  • 1. Data: 2009-07-29 12:31:00
    Temat: walka o usługę powszechną c.d.
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    W związku ze złożoną reklamacją, oddzwoniła do mnie jakaś pani z TP i
    poinformowała uprzejmie jaki numer został sprawie nadany.
    Spytała czy oprócz przesłania odpowiedzi pocztą, przesłać dodatkowo
    odpowiedź na e-mail na co wyraziłem zgodę.
    Już kilka dni póżniej (czyli dziś) stwierdziłem nagle utratę synchronziacji
    modemu (zjawisko u mnie powszechne jak dzwięk samolotów przelatujacych po
    niebie w Warszawie).
    Na dodatek zamilkł telefon.
    Przypuszczalem, że we właściwy sobie sposób ekipa monterska zaczęła
    działalność (bez poinformowania że odłączy za chwilę linię).
    Podszedłem do słupka ale nikogo tam nie zastałem.
    Podszedłem do innego słupka a tam stały już dwa samochody (po jednym na
    pracownika): Citroen i Toyota (dobrze się firmie podwykonawczej powodzi).
    Grzebali w słupku z zakłopotanymi minami i przyszedłem im z pomocą.
    Wskazałem właściwy słupek (zapytali mnie "w którą stronę" mieszkam - bo
    przedstawiłem się "panowie chyba do mnie").
    Wskazałem w stronę lasu - a oj tam.
    Acha - mruknął większy.
    A właściwy slupek zaraz wskażę - poprowadziłem monterów.
    Otworzyli ten własciwy.
    Wykrosowali przyłącze i podłączyli Megaomomierz.
    Wbili pręt w ziemię.
    Okazało się, że jedna żyła na 20 MOhm a druga tylko 2 MOhm do ziemi.
    Otwiorzyli studzienkę.
    Coś pomamrotali na temat "tych poprzednich".
    Nie mogli się doszukać sondą sygnału generatora zosatwionego w szafie
    kablowej (ze 4 km od tego słupka i w zupełnie innej wsi).
    Przy okazji poinformowali mnie że moja linia ma dokładnie 7400m wg pomiaru.
    Sygnału nie znaleźli.
    Cofnęli się o jedną studzienkę w kierunku PG.
    Po otwarciu studzienki przywitał nas okazały glonojad siedzący na folii
    przykrywającej pzrewody.
    Od razu zwrócili uwagi na odcinki krosówki, łączące "pożyczoną" parę z inego
    kabla.
    "Bo to widzi pan - tu jest stary kabel - o ten - ale on jest uszkodzony a
    potem naprawiany. A to jest nowy kabel i z niego wzięli parę dla pana bo pan
    wymagajacy klient".
    Ale dlaczego krosówki są na okretkę i bez izolacji ?
    Wycięli krosówkę i "na krótko" połączyli zaciskanymi złączami.
    Pomierzyli. Lepiej.
    "Bo to widzi pan - gołe "na okrętkę" krosówki zrobili i na to folię dali a
    ta zamokła i doziemienie idzie".
    Zamknęli, pjechali do szafy kablowej i zadzwonili do mnie.
    Niesamowite - brumu prawie nie ma.
    Ucieszyłem się i ja i oni.
    Zrobiłem pomiar dslmon.exe
    S/N=18db (zawyczaj 15-17)
    tłumienie=61 dB (zzwyczaj 65-71 dB)
    Powyłączałęm wszystko z gniazdka i podłączyłem jako jedyne zakończenie -
    faksmodem.
    Połączenie pod 0202122 - 21,6 kb/s
    Podłączyłem laptopa: 30,6 kb/s.
    I daleko do zadeklarowanej 46 kb/s wskazanej jako minimum w decyzji UKE.
    Teraz w trakcie pisania posta zadzwonił ten sam monter i obiecał, że jutro
    przyjedzie z laptopem i modemem dial-up.
    Ma zmierzyć u mnie i na porcie na centrali.
    Mówi, że "centrala może nie mieć takiej szybkosci jak te w miastach".
    Ja wiem, że to RISLU ale ja miałe tu do niedawna 48 kb/s
    Teraz jest 30kb/s. A musi być co najmniej 46 kb/s jeśli mamy mówić o usłudze
    powszechnej.
    Poza tym chyba łącza międzycentralowe nie są jakieś takie "stratne" zeby
    ograniczały predkość negocjowania modemów.
    Przecież audio musi byc 300-3400 Hz.
    I tyle jest. Wszędzie.
    Monter stwierdził, że "linia jest za długa".
    Ale to nie moja wina.
    Biegnie do mojej wsi okrężną drogą.
    Mogła by omijać jezioro z drugiej, krótszej strony ale zdecydowali tak a nie
    inaczej.
    vari

