  • 1. Data: 2009-05-24 12:53:54
    Temat: [1906 r.] "Sposób użycia apparatu telefonicznego"
    Od: "Grzegorz Tomczyk" <s...@n...gmail.com>

    http://f.polska.pl/gal/217/9/67/big.jpg

    --
    Grzegorz Tomczyk

  • 2. Data: 2009-05-24 13:26:40
    Temat: Re: [1906 r.] "Sposób użycia apparatu telefonicznego"
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Grzegorz Tomczyk" <s...@n...gmail.com> napisał w wiadomości
    news:op.uufp34c9zsuei0@localhost.localdomain...
    > http://f.polska.pl/gal/217/9/67/big.jpg

    Super! :-)))

    Piotr

  • 3. Data: 2009-05-24 18:29:37
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Tomczyk" <s...@n...gmail.com> napisał w
    wiadomości news:op.uufp34c9zsuei0@localhost.localdomain...
    > http://f.polska.pl/gal/217/9/67/big.jpg

    Fajne :)
    Znać po tekście, że to było-działało w ruskim zaborze :)
    Konkurs dla wszystkich, bez nagród - jaki szczegół w tekście jasno to
    zdradza? :)
    73 DE SP5SJT :)

  • 4. Data: 2009-05-24 21:13:02
    Od: "D@niel" <n...@g...pl>

    Dnia 24-maj-09 20:29:37, Sempiterna napisawszy:

    > Znać po tekście, że to było-działało w ruskim zaborze :)
    > Konkurs dla wszystkich, bez nagród - jaki szczegół w tekście jasno to
    > zdradza? :)
    > 73 DE SP5SJT :)
    Powiedziałbym że słowo "apparat" (przez 2 p) - po niemiecku byłoby
    normalnie Aparat.

    --
    Pozdrawiam - D@niel

  • 5. Data: 2009-05-25 08:57:53
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "D@niel" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia 24-maj-09 20:29:37, Sempiterna napisawszy:

    > Powiedziałbym że słowo "apparat" (przez 2 p) - po niemiecku byłoby
    > normalnie Aparat.

    Nie, pisałem o zaborze ruskim... :) Ewidentnie ruskim :)

  • 6. Data: 2009-05-25 08:59:41
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    > Użytkownik "D@niel" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > http://de.wikipedia.org/wiki/Aparat
    > http://de.wikipedia.org/wiki/Apparat
    >

    > co chyba jednak wskazuje na niemieckie pochodzenie slowa, acz nie
    > wyklucza zadnego z zaborow.

    Inne zabory, poza ruskim wykluczyłem pytaniem :))
    Podpowiedź - gdyby zabór był angielski, czy amerykański... o, to już nie
    było by takie proste :)
    Chodzi o jedno słowo :)

  • 7. Data: 2009-05-25 09:04:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    http://de.wikipedia.org/wiki/Aparat
    http://de.wikipedia.org/wiki/Apparat

    co chyba jednak wskazuje na niemieckie pochodzenie slowa, acz nie

    J.

  • 8. Data: 2009-05-25 09:12:47
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    > Użytkownik "D@niel" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi sie, ze w innym zaborze, to wogole byloby po niemiecku.

    Podpowiedź nr 2 - pewien wyraz został spolszczony, a nawet nie... on
    jest i po polsku, i po rosyjsku jednakowy. Ino ma nieco różne znaczenia,
    zależnie od "kontekstu"...

  • 9. Data: 2009-05-25 10:33:07
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik <b...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Czy chodzi o nazwisko Wojskiego?

    Nie, to jest przedmiot :)

  • 10. Data: 2009-05-25 11:06:37
    Temat: Re: [1906 r.] "Sposob uzycia apparatu telefonicznego"
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    > Uzytkownik "Sempiterna" <r...@a...pl> napisal w wiadomosci

    > To moze mikrotelefon :)
    > Wprawdzi etymologia to ewidentnie greka, ale sama koncepcja zlozenia
    > slow mikrofoni telefon w jedno moze byc kalka z rosyjskiego. Choc IMHO
    > apparat tez jest dobra odpowiedzia.

    Apparat nie - telefon tak!
    Chodzi mi o kontekst użycia słowa telefon - co zdejmujemy z widełek?
    Dziś - słuchawkę, tak popularnie mówimy, choć nazwa mikrotelefon jeszcze
    nie wymarła. Skupmy się więc na telefonie.
    Słuchawka, to po rosyjsku "telefon", a po angielsku "phone" (czego już
    nie ma w niemieckim). To słowo pokrywa się brzmieniowo z określeniem
    telefonu jako telefon, a nie jego części - słuchawki.
    Rosjanie i anglicy/amerykanie, mogą mieć problemy słysząc odpowiednio
    "tieliefon", czy "phone" - czy chodzi o słuchawkę, tę wkładeczkę, co się
    na uszy zakłada z walkmanem, czy o aparat telefoniczny - telefon jako
    całość.
    Gdyby zabór był inny, to niemal na pewno (ale stu procent nie daję)
    zamiast "telefonu" z widełek podnosiło by się coś innego... Polacy tego
    dylematu nie mają. Na uszy zakłada się słuchawki, z widełek podnosi
    słuchawkę, (czy mikrotelefon (to jednak nie telefon sam bez mikro)), a
    na stole/szafce/komodzie stoi telefon. Choć co do komórek - tutaj, można
    powiedzieć, powoli się ... no nie wiem, cofamy... zbaczamy z głównej
    linii... (bez podtekstów)... dość często na telefon komórkowy mówimy
    "słuchawka". No, bo w sumie nią jest... w sluchawce zamknięta jest
    całość elektroniki i zasilania... Więc nawet ta nazwa jest
    usprawiedliwiona. Ale to już OT.