  • 1. Data: 2015-03-23 15:12:22
    Temat: poprawność algorytmu
    Od: j...@p...onet.pl

    Uczyli mnie na studiach dowodzenia poprawności algorytmów w logice Hoare'a. Jednak
    poprawności trudniejszych algorytmów człowiem nie dowiedzie, a automatyzacja jest
    niemożliwa, bo nie da się zautomatyzować generowania niezmienników. Testowanie
    dowiedzie występowania błędów, ale nie dowiedzie że ich nie ma. Zaprogramowałem
    pewien algorytm w PHP5+MySQL i nie jestem pewien czy jest poprawny. Czy są jeszcze
    jakieś metody weryfikacji poprawności algorytmów poza dowodzeniem i testowaniem?

  • 2. Data: 2015-03-23 15:37:07
    Temat: Re: poprawność algorytmu
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, March 23, 2015 at 3:12:25 PM UTC+1, j...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    jakieś metody weryfikacji poprawności algorytmów poza dowodzeniem i testowaniem?

    A ręczne wpisywanie niezmienników?
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2015-03-23 16:15:57
    Od: j...@p...onet.pl

    > A ręczne wpisywanie niezmienników?

    Sugerujesz że są programy które po podaniu specyfikacji wejścia i wyników oraz
    podaniu niemienników dowodzą automatycznie poprawności?

  • 4. Data: 2015-03-23 16:17:52
    Od: j...@p...onet.pl

    > Czy są jeszcze jakieś metody weryfikacji poprawności algorytmów poza dowodzeniem i
    testowaniem?

    Przegląd kodu przez innego programistę w moim przypadku nie wchodzi w grę, bo mój
    zleceniodawca by się nie zgodził. Program muszę pisać sam.

  • 5. Data: 2015-03-23 17:30:27
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 marca 2015 16:15:58 UTC+1 użytkownik j...@p...onet.pl
    napisał:

    > Sugerujesz że są programy które po podaniu specyfikacji wejścia i wyników oraz
    podaniu niemienników dowodzą automatycznie poprawności?

    Są.

    Problemem (największym) pozostaje ręczne pisanie niezmienników z zachowaniem
    ciągłości logicznej pomiędzy wszystkimi elementami tak, aby automat dowodzący tej
    ciągłości nie zgubił - a to będzie zależało od samego automatu.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 6. Data: 2015-03-23 21:41:08
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, March 23, 2015 at 5:30:32 PM UTC+1, Maciej Sobczak wrote:

    podaniu niemienników dowodzą automatycznie poprawności?
    Nie wiem jak to zabrzmialo, ale nic takiego nie zamierzałem sugerować.
    Po prostu ręczne nafaszerowanie programu asercjami, to pomocna metoda
    w usuwaniu błędów.

> [...]
    ciągłości logicznej pomiędzy wszystkimi elementami tak, aby automat dowodzący tej
    ciągłości nie zgubił - a to będzie zależało od samego automatu.

    Mógłbym rzucić okiem na jakieś przykłady?
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2015-03-24 09:11:14
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 23 marca 2015 15:12:25 UTC+1 użytkownik j...@p...onet.pl
    napisał:
> [...]
    jakieś metody weryfikacji poprawności algorytmów poza dowodzeniem i testowaniem?

    PHP nie jest pod tym wzgledem najbardziej fortunnym systemem, ale mozesz
    sobie recznie wypisac sygnatury typow dla zmiennych i funkcji i sprawdzic,
    czy program jest prawidlowo napisany na poziomie typow.

    Wydaje mi sie tez, ze w tej sytuacji najkorzystniej byloby po prostu
    napisac sprytne testy obejmujace wszystkie warunki brzegowe, a jesli masz
    taka mozliwosc, to rowniez wygenerowac dostatecznie duze losowe dane testowe
    i sprawdzic, czy program zachowuje sie prawidlowo

  • 8. Data: 2015-03-24 17:28:42
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 23 marca 2015 21:41:10 UTC+1 użytkownik M.M. napisał:

    ciągłości logicznej pomiędzy wszystkimi elementami tak, aby automat dowodzący tej
    ciągłości nie zgubił - a to będzie zależało od samego automatu.

    > Mógłbym rzucić okiem na jakieś przykłady?

    Tutaj:

    http://docs.adacore.com/spark2014-docs/html/ug/

    a konkretnie tutaj:

    http://docs.adacore.com/spark2014-docs/html/ug/gnatp
    rove.html

    a konkretnie szukaj słów "Loop_Invariant".

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 9. Data: 2015-03-25 06:47:31
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 23/03/2015 16:17, j...@p...onet.pl wrote:

    > Przegląd kodu przez innego programistę w moim przypadku nie wchodzi w
    > grę, bo mój zleceniodawca by się nie zgodził. Program muszę pisać
    > sam.

    A zleceniodawca wymaga formalnego dowodu poprawności programu?

  • 10. Data: 2015-03-25 20:05:06
    Od: j...@p...onet.pl

    > A zleceniodawca wymaga formalnego dowodu poprawności programu?

    nie wymaga, ale jeśli mój algorytm będzie niepoprawny to zostanie poważnie naruszona
    reputacja jego firmy