  • 41. Data: 2020-05-21 12:21:07
    Temat: Re: przetwornica DC-DC
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dławika potrzebuje każdy, to nie liczę. :-)

    Czytając tamtą wypowiedź nie byłem pewien, czy to nie jest jakiś
    switched capacitor converter, albo z dławikiem na pokładzie.

    > Chociaż to też już nie jest prawda, np. ten nie potrzebuje:
    >
    > https://www.ti.com/product/TPSM53602
    >
    > Ten też nie:
    >
    > https://www.ti.com/product/LMZ14201H
    >
    > I dobrych kilkudziesięciu ich kuzynów również nie. Te buck-boosty z LTC
    > są iście kozackie.

    Widzę, że muszę zrobić znów przegląd 'co w trawie piszczy'.
    Ostatnio zrobiłem w 2014r i wtedy wybrałem sobie LM5017 (LM25017) bo:
    - do 100V na wejściu i ze zwykłym dławikiem daje się z tego zrobić 3V3,
    - spodobał mi się tryb sterowania (zapisuję go jako Ton(Vi)/Tof(Vo))
    reagujący na skoki napięcia wejściowego, czy obciążenia w trakcie
    jednego impulsu i dający naturalną fluktuację częstotliwości co jest
    według mnie dobre dla EMC,
    - spodobało mi się, że przy spadku pobieranego prądu nie przechodzą w
    tryb impulsowego doładowywania tylko nadal pracują normalnie - czyli nie
    pojawiają się tętnienia o niższej częstotliwości, które trudniej się
    filtruje.
    P.G.

  • 42. Data: 2020-05-21 13:27:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    Piotr Gałka wrote:
    >Dławika potrzebuje każdy, to nie liczę. :-)
    >Chociaż to też już nie jest prawda, np. ten nie potrzebuje:
    >https://www.ti.com/product/TPSM53602

    >Tradycjonaliści też znajdą coś dla siebie:
    >https://www.ti.com/product/LMZ21701
    >Nawet cewkę *jeszcze* widać w tej gotowej przetwornicy o rozmiarach
    >3.5x3.5x1.75mm potrafiącej dać 1 amper na wyjściu.

    Kozackie. Choc chyba wypadaloby napisac amerykanskie.
    Ale jak - w Ameryce wszystko duze :-)

    Jak to sie montuje - BGA ?

    >Oczywiście można też udać się do szuflady, pluralizm to fajna sprawa.

    ale gdzie to kupic, ile kosztuje i za ile transport ? :-)

    J.

  • 43. Data: 2020-05-21 14:07:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Kozackie. Choc chyba wypadaloby napisac amerykanskie.
    >Ale jak - w Ameryce wszystko duze :-)

    Az musialem do pdf zajrzec, bo ... gdzie jest scalak ?

    Schowany w laminacie, czy to jakas nowa moda ?

    >Jak to sie montuje - BGA ?

    BGA nie, pod spodem pady.

    to jak to zamontowac ?
    Rozumiem ze paste naniesc na plytke, przylozyc, przygrzac ... a cewka
    sie w czasie grzania nie odlutuje ?

    No, moze i lut sie stopi, ale przeciez tak zaraz nie odpadnie ..

    J.

  • 44. Data: 2020-05-21 18:59:15
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > reagujący na skoki napięcia wejściowego, czy obciążenia w trakcie
    > jednego impulsu i dający naturalną fluktuację częstotliwości co jest

    Masz na myśli sterowanie histeretyczne? TI to nazywa D-CAP2.

> [...]
    > tryb impulsowego doładowywania tylko nadal pracują normalnie - czyli nie
    > pojawiają się tętnienia o niższej częstotliwości, które trudniej się

    Sterowanie histeretyczne ma znacznie szerszy zakres zastosowań. Potrafi
    np. zlinearyzować równania opisujące przetwornicę LLC, która w wersji
    bazowej jest bardzo trudna do sterowania. Wymyślił to jakiś Chińczyk,
    który napisał o tym doktorat i potem zatrudnił go u siebie TI. W wyniku
    tego możesz kupić UCC256304. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 45. Data: 2020-05-21 19:38:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Kozackie.

    Te nie, są po prostu małe. Mnie chodziło o wynalazki z LTC.

    > Jak to sie montuje - BGA ?

    Jak każdą inną obudowę QFN.

    > ale gdzie to kupic, ile kosztuje

    https://www.digikey.com/product-detail/en/texas-inst
    ruments/LMZ21701SILT/296-38545-1-ND/5034153

    Niecałe 5 dolców w ilościach jednostkowych, 3.27 przy zakupie powyżej
    100 sztuk.

