  • 1. Data: 2013-05-19 22:40:16
    Temat: wiercenie w kamieniu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Odchamilem sie w muzeum ... ale mnie jedna rzecz zadziwila.

    Wystawiaja model wiertarki z neolitu. Smyczkowa, cos tego typu:
    http://antyki.skarbykultury.pl/meble-stylowe/toczeni
    e/2010/03/

    No i przewiercone kamyki.
    Mlotek taki jak ten by mnie nie dziwil
    http://www.forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=1&t=536
    1

    Ale oni prezentuja tez mlotki z otworem idealnie rownym, o ostrej
    krawedzi. Wspolczesny kamieniarz bu sie takiej dziury nie powstydzil.

    Mozliwe to aby przy pomocy patyka wyszlifowac piekny otwor ?
    Czy troche poprawili rzeczywistosc ? :-)

    Zostaly tez rdzenie po tych wierceniach - takie stozkowate walce.
    Rozsadnie - po co szlifowac cala dziure, skoro mozna tylko przy
    sciance. Ale ... to wymaga rurki. A bambus u nas nie rosnie.

    Jak oni to zrobili ? Czy moze patyk z natury ma miekki srodek i rurka
    sama sie robi ?

    Swoja droga - taka dziure to sie chyba miesiacami wierci, a tam sporo
    malych kamykow z malymi dziurkami ... ozdoby ?

    J.

  • 2. Data: 2013-05-20 05:58:58
    Temat: Re: wiercenie w kamieniu
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-05-19 22:40, J.F. pisze:

    > Swoja droga - taka dziure to sie chyba miesiacami wierci, a tam sporo
    > malych kamykow z malymi dziurkami ... ozdoby ?

    Sporo czasu mieli, a i ozdoby *nie były* masówką.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2013-05-20 14:10:55
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 19 maja 2013 22:40:16 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >

    > Swoja droga - taka dziure to sie chyba miesiacami wierci, a tam sporo
    >
    > malych kamykow z malymi dziurkami ... ozdoby ?

    Do wiercenia uzywano takich kosci, ktore sa puste w srodku.

    Tak wiercono kamien za faraonow.
    http://tiny.pl/h8h2b

    Wiertarki rodem z neolitu.
    http://lithiccastinglab.com/gallery-pages/2002junemi
    crodrillspage1.htm
    http://www.encyclopedia.com.my/volume4/beads.html
    http://anachronisticarts.com/2012/02/three-bit-pump-
    drill-510/

    Neolityczna wiertarka dentystyczna.
    http://www.usatoday.com/tech/science/2006-04-05-dent
    ist_x.htm
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4882968.st

    WM

  • 4. Data: 2013-05-21 02:04:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 20 May 2013 05:58:58 +0200, PeJot napisał(a):

    > Sporo czasu mieli, a i ozdoby *nie były* masówką.

    Z tego co WM podeslal - byly ;-)

    J.

  • 5. Data: 2013-05-21 14:35:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Ja mam takie cuś tiny.pl/h8vkp

    Przydatna zabawka.

  • 6. Data: 2013-05-21 16:23:02
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2013-05-21 02:04, J.F. pisze:

    > Z tego co WM podeslal - byly ;-)

    Naonczas ludzi było mniej :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2013-05-22 18:14:12
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    On Tuesday, May 21, 2013 4:23:02 PM UTC+2, PeJot wrote:

    > Naonczas ludzi by�o mniej :>

    Cierpliwosci i czasu im nie brakowalo :)

    http://www.youtube.com/watch?v=zOQZ7X8NuHo#t=3m

    WM