  • 61. Data: 2016-05-05 22:04:18
    Temat: Re: 220 V i 230 V
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ech, zeby to wiedza byla ... a tu niestety - patrzec sie
    > na to nie daje :-)

    Stan wiedzy jest taki, że człowiek ma zaimplementowany całkiem
    niezły układ balansu bieli. Patrząc tylko na sufit, o którym
    wie, że jest biały, trudno mu ocenić temperaturę barwową światła.

    Postrzeganie temperatury barwowej również nie jest czystą fizjologią,
    kultura też ma wpływ. Sto lat temu ludzie określali światło żarówek
    jako jaskrawe, agresywne, wręcz podejrzane o zły wpływ na wzrok.
    Bo porównywano je do lamp naftowych, uznawanych za przyjazne.
    A to przecież nie były halogeny, tylko niedowoltowane włókna robione
    przed "spiskiem żarówkowym". Teraz kultura podpowiada nam, że nie ma
    jak "ciepły biały". Stare żarówki by były już zbyt żółte, a "zimny
    biały" zbyt niebieski. Ale to też za jakiś czas może się zminić.

    > Trudno mi powiedziec, ale tak ogolnie to one nie mialy
    > jakis ambitnych sprawnosci, a technika przeciez ta sama
    > co w swietlowkach - czyli mozna dobrac luminofor i rozne
    > swiatlo uzyskac.

    Można, ale dopiero od jakiegoś czasu. W momencie narzucenia
    ludziom lamp CFL, jeszcze nie było dobrych luminoforów.

    --
    Jarek

  • 62. Data: 2016-05-05 22:07:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Z jednej strony masz racje.
    > Z drugiej - polowe tej wydajnosci uzyskuje tylko dzieki temu,
    > ze porownujesz ze swiatlem bialym.

    Godzę się na taką nieścisłość. To jak z wydajnościa słodzenia
    słodzikiem -- porównujemy (ilościowo) z cukrem, i dlatego jest
    taki wydajny.

    > A wydajnosc samej lampy tylko 35% (a ciekaw jestem ile razem
    > z balastem).

    To jest *sprawność* przemiany energetycznej. Zamianę prądu w luksy
    nazwaliśmy *wydajnością* -- żeby odróżnić od zwykłej sprawności,
    bo luksy nie są energią.

    > Wiec 300lm/W to jest jakas liczba odniesienia, ale faktycznie
    > musisz dopuscic, ze pojawi sie 200% efektywnosci :-)

    To tak jak przy opisywaniu "sprawności" pompy cieplnej. Albo piły
    mechanicznej, służącej do robienia przecinki w zagajniku za domem
    i pozyskiwania drewna na opał w kominku.

    --
    Jarek

  • 63. Data: 2016-05-06 11:55:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" ngcq1l$v2v$...@n...news.atman.pl

    > http://www.banggood.com/T5-5W-30cm-2000lm-SMD-2835-L
    ED-Transparent-Clear-Cover-Tube-Fluorescent-Light-La
    mp-AC220V-p-1052214.html

    > Co stanie się, gdy to podłączę do sieci 230 V -- de facto do 240 V?

    Więc jak -- można to uruchomić w polskiej sieci bez obaw o uszkodzenie?

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /,`.-'`' ._ \-;;,_

  • 64. Data: 2016-05-06 11:59:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jarosław Sokołowski" s...@f...lasek.waw.pl

> [...]
    > jak "ciepły biały". Stare żarówki by były już zbyt żółte, a "zimny
    > biały" zbyt niebieski. Ale to też za jakiś czas może się zminić.

    ,,Spisek'' to wydajność -- im lepsza sprawność, tym krótszy żywot.

    Temperatura i kultura? -- ciepła biel uspakaja a zimna biel
    wybudza, co ma swoje odbicie/podłoże w świetle słonecznym.
    Kultura tego nie skoryguje w sto (czy w tysiąc) lat.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /,`.-'`' ._ \-;;,_

  • 65. Data: 2016-05-06 14:14:49
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    napisał w wiadomości news:nghplo$8fa$2@node1.news.atman.pl...

> [...]
    mp-AC220V-p-1052214.html

    > Więc jak -- można to uruchomić w polskiej sieci bez obaw o uszkodzenie?

    Na 99% tak.
    Może się jednakże zdarzyć, jak miałem w swoim przypadku, że układ przy 240
    po prostu nie odpali.
    U znajomego zasilacz w komputerze tak się zbuntował. Z jakiegoś powodu
    napięcie w gniazdku wyniosło 240V właśnie (woltomierzem cyfrowym
    zmierzone)... i zasilacz nie chciał odpalić. Brzęczał cicho, lekko
    szumiał... i nic, nijak nie chciał wstać. Później napięcie spadło i znajomy
    mi oznajmił, że wszystko ruszyło.
    Nie przypuszczam, by się zjarało, choć jeśli układ zrobiony jest na granicy
    wytrzymałości, co szczególnie u chińczyka jest spodziewane, to kto go tam
    wie?

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu

  • 66. Data: 2016-05-06 15:17:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ACMM-033" ngi1rh$rra$...@n...news.atman.pl

> [...]
    > Nie przypuszczam, by się zjarało, choć jeśli układ zrobiony jest na granicy
    wytrzymałości, co szczególnie u chińczyka jest

    Dzięki...
    A jest jakiś tani sposób dopasowania napięć? -- chyba nie ma?
    Transformator? -- trochę bez sensu. Zasilacz stabilizowany?... (AC-AC)

    Zapewne obniżanie napięcia nawet nie przyciemni tych LEDek, bo ich jakiś
    wewnętrzny mechanizm wyrówna ów spadek...