    > i za ile transport ? :-)

    Chociaż Ty miej litość... ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 46. Data: 2020-05-22 14:40:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    J.F. wrote:

    >Te nie, są po prostu małe.

    malo powiedziane :-)

    >Mnie chodziło o wynalazki z LTC.

    >Jak każdą inną obudowę QFN.

    Ale to ma gnd na srodku ...

> [...]
    truments/LMZ21701SILT/296-38545-1-ND/5034153

    >Niecałe 5 dolców w ilościach jednostkowych, 3.27 przy zakupie powyżej

    Jesli $100 za paczke ...

    J.

  • 47. Data: 2020-05-23 14:13:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Masz na myśli sterowanie histeretyczne?

    Prawdopodobnie tak.
    Tylko, że klasyczne histeretyczne miało swoje wady. Natomiast jak
    wprowadzili stałe Ton i uzależnione od Vi to teoretycznie uzyskali stałe
    f w funkcji napięcia wejściowego. Jak dodatkowo uzależnili Tof (chyba
    wartość minimalną) od napięcia wyjściowego to chyba uzyskali stałe f w
    funkcji prądu. Nie pamiętam szczegółów, szczególnie o co chodziło z tym
    Toff.
    Na bieżąco z tym byłem w 2014. Dokładnie przestudiowałem całe pdf-y i
    napisałem do TI z listą błędów w obliczeniach w przykładach. Gość który
    się odezwał przyznał mi rację i skierował do poprawki 9 kart katalogowych.
    Jak pojawiły się te poprawione to zauważyłem, że jedyną zmianą było
    dodanie gdzieś w połowie akapitu, że co do tego miejsca to dane
    techniczne za które TI odpowiada, a co dalej to trzeba sobie samemu
    przeliczyć, bo nie biorą za to odpowiedzialności :(
    Przypomniałem sobie - coś przed tym akapitem jednak poprawili -
    zrezygnowali ze stosowania w tabelkach z danymi micro mega Hosów (uMHOs).

    > TI to nazywa D-CAP2.

    Być może. Nie utrwaliła mi się ta nazwa, a nie chce mi się teraz robić
    poszukiwań.
    Przetwornicami (i to na małe prądy) zajmuję się tylko z doskoku. Jak mi
    coś nowego potrzeba to szukam co mi tam najbardziej się podoba wstawiam
    do schematów (niejednego) i zapominam aż do czasu gdy:
    - obsolete, albo
    - cena jakoś nagle duża się robi,
    - na p.m.e. pojawi się jakiś wątek sugerujący, że są nowe lepsze.

    Zgodnie z jakąś app.note TI zakładam, że jak na wejściu mam do 28V (2
    akumulatory) to wejście musi wytrzymać 2x tyle (Surge) - czyli około
    50V. To usuwa z mojej listy te najciekawsze cenowo scalaki.

    > Sterowanie histeretyczne ma znacznie szerszy zakres zastosowań.

    W tym fragmencie nie chodziło mi o to sterowanie tylko o to, że klucz
    robiący za diodę nie symuluje diody tylko przewodzi cały czas (również w
    drugą stronę).

    > Potrafi
    > np. zlinearyzować równania opisujące przetwornicę LLC, która w wersji
    > bazowej jest bardzo trudna do sterowania.

    No i wylądowaliśmy absolutnie poza moim zakresem kompetencji :)
    P.G.

  • 48. Data: 2020-05-26 14:24:46
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-05-21 14:07, J.F. wrote:

    > Az musialem do pdf zajrzec, bo ... gdzie jest scalak ?
    >
    > Schowany w laminacie, czy to jakas nowa moda ?

    ECT - Embedded Component Technology. I to w kilku odmianach. Nie taka
    nowa, ładnych parę lat ma. Minus taki, że potrzebujesz specjalnych
    podzespołów z padami pokrytymi miedzią lub bodajże stopem palladu, bo
    połączenia ścieżek z elementami masz robione miedzią elektrolitycznie,
    wiec typowe struktury półprzewodnikowe jeśli mają metalizacje inną niz
    miedź musisz przerabiać, co sporo kosztuje. Kosztowo opłacalne jak
    robisz setki tysięcy sztuk rocznie lub więcej. Sporo telefonów
    komórkowych w tej technologii robią, parę lat temu był problem z
    podzespołąmi do ECT bo producenci telefon ów wykupili całą producję.
    Widziałem też parę lat temu produkcję takich PCB do dysków SSD.
    Najbliżej nas to Wurth w Niemczech i AT&S w Austrii.

    --
    Pozdr.
    Michał