  • 1. Data: 2010-11-27 23:10:05
    Temat: sygnał PAL z przeplotem
    Od: rrrrrrrrrrr <...@...com>

    Witam
    Jest taki problem:
    źródło sygnału endoskop (medyczny) dający sygnał analogowy composite,
    s-video ,component i RGB (czyli chyba wszystkie możliwe)
    Obraz z endoskopu ma być przesyłany cyfrowym kodeekiem

    http://www.tandberg.com/telepresence-products/telepr
    esence-engine-c90.jsp

    No i zaczyna się problem.
    Obraz zawiera elementy generowane cyfrowo takie jak białe ramki w menu
    nawigacyjnym o grubości jednej linii, napisy drobna czcionką etc.

    Urządzenie grabuje sygnał PAL na sygnał cyfrowy i poziome linie
    strasznie skaczą.
    Podejrzewam że może to być efekt grabowania sygnału z przeplotem bez
    żadnego algorytmu zapobiegającemu takiemu migotaniu.
    Dziwne jest tylko to że ten sam sygnał analogowy (composit lub S-Video)
    podłączony do telewizora LCD Samsung wyświetlany jest bez migotania.

    Trochę dziwne że specjalizowane urządzenie do transmisji sygnału HD
    progresive nie radzi sobie dobrze ze zwykłym standardem PAL.

    Znalazłem w necie "pudełka" konwertujące w locie np PAL na NTSC, SD na
    HD albo zmieniające częstotliwość ramek.

    Może zanim zacznę sprowadzać takie cuda z za wielkiej wody, ktoś mnie
    upewni w czym tak naprawdę jest problem.
    Może przyczyna leży gdzie indziej.
    Na żadnym telewizorze nie widziałem żeby litery w telegazecie tak
    podskakiwały więc chyba da się wyświetlić poziome linie z przeplotem bez
    mrugania.

    Liczę na doradztwo praktyków bo "fachowcy" którzy składają te klocki
    według katalogu producenta rozkładają tylko ręce.

    Pozdrawiam
    Romek

  • 2. Data: 2010-11-27 23:39:08
    Temat: Re: sygnał PAL z przeplotem
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "rrrrrrrrrrr" <...@...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Trochę dziwne że specjalizowane urządzenie do transmisji
    > sygnału HD progresive nie radzi sobie dobrze ze zwykłym

    A nie mozesz tego podlaczyc przez RGB i ustawic rozpoznawanie zrodla jako
    576 progresywnie?

    W PAL miga bo kreska na jednej lini przypada tylko na jedno polpole.
    Zeby nie migalo, musialo by przypadac na conajmniej 2 sasiednie linie, zeby
    tresc obejmowalo dwa polpola.
    Blur obrazu by pomogl na menu, ale wtedy tracisz na jakosci tresci obrazu.

    O konwersji na NTSC nawet nie mysl. Zmasakrujesz ten obraz. Zrobisz mydlo
    plus nieciagalosc ruchu.

    Tmek

  • 3. Data: 2010-11-28 00:11:47
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 28.11.2010 00:10, rrrrrrrrrrr pisze:
    > Na żadnym telewizorze nie widziałem żeby litery w telegazecie tak
    > podskakiwały więc chyba da się wyświetlić poziome linie z przeplotem bez
    > mrugania.
    Obserwowałem takie zachowanie w niektórych reklamach emitowanych przez
    UPC na Discovery. Zazwyczaj było wszystko ok a na niektórych reklamach
    wszystko skakało tak, że się nie dawało wytrzymać. Na oko wyglądało to
    jakby były zamienione ramki "parzyste" z "nieparzystymi" - może tu masz
    to samo?

    Michoo

  • 4. Data: 2010-11-28 01:15:15
    Od: rrrrrrrrrrr <...@...com>

    Zastanawia mnie tylko fakt dlaczego sygnał z endoskopu podłączony kablem
    composit (lub s-video) do ZWYKŁEGO telewizora LCD nie powoduje takiego
    migania linii ani literek.
    Czy możliwe że telewizor ma wbudowany jakiś filtr usuwający takie efekty
    przeplotu ?
    Endoskop potrafi wygenerować tylko obraz z przeplotem ntomiast kodek
    akceptuje sygnały HDMI DVI i component progresywne oraz dodatkowo PAL
    (PAL chyba z założenia ma przeplot, czy jest coś takiego jak PAL
    progresywny ?)

