  • 1. Data: 2010-02-25 22:44:11
    Temat: 0-10V vs. 4-20mA/0-20mA
    Od: "Konrad" <r...@w...pl>

    Możecie podpowiedzieć "czym sie rożnią" te standardy ? tzn jakie sa zalety i
    wady kazdego znich ??
    Będe budował pewien ukłąd i musze sie na jakis standard zdecydowac,
    najbardziej mi sie widzi 0-10V, chyba najłatwiej zmierzyć, ale może o czyms
    nie wiem??

  • 2. Data: 2010-02-25 22:56:06
    Temat: Re: 0-10V vs. 4-20mA/0-20mA
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Konrad" <r...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > Będe budował pewien ukłąd i musze sie na jakis standard zdecydowac,
    > najbardziej mi sie widzi 0-10V, chyba najłatwiej zmierzyć, ale może

    A co masz w planach po tych liniach puszczać i na jak daleko?

  • 3. Data: 2010-02-25 22:59:00
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-25 23:44, Konrad pisze:
> [...]
    > Będe budował pewien ukłąd i musze sie na jakis standard zdecydowac,
    > najbardziej mi sie widzi 0-10V, chyba najłatwiej zmierzyć, ale może o czyms

    Te standardy są po to żeby łączyć np urządzenie pomiarowe ze
    sterownikiem. Napisz z czym chcesz łączyć swoje urządzenie to może ktoś
    Ci poradzi jaki standard zastosować.
    Standard 0-10 być może najłatwiej zmierzyć, ale 4-20 nadaje się to
    przesyłania sygnału na większą odległość bo jest bardziej odporny na
    zakłócenia więc jest najczęściej stosowany w automatyce.

    MD

  • 4. Data: 2010-02-25 23:23:31
    Od: "Konrad" <r...@w...pl>

[...]

    Prosty układ, termopara, termostart i zawór proporcjonalny do chłodzenia
    cieczy poprzez wymiennik, długość kabli jakieś 2-3 m.

  • 5. Data: 2010-02-26 01:10:39
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konrad wrote:

> [...]
    > Będe budował pewien ukłąd i musze sie na jakis standard zdecydowac,
    > najbardziej mi sie widzi 0-10V, chyba najłatwiej zmierzyć, ale może o

    0-10V: prosty
    0-20mA: też prosty, ale na dodatek wynik nie zależy od przewodów (w
    granicach rozsądku oczywiście), ale czy metr, czy kilometr jest wsio rawno.
    4-20mA: jw, ale dodatkowo można po pierwsze zasilić układ pomiarowy zdalnie,
    o ile 4mA wystarczą no i ma się kontrolę przerwania linii pomiarowej.
    Wadą pętli prądowej może być zużyta moc.

    Waldek

  • 6. Data: 2010-02-26 11:03:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad" <r...@w...pl> napisał
> [...]
    >
    > Prosty układ, termopara, termostart i zawór proporcjonalny do
    > chłodzenia cieczy poprzez wymiennik, długość kabli jakieś 2-3 m.

    Termopara ma zapewne wlasny standard napieciowy, chyba ze stosujesz
    jakis termometr termoparowy z wbudowana elektronika.
    Termostat trzeba dopasowac do termometru. No i dopasowac z
    zaworem.
    Chlodzenia cieczy .. termopara to moze nie byc najlepszy czujnik na
    male temperatury.

    Tak jak kolega pisal - standardy napieciowe sa narazone na spadki
    na rezystancjach i zaklocenia indukowane. Pradowe sa odporniejsze.
    Standard 4-20mA umozliwia zasilanie prostych czujnikow przez dwa
    druty sygnalowe.

    Pradowe za to wymagaja odpowiednich zasilaczy.

    J.

  • 7. Data: 2010-02-26 11:15:23
    Od: "Konrad" <r...@w...pl>

> [...]
    > sygnalowe.
    >
    > Pradowe za to wymagaja odpowiednich zasilaczy.

    A jaki jest lepszy czujnik na tem w okolicach 20 stopni ? Poaztym z tego co
    kojarze termostaty mają wszelkie opcje i w paramereach mam wybór pomiedzy
    teroparą, PT100, PT100 itd ...
    Będe sterował prawdopodobnie zawór:
    http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/M
    anuals/04/081015_EV260B.pdf
    Wiec zasilanie go z linni odpada,
    Mam tylko dylemat jakie wyjscie mam mieć termostat i jakie wejscie zawór..
    Znając zycie zdecyduje o tym dostepność na półce

  • 8. Data: 2010-02-26 11:57:51
    Od: "f" <...@g...ij>

    Użytkownik "Konrad" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > A jaki jest lepszy czujnik na tem w okolicach 20 stopni ? Poaztym z
    > tego co kojarze termostaty mają wszelkie opcje i w paramereach mam
    > wybór pomiedzy teroparą, PT100, PT100 itd ...

    Wszystkie w/w są zbyt mało dokładne. Jak ci 5 stopni dokładności
    wystarczy to bierz.
    Termopar jest wiele rodzajów.
    Na 20 st. to termistor czy jakiś elektroniczny z diodą Kelvina.

  • 9. Data: 2010-02-26 15:45:49
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-26 12:15, Konrad pisze:

> [...]
    > Mam tylko dylemat jakie wyjscie mam mieć termostat i jakie wejscie zawór..
    > Znając zycie zdecyduje o tym dostepność na półce

    Wreszcie napisałeś, że chodzi ci o standard na wyjściu aby sterować
    zawór :) Bardziej popularny jest standard 4-20. Jednak trochę trudniej
    go zrealizować. Pytaj sprzedawców jak jest z dostępnością. Jeśli powie,
    że takie na 0-10 też się sprzedają to możesz kupić taki nie bojąc się o
    dokupienie w przyszłości w przypadku awarii.
    Czujnik PT100 w stu stopniach da Ci dokładność około 0.35 C (Klasa A)
    lub 0.8 C (Klasa B). Moim zdaniem jest w tym przypadku najlepszy. Ale
    jeśli będziesz robił ten regulator na mikrokontrolerze to lepiej
    zdecyduj się na trochę gorszą nominalną dokładność czujnika i weź
    termometr cyfrowy np coś z DS1621 lub DS1821. Ominie cię robienie toru
    analogowego który pogorszy dokładność pomiaru jeśli nie masz w tym
    doświadczenia.

    MD

  • 10. Data: 2010-02-26 15:53:35
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-26 12:57, f pisze:

> [...]
    > wystarczy to bierz.
    > Termopar jest wiele rodzajów.
    > Na 20 st. to termistor czy jakiś elektroniczny z diodą Kelvina.

    Twoim zdaniem PT100 da 5 stopni dokładności?

    według normy:
    Klasa A: t = ? (0.15 + 0.002 x |t|)
    Klasa B: t = ? (0.30 + 0.005 x |t|)
    gdzie t - temperatura w stopniach Celsjusza.

    Ten gorszy ma w 100 C błąd 0.8 a w 20 C 0.4 C.

    To natomiast proponujesz jako coś lepszego termistor (zapewne NTC) który
    ma bardzo nieliniową charakterystykę, duże rozrzuty parametrów i
    znaczne efekty starzeniowe.

    MD