    Chyba pójdę na łatwiznę ;) i kupię 10W na 12V po 3 plny...
    Dorzucę zasilacz ze starego PeCeta i będą miaU tanio i jasno... :)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /,`.-'`' ._ \-;;,_

  • 67. Data: 2016-05-06 15:28:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >powodu napięcie w gniazdku wyniosło 240V właśnie (woltomierzem
    >cyfrowym zmierzone)... i zasilacz nie chciał odpalić. Brzęczał cicho,

    Dziwne troche ... to sie powinno miescic w tolerancji.

> [...]
    >Nie przypuszczam, by się zjarało, choć jeśli układ zrobiony jest na
    >granicy wytrzymałości, co szczególnie u chińczyka jest spodziewane,

    Ale to odwrotnie dziala :-)

    Im mniejsze napiecie, tym zasilacz wiekszy prad musi pobierac, i sie
    bardziej grzeje :-)

    J.

  • 68. Data: 2016-05-06 16:32:49
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    napisał w wiadomości news:ngi5ia$vk6$1@node1.news.atman.pl...

    > Dzięki...
    > A jest jakiś tani sposób dopasowania napięć? -- chyba nie ma?

    Po prostu oblicz układ z niewielkim, ale wyraźnym zapasem, myślę, że tak
    10-20% powinno wystarczyć.

    > Transformator? -- trochę bez sensu. Zasilacz stabilizowany?... (AC-AC)

    Hmm... w tej chwili jakoś nie mogę wykrzesać weny... Mam lampki LEDowe
    Pollux. Cierpią one na właśnie nadmiar prądu, co przepala diody. Ale już
    postanowiłem, że "wydymam" je do końca, aż przepali się ostatnia. Zasila je
    układ, gdzie trochę traci się na kondensatorze, a reszta jest prostowana i
    nieznacznie gładzona (widać nieznaczny efekt stroboskopowy), to ostatecznie
    zasila szereg diód, wydaje mi się to chyba najtrwalsze - zobacz, czy ci się
    uda tak zrobić zasilanie. Oczywiście, trzeba by stosownie dobrać prąd, by
    diody, tak jak w moim przypadku, nie przepalały się (wylutowuję i zwieram je
    po prostu, jak padną), bo wszystko wskazuje na to, że pracują na granicy
    wydolności, a nawet ją przekraczając. Ja bym uszczknął prądu na tyle, by do
    granicy możliwości zostało właśnie te 10-20%, jasność spadnie nieznacznie, a
    za to trwałość powinna wzrosnąć wielokrotnie. Nie podpowiem szczegółów, bo
    pardon, mam gorszy dzień, łapki się trzęsą i z myślenia dziś pała. Swoje
    lampki też bym uszczknął, ale się obawiam, że wszystkie diodki mam już
    uszkodzone i padną one wcześniej, czy później, niezależnie, czy im przytnę
    prąd, czy nie. Jeszcze jak bym ustalił, jak wylutować świecącą jeszcze LED,
    by nie uszkodzić? - przekładałbym na miejsce innych przepalonych.

  • 69. Data: 2016-05-06 17:15:41
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
    >
    > Dziwne troche ... to sie powinno miescic w tolerancji.

    Ja bym wręcz określił to, jako fabrycznie spieprzone - gdy w takiej sytuacji
    sąsiad spawarą przygrzmoci i pójdzie pik napięcia, wysadzając zasilacz tuż
    przed zapisaniem jakichś bardzo istotnych danych... co z tego, że zasilacz
    po power-off-reset wystartuje ponownie? U siebie czasem mierzę i przy
    mniejszym obciażeniu bywało, że 237V woltomiar pokazał. Urządzenia
    wytrzymują... Ale taki zasilacz, jak u znajomego może zapłakać...

    > Ale to odwrotnie dziala :-)
    >
    > Im mniejsze napiecie, tym zasilacz wiekszy prad musi pobierac, i sie
    > bardziej grzeje :-)

    A to swoją drogą. Zdarzyło się, że wskutek awarii elektrycznej w instalacji,
    śmieszny objaw - im większy pobór prądu, tym większe napięcie w gniazdkach;
    zabroniłem uruchamiania urządzeń o dużym poborze prądu - później się
    okazało, OIDP, że upalilo się odprowadzenie od zacisku bezpiecznika, do
    instalacji w mieszkaniu, mój zakaz okazał się słuszny. Nawet nie syfiło
    QRMami, tyle mi się udało uzyskać, od tego obniżonego napięcia zjarał się
    silnik w mikserze. Było ok. 160-180V. Pilnowałem, czy awaria nie idzie w
    niebezpieczeństwo, nic się nie stało, fachowiec przyszedł i naprawił.
    Tutaj jednakże miałem na myśli sytuację, gdy urządzenie zostanie uszkodzone
    od nadmiernego napięcia. Bo też widywałem takie uszkodzenia.

  • 70. Data: 2016-05-06 18:39:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ACMM-033" ngicko$h93$...@n...news.atman.pl

    > Tutaj jednakże miałem na myśli sytuację, gdy urządzenie zostanie uszkodzone od
    nadmiernego napięcia. Bo też widywałem takie
    > uszkodzenia.

    Bo zazwyczaj niszczy napięcie nadmierne...
    W szczególności -- rzadko coś psuje się w wyniku napięcia zerowego. ;)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_