  • 1. Data: 2014-01-06 13:42:56
    Temat: pliki nielinearne
    Od: firr <p...@g...com>

    ostatnio mysle nad koncepcja plikow nielinearnych -
    zwykle pliki sa plikami linearnymi ale dla uzytku na
    przyklad zrodeł w c byc moze przydalaby sie koncepcja pliku
    nie linearnego

    jednym z przykladow takiegopliku bylaby zawinieta przestrzen
    pliku (tak jak przestrzen procesu w wojnach rdzeniowych)
    albo na przyklad takiego 'drzewka gronowego' gdzie czesci
    pliku nie musza byc pomiszczone sekwencyjnie tylko w pewien
    logicznie abstrakcyjny sposób (przypominaloby to wiadomo
    cos w rodzaju zbioru malych htmli ze wzajemnie referujacymi
    linkami - ale to wszystkow ramach jednego pojecia jednego
    nielinearnego pliku (- dobry pomysl bez 2h zdan)

  • 2. Data: 2014-01-06 15:02:13
    Temat: Re: pliki nielinearne
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 stycznia 2014 13:42:56 UTC+1 użytkownik firr napisał:
    > ostatnio mysle nad koncepcja plikow nielinearnych -
    [...]

    Zdaje sie, ze smalltalk ma bardzo nieklasyczne podejscie
    co do sposobu przechowywania swojego kodu zrodlowego
    -- calosc jest po prostu trzymana w obrazie maszyny
    wirtualnej, wiec mozesz niejako podrozowac po funkcjach i
    obiektach. (Ale podaje te informacje z drugiej reki, bo
    sam nigdy nie mialem doswiadczenia ze smalltalkiem)

    Nie wiem niestety do konca, jak to dziala, ale mysle,
    ze to jest jeden z powodow porazki systemow smalltalkowych,
    o ktorej swego czasu wspominal A.L. (Drugim jest brak statycznej
    kontroli typow). Wprawdzie byc moze czyni to development
    programu prostszym i przyjemniejszym dla jego tworcy,
    ale sprawia, ze dla osob z zewnatrz wdrazanie sie w systemy
    tego typu jest koszmarem.

    Liniowa organizacja pliku w jakims sensie odpowiada naszemu
    naturalnemu porzadkowi rozumienia, opierajacemu sie na
    czytaniu ksiazek. Mogloby wydawac sie kuszace, zeby miec
    w samym medium mozliwosc zaakcentowania, ze "tutaj na przyklad
    kolejnosc wyrazen nie ma znaczenia", ale nie zmienia to
    faktu, ze samo nasze doswiadczenie ma charakter linearny
    (albo -- mowiac slowami Immanuela Kanta -- linearny czas
    stanowi aprioryczna forme ogladu swiata dla naszego rozumu),
    wiec sila rzeczy musimy przyjac jakas kolejnosc czytania
    kodu. (I w takiej sytuacji lepiej po prostu napisac w komentarzu,
    ze w danej sekcji kolejnosc nie ma znaczenia)

  • 3. Data: 2014-01-06 15:10:48
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2014-01-06, g...@g...com <g...@g...com> wrote:
    > [...]
    [...]
    > Liniowa organizacja pliku w jakims sensie odpowiada naszemu
    > naturalnemu porzadkowi rozumienia, opierajacemu sie na
    > czytaniu ksiazek.

    Nie wiem po co ty dyskutujesz z gościem. Przecież to technika znana od
    w pytę dawna. Przykład pierwszy z brzegu: wszystkie bazy danych używają
    drzew i haszy składowanych w plikach. Kompresory też nie trzymają danych
    jeden po drugim, tylko korzystają z odwołań do słownika czy co tam mają
    zamiast niego.

    Naprawdę, ani to zaskakujące, ani specjalnie nowe.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 4. Data: 2014-01-06 15:39:15
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 stycznia 2014 15:10:48 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:

    > Nie wiem po co ty dyskutujesz z go�ciem.

    W sumie to chyba glownie dlatego, ze cenie sobie merytoryczna
    dyskusje, i podoba mi sie w tym gosciu to, ze pomimo raczej
    negatywnego nastawienia srodowiska caly czas ma cierpliwosc,
    ochote i odwage, zeby przedstawiac rozne swoje pomysly, z
    ktorych z pewnoscia jedne sa lepsze, a inne gorsze, ale
    wszystkie laczy to, ze wylamuja sie z przymusu konwencjonalnego
    sposobu myslenia i probuja ujmowac stare rzeczy w nowym swietle.

    Moze niekiedy zdarzy mu sie odpowiedziec komus cos niemilego,
    ale mam wrazenie (choc przyznam, ze nie wczytywalem sie w
    archiwa tej grupy), ze to raczej jest odpowiadanie na czyjes
    zaczepki, niz zaczepianie. Jednak moim zdaniem nawet taka
    postawa jest duzo lepsza, niz to, co zdarza sie innym osobom
    -- ze ktos cos sobie palnie ex cathedra, a potem nie odpowiada
    na pytania i argumenty (czyli nie chce wziac odpowiedzialnosci
    za swoje wlasne slowa).

    > Przecieďż˝ to
    > technika znana od w pyt� dawna. Przyk�ad pierwszy z brzegu:
    > wszystkie bazy danych u�ywaj� drzew i haszy sk�adowanych
    > w plikach. Kompresory teďż˝ nie trzymajďż˝ danych jeden po drugim,
    > tylko korzystaj� z odwo�a� do s�ownika czy co tam maj�
    > zamiast niego.