  • 2. Data: 2009-07-29 17:27:37
    Temat: Re: walka o usługę powszechną c.d.
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Jul 2009 14:31:00 +0200, vari wrote:
> [...]
    >pracownika): Citroen i Toyota (dobrze się firmie podwykonawczej powodzi).
    >Grzebali w słupku z zakłopotanymi minami i przyszedłem im z pomocą.

    Ale czekaj - ten przeciez tez byl dobry, skoro dali rade cos rozlaczyc
    ?

    >Okazało się, że jedna żyła na 20 MOhm a druga tylko 2 MOhm do ziemi.

    Deczko zalane, ale przeciez to nie powoduje problemow na telefonie i
    neostradzie ?

    >Ale dlaczego krosówki są na okretkę i bez izolacji ?

    Bo powietrze jest dobrym izolatorem :-)

    A to ze na okretke, to tez chyba nie jakos bardzo zle ..

    J.

    P.S. http://jfox.republika.pl/images/utp.jpg

    I co ? I 10Mbps przechodzi, a mysle ze i 100 by przeszlo :-)

  • 3. Data: 2009-07-30 06:27:45
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Ale czekaj - ten przeciez tez byl dobry, skoro dali rade cos rozlaczyc
    > ?

    Rozłączyli najpierw w szafie kablowej 4 km od tego miejsca.

    > Deczko zalane, ale przeciez to nie powoduje problemow na telefonie i
    > neostradzie ?

    Powoduje brum.

    > Bo powietrze jest dobrym izolatorem :-)

    Żeby to było powietrze to bym nie marudził.

    > A to ze na okretke, to tez chyba nie jakos bardzo zle ..

    Mnie nie przeszkadza.
    Ale czemu te przewody miedzią dotykaly mokrej folii ? I "czemu on ma pruski
    mundur na sobie ?"

    Ale okazuje się, że brumek wrócił.
    Nawet S/N ADSLa spadl niżej niż był (do 14 dB).
    Dziś monter ma być drugi raz.

    Jak mnie rozłączy to znaczy że już grasuje.....:P
    vari

  • 4. Data: 2009-07-30 08:27:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "vari" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Powoduje brum.

    Hm, 2Mohm .. cichutki powinien byc ten brum ..

    > Ale okazuje się, że brumek wrócił.
    > Nawet S/N ADSLa spadl niżej niż był (do 14 dB).
    > Dziś monter ma być drugi raz.
    > Jak mnie rozłączy to znaczy że już grasuje.....:P

    Powodzenia :-)

    Ale o ile rozumiem to taniej byloby ci odlaczyc linie calkowicie i
    odszkodowanie wyplacic :-)

    J.

  • 5. Data: 2009-07-30 09:32:13
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Jak mnie rozłączy to znaczy że już grasuje.....:P
    > vari

    No i rozłączyło.
    Potem dzwoni telefon.
    - Jestem na przełącalni. Na pana porcie uzyskałem 54 kb/s.
    - To zapraszam do siebie.
    - Ale po drodze sprawdzę w szafie kablowej 4km bliżej pana.

    Przyjechał był Toyotą Yaris monterek z własnym (slużbowym) laptopem.
    Odłączyliśmy wszystko z gniazda telefonicznego (jednego - mam bardzo prostą
    instalację) i włączyl się laptopem.
    W międzyczasie pytam ile było w szafie.
    - 50 kb/s
    Czekamy, czekamy, modem bzyczy i bzyczy.
    W końcu wyskoczyło okienko.
    Czytamy: 28,8 kb/s

    - No i widzi pan.
    - No widzę. Muszę w związku z tym zadzwonić do kierownika.

    Dzwoni...
    - Panie kierowniku, ja w związku z tą reklamacją z Kołczewa. Na PG mam
    54kb/s, na szafie tak gdzieś w 1/3 odległości mam 50 kb/s a u abonanta mam
    28,8 kb/s.... Tak, bo widzi pan, tu jest prawie osiem kilometrów a poza tym
    są różne przekroje żył po drodze... Tak, dobrze. Tak.... Linia jest za
    długa.

    Linia jest za długa. Proste jak linia....
    Tylko czy się wydłużyła od gorąca czy metal płynie bo ja miałem kiedyś 48
    kb/s a teraz maksymalny pomiar to 30 kb/s.
    Norma to 46 kb/s dla 80% połączeń.
    U mnie żaden procent NIE SPEŁNIA normy. Zawsze jest poniżej i to grubo.
    No trudno.
    Pan monter powiedział mi też, że "kabel już siada" i lepiej nie będzie.
    No to ja tylko czekam kiedy tu ADSLe przestaną działać.
    Bąknąłem coś niesmiało o postawieniu ONU w Domysłowie, ale zaraz mnie pan
    monter przywołał do porządku, że "dla TYLU abonentów to oni nic nie zrobią".
    I ma rację.
    A ja mam linię, która nie spełnia warunków usługi powszechnej.
    vari

  • 6. Data: 2009-07-30 11:37:42
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Hm, 2Mohm .. cichutki powinien byc ten brum ..

    > Powodzenia :-)
    >
    > Ale o ile rozumiem to taniej byloby ci odlaczyc linie calkowicie i
    > odszkodowanie wyplacic :-)

    Eee.... tak to bym chciał gdybym miał Internet inną drogą.
    Ale skoro muszę taką to opłaca mi się dopłacać te 6,10 PLN (jak wyliczałem)
    i mieć ten brumiący telefon.
    vari

  • 7. Data: 2009-07-30 15:51:49
    Od: "PWK" <p...@i...pl>

    > [ciach]
    > A ja mam linię, która nie spełnia warunków usługi powszechnej.
    > vari

    To jeśli w szafie (1/3 odległości) jest OK, to nie ma szans, żeby poszukać
    jakiejś lepszej pary między szafą, a Twoim słupkiem?
    Ile lat ma ten kabel?
    Pozdrwiam i powodzenia,
    --
    pwk

  • 8. Data: 2009-07-30 16:00:46
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    > Deczko zalane, ale przeciez to nie powoduje problemow na telefonie i
    > neostradzie ?

    Nie zapomnij jednakże, że kluczowe znaczenie ma też to, czego omomierzem
    nie pomierzysz - np. nierównowaga pojemności żył względem ziemi, też
    może brumieć.
    Poza tym, takie zawilgocone, to przy małym napięciu dają dużą
    rezystancję, ale przy większym, rezystancja ta maleje, wskutem
    elektrolizy roztworu brudu w nieczystej wodzie.

    > Bo powietrze jest dobrym izolatorem :-)

    Suche owszem.

    > A to ze na okretke, to tez chyba nie jakos bardzo zle ..

    Do momentu, gdy jakiś kret się w to nie właduje, wiaterek nie pomacha,
    czy ptak nie wyrżnie, lub nie zerżnie (się).
    Lepiej jednak to zafiksować, uniknie się zniekształceń nieliniowych na
    słabych złączach.

    > J.
    >
    > P.S. http://jfox.republika.pl/images/utp.jpg
    >
    > I co ? I 10Mbps przechodzi, a mysle ze i 100 by przeszlo :-)

    Na jakim dystansie?

  • 9. Data: 2009-07-30 16:10:42
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > To jeśli w szafie (1/3 odległości) jest OK, to nie ma szans, żeby poszukać
    > jakiejś lepszej pary między szafą, a Twoim słupkiem?
    > Ile lat ma ten kabel?

    Najlepszą to już mam.
    Inne są tylko gorsze.
    Ile lat ? Z pięć ten nowy ma. Stary jest starszy i "zepsuty".
    Skoro ten dobry jest zepsuty to jak musi wyglądać ten "zepsuty".
    vari

  • 10. Data: 2009-07-31 22:54:31
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Pomijasz taką sprawe jak modem (model, typ).
    Rózne modemy róznie sobie radziły z negocjacjami.
    JaC

    -----