  • 1. Data: 2010-02-01 14:27:00
    Temat: [press] Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,75137
    60,Czy_droga_z_Wroclawia_do_Poznania_bedzie_niebezpi
    eczna.html

    Czy droga z Wrocławia do Poznania będzie niebezpieczna
    Karolina Drogowska
    2010-02-01, ostatnia aktualizacja 2010-01-31 19:24

    Droga z Wrocławia do Poznania po remoncie miała być bezpieczniejsza, ale
    raczej nie będzie. Na jej części zastosowano bowiem przestarzałe
    rozwiązania, które krytykują eksperci, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
    i Autostrad zakazuje. Mimo to przebudowa trwa i raczej nikt jej nie
    zatrzyma

    Chodzi o przekrój drogi krajowej nr 5 między Wrocławiem i Trzebnicą.
    Modernizacja polega tam m.in. na dobudowaniu po obu stronach dwumetrowych
    poboczy. Powstaną one wyłącznie poza małymi miejscowościami znajdującymi
    się na tej trasie. Tymczasem w listopadzie 2005 roku GDDKiA zakazała ich
    stosowania ze względów bezpieczeństwa. W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
    dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.

    Prof. Tadeusz Sandecki z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej
    chwali ten zakaz: - Rozwiązanie z poboczami jest przestarzałe. Takich dróg
    już się w Europie nie buduje.

    Niemcy z nich zrezygnowali, bo ich badania wykazały, że co prawda zarówno
    na drogach z szerokim poboczem, jak i na tych o przekroju 2+1 dochodzi do
    podobnej liczby wypadków, ale na tych z poboczami są one o wiele
    tragiczniejsze.

    Potwierdza to Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
    Autostrad: - Do najtragiczniejszych wypadków dochodzi tam, bo kierowcy
    zapominają, że nie można przekraczać bocznych linii ciągłych. Robią to, by
    ułatwić wyprzedzanie innym. Ale jadąc "okrakiem", mogą wpaść na ludzi
    sprzedających grzyby czy jagody albo na grupę pieszych za zakrętem.
    Odnawiając te drogi w ten sposób, powielamy błąd sprzed 30 lat.

    Przeciw poboczom protestują też mieszkańcy miejscowości między Wrocławiem i
    Trzebnicą. Remigiusz Jarmołkiewicz z Ligoty Pięknej uważa, że jazda tą
    trasą będzie po przebudowie niebezpieczniejsza: - Bo to nie jest tylko
    droga tranzytowa, ale również lokalna. My poruszamy się na krótkich
    dystansach z ograniczoną prędkością. Tymczasem szerokie pobocze zachęca
    innych kierowców do szybkiej jazdy. Oni często spychają nas na pobocze.
    Takie rozwiązanie sprzyja też wyprzedzaniu na trzeciego albo czwartego.

    Dlaczego więc mimo tych zastrzeżeń przebudowa jest kontynuowana? Bo projekt
    jej modernizacji zatwierdzono na początku 2005 roku, a zalecenie, by nie
    stosować poboczy, GDDKiA wydała dopiero w listopadzie 2005 roku. - Więc już
    po formalnym zatwierdzeniu projektu, a prawo nie działa wstecz - tłumaczy
    Jacek Oszytko, wicedyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA.

    Autorem projektu remontu jest firma Dromost. Jej wiceprezes Marek
    Kruszewski, twierdzi, że zmiana na jezdnię 2+1 wymagałaby sporządzenia
    nowego projektu i pozyskania dodatkowego terenu na wykonanie koniecznych
    przy tym rozwiązaniu dróg dojazdowych do posesji indywidualnych. Tymczasem
    inwestycja jest już realizowana, a na znacznych fragmentach prace są bardzo
    zaawansowane.

    Oszytko broni też rozwiązania z poboczami: - Na tej trasie są one lepszym
    pomysłem, ze względu na konieczność zastosowania lewoskrętów
    umożliwiających dojazd do bocznych ulic. W przypadku drogi 2+1 kierowca
    jadący lewym pasem nie może skręcać w lewo, ponieważ groziłoby to kolizją.
    Ale Jarmołkiewicz uważa, że lewoskręty nie wszędzie są potrzebne. - Na
    przykład na odcinku Psary -Kryniczno są tylko zjazdy na tereny rolne, które
    są dostępne również z innych dróg gminnych. Dlaczego tam nie wprowadza się
    zmian? - pyta.

    Czy w przyszłości zmiana przekroju drogi jest jednak możliwa? Prof.
    Sandecki, twierdzi, że tak, i przytacza przykład Niemiec, gdzie wiele dróg
    już po wybudowaniu poboczy przekształcono na przekrój 2+1.

    Na razie GDDKiA obiecuje jednak zastosować na tym odcinku rozwiązania
    poprawiające bezpieczeństwo: - Linie krawędziowe będą ciągłe i kierowcy nie
    będą mogli ich przekraczać. Zlikwidujemy też ostre zakręty, przebudujemy
    skrzyżowania, wydzielając na nich lewoskręty, i postawimy bariery
    energochłonne. Powstaną też nowe chodniki z wydzielonymi ciągami
    pieszo-rowerowymi. W wielu przypadkach będą się znajdować za rowem, czyli
    poza koroną drogi. Za trzy lata od ruchu tranzytowego uwolni tę trasę droga
    S5, która będzie się łączyć z "piątką".

    Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

    ----------

    I teraz tak się zastanawiam... Czy GW wrocławska pierd... jak zawsze, czy
    gdaka poszła po rozum do głowy? Tylko czy faktycznie gdzieś budują nowe
    drogi 2+1?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 2. Data: 2010-02-01 17:56:41
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "BorysPogoreło" <b...@p...edu.leszno> wrote in message
    > W zamian zaleca przekrój 2+1, czyli
    > dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.

    Ma ktoś obrazek jak to miałoby wyglądać?
    Bo ciężko mi to sobie wyobrazić?

    Poza tym, droga główna, taka pomiędzy miastami,
    powinna mieć moim zdaniem co najmniej 4 pasy:
    czyli 2 pasy do ruchu w każdą stronę...

    Przy każdym skrzyżowaniu powinna być poszerzona
    aby zapewnić 5 pas w środku, po obu stronach skrzyżowania,
    dla skręcających w lewo i czekających z migaczem na przerwę
    w ruchu umożliwiających skręt.

    Wtedy nie byłoby problemu ze spychaniem powolnych
    na pobocze - jechaliby prawym pasem a szybcy lewym.

    Pobocze mogłoby być wtedy wąskie, dla ruchu rower/pieszy.

  • 3. Data: 2010-02-01 18:04:16
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 1 Feb 2010 10:56:41 -0600, Pszemol napisał(a):

    > Ma ktoś obrazek jak to miałoby wyglądać?
    > Bo ciężko mi to sobie wyobrazić?

    http://www.dk16-elk-augustow.pl/userfiles/image/2plu
    s1.jpg

    > Poza tym, droga główna, taka pomiędzy miastami,
    > powinna mieć moim zdaniem co najmniej 4 pasy:
    > czyli 2 pasy do ruchu w każdą stronę...

    Docelowo tam będzie równoległa S5. Ale do tego czasu trzeba tłuc się DK5.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2010-02-01 18:34:05
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > http://www.dk16-elk-augustow.pl/userfiles/image/2plu
    s1.jpg

    A to dosyć dziwne... czemu np. jadąc do Zakopanego miałbym
    mieć fajnie, bo autobusy łatwo wyprzedzę lewym pasem ale
    już powrót miałby być katastrofą, bo tylko jeden pas będzie???
    Skąd taki brak symetrii i czemu to ma niby służyć?

    > Docelowo tam będzie równoległa S5. Ale do tego czasu trzeba tłuc się DK5.

    Problem z autostradami jest taki, że bardzo drogo kosztują...
    Wymagają ślimakowych, bezkolizyjnych skrzyżowań.
    Wymagają biegnących równolegle dróg lokalnych, itp, itd.
    Czemu nie zrobić drogi 4 pasowej która nie jest autostradą?
    Wiadomo, że będzie kosztować więcej niż 2 pasowa, bo i lądu
    więcej trzeba wykupić i materiałów zużyć więcej, ale znowu
    autostrady wszędzie być nie może i nie trzeba (po co np.
    autostrada z Krakowa do Zakopca?) i wystraczyłaby taka droga
    4 pasowa z poszerzeniami na 5 pasów przy skrzyżowaniach
    z "wysepkami" w środku do bezpiecznego skrętu w lewo bez
    pośpiechu.

  • 5. Data: 2010-02-01 18:41:09
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > "BorysPogoreło" <b...@p...edu.leszno> wrote in message
    >
    > Ma ktoś obrazek jak to miałoby wyglądać?
    > Bo ciężko mi to sobie wyobrazić?

    Tak jak na całym świecie, albo u nas na podjazdach pod górki.
    Trzeci pas naprzemiennie dla obu kierunków.

    > Poza tym, droga główna, taka pomiędzy miastami,
    > powinna mieć moim zdaniem co najmniej 4 pasy:
    > czyli 2 pasy do ruchu w każdą stronę...

    Tam akurat tą funkcję będzie spełniała S5.

  • 6. Data: 2010-02-01 18:42:55
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 1 Feb 2010 11:34:05 -0600, Pszemol napisał(a):

> [...]
    > już powrót miałby być katastrofą, bo tylko jeden pas będzie???
    > Skąd taki brak symetrii i czemu to ma niby służyć?

    Pasy zmieniają się naprzemiennie co kilka kilometrów.

    > Czemu nie zrobić drogi 4 pasowej która nie jest autostradą?
    > Wiadomo, że będzie kosztować więcej niż 2 pasowa, bo i lądu
    > więcej trzeba wykupić i materiałów zużyć więcej, ale znowu

    Nad tym sobie głowy łamała cała grupa i niczego nie wymyśliła. Musisz
    pytać w GDDKiA.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 7. Data: 2010-02-01 18:52:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał
> [...]
    > 2+1, czyli
    > dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym.

    No coz ... temat na dluzsze narzekanie.
    Czy mi sie wydaje, czy do Poznania ma biec jakas inna droga, bo ta,
    nawet zmodernizowana, to bylby smiech.

> [...]
    > dochodzi do
    > podobnej liczby wypadków, ale na tych z poboczami są one o wiele

    Niemcy to chyba jednak postawili na drogi 3+3 :-)

> [...]
    > zakrętem.
    > Odnawiając te drogi w ten sposób, powielamy błąd sprzed 30 lat.

    Zachodzi wiec pytanie - po ch* te szerokie pobocza, skoro na nich
    jezdzic nie wolno ?
    Zeby grzybiarze mieli sie gdzie rozlozyc ?
    I kto dal PJ tym ludziom, ze nie widza przeszkody na pasie na
    ktorym jada ?

> [...]
    > Tymczasem
    > inwestycja jest już realizowana, a na znacznych fragmentach prace

    Cos mi sie wydaje ze nowy projekt bylby potrzebny tylko na
    malowanie.

> [...]
    > kierowca
    > jadący lewym pasem nie może skręcać w lewo, ponieważ groziłoby to

    Co oni p* ? Przeciez na takiej drodze zaraz wydziela pas do
    lewoskretu.

    ----------
    > I teraz tak się zastanawiam... Czy GW wrocławska pierd... jak
    > zawsze, czy
    > gdaka poszła po rozum do głowy?

    Mysle ze dziennikarze p* jak zwykle. Oni juz nie potrafia inaczej,
    albo im sie nie oplaca :-(
    A gdaka to swoja droga- pozniej sie dowiemy gdzie poszli. Albo sie
    nie dowiemy.

    >Tylko czy faktycznie gdzieś budują nowe drogi 2+1?

    Troche tego jest, chocby obwodnica Trzebnicy.

    Jesli chodzi o moje zdanie:

    - 2+1 .. owszem, pod te trzebnickie gorki to moze i dobre, ale jak
    sie trafi jakis traktor, to wszyscy pojada 25.
    chyba ze zrobia oddzielenie linia przerywana, tak jak bylo np na
    8-ce kolo Zabkowic - ciekaw jestem na ile to jest jest bezpieczne.
    Ale tak nie zrobia, przyjdza "drogi zaufania" i zrobia z tego
    1+1 plus podwojna ciagla i w obie strony pojada wszyscy tyle ile
    najwolniejszy.

    - szerokie pobocza i policja pilnujaca zeby na nie przypadkiem nie
    zjechac to jakies nieporozumienie. Co to ma dac ?
    dac waskie pobocza z dozwolonym zjazdem i tablice jak Austrii
    "trzymac sie prawej krawedzi jezdni".
    W dzien moze niektorzy grzecznie zjada na pobocze, w nocy bedzie
    miejsce dla rowerow i pieszych, a pasy na tyle szerokie ze moze da
    sie wyprzedzic.

    Akurat na tej drodze to najlepiej by zrobili jakby sie szarpneli na
    4 pasy i waskie pobocza. Tam sa krotkie odcinki po kilometr-dwa
    miedzy wioskami, zrobic taka "wyprzedzajke", zredukowac do 2 pasow
    przed wioska. Moga troche rolnicy protestowac ... najlepiej jakby z
    innej strony dojezdzali, po co maja bloto nanosic :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-02-01 19:19:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w
> [...]
    > Wymagają biegnących równolegle dróg lokalnych, itp, itd.
    > Czemu nie zrobić drogi 4 pasowej która nie jest autostradą?

    Bo nie mozna jej w poprzek przejechac, ani w lewo skrecic itp ..

    > 4 pasowa z poszerzeniami na 5 pasów przy skrzyżowaniach
    > z "wysepkami" w środku do bezpiecznego skrętu w lewo bez
    > pośpiechu.

    Przy wiekszym natezeniu ruchu to nie wystarczy. Trzeba jeszcze
    swiatla dodac.
    A przeciez nie tylko male osobowki jezdza - musialyby sie
    ciezarowki zmiescic, i traktor z dwoma przyczepami. Zdecydowanie
    swiatla .. i fotoradar lub kamera :-)

    J.

  • 9. Data: 2010-02-01 19:31:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> writes:

    > Pasy zmieniają się naprzemiennie co kilka kilometrów.

    Ja jeszcze pamietam drogi z trzema pasami i bez zadnych ciaglych linii
    - srodkowy pas byl pasem do wyprzedzania na calej dlugosci w obydwu
    kierunkach. Ale to za Gomulki...

    MJ

  • 10. Data: 2010-02-01 19:41:24
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 1 Feb 2010 18:52:26 +0100, J.F. napisał(a):

    > Troche tego jest, chocby obwodnica Trzebnicy.

    To raczej z przymusu. Takich 2+1 pod górkę to trochę widziałem, ale na
    płaskim - żadnej.

    > Jesli chodzi o moje zdanie:
    >
    > - 2+1 .. owszem, pod te trzebnickie gorki to moze i dobre, ale jak
    > sie trafi jakis traktor, to wszyscy pojada 25.

    Tam AFAIR są drogi dla ruchu powolnego. Zresztą zobacz sam:
    http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geo
    code=&q=trzebnica&sll=37.0625,-95.677068&sspn=43.983
    628,81.474609&ie=UTF8&hq=&hnear=Trzebnica,+Trzebnick
    i,+Dolno%C5%9Bl%C4%85skie,+Polska&ll=51.299235,17.03
    633&spn=0.00426,0.009946&t=h&z=17
    I do tego dróch polnych mnóstwo.

    > Ale tak nie zrobia, przyjdza "drogi zaufania" i zrobia z tego
    > 1+1 plus podwojna ciagla i w obie strony pojada wszyscy tyle ile
    > najwolniejszy.

    Już raczej więcej nie spieprzą przez te trzy lata (minimum niestety, bo
    jak w 2012 skończą to będzie cud przy obecnym zaawansowaniu). Jak już
    będzie S5 to niech sobie robią "drogę zaufania" bo jedynie ruch lokalny tam
    będzie się kręcił.

    > - szerokie pobocza i policja pilnujaca zeby na nie przypadkiem nie
    > zjechac to jakies nieporozumienie. Co to ma dac ?

    "Dobrze wydane pieniądze" ;)

> [...]
    > przed wioska. Moga troche rolnicy protestowac ... najlepiej jakby z
    > innej strony dojezdzali, po co maja bloto nanosic :-)

    Pozabijaliby się na tych krótkich odcinkach próbując za wszelką cenę
    wyprzedzić. Tam jest spory ruch i każda możliwość wyprzedzania jest cenna.

    Ostatnio jechałem tam od Wysokiego Kościoła za jakąś pizdą 60km/h +
    zwalnianie przed każdą nierównością. Z naprzeciwka sznur aut, możliwość
    wyprzedzenia dopiero w Psarach. Choć może gdyby *każdy* odcinek między
    wioskami tak przebudować to nie byłoby tak źle, bo ruch by się jakoś
    rozłożył...

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl