  • 1. Data: 2020-10-30 10:30:24
    Temat: pompy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=EBVBMvhi4Y0

    No prosze, proste jest piekne, a wydawaloby sie ze jest tylko
    trywialne.

    A moze to testowanie bylo zbyt trywialne ?

    Czy moze ... nie wystarczy sobie narysowac krzywej od reki - powinna
    byc precyzyjnie wyliczona ...

    J.

  • 2. Data: 2020-10-30 15:36:16
    Temat: Re: pompy
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-30 o 10:30, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > A moze to testowanie bylo zbyt trywialne ?
    >
    > Czy moze ... nie wystarczy sobie narysowac krzywej od reki - powinna byc

    To co robi facet to jakaś kompletna pomyłka.
    Powinno się pomierzyć charakterystykę pompy dla każdego wirnika osobno.
    Charakterystyka pompy, to wysokość podnoszenia w funkcji wydajności,
    przy stałych obrotach.

    Może się bowiem okazać, że dla innej długości rury wylotowej (inne opory
    przepływu), ranking wirników pod względem wydajności będzie zupełnie inny.

    WM

  • 3. Data: 2020-10-30 17:32:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >osobno.
    >Charakterystyka pompy, to wysokość podnoszenia w funkcji wydajności,

    No i jeszcze bym zmierzyl przy roznych obrotach ... oraz moc na wale.

    >Może się bowiem okazać, że dla innej długości rury wylotowej (inne
    >opory przepływu), ranking wirników pod względem wydajności będzie
    >zupełnie inny.

    tym niemniej rura jest ta sama ... czy test naprawde nic nie mowi ?

    J.

  • 4. Data: 2020-10-30 18:56:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-30 o 17:32, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > No i jeszcze bym zmierzyl przy roznych obrotach ... oraz moc na wale.

    > tym niemniej rura jest ta sama ... czy test naprawde nic nie mowi ?

    Kiedyś byłem skłonny wszystko co się tylko da, liczyć i optymalizować.
    Życie nauczyło mnie tego, że jednak czasem trzeba iść na kompromis.

    Facet stosuje uproszczone podejście typu: wezmę zarys łopatki z sufitu i
    sprawdzę co z tego wyjdzie.
    Skoro drukuje łopatki, to mógł zastosować zarys ewolwentowy i mieć
    przynajmniej stałą prędkość strugi względem łopatki wirnika.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Involute#/media/File:E
    volvente-kreis.svg

    WM

  • 5. Data: 2020-10-31 04:14:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 30 października 2020 o 10:30:27 UTC+1 J.F. napisał(a):
> [...]
    >
    > A moze to testowanie bylo zbyt trywialne ?
    >
    > Czy moze ... nie wystarczy sobie narysowac krzywej od reki - powinna

    To co on zrobił to gwałt na rozumie a Ty się podniecasz. Miałem zawodowy kontakt z
    pompą do wody. Wirnik niewiele większy od tych co zrobił. Wysokość podnoszenia 11
    metrów. Wydatek 800 litrow na minutę. Silnik 1,1kW 2800 obr/min.

  • 6. Data: 2020-11-01 03:01:16
    Od: ToM <l...@p...onet.pl>

    W dniu 30.10.2020 o 10:30, J.F. pisze:

    > https://www.youtube.com/watch?v=EBVBMvhi4Y0

    To nic nowego, w pompach o małej mocy od dawna praktykuje się zmianę
    wielkości łopatek wirnika aby zmienić moc. Np. pompki stosowane w
    akwarystyce mają bardzo często korpusy tej samej wielkości, natomiast
    różnej wielkości wirniki. Pewnie jest to nieekonomiczne pod względem
    eksploatacji, ale przy małych mocach raczej nie ma większego znaczenia.

    T.

  • 7. Data: 2020-11-02 12:17:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

> [...]
    >Wirnik niewiele większy od tych co zrobił. Wysokość podnoszenia 11
    >metrów. Wydatek 800 litrow na minutę. Silnik 1,1kW 2800 obr/min.

    ale jakie miala lopatki - proste, czy specjalnie dobrany profil
    hydrodynamiczny :-)

    A jesli dobrany ... to jak - zmudne eksperymenty, czy godziny
    symulacji komputerowych ?

    P.S. 800l/min=13.3 l/s, *11m *g -> 1430W ...

    J.

  • 8. Data: 2020-11-02 14:25:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 2 listopada 2020 o 12:17:23 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    >
    > A jesli dobrany ... to jak - zmudne eksperymenty, czy godziny
    > symulacji komputerowych ?
    >
    > P.S. 800l/min=13.3 l/s, *11m *g -> 1430W ...

    Oczywiście że profil miały łopatki. Jak widzisz to co napisałem mniej więcej się
    zgadza z obliczeniem jakie zrobiłeś. Wyszło Ci więcej ale to też się da wytłumaczyć.
    Pompa pracowała okresowo. Silnik miał trochę czasu na ostygnięcia w związku z czym
    mógł być w czasie pracy trochę przeciążony. Przeciążenie było na kilkanaście procent
    a nie na kilkaset procent.