  • 11. Data: 2010-11-13 10:56:50
    Temat: Re: podr cznik do assemblera
    Od: "Bogdan (bogdro)" <b...@p...gazeta.pl>

    W dniu 13.11.2010 00:42, Mariusz Marszałkowski pisze:
    > W jakim sensie można się z niej uczyć algorytmów?

    Chodzi mi o to, jak coś zrobić "ogólnie", nie z kodu. Na przykład,
    korzystałem kiedyś z algorytmów operacji na liczbach "wielokrotnej
    precyzji" - takich, których nie da się zmieścić w jednym lub co
    najwyżej dwóch rejestrach. Jest w książce opisane dzielenie liczby
    128-bitowej przez 32-bitową i skorzystałem bardziej z opisu algorytmu,
    niż z podanego w książce konkretnego kodu, napisanego na podstawie
    tego algorytmu.
    Może nie ma w książce schematów blokowych, ale nie jest ona napisana
    w stylu "aby wykonać to a tamto, wykonajcie ten kod, a aby zrobić coś
    tam, wykonajcie ten kod potem" bez tłumaczenia w ogóle. AoA jest
    pisana dla studentów, na cele bodajże 1-semestralnego kursu asemblera
    i ma w miarę szybko dać jakiekolwiek podstawy języka.

    --
    Pozdrawiam/Regards - Bogdan (GNU/Linux & FreeDOS)
    Kurs asemblera x86 (DOS, GNU/Linux):http://rudy.mif.pg.gda.pl/~bogdro

  • 12. Data: 2010-11-13 12:42:53
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "yesma" napisał:

    > podałbyś jakiś przykład procki ?, chciałbym sprawdzić.

    Jasne. Tylko muszę to odkopać, bo walczyłem z tym kilka lat temu. Mogę tylko
    na razie powiedzieć, że chodziło mi główniw o procedurę dzielenia przez
    dzielnik
    większy od rejestu. Podana w książce procedura daje dziwaczne wyniki. Ja ten
    problem wreszcie rozwiązałem dzięki kawałkowi procedury jaki podał mi ktoś
    na tej grupie. Po jej zrozumieniu i rozwinięciu mogę teraz dzielić dowolnie
    duże liczby bez ograniczenia rozmiaru dzielnika.

    Wracając do tematu. Proszę o cierpliwość. Mam to gdzieś na dysku. Jak znajdę
    to mogę wrzucić na grupę.

    Remek

  • 13. Data: 2010-11-13 13:58:54
    Temat: Re: podręcznik do assemblera
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" napisał:

    > Czy można znaleźć na rynku jakiś podręcznik do assemblera...

    Z moich już kilkuletnich doświadczeń "zabawy" w pisanie programów w języku
    asemblera wynika:

    Adembler to program asemblujący. Pliki źródłowe piszemy w języku danego
    asemblera. Jest ich wiele dedykowanych głównie na konkretny procesor. Aby
    wiedzieć czego szukać musimy załozyć pod jaki procesor chcemy pisać. Aby móc
    coś konkretnego osiągnąć potrzebna jest jeszcze gruntowna wiedza na temat
    dostępnych insrukcji procesora, wiedza na temat systemu operacyjnego, w
    którym maja działać programy, oraz jeśli chcelibyśmy pisać np. sterowniki to
    będzie potrzebna gruntowna wiedza na temat danego sprzętu, dostęp do
    specyfikacji producenta itd. itp.

    To rozległy temat.

    Remek

    PS Jest grupa pl.comp.lang.asm

  • 14. Data: 2010-11-13 17:07:54
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    nie oszukujmy się, niskopoziomowcem trzeba się urodzić i jak nie wyssałeś
    tej wiedzy z mlekiem matki to żadne dzieło Ci nie pomoże... mnie się podobał
    Vlad Pirogow, kosmos normalnie...