    Zastanawiam się nad szukaniem jakiegoś cyfrowego konwertera buforującego
    ramki który przerabiałby sygnał z przeplotem na progresywny tylko czy to
    właściwa droga.
    jest tu może jakiś inżynier wizji z TV ? :)
    Z tego co słyszałem to w swojej praktyce łączą wszystko ze wszystkim z
    na końcu miksują z sygnałem z wielu kamer z wielu studiów i nic im nie miga.

  • 5. Data: 2010-11-28 02:17:51
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    > Zastanawia mnie tylko fakt dlaczego sygnał z endoskopu
    > podłączony kablem composit (lub s-video) do ZWYKŁEGO
    > telewizora LCD nie powoduje takiego migania linii ani
    > literek.

    W normalnym analogowym kineskopowym bez filtrow i polepszaczy obrazu tez
    bedzie migac.
    Bardziej zaawansowane kineskopowe i LCD maja rozne filtry ktore zapobiegaja
    "miganiu"

    Napisz na czym widzisz ten efekt bo nie napisales i nic juz nie wiadomo.

    > Czy możliwe że telewizor ma wbudowany jakiś filtr
    > usuwający takie efekty przeplotu ?

    Jak widziales na przykladzie tv LCD to on ma.
    Poszukaj pod haslem filtr grzebieniowy.

    > Endoskop potrafi wygenerować tylko obraz z przeplotem
    > ntomiast kodek akceptuje sygnały HDMI DVI i component
    > progresywne oraz dodatkowo PAL (PAL chyba z założenia ma
    > przeplot, czy jest coś takiego jak PAL progresywny ?)

    Standard PAL to sygnal skladaajcy sie z polpol wyswietlanych naprzemiennie.
    Wiec jak naprzemiennie to stad Ci miga to co jest na jednym polpolu a na
    drugim nie ma.

> [...]
    > Z tego co słyszałem to w swojej praktyce łączą wszystko
    > ze wszystkim z na końcu miksują z sygnałem z wielu kamer z wielu studiów

    Bo trzeba stosowac sie do pewnych regol. Nie ma grafiki na jedna linie w
    poziomie, przy stopklatach puszczane jest tylo jedno polpole itd.

    Tmek

  • 6. Data: 2010-11-28 08:22:16
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Jak widziales na przykladzie tv LCD to on ma.
    > Poszukaj pod haslem filtr grzebieniowy.

    Moim zdaniem filtr grzebieniowy może mieć wpływ jedynie na pionowe
    krawędzie.

    > Standard PAL to sygnal skladaajcy sie z polpol wyswietlanych naprzemiennie.
    > Wiec jak naprzemiennie to stad Ci miga to co jest na jednym polpolu a na
    > drugim nie ma.

    Półobrazy są wyświetlane naprzemiennie ale nie nakładają się na siebie.
    Odpowiednio długi czas świecenia luminoforu (dla CTR) i bezwładność oka
    dla analogowych obrazów prawie całkowicie eliminuje ten efekt. Taka
    pozioma linia będzie migała z częstotliwością 25Hz. Więc dla człowieka
    nie będzie to zbyt dokuczliwe.

    Paweł

  • 7. Data: 2010-11-28 08:49:49
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > s-video ,component i RGB (czyli chyba wszystkie możliwe)
    > Obraz z endoskopu ma być przesyłany cyfrowym kodeekiem ...

    Z opisu trudno się zorientować jakie urządzenia znajdują się w torze
    wizji. W jaki sposób oglądany jest obraz i co dokładnie miga.

    Paweł

  • 8. Data: 2010-11-28 09:26:17
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 28, 2:15 am, rrrrrrrrrrr <r...@...com> wrote:
    > (PAL chyba z założenia ma przeplot, czy jest coś takiego jak PAL
    > progresywny ?)

