  • 1. Data: 2009-10-15 16:12:55
    Temat: zasilanie awaryjne na 1.5V (pobor pradu jak w AA)
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Witam,
    Jaki jest najprostszy sposob wykonania zasilania awaryjnego do
    urzadzenia zasilanego bateria AA? urzadzenie bedzie chodzic 24h/dobe,
    wiec nie moge zostawic bateri lub akumalatora, poniewaz musialbym go co
    kilka godzin ladowac, szukam w miare prostego i gotowego rozwiazania,
    ktore jest dostepne do kupienia, ale rozwazam:

    - zasilacz buforowy 12V na akumulator zelowy + transformator napiecia
    12v/1.5v - zajmowalo by to zbyt duzo miejsca

    - pobieranie napiecia z USB 5V i konwersja za pomoca transormatora na
    1.5V - zajelo by mi dodatkowy port USB, po za tym musi byc chyba jakis
    uklad elektroniczny, ktory powiadomi HUB o max. poborze pradu, jest cos
    takiego w ogole gotowego do kupienia?

    - i ostatnie chyba najlepsze rozwiazanie: male urzadzanko w ktorym
    montowalo by sie akumulator np AA, normalnie chodzilo by na zasilaniu
    sieciowym, gdy bedzie zanik, przelaczalo by na aku, a gdy znow pojawi
    sie napiecie w sieci, ladowalo by aku, niestety nigdzie w internecie nie
    moge znalezc takiego urzadzenia ....

    a moze macie inne prostsze/gotowe rozwiazanie?

    pozdrawiam,
    R.M.

  • 2. Data: 2009-10-15 17:00:32
    Temat: Re: zasilanie awaryjne na 1.5V (pobor pradu jak w AA)
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Jaki jest najprostszy sposob wykonania zasilania awaryjnego do urzadzenia
    > zasilanego bateria AA? urzadzenie bedzie chodzic 24h/dobe,

    > a moze macie inne prostsze/gotowe rozwiazanie?

    Nie wiem czy urządzenie może być zasilane akumulatorkiem AA, jeżeli tak to:
    bezpośrednio do akumulatorka podłączamu zasilacz (teoretycznie o dowolnym
    napięciu) dający stały prąd. Prąd ustawiamy nieco większy niż pobiera
    włączone urządzenie.
    Po dwóch trzech latach akumulatorek będzie do wymiany.
    Można trochę przedłużyć jego żywotność dokładając równolegle diodę zenera o
    napięciu 1,42V (nie jest to do kupienia, trzeba samemu poskładać). Według
    mnie nie warte zachodu.

    W praktyce: dowolny zasilacz wtyczkowy z dołożoną diodą i rezystorem.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-10-15 18:35:59
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > a moze macie inne prostsze/gotowe rozwiazanie?

    Nie podałeś poboru prądu a to jest dość ważny parametr.
    Są na rynku dostępne tzw. baterie ładowalne (RAM) w rozmiarze AA. Mają
    one napięcie 1.5V. Nie przeszkadza im ciągle doładowywane. Podłączasz do
    takiej baterii przez diodę zasilacz na 1.5V+(spadek napięcia na diodzie)
    i masz zasilacz buforowy.

    Paweł

  • 4. Data: 2009-10-16 08:10:23
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Paweł wrote:

> [...]
    > one napięcie 1.5V. Nie przeszkadza im ciągle doładowywane. Podłączasz do
    > takiej baterii przez diodę zasilacz na 1.5V+(spadek napięcia na diodzie)

    dziekuje, a gdzie moglbym cos takigo kupic gotowego? albo gdzie w
    internecie lub w jakiej ksiazce, znajde zufany schemat, zeby sie nie
    okazalo, ze zle podlacze bieguny, albo nie prawidlowo wmontuje diode

    obawiam sie aby nie spalic urzadzenia, albo nie wywolac jakiegos pozaru
    - slyszy sie istatnio o wybuchajacych akumulatorach ...

    dlatego mi zalezy na gotowym rozwiazaniu, albo na zaufanym,dokladnym
    schemacie ...

    PS
    nie wiem jeszcze ile bedzie pobierac urzadzenie, ale jest zasilane
    bateria AA, wiec pobor nie moze byc duzy

  • 5. Data: 2009-10-16 08:12:25
    Od: "R.M." <f...@g...com>

  • 6. Data: 2009-10-16 08:34:03
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > dziekuje, a gdzie moglbym cos takigo kupic gotowego? albo gdzie w
    > internecie lub w jakiej ksiazce, znajde zufany schemat, zeby sie nie
    > okazalo, ze zle podlacze bieguny, albo nie prawidlowo wmontuje diode

    Z gotowym może być problem, nie spotkałem się z takim zasilaczem.

    > obawiam sie aby nie spalic urzadzenia, albo nie wywolac jakiegos pozaru -
    > slyszy sie istatnio o wybuchajacych akumulatorach ...

    Jeżeli masz problem z podłączeniem biegunowości, to proponuję aby wykonał to
    ktoś znający się na tym, nawet w serwisie RTV da się załatwić.

    Trzeba sprawdzić czy działa na akumulatorze - polecam NiCd są odporne na
    przeładowania.
    Zmierzyć ile prądu pobiera urządzenie.
    Znaleźć jakiś zasilacz wtyczkowy (wydaje mi się najodpowiedniejszy)
    Otworzyć zasilacz i wmontować do niego rezystor taki, aby prąd płynący przez
    niego wynosił ~120% prądu pobieranego, ale nie mniej niż ~10-20mA
    (w ładowarkach prąd doładowania wynosi 100mA, a o ile pamiętam akumulatorki
    mają znieść ciągłe ładowanie prądem 0,05C)
    Wmontować szeregowo diodę - gdy jest potrzebna, w zasilaczach
    niestabilizowanych nie będzie potrzebna. - zabezpiecza ona przed
    rozładowaniem akumulator gdy zabraknie napięcia sieci.
    Wyjście zasilacza podłączyć do akumulatorka.
    Ważne! nie można podłączać ładowarki bez akumulatorka do urządzenia.
    Podpięcie pod akumulatorek musi to zabezpieczać.

    Nabezpieczniejsze to włożenie akumulatorka do urządzenia (tam gdzie jest
    obecnie bateria) i dolutowanie do niego przewodów.
    Akumulatorków nie wolno lutować, więc trzeba trochę umiejętności lutowania.
    Można zgrzewać, zrobić nakładki itp.

    Schemat jest niepotrzebny, bo to tylko jeden rezystor (ewentualnie dioda
    szeregowo z nim)

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2009-10-16 16:35:12
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Trzeba sprawdzić czy działa na akumulatorze - polecam NiCd są odporne na
    > przeładowania.

    Niektórzy producenci dopuszczają ciągłe ładowanie małym prądem. Jednak
    zwykle zaznaczają, że nie jest to zalecany tryb pracy.

    Paweł

  • 8. Data: 2009-10-16 16:43:51
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > nie wiem jeszcze ile bedzie pobierac urzadzenie, ale jest zasilane
    > bateria AA, wiec pobor nie moze byc duzy

    Musisz podać chociaż rząd wartości tego prądu lub określić jakie
    urządzenie chcesz zasilać. Bez tego nic konkretnego nie można zaproponować.

    Paweł