    Tak, ale tutaj (na ile zrozumialem) szlo o zastosowanie w
    kontekscie przechowywania kodu zrodlowego w C i sposobu
    pracy z nim.
    Kiedys nota bene robilem cos takiego, ze trzymalem w bazie
    danych fragmenty kodu w PHP, ktore byly pobierane i ewaluowane
    na goraco. Takie rozwiazanie nie utrzymalo sie dlugo, choc
    wbrew pozorom nie bylo calkowicie bezsensowne :]

    Pod tym wzgledem jezyki dynamiczne daja duzo wiecej elastycznosci
    w sposobie formowania systemow. (Program w C moglby oczywiscie
    w czasie swojej pracy uruchamiac kompilator, tworzyc biblioteke
    ladowana dynamicznie i ladowac ja dynamicznie, ale bylby to
    niewatpliwie duzo mniej wygodny proces)

  • 5. Data: 2014-01-06 15:51:30
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 6 Jan 2014 06:02:13 -0800 (PST), g...@g...com wrote:

> [...]
    >obiektach. (Ale podaje te informacje z drugiej reki, bo
    >sam nigdy nie mialem doswiadczenia ze smalltalkiem)

    Podrozowac moge tez w Eclipse. Interface Eclipse mozna skonfigurowac
    tak aby przypominal Smalltalka

    A.L.

  • 6. Data: 2014-01-06 19:23:25
    Od: firr <p...@g...com>

    o tyle mam cierpliwosc ze sie o prostu tym zajmuje,
    (choc i tak dzis pisze 905 postow na inne forum gdzie
    odsteteg durnych odpowiedzi jest o wiele nizszy niz tu)

    co do koncepcji nielinearnego pliku to ja nie znam czegos takiego,
    sa oczywiscie struktury danych roznej postaci ale to jest cos
    innego, jest tez coś takiego jak drzewo katalogów na dysku - ale
    tez jest to cos innego (choc blizej) bo wydaje sie ze jest to
    pewna implementacja na potrzeby pewnego zastosowania bez takich
    generalnych 'roszczeń' (zwlaszcza co do opracowania pojecia nielinearnosci plików)

    poki co nie spotkałem sie z takim _klarownym_ pojeciem nielinearnego
    pliku, - a mogloby sie ono przydac moze nawet z powodów fizycznych:

    [[mozna by powiedziec na przyklad ze na dysku taki plik i tak mialby
    (po 'enkodowaniu') fizycznie postac linearną, ale jak sie zastanowic
    to okazuje sie ze niekoniecznie i na przyklad wlasnie fizycznie linearna postac moze
    przeszkadzac w pewnych operacjach na pliku (na przyklad
    wstawienie czegos do srodka 10GB-owego pliku jest w jakis sposob
    z tego cowiem utrudnione (byl o tym kiedys watek ze 3 lata temu) (choc
    jest to raczej bład sposobu enkodowania takich plikow na dysku bo raczej
    powinno to byc mz zapisywane jakos tak by mozna robic takie iniekcje danych bez
    przepisywania calego czy polowy pliku) - ale to troche dygresja (chodzi mi tu o to ze
    pliki fizykalne liniowo nie zawsze sa
    wygodne) ]]

    w kazdym razie ja zdefiniowanie tego typu pojecia 'nielinearnego pliku'
    wlasnie na tym poziomie (tj na poziomie pliku nie gdzies wyzej np na poziomie
    edytora) uwazam za ciekawe, moze pozniej rozwine temat

  • 7. Data: 2014-01-06 19:27:38
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 stycznia 2014 19:23:25 UTC+1 użytkownik firr napisał:
    > o tyle mam cierpliwosc ze sie o prostu tym zajmuje,
    >
    > (choc i tak dzis pisze 905 postow na inne forum gdzie

    90%

    > wlasnie na tym poziomie (tj na poziomie pliku nie gdzies wyzej np na poziomie
    edytora) uwazam za ciekawe, moze pozniej rozwine temat

    smalltalk pewni emial to wlasnie zdefiniowane na poziomie edytora
    (bo zeby ukonkretnic samo pojecie nielinearnego pliku to chyba
    trzebaby to zrealizowac na poziomie systemu)..

  • 8. Data: 2014-01-06 20:24:35
    Od: firr <p...@g...com>

    jeszcze z przykładów przychodzi mi na mysl np koncepcja
    dwupliku - czyli pliku składajacego sie z dwu czesci
    (w jednej na przyklad kod w drugiej komentarze albo headery
    itp);

    wogole prawdopodobnie podzial klasyfikacje struktury takich
    plikow mozna podzielic na dwie czesci - takie ktore skladaly by
    sie z klasycznych stronek 9jakos polaczonych w drzewa czy grafy)
    i ew jakichs bardziej wyrafinowanych - jak na przyklad wspomniane
    zawiniete przestrzenie podplików czy jeszcze cos dziwniejszego

  • 9. Data: 2014-01-07 10:59:40
    Od: firr <p...@g...com>

    fajny byłby też plik-labirynt, gdzie pojedyńcze komnaty byłyby
    połaczone przejsciami (cos w rodzaju linków w html, konkretnie
    forma tego jak drzwi mialyby sie nakladac na content danej
    stronki to skomplikowana (w sensie troche niejasna) sprawa, bo mozna to robic na
    rozne sposoby)

  • 10. Data: 2014-02-06 23:23:48
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    firr <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > linkami - ale to wszystkow ramach jednego pojecia jednego
    > nielinearnego pliku (- dobry pomysl bez 2h zdan)
    ... VAX-y tak mialy. Dalo sie zrobic "insert" do pliku.
    Z powazaniem
    Adam Przybyla