  • 1. Data: 2020-11-07 18:45:01
    Temat: A gdyby tak laser wystrugać
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,
    Myślę oczywiście o CO2
    Najtrudnbiejsza optyka, a jest do zdobycia w miare łatwo, mieszanina
    gazów dostępna nawet w warunkach domowych, zasilacz też do zrobienia.
    Cel edukacyjny oczywiście. Mało jest informacji - szczegółów
    technicznych, ale da się wyGooglać nawet projekt gościa, który coś
    takiego wystrgał w domu.
    Ale nie wiem w dalszym ciągu, co właściwie ogranicza/decyduje o mocy
    takiego lasera.
    Tak, wiem, można kupić i samą rurę, i wszystko złożone, półprzewodnikowe
    maja większą sprawność itd., ale jak bym chciał gotowe, to bym Wam d'
    nie zawracał.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2020-11-07 22:36:32
    Temat: Re: A gdyby tak laser wystrugać
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 7 Nov 2020 18:45:01 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
    > Myślę oczywiście o CO2

    Azotowy zrob.

    > Najtrudnbiejsza optyka, a jest do zdobycia w miare łatwo, mieszanina
    > gazów dostępna nawet w warunkach domowych, zasilacz też do zrobienia.
    > Cel edukacyjny oczywiście.

    Kiepsko widac :-)
    A nie ma jakis uzywanych na e-bayu ?

> [...]
    > takiego lasera.
    > Tak, wiem, można kupić i samą rurę, i wszystko złożone, półprzewodnikowe

    Hm, chodzi mi po glowie, ze to wlasnie CO2 ma wysoka sprawnosc ...

    J.

  • 3. Data: 2020-11-07 23:36:00
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-11-07 o 22:36, J.F. pisze:

    > Azotowy zrob.

    Jest jakaś optymalna mieszanka gazów
    http://ciecielaser.pl/laser-co2-zasada-dzialania/

    > Kiepsko widac :-)
    > A nie ma jakis uzywanych na e-bayu ?

    > Hm, chodzi mi po glowie, ze to wlasnie CO2 ma wysoka sprawnosc ...

    To po co mieszają CO2 z azotem (N2), wodorem (H2), helem (He)?

    WM

  • 4. Data: 2020-11-08 11:27:07
    Od: ks <b...@b...pl>

    W dniu 2020-11-07 o 23:36, WM pisze:

    > Jest jakaś optymalna mieszanka gazów
    > http://ciecielaser.pl/laser-co2-zasada-dzialania/

    Co2 może być wzbudzany wysokim napięciem lub wysoką częstotliwością.
    Te większej mocy to raczej mają wzbudzenie RF.

    Decyduje, miedzy innymi objetość w której wzbudzisz gaz, przy duzej
    objętości będzie duza optyka.
    Jak optyka duża i dokładna to droga.
    Jak nie bedzie dokładna to albo sie nie wzbudzi albo sprawność dużo
    mniejsza.
    Do tego w dobrym co2 sprawność raczej nie przekroczy 10%, czyli żeby
    uzyskać 100W to zasilanie musi być już na 1kW.

    Półprzewodnikowe to raczej nie co2.

    > To po co mieszają CO2 z azotem (N2), wodorem (H2), helem (He)?

    Kazdy składnik ma swoją funkcję, z tego co pamiętam to wzbudzany jest
    inny składnik niż Co2, dopiero ten składnik przy powrocie do stanu
    podstawowego emituje fotony które wzbudzają cząsteczki Co2.
    Któryś ze składników np poprawia odprowadzenie ciepła z mieszanki.
    Nie ma jednego składu mieszanki. Producenci mają różne składy.
    Ci którzy robią lasery w których gazu sie nie wymienia składu nie ujawniają.
    Są lasery które na jednym napełnieniu działają kilkanascie lat tzw.
    "sealed",są takie co wymieniają gaz co kilkanascie godzin a są takie co
    potrzebuja byc zasilane non stop nowym gazem.

    KS

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 5. Data: 2020-11-08 16:29:09
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2020-11-08 o 11:27, ks pisze:
    > Decyduje, miedzy innymi objetość w której wzbudzisz gaz, przy duzej
    > objętości będzie duza optyka.

    No dobra, ale przecież może być dłuuuga rura.

    > Do tego w dobrym co2 sprawność raczej nie przekroczy 10%, czyli żeby
    > uzyskać 100W to zasilanie musi być już na 1kW.

