest realne (albo
    czy przypadkiem czasem nie jest jeszcze gorzej)

    tu np

    http://pl.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

    pisze ze transfer slowa (ktore chyba tu ma 64 bity)
    z ramu do cache zajmuje raczej okolo 20 ns,
    z tym ze ew (o ile rozumiem) nalezaloby ladowac cala
    linie 64*8 bitow i wtedy zaladowanie tej lini 64 bajtow
    zajmowalo by to 300 ns

    wogole to warto by wiedziec jakie sa te statystyki nietrafien
    bo mozna by obliczyc o ile zwalnia w stosunku do programu
    ktory wogole z chace by nie wypadal - bo ja nie mam
    pojecia czy to wypadanie jest nagminne czy marginalne
    i o ile szybciej j byloby w przypadku niewypadania
    wcale - a przeciez sa to bardzo wazne dane

  • 9. Data: 2011-10-09 11:56:44
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Sun, 9 Oct 2011 10:50:38 +0000 (UTC), f...@N...gazeta.pl napisał(a):

> [...]
    > z fokusem nie byly narazone na owe page faulty,
    > moze z tego wlasnie wynika ze czasem przlecczane
    > atl+tabem aplikacje zaczynaja przymulac ze

    Przy bociakach masz juz tego rodzaju problemy?

  • 10. Data: 2011-10-09 12:03:56
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    Jacek <a...@o...pl> napisał(a):

    > Przy bociakach masz juz tego rodzaju problemy?

    jak wczoraj ogladalem to bociaki laia jednego
    tajemniczego page faulta przy przelaczeni alt+tab
    (acz nie testowalem dobrze ani nie przygladalem sie
    wnikliwie (wiec nie moge zagwarantowac ze mnie wzrok
    nie myli) teraz sie zastanawam)