  • 1. Data: 2013-07-13 16:52:52
    Temat: Re: 74154 + 7404 ?
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-07-16 14:26, Pawel Lampe pisze:

    > Witam serdecznie,
    >
    > Mam 16 diód które wymagają stanu wysokiego do działania. Układem ma
    > sterować mikrokontroler, ale chcę oszczędzić na jego wyjściach i użyć 4
    > zamiast 16. Realizuje to układ 74154 przy czym działa on w logice
    > ujemnej.

    I bardzo dobrze. Stan niski będzie stanem świecącym. Wystarczy wszystkie
    ledy zasilić z plusa (przez rezystor) i stan niski na jednym z wyjść
    spowoduje zaświecenie podłączonej do niego diody. Maksymalny prąd stanu
    niskiego jest znacznie większy niż wysokiego wiec to jest najlepsza
    metoda. Dla 154 prąd wynosi 16 mA wiec spokojnie wysterujesz typową diodę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 2. Data: 2013-07-13 16:58:39
    Od: Mario <m...@...pl>

    > I dlatego postanowiłeś wziąć komputer z pół giga RAMu i procesorem 700MHz.

    Wziął płytkę za około 150 zł i może na niej uruchamiać aplikacje
    linuksowe. Dobry wybór dla kogoś kto nie chce kupować programatorów,
    uczyć się protez w rodzaju WinAVR itp.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2013-07-13 21:28:51
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-07-16 17:53, Pawel Lampe pisze:

    > Tu nie chodzi tylko o uruchamianie aplikacji. Rozumiem, że tak to
    > widzicie. Ale gdybyście się zagłębili w programowanie, zrozumielibyście,
    > że komputer z linuksem, kompilatorem i dostępem do sieci daje
    > nieskończone możliwości.
    >
    > Mogę napisać moduł do jądra linuksa, który pozwoli na "lekką" obsługę
    > takiego LED Cuba.
    >
    > Mogę zaprogramować algorytm predykcji pogody i uruchomić na swojej
    > uczelni na 100 komputerach. Wyniki mogę zczytywać z sieci prosto do RasPi
    > i wyświetlać w dowolny sposób na LED Cube.

    Nie mając Pi też mógłbyś uruchomić ten algorytm na 100 komputerach. Na
    Atmedze czy małym ARMie też mógłbyś wyniki zczytywać przez sieć i
    wyświetlać na Cube. Po prostu na płytce z linuksem jest ci to łatwiej
    zrobić :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2013-07-16 14:26:09
    Temat: 74154 + 7404 ?
    Od: Pawel Lampe <s...@s...com>

[...]

    ujemnej. Nie stanowi więc chyba problemu zanegowanie owych 16stu wyjść
    74154. Zastanawia mnie tylko czy faktycznie muszę użyć aż 3