    Czytałem, że nawet 20% osiąga, ale to i tak trzeba mieć własną
    elektrownię, żeby np. zasilać laser do krojenia stali grubości paru cm.

> [...]
    > podstawowego emituje fotony które wzbudzają cząsteczki Co2.
    > Któryś ze składników np poprawia odprowadzenie ciepła z mieszanki.

    Azot jest najpierw wzbudzany.Ale rola pozostałych gazów (głównie
    chlorowców) to już tajemnica firmy.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2020-11-08 21:49:40
    Od: ks <b...@b...pl>

    W dniu 2020-11-08 o 16:29, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > No dobra, ale przecież może być dłuuuga rura.
    z metra uzyskuje się koło 100W.
    Czyli na 1kW trzeba 10m, a to już mało poręczne a moc niezbyt duża.
    przy takiej długości pewnie pojawiły by się problemy ze stabilnością
    wymiarów chociażby z powodu zmian temperatury i ciśnienia.
    Normlnie to żeby wydłuzyć drogę optyczną rezonatora robi się lustra i
    drogę się "zagina" żeby nie robić lasera 10m.
    Są lasery co mają rezonator koło 1m a moc 3kw.
    Ale tam promień ulega wielokrotnemu odbiciu zanim wyleci na zewnątrz.>

    > Czytałem, że nawet 20% osiąga, ale to i tak trzeba mieć własną
    > elektrownię, żeby np. zasilać laser do krojenia stali grubości paru cm.
    do cięcia stali mają koło 2-5 kW czyli potrzebujesz z 50 kW na sam laser
    a do tego chiller itd.

    > Azot jest najpierw wzbudzany.Ale rola pozostałych gazów (głównie
    > chlorowców) to już tajemnica firmy.
    Specyfikacje gazow są dostepne bo można je kupić w firmach typu Linde,
    Messer itp. Nie wiem o jakich chlorowcach piszesz. tu masz przykładowy
    skład :
    https://produkte.linde-gas.at/industriegase/cyl_tech
    gas/laser_betrieb_gase/lasermix__690.html>

  • 7. Data: 2020-11-08 23:49:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 7 listopada 2020 o 18:45:15 UTC+1 Pawel "O'Pajak" napisał(a):
> [...]
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
    Jestem za ale się nie znam. Chciałbym mieć laser co z powiedzmy dwustu metrów
    skutecznie uszkodzi oczy. Na wypadek wojny by się przydał.

  • 8. Data: 2020-11-09 19:59:27
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Jestem za ale się nie znam. Chciałbym mieć laser co z powiedzmy dwustu metrów
    skutecznie uszkodzi oczy. Na wypadek wojny by się przydał.

    Trzeba uważać z laserami.
    W jednym z warszawskich instytutów był swego czasu poważny wypadek z
    laserem. Jakiś głupek potrącił niechcący lusterko w układzie laserowym i
    wiązka przejechała po oczach innej obecnej w pomieszczeniu osoby.

    WM

  • 9. Data: 2020-11-09 21:52:45
    Od: ks <b...@b...pl>

    W dniu 2020-11-09 o 19:59, WM pisze:

> [...]
    > laserem. Jakiś głupek potrącił niechcący lusterko w układzie laserowym i
    > wiązka przejechała po oczach innej obecnej w pomieszczeniu osoby.

    Co2 pod tym względem jest stosunkowo bezpieczne.
    Długość fali lasera Co2 nie jest przepuszczana przez rogówkę.
    Oczywiście jak rogówka zaabsorbuje odpowiednią energię to też się uszkodzi.
    Natomiast lasery półprzewodnikowe takie którymi sie tnie stal są dużo
    bardziej niebezpieczne, tam bez uszkodzenia rogówki uszkadzamy sobie
    wzrok w ułamku sekundy nawet niezbyt dużą mocą.

    K.S.

  • 10. Data: 2020-11-09 22:14:35
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-11-09 o 21:52, ks pisze:
> [...]
    > bardziej niebezpieczne, tam bez uszkodzenia rogówki uszkadzamy sobie
    > wzrok w ułamku sekundy nawet niezbyt dużą mocą.

    Mogą pojawiać się przypadkowe piki.

    https://journals.aps.org/pre/abstract/10.1103/PhysRe
    vE.96.012216

    WM