    Prawie. Jeżeli synchronizacja pionowa nie będzie wyzwalana w połowie
    ostatniej linii półobrazu, a na jej końcu, to obraz wyświetlany będzie
    bez przeplotu.
    To wyzwalanie w połowie linii powoduje że kolejny półobraz przesunięty
    jest o połowę wysokości linii względem poprzedniego.
    W takim przypadku uzyskuje się dwukrotnie mniejszą rozdzielczość w
    pionie, ale za to dwa razy więcej klatek na sekundę. Linie kolejnych
    obrazów wyświetlane są w tym samym miejscu.
    Każdy telewizor potrafi to wyświetlać, grabber może mieć logikę
    sterującą zrobioną tak, że z założenia powinna być na końcu ta połówka
    linii i bez niej wariuje, albo odwrotnie - niepoprawnie się
    synchronizuje.
    Na telewizorach CRT też miga, tylko że w wypadku normalnego przekazu
    telewizyjnego tego nie widać, bo ten zazwyczaj jest trochę rozmyty,
    ale na przykład sygnał z komputera, z przeplotem i poziomymi liniami o
    szerokości jednego piksela powoduje bardzo wyraźne miganie.
    Na LCD może to być mniej widoczne, bo ten jest w stanie wyświetlać
    równocześnie oba półobrazy (odświeża co drugą linię, a poprzedni
    półobraz wyświetla niezmieniony).
    Istnieje oprogramowanie do usuwania przeplotu. Nie podam konkretnych
    nazw, ale na pewno był taki filtr w oprogramowaniu karty video, którą
    miałem, niektóre kodeki pewnie też mają coś takiego.
    Możliwe że grabber przechwytuje obraz 50 FPS z rozdzielczością 625
    linii (minus wygaszanie) a w "brakujących" liniach w półobrazach
    wyświetla jakieś bzdury. Trzeba by porównać dwie kolejne klatki.

  • 9. Data: 2010-11-28 09:35:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Nov 2010 00:10:05 +0100, rrrrrrrrrrr wrote:
> [...]
    >Podejrzewam że może to być efekt grabowania sygnału z przeplotem bez
    >żadnego algorytmu zapobiegającemu takiemu migotaniu.

    Cos tu nie tak. Jesli urzadzenie generuje elementy obrazu cyfrowo, to
    robi to dobrze, w sensie - nie moze skakac.
    Podobnie grabber musi to dobrze odebrac, bo tez mu nie przeskoczy
    linia.

    Czyli problem gdzies pewnie w kodeku - moze sobie nie radzi dobrze ze
    skalowaniem na inna rozdzielczosc, moze urzadzenie generuje elementy
    tylko w jednym polobrazie.

    >Może zanim zacznę sprowadzać takie cuda z za wielkiej wody, ktoś mnie
    >upewni w czym tak naprawdę jest problem.

    A moze zaczac od pytania supportu ?
    Albo sprobowac inne zrodlo sygnalu PAL.

    >Na żadnym telewizorze nie widziałem żeby litery w telegazecie tak
    >podskakiwały więc chyba da się wyświetlić poziome linie z przeplotem bez
    >mrugania.

    Problemy z przeplotem mogly byc na kineskopowych TV, bo w nich linie z
    dwoch polobrazow niekoniecznie musialy dobrze trafiac w ekran.

    Przy czym TV sobie dobrze radzily, ale monitory komputerowe przy
    wyzszej rozdzielczosci to juz niekoniecznie.

    J.

  • 10. Data: 2010-11-28 11:27:13
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Cos tu nie tak.

    IMHO - rozumowanie błędne. Przy przejsciu ze skanowania obrazu z
    przeplotem do wyświetlania progresywnego będą widoczne grzebienie, ale
    tylko na ruchomych elementach obrazu - a ściślej - na poruszających się
    w poziomie. Jeżeli nieruchomy element menu ma grubość jednej lini
    (wyświetlany jest tylko na jednym półobrazie) to powinien tak samo być
    wyświetlany na obrazie progresywnym. Migotanie IMHO bierze się z
    nieprawidłowego (prymitywnego) algorytmu _usuwania_ przeplotu. Nie jest
    to zresztą sprawa trywialna, bo nie ma tak naprawdę idealnego sposobu na
    to. Najlepszy wg mnie algorytm jest zastosowany w programie do kart
    telewizyjnych TvTime. Wątkotwórcy proponuję wyłączyć w tym ustrojstwie
    usuwanie przeplotu (o ile jest taka możliwość).

    Mirek.