  • 11. Data: 2016-04-15 16:08:09
    Temat: Re: 12 bit na napięcie - 4095 czy 4096?
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:neqquj$fmm$1@dont-email.me...
    ("pomiar" oporności sieci energetycznej)
    > W takich samych okolicznościach przyrody uwaliłem omomierz w swoim
    > protek'u, mierzy ale do pomiaru dodaje 297 ohm. Jakoś nie chce mi się tego
    > od ponad 10-ciu lat naprawić.

    No i słusznie, bo zgodnie z powiedzeniem "co się polepszy, to się...", no,
    wiadomo.
    A przy okazji masz stały trening matematyczny :)

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego

  • 12. Data: 2016-04-15 17:27:58
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    a czy to tak formalnie nie powinno być napisane w datashecie?
    bo to przecież zależy od konstrukcji przetwornika, czy nie?
    można zapytać czy drabinka rezystorowa ma taki wzór...

  • 13. Data: 2016-04-15 19:42:14
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    ACMM-033 pisze:

> [...]
    > no, wiadomo.
    > A przy okazji masz stały trening matematyczny :)

    Niestety nie ma treningu, ma tryb pomiaru względny, coś jak zerowanie.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 14. Data: 2016-04-16 13:05:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Apr 2016 04:57:29 -0700 (PDT), v...@g...com
    napisał(a):

    > http://www.electro-tech-online.com/threads/why-adc-1
    024-is-correct-and-adc-1023-is-just-plain-wrong.1325
    70/

    > Wartość górna to przeładowanie, jak w miernikach 3 i 1/2 cyfry
    > wartość 2000 to już przeładowanie.

    No dobra - ale to sa tak jakby pobozne zyczenia.

    Najpierw by sie nalezalo spytac jak ten ADC dziala i co pokaze przy 5V
    - 1023 czy overflow, potem spytac co naprawde oznacza odczyt 1023, a w
    koncu - ustalic co dalej chcemy z odczytem zrobic.

    Do dalszej dyskusji proponuje rozwazazac przetwornik np 3-bit -
    latwiej bedzie zapanowac nad obliczenami :-)

    J.

  • 15. Data: 2016-04-16 14:22:02
    Od: v...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > Najpierw by sie nalezalo spytac jak ten ADC dziala i co pokaze przy 5V
    > - 1023 czy overflow, potem spytac co naprawde oznacza odczyt 1023, a w
    > koncu - ustalic co dalej chcemy z odczytem zrobic.

    Chyba wiem o co ci biega. Ty rozumujesz tak:
    http://m.eet.com/media/1075629/0503feat2fig1.gif
    Wtedy błąd wyniesie 1LSB

    Powinno być tak:
    https://www.maximintegrated.com/en/images/appnotes/6
    41/641Fig06.gif
    W notach zwykłych przetworników stoi zwykle
    "błąd" 1/2LSB

  • 16. Data: 2016-04-16 17:13:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Apr 2016 05:22:02 -0700 (PDT), v...@g...com

> [...]
    > https://www.maximintegrated.com/en/images/appnotes/6
    41/641Fig06.gif
    > W notach zwykłych przetworników stoi zwykle

    Odwrotnie. Ja mysle jak w tym drugim.
    Wezmy 3 bit ADC, o 1V/bit

    Zgodnie z tym co "powinno byc" napiecie 0-0.5, czy jak kto woli
    -0.5 do +0.5V daje odczyt 0. 0.5 do 1.5 - odczyt 1.
    itd ... 6.5 do 7.5 - odczyt 7. Wiecej nie ma.

    Czyli zakres nominalny 0-7V trzeba podzielic przez 7, aby uzyskac
    dobre skalowanie. Choc po prawdzie, to zakres wynosi -0.5 : 7.5, a ten
    to juz dzielimy przez 8 :-)

    Jesli przetwornik dziala jak na pierwszym rysunku, to odczyt 7 oznacza
    napiecie miedzy 7 a 8V ... no to zakres przetwornika wypadaloby podac
    0-8V i dzielic przez 8. No i jesli chcemy znac napiecie, to dodac 0.5V
    ... a to moze zburzyc koncepcje dalsza - chcialoby sie ladnie podawac
    napiecie, a tu trzeba dolozyc kolejna cyfre i to zawsze stala :-)

    Wracajac do drugiego rysunku - to teraz zagwozdka - co mial na mysli
    producent, gdy napisal "10 bit 0-5v".
    Przy 5.0000V na wejsciu bedzie odczyt 1023, czy overflow, bo
    odczyt 1023 oznacza napiecie 5/1024*(1023+/-0.5) ?

    A moze bedzie odczyt 1023, bo sygnalizacji overflow sie nie przewiduje
    i wszystko powyzej 5/1024*(1023-0.5) spowoduje odczyt 1023.
    Te pol bitu sie mieszcza w deklarowanej dokladnosci :-)

    J.

  • 17. Data: 2016-04-17 07:17:19
    Od: "Jacek" <d...@g...com>

    slawek wrote:
    > Jest sobie ADC 12-bitowy, zakres napięć od 0 do 5V. Który wzór daje
    > dokładniejsze wyniki:
    >
    > V = 5.0 / 4095.0 * x;
    >
    > V = 5.0 / 4096.0 * x;

    Witam,
    12 bitów oznacza 4096 warości.
    Zakładając brak błędów przetwarzania oraz offsetu, pierwsza najmniejsza
    wartość będzie dla
    0V = 0
    dla referencjału 5V i sygnału 5V sygnał wyjściowy &hfff =4095 czyli
    4096 wartość z możliwych największa.
    W praktyce wszystkie przetworniki mają różne błędy przetwarzania i wartość
    dla 5V może być mniejsza
    ale np. dla 2,5V odczytana wartość może wynosić 2050 i wartość V = 5.0 /
    4100.0 * x
    lub 5.0 / 4105.0 * x może być dokładniejsza.
    Bez wiedzy nt. dokładności przetwornika optymistyczne można założyć V = 5.0
    / 4095.0 * x ponieważ
    wartość 4096 nigdy z 12 bitów nie będzie odczytana.
    --
    pzdr, j.r.

  • 18. Data: 2016-04-17 19:31:48
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-04-15 o 15:42, AlexY pisze:
> [...]
    >
    > W takich samych okolicznościach przyrody uwaliłem omomierz w swoim
    > protek'u, mierzy ale do pomiaru dodaje 297 ohm. Jakoś nie chce mi się

    A ja mam staruszka Maxcom MX620 i taka pomyłka nic mu nie robi.
    Drogich Proteków nie potrafią porządnie zrobić?

    --
    Irokez

  • 19. Data: 2016-04-18 00:56:39
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Irokez pisze:
    > W dniu 2016-04-15 o 15:42, AlexY pisze:
    [..]

    > A ja mam staruszka Maxcom MX620 i taka pomyłka nic mu nie robi.
    > Drogich Proteków nie potrafią porządnie zrobić?

    Wiesz, omomierz raczej nie służy do pomiarów oporu elektrowni. Miernika
    pogratulować, w ramach działań dla dobra ludzkości możesz przetestować
    kilka mierników pod kątem przetrwania takiego pomiaru.

  • 20. Data: 2016-05-02 22:51:18
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-04-18 00:56, AlexY wrote:
    [...]
    > Wiesz, omomierz raczej nie służy do pomiarów oporu elektrowni. Miernika
    > pogratulować, w ramach działań dla dobra ludzkości możesz przetestować
    > kilka mierników pod kątem przetrwania takiego pomiaru.
    Stary, dobry Fluke 87 bez problemu przeżywa taki pomiar. A omyłkowa
    próba pomiaru rezystancji wewnętrznej elektrowni może się zdarzyć. Mnie
    raz się zdarzyła. Niestety, nie mierzyłem wtedy Flukiem. :-D