  • 1. Data: 2016-05-04 10:10:43
    Temat: PCB w małych seriach - gdzie?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Do tej pory w większości moich projektów korzystałem z metody
    termotransferu, produkując swoje płytki w wersji jednowarstwowej.
    Teraz jednak powoli zaczynam myśleć o przeniesieniu się na płytki
    dwustronne, szczególnie w przypadku projektów wykorzystujących szybkie
    MCU (PIC32/STM32) w małych obudowach LQFP, z szybkimi peryferiami.
    W ich przypadku prowadzenie dłuższych ścieżek masy do każdego pinu VSS
    jest już niewskazane, a na jednostronnej płytce trudno jest poprowadzić
    zasilanie tak, aby kondensatory dosprzęgające znajdowały się w
    bezpośrednim sąsiedztwie pinów VCC.

    Przy tak małych gabarytach elementów nie mam specjalnej ochoty na zabawę
    z metodą kopertową i chyba trzeba będzie skorzystać z oferty jakiejś
    fabryki PCB.

    Mam w związku z tym kilka pytań:
    1) Jaką firmę moglibyście polecić? Kto wykonuje takie usługi dobrze, ale
    nie za drogo, tak aby było to atrakcyjną alternatywą do samodzielnej
    zabawy w termotransfer? Możliwe jest zamówienie kilku sztuk (2-5) jednej
    płytki?
    2) Ponoć istnieją jakieś chińskie fabryki PCB. Ktoś korzystał z ich oferty?
    3) W jaki sposób przygotować projekt (np. w Eagle), aby nadawał się do
    wysłania do takiej firmy? O czym trzeba pamiętać? Jakie są różnice w
    stosunku do standardowej procedury przygotowywania PCB do termotransferu?

  • 2. Data: 2016-05-04 10:29:15
    Temat: Re: PCB w małych seriach - gdzie?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Ludzie polecają Satland: www.prototypy.com ale nigdy nie korzystałem.

    > 3) W jaki sposób przygotować projekt (np. w Eagle), aby nadawał się do
    > wysłania do takiej firmy? O czym trzeba pamiętać? Jakie są różnice w
    > stosunku do standardowej procedury przygotowywania PCB do termotransferu?

    Ja robiłem płytki w Faldruku (większa ilość płytek, nie prototyp) i
    wysłałem po prostu plik z AutoTraxa. Satland potrzebuje takiej
    dokumentacji:

    http://www.prototypy.com/t/52,Dokumentacja

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 3. Data: 2016-05-04 10:39:06
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-05-04 o 10:29, Adam Wysocki pisze:
> [...]

    Ale cenowo to nie będzie atrakcyjna alternatywa. Za 5 zł się płytki nie
    zrobi.

  • 4. Data: 2016-05-04 10:40:29
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-05-04 o 10:39, ww pisze:

    > Ale cenowo to nie będzie atrakcyjna alternatywa. Za 5 zł się płytki nie
    > zrobi.

    No i czasowo też nie. Chyba, że jakieś super express (ale wtedy cenowo
    to już kompletna porażka).

  • 5. Data: 2016-05-04 11:32:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-05-04 o 10:40, ww pisze:

    > No i czasowo też nie. Chyba, że jakieś super express (ale wtedy cenowo
    > to już kompletna porażka).

    W tym wypadku to raczej nie robi różnicy. W amatorską elektronikę bawię
    się w miarę wolnego czasu, a więc nieraz płytkę wytrawię w weekend, a
    zaczynam lutować dopiero wieczorami, parę dni później. Często w
    międzyczasie zdarza się przestój i projekt czeka na dokończenie.
    Tak więc oczekiwanie na przesyłkę z fabrycznymi płytkami nie jest dla
    mnie żadnym problemem.

    Poza tym, gdyby policzyć czas zmarnowany na poprawki (np. gdy warstwy
    się rozjadą podczas prasowania) to ta oszczędność czasu (a może też i
    pieniędzy) będzie tylko pozorna.

    Tak BTW jaka jest minimalna ilość płytek, jakie muszę zamówić? Jak nisko
    można zejść? Jaki jest orientacyjny koszy wykonania fabrycznej płytki do
    amatorskiego projektu?

  • 6. Data: 2016-05-04 11:54:45
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Tak BTW jaka jest minimalna ilość płytek, jakie muszę zamówić? Jak nisko
    > można zejść? Jaki jest orientacyjny koszy wykonania fabrycznej płytki do
    > amatorskiego projektu?
    Możesz sobie kilka zamówić, kwestia ceny.

    Ale jest stała pozycja 'dokumentacja', np. za dwustronną o rozmiarze około
    80x100mm zapłaciłem 154 zł netto. (w Faldruku)
    Prototypowe sztuki były po jakieś 10zł netto za szt. (przy 50szt).

    Ale nie musiałem nic robić; poszedł plik bezpośrednio jakiegoś Protela w
    którym projektant zaprojektował.
    Dawałem również pliki z Eagla.

    Najlepiej dopytać.

    jp

  • 7. Data: 2016-05-04 12:12:15
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Tak BTW jaka jest minimalna ilość płytek, jakie muszę zamówić? Jak nisko
    > można zejść? Jaki jest orientacyjny koszy wykonania fabrycznej płytki do
    > amatorskiego projektu?

    A zajrzałeś na stronę wspomnianego Satlandu? :) Mają tam kalkulator, który
    odpowiada na Twoje pytania:
    http://prototypy.com/sites_pcbplugins/pcborder/58 Możesz spokojnie zrobić
    jedną sztukę, a cenowo to sobie wyklikaj jak wychodzi. Generalnie dla małej
    płytki cena za sztukę jest taka sama jak dla kilku sztuk.

    Co do Chińczyków, to ludzie korzystając z http://www.pcbcart.com/ i
    http://dirtypcbs.com/ ale nie mam osobistych doświadczeń.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2016-05-04 12:12:35
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-05-04 o 11:32, Atlantis pisze:
    > ym wypadku to raczej nie robi różnicy. W amatorską elektronikę bawię
    > się w miarę wolnego czasu, a więc nieraz płytkę wytrawię w weekend, a
    > zaczynam lutować dopiero wieczorami, parę dni później.

    I to jest właśnie najgorsze. Trafia się ta chwila czasu a płytki
    będą za 3 tygodnie...

    > Często w
    > międzyczasie zdarza się przestój i projekt czeka na dokończenie.
    > Tak więc oczekiwanie na przesyłkę z fabrycznymi płytkami nie jest dla
    > mnie żadnym problemem.

    No to nieźle. Mój entuzjazm spada do poziomu 15% po 2 dniach czekania
    na cokolwiek.

    > Poza tym, gdyby policzyć czas zmarnowany na poprawki (np. gdy warstwy
    > się rozjadą podczas prasowania) to ta oszczędność czasu (a może też i
    > pieniędzy) będzie tylko pozorna.

    Wiadomo. Chociaż w fabrycznych płytkach też bywają dziwne błędy.

    > Tak BTW jaka jest minimalna ilość płytek, jakie muszę zamówić? Jak nisko
    > można zejść? Jaki jest orientacyjny koszy wykonania fabrycznej płytki do
    > amatorskiego projektu?

    Firmy od prototypów spokojnie zrobią 1 sztukę. Przykładowa wycena
    takiej 1 sztuki (160x200mm) - MERKAR:

    "Cena płytki - 23.20 PLN/szt + 44.50 PLN/koszt uruchomienia produkcji.

    Założenia do wyceny - druk jednostronny , powiercony, z jednostronną
    soldermaską i jednostronnym opisem, cynowany metodą HAL, docięty na wymiar.

    Ceny netto."

    Kilka firm ma kalkulatory więc łatwo można wycenić.

    Mnie bardzo interesuje jakość tego:

    http://www.fabrykapcb.pl/

    Następną płytkę chyba z ciekawości tam zamówię.

    U chińczyków dosyć popularne jest to:

    http://dirtypcbs.com/

    10 sztuk 10x10cm 2 warstwowych za 25$ z przesyłką. Tylko mnie osobiście
    mocno denerwują ich ograniczenia. Na przykład 10x10 kosztuje 25$ a
    10x11 (wyższy przedział) już 50$. I nie ma opcji żeby na danym wymiarze
    zmieścić kilka malutkich płytek bo za każdą jest duża dopłata. No i
    tanie przesyłki z chin potrafią iść od 2 tygodni do 2 miesięcy.

  • 9. Data: 2016-05-04 12:12:44
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 4 maja 2016 10:10:45 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:

    > Mam w związku z tym kilka pytań:
    > 1) Jaką firmę moglibyście polecić?

    drukowane.pl jako najtańsze, ale z rastrem 0,8mm,
    mniejszy raster im nie wychodzi
    satland, kiedyś były wpadki, ale w ciągu ostatnich lat
    bez zarzutu.

    > Kto wykonuje takie usługi dobrze, ale
    > nie za drogo

    Nie ma takich, zbyt złożony proces aby bawić się za 30zł.

    > 2) Ponoć istnieją jakieś chińskie fabryki PCB. Ktoś korzystał z ich oferty?
    > 3) W jaki sposób przygotować projekt (np. w Eagle)

    Było wielokrotnie na grupie.
    http://www.drukowane.pl/pl3/?page=data_format&tab=ea
    gle

    > O czym trzeba pamiętać? Jakie są różnice w
    > stosunku do standardowej procedury przygotowywania PCB do termotransferu?

    Nie dublujesz otworów, dobrze jest zaokrąglić wymiary otworów
    do 0,05 a nie co element na płytce, to inna średnica,
    patrzysz czy wymagają średnic z/bez uwzględnienia metalizacji,
    nie marudzisz po otrzymaniu płytki że nie ma między
    padami tqfp maski tylko samodzielnie zmieniasz w projekcie
    projekcie, warstwa obrysu preferowana oddzielnie,
    zachować odległość ścieżka-krawędź, bo inaczej możesz
    dostać albo postrzępione, albo większy obwód o te 0,5mm
    który nie wejdzie do obudowy innych grzechów nie pamiętam...

  • 10. Data: 2016-05-04 12:18:25
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-05-04 o 11:54, jacek pozniak pisze:

> [...]
    > Prototypowe sztuki były po jakieś 10zł netto za szt. (przy 50szt).
    >
    > Ale nie musiałem nic robić; poszedł plik bezpośrednio jakiegoś Protela w

    Akurat w Satlandzie nie ma minimum ani pozycji dokumentacja - korzystasz
    z kalkulatora na stronie i masz cenę mniej więcej taką jaka faktycznie
    będzie (o ile wszystko podasz, np liczbę otworów na płytce). Kłopot z
    nimi jest taki, że 8 milsów. Trochę można z tego zejść, ale jeżeli
    więcej tego będzie no to może być niefajnie. W każdym razie może być
    mowa wtedy o użyciu nożyka itd - fajnie że wchodzi to w rachubę, ale też
    trzeba liczyć cenę.

    Pozdrawiam

    DD