  • 11. Data: 2010-02-26 16:37:26
    Temat: Re: 0-10V vs. 4-20mA/0-20mA
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    Mario pisze:
> [...]
    anuals/04/081015_EV260B.pdf

> [...]
    > że takie na 0-10 też się sprzedają to możesz kupić taki nie bojąc się o
    > dokupienie w przyszłości w przypadku awarii.
    > Czujnik PT100 w stu stopniach da Ci dokładność około 0.35 C (Klasa A)
    > lub 0.8 C (Klasa B). Moim zdaniem jest w tym przypadku najlepszy. Ale
    > jeśli będziesz robił ten regulator na mikrokontrolerze to lepiej
    > zdecyduj się na trochę gorszą nominalną dokładność czujnika i weź
    > termometr cyfrowy np coś z DS1621 lub DS1821. Ominie cię robienie toru
    > analogowego który pogorszy dokładność pomiaru jeśli nie masz w tym

    Autorowi chyba nie chodzi o domową partaninkę, tylko kawałek automatyki
    przemysłowej.
    Przy koszcie tego zaworu, dokupienie do niego regulatora temperatury
    nieznacznie podwyższy koszty. Regulatory z wyjściem wykonawczym 4-20 mA
    są do kupienia u każdego dystrybutora. Z reguły mają wbudowany PID i
    wybór grzanie/chłodzenie.

    Andrzej

  • 12. Data: 2010-02-26 16:53:48
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-26 17:37, Andrzej pisze:

> [...]
    > nieznacznie podwyższy koszty. Regulatory z wyjściem wykonawczym 4-20 mA
    > są do kupienia u każdego dystrybutora. Z reguły mają wbudowany PID i

    Też mi to przyszło do głowy ale:
    "Będe budował pewien ukłąd i musze sie na jakis standard zdecydowac"
    No chyba że będzie budował z klocków czyli tak jak mówisz :)

    MD

  • 13. Data: 2010-02-27 07:53:39
    Od: PIOTR SP5FCI <s...@g...pl>

    W dniu 2010-02-25 23:44, Konrad pisze:
    > Możecie podpowiedzieć "czym sie rożnią" te standardy ? tzn jakie sa zalety i
    > wady kazdego znich ??
    > Będe budował pewien ukłąd i musze sie na jakis standard zdecydowac,
    > najbardziej mi sie widzi 0-10V, chyba najłatwiej zmierzyć, ale może o czyms
    > nie wiem??

    Witam

    0-10 jest zdecydowanie tańsze, dla takich odległości jak podałeś nie ma
    znaczenia czy będzie to sygnał napięciowy czy prądowy, czujnik
    temperatury i tak pewnie będzie pasywny, większość sterowników jest
    uniwersalna, tzn sam decydujesz czy korzystasz z prądu czy z napięcia,
    zaleta układów napięciowych to to że są prostsze i szybsze w diagnostyce
    w przypadku awarii.
    pamiętaj też o tym że o ile prawie wszystkie sterowniki obsługują prąd i
    napięcie , to w przypadku elementów pasywnych już tak różowo nie jest

    Pozdrawiam Piotr SP5FCI

  • 14. Data: 2010-03-02 21:44:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Feb 2010 16:53:35 +0100, Mario wrote:

    >Twoim zdaniem PT100 da 5 stopni dokładności?

    Dokladnosc czujnika to jest osobny temat.
    Ale przy pradzie np 1mA Pt100 daje zmiane 390uV/K.
    A termopara jednak 10x mniej.

    A jak sie latwo mierzy uV ..

    P.S. Ciekawie pisza w wikipedii

    http://en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer

    Commercial platinum grades are produced which exhibit a change of
    resistance of 0.385 ohms/°C (European Fundamental Interval) The sensor
    is usually made to have a resistance of 100ohm at 0 °C. This is
    defined in BS EN 60751:1996 (taken from IEC 60751:1995) . The American
    Fundamental Interval is 0.392 ohm/°C, based on using a purer grade of
    platinum than the European standard. The American standard is from the
    Scientific Apparatus Manufacturers Association (SAMA), who are no
    longer in this standards field. As a result the "American standard" is
    hardly the standard even in the US.

    J.