  • 15. Data: 2010-11-13 21:34:33
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 13 Lis, 14:58, "Remek" <d...@g...com> wrote:
    > To rozległy temat.
    Czasami w jakimś programie jakaś procedurę chciałbym napisać w
    asemblerze zamiast w C++ i uzyskać szybszy kod niż wygenerowany
    przez kompilator. Jakie platformy? Te najbardziej wydajne procesory
    AMD i
    Intela.
    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2010-11-13 22:53:59
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    On Sat, 13 Nov 2010 13:34:33 -0800 (PST) Mariusz Marszałkowski
    <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > asemblerze zamiast w C++ i uzyskać szybszy kod niż wygenerowany
    > przez kompilator. Jakie platformy? Te najbardziej wydajne procesory

    W tej chwili najważniejsze jest ułożenie danych w pamięci tak,
    żeby nietrafienia w cache nie zdominowały czasu wykonywani - a więc
    zapewnienie lokalności danych oraz wyrównywanie adresów do granicy
    linijki cache.

    Pisanie w kodzie maszynowym ma sens tylko, jeśli kompilator sobie nie
    daje rady. Już od jakiegoś czasu kompilatory C/C++ bardzo dobrze
    optymalizują kod skalarny (czyli ALU/FPU) i to lepiej niż człowiek.
    Natomiast z wektoryzacją radzą sobie słabo lub wcale (najczęściej).

    w.

  • 17. Data: 2010-11-13 23:27:15
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 13 Lis, 23:53, Wojciech Muła
    <w...@p...null.onet.pl.invalid> wrote:

> [...]
    > żeby nietrafienia w cache nie zdominowały czasu wykonywani - a więc
    > zapewnienie lokalności danych oraz wyrównywanie adresów do granicy
    Racja.

    > Pisanie w kodzie maszynowym ma sens tylko, jeśli kompilator sobie nie
    > daje rady. Już od jakiegoś czasu kompilatory C/C++ bardzo dobrze
    > optymalizują kod skalarny (czyli ALU/FPU) i to lepiej niż człowiek.
    Przekonałem się o tym wiele lat temu na Pentium I 166MHz i na
    kompilatorze MVC++ 6.0. Z nowymi procesorami tak samo dobrze
    radzą sobie kompilatory?

    > Natomiast z wektoryzacją radzą sobie słabo lub wcale (najczęściej).
    Czasami żałuję że nie znam zasad optymalizacji na nowe
    procesory, właśnie dlatego że dużo można zyskać dobierając
    strukturę danych pod możliwości procesora.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2010-11-14 15:43:43
    Od: "Remek" <d...@g...com>

[...]

    ===========================

    Obecnie uzyskanie szybszego programu przez napisanie go w asm to w 99% mit.
    Kompilatory są tak dopracowane, że prawie nic nie da się poprawić. Asebler
    teraz najczęściej służy do pisania jakichś nietypowych procedur, których nie
    ma w kompilatorze HL, czy sterowników urządzeń. Warto go jednak poznać, aby
    wiedzieć jak to "wszystko" naprawdę działa, bo pisanie Vxd leży poza
    możliwościami początkującego. Pod Windows polecam Masm32. Bardzo wygodny i
    ma sporo udogodnień podonnych do pierwszych prostych HL.

    Remek

  • 19. Data: 2010-11-14 16:29:51
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <m...@g...com> wrote:

> [...]
    >asemblerze zamiast w C++ i uzyskać szybszy kod niż wygenerowany
    >przez kompilator. Jakie platformy? Te najbardziej wydajne procesory

    Tak sie robilo za czasow Turbo Pascala 3.0

    A.L.

  • 20. Data: 2010-11-14 17:27:42
    Temat: Off topic statystyczny.
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 14 Nov 2010 10:29:51 -0600, A.L. <l...@a...com> wrote:

    A.L, przepraszam że się wbijam kompletnie bez związku. Możesz polecić
    jakąś stronę, gdzie były by informacje historyczne na temat imigracji
    do USA? Szczególnie koniec XIX i początek XX wieku, z rozbiciem na
    kraje pochodzenia. Wasz odpowiednik urzędu statystycznego coś takiego
    udostępnia może?
    --
    Grzegorz Krukowski