    From: "Sempiterna" <r...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: [1906 r.] "Sposob uzycia apparatu telefonicznego"
    Date: Mon, 25 May 2009 13:06:37 +0200

    news:gve3o4$vq2$1@news.onet.pl...

    > Uzytkownik "Sempiterna" <r...@a...pl> napisal w wiadomosci

    > To moze mikrotelefon :)
    > Wprawdzi etymologia to ewidentnie greka, ale sama koncepcja zlozenia
    > slow mikrofoni telefon w jedno moze byc kalka z rosyjskiego. Choc IMHO
    > apparat tez jest dobra odpowiedzia.

    Apparat nie - telefon tak!
    Chodzi mi o kontekst użycia słowa telefon - co zdejmujemy z widełek?
    Dziś - słuchawkę, tak popularnie mówimy, choć nazwa mikrotelefon jeszcze
    nie wymarła. Skupmy się więc na telefonie.
    Słuchawka, to po rosyjsku "telefon", a po angielsku "phone" (czego już
    nie ma w niemieckim). To słowo pokrywa się brzmieniowo z określeniem
    telefonu jako telefon, a nie jego części - słuchawki.
    Rosjanie i anglicy/amerykanie, mogą mieć problemy słysząc odpowiednio
    "tieliefon", czy "phone" - czy chodzi o słuchawkę, tę wkładeczkę, co się
    na uszy zakłada z walkmanem, czy o aparat telefoniczny - telefon jako
    całość.
    Gdyby zabór był inny, to niemal na pewno (ale stu procent nie daję)
    zamiast "telefonu" z widełek podnosiło by się coś innego... Polacy tego
    dylematu nie mają. Na uszy zakłada się słuchawki, z widełek podnosi
    słuchawkę, (czy mikrotelefon (to jednak nie telefon sam bez mikro)), a
    na stole/szafce/komodzie stoi telefon. Choć co do komórek - tutaj, można
    powiedzieć, powoli się ... no nie wiem, cofamy... zbaczamy z głównej
    linii... (bez podtekstów)... dość często na telefon komórkowy mówimy
    "słuchawka". No, bo w sumie nią jest... w sluchawce zamknięta jest
    całość elektroniki i zasilania... Więc nawet ta nazwa jest
    usprawiedliwiona. Ale to już OT.