  • 1. Data: 2010-03-25 01:23:09
    Temat: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
    Od: "news.gazeta.pl" <a...@g...pl>

    Witam
    Pacjent to skuter 2t Gilera Runner180cm przebieg 21tys km.
    Poza wymianą paska rolek wariatora i gumowego kruca ssącego silnik od
    nowosci w stanie fabrycznym.
    Niestety silnik halasuje juz baaardzo. Pozatym osiagi caly czas OK.
    Zdjalem dekle, warator, sprawdzam luzy na wale - caly lata okolo 1mm :/
    Dalej sie jeszcze nie dobieralewm bo musze wyposazyc sie w sciagacz do
    wirnika.
    Chcialbym sie jakos przygotowac psychicznie co mnie czeka.
    Czy raczej tylko lozyska walu, czy tez szykowac sie ze wal tez bedzie juz
    mial luzy. Czy w takim przypadku wal sie regeneruje czy raczej niestety
    nowke (jakies 180eur)
    Teraz jak juz rozbiore przy takim przebiegu w 2t to rozumiem ze tlok
    przynajmniej wypadaloby tez wymienic ?
    teraz tez pytanie czy tylko tlok, pierscienie (widze cea okolo 78eur - widze
    tylko w rozmioarze standart - czyli bez szlifu ?) czy raczej szykowac sie ze
    caly zestaw (minimum 200eur)
    Bede wdzieczny za podpowiedzi na co sie szykowac co wymieniac przy takim
    przebiegu w silniku 2t zeby przejechal najlepiej 2gie tyle bez wiekszych
    problemow.

    Pzdr
    PanAdol
    Tiger T709
    Gilera Runner FXR180

  • 2. Data: 2010-03-25 08:16:26
    Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "news.gazeta.pl" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Bede wdzieczny za podpowiedzi na co sie szykowac co wymieniac przy takim
    > przebiegu w silniku 2t zeby przejechal najlepiej 2gie tyle bez wiekszych

    Zacznij od rzeczy najtańszych.
    Po pierwsze łożyska. Wał osadzony w łożyskach tocznych nie zużywa się tak
    jak wał w panewkach. Łożyska są pasowane na ciasno. Jeżeli łożyska mają
    normalne rozmiary, spojkojnie wybierzesz coś z oferty normalnych dostawców
    łożysk, np SKF ważne aby były to łożyska w wykonaniu conajmniej 2 a
    najlepiej 3 chociaż z dostępnością tych bywa różnie. Z tego co pamietam
    wykonanie 2 to łożyska wysokoobrotowe a 3 to wysokoobrotowe i
    wysokotemperaturowe. Takie łożyska z reguły kosztuja 20-30 zł
    Wraz z wymianą łażysk trzebaby wymienić uszczelniacze - przeważnie
    simmeringi. Te też występują w normalnej ofercie i w groszowych kwotach.

    Hałas o którym piszesz, jeżeli pochodzi od wału może mieć przyczynę w luzach
    stopy korbowodu i główki korbowodu. Jeżeli tak jest wał warto wymienić, bo w
    obecnych posranych czasach po pierwsze nie ma już prawnie nikogo kto to
    potrafi naprawiać i ma do tego sprzęt a po drugie może się okazać że jak już
    ktoś taki jest to kosztuje to tyle co dwa nowe wały. Taka naprawa kalkuluje
    się z reguły w pojazdach zabytkowych do których nie ma nowych części
    zamiennych. W nowych pojazdach często wał jest składany w specyficznych
    warunkach (np w ciekłym azocie) a do regeneracji trzeba taki wał rozebrać i
    z całej operacji zaczyna się robić doktorat. Niestety teraz mechanicy
    potrafią tylko wymieniać, mechanicy którzy potrafią coś naprawić to gatunek
    na wymarciu lub niedostępny cenowo dla przec. zjad. chl. a przeważnie i
    jedno i drugie.

    W starych mądrych ksiegach napisano że na zużycie jednego tłoka przypada
    zużycie trzech kompletów pierścieni tłokowych. Będziesz mieć to rozebrane -
    zmierz luzy na zamkach i wymień pieścienie. Powinno być lepiej. Pomierz
    tłok, najlepiej śrubą um i też będziesz wiedział w jakim jest stanie.
    Jeżeli będziesz ,musiał zmieniać wał, wtedy tłok i sworzeń tłokowy też
    należałoby zmienić.
    To co napewno powinieneś zmienić po rozebraniu silnika to uszczelki pod
    głowicą, cylindrem, nierzadko uszczelnienia króćców itp.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-03-25 08:49:22
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2010-03-25 02:23, news.gazeta.pl pisze:
    > Witam
    > Pacjent to skuter 2t Gilera Runner180cm przebieg 21tys km.

    W zeszlym roku remontowalem silnik AM6, ktory mial podobne objawy -
    glosno pracowal :)
    Lozyska wymienilem na nowe roznych producentow (NKS, SKF i Fabryka
    Lozysk Tocznych) nie chinskich :)
    Zmienilem lozyska, w ktorych osadzony jest wal + lozyska igielkowe na
    korbie. Do tego komplet uszczelniaczy (simmeringow). Calosc zamknela sie
    tak na oko w 200-250zl. Lozyska wsadzalem ze stosunkowo duzym indeksem
    predkosci dobierajac "luz" lozyska do przewidywanej predkosci obrotowej
    (wg. katalogu).
    Co do walu, to mial lekkie bicie - o ile pamietam 0,12mm - zostal
    zregenrowany tez za jakies grosze.
    Po tych zabiegach silniczek chodzil jak nowy.

    Zatem, skoro juz rozbierasz do ostatniej srubki to wymien wszystko bo
    szkoda to robic potem dwa razy :)
    Co do cylindra to hmm.. swojego nie ruszalem ale mial niewielki przebieg
    - teoretycznie mozna byc sprawdzic luz tloka i jesli nie chcesz
    wymieniac cylka to zamowic tuleje ale to zalezy ile masz kasy :)

    --
    jarek

  • 4. Data: 2010-03-25 08:57:47
    Od: "news.gazeta.pl" <a...@g...pl>

    Czesc
    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Hałas o którym piszesz, jeżeli pochodzi od wału może mieć przyczynę w
    > luzach stopy korbowodu i główki korbowodu. Jeżeli tak jest wał warto
    > wymienić, bo w
    Dzięki wielkie za rady. Sciagam wlasnie manuala do tego silnika jade zaraz
    na polczynska po ściągacz i rozbebeszam dalej - zobaczymy jak bedzie reszta
    wygladac...
    Ten hałas wydaje mi sie ze właśnie pochodził z okolic łozyskowania wału. Nie
    bylo to jakies stukanie pukanie tylko takie glosne hmmm "charczenie" O takie
    "Chrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" ;) Glosno pracowal i na niskich i na wysokich
    obrotach.
    Myslisz ze to moga nie byc lozyska wału ? Maja spokojnie 1mm luzu jak nie
    lepiej - az dziwne ze uszczelniacze przy takim luzie jeszcze dawaly rade ?
    Pzdr
    PanAdol
    Tiger T709
    Gilera Runner FXR180

  • 5. Data: 2010-03-25 11:09:22
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > takie "Chrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" ;) Glosno pracowal i na niskich i na
    szum i charkot to raczej łożyska wału, stukanie i dzwonienie to luzy
    korbowodu.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2010-03-25 23:18:22
    Od: "news.gazeta.pl" <a...@g...pl>

    CZesc
    > szum i charkot to raczej łożyska wału, stukanie i dzwonienie to luzy
    > korbowodu.

    Tak wiec mam juz wszystko na stole. Na moje oko wał wyglada bardzo
    wporzadku. lozyska na 100% do wymiany. Tlok pierscienie tez a cylinder to
    juz sam nie wiem - podjade jutro do czlowieka od obrobki to mi mam nadzieje
    pomierzy i powie co i jak. Porobilem foty - wyglada to tak :) :
    http://picasaweb.google.pl/kawomat/GileraRunnerFxr18
    0TlokCylinder#

    Tlok ma takie rysy i wzery. Cylinder jest idealnie gladki natomiast tak jak
    widac na zdjeciach ma juz takie pionowe czarne rysy.

    Pzdr
    PanAdol

  • 7. Data: 2010-03-26 00:34:27
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    >
    > Tlok ma takie rysy i wzery. Cylinder jest idealnie gladki natomiast tak
    > jak widac na zdjeciach ma juz takie pionowe czarne rysy.

    To czarne na tłoku to przedmuchy. Pierścienie raczej do wymiany. Tłok i
    cylinderz trzebaby pomierzyć żeby wiedzieć.
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2010-03-26 00:37:45
    Od: "news.gazeta.pl" <a...@g...pl>

    > To czarne na tłoku to przedmuchy. Pierścienie raczej do wymiany. Tłok i
    > cylinderz trzebaby pomierzyć żeby wiedzieć.
    > --
    A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?
    Pzdr
    PanAdol

  • 9. Data: 2010-03-26 06:47:24
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2010-03-26, news.gazeta.pl <a...@g...pl> wrote:
    > A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?

    Ale to nie wyglada na Nikasil tylko na zwykla tuleje.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 10. Data: 2010-03-26 07:43:15
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?

    trzeba pomierzyć cylinder średnicówką. Przetarł się a wytarł się to instotna
    różnica. Tak czy siak jeżeli wymiar cylidra kwalifikuje go do naprawy lub
    wymiany powinno się to zrobić.
    --
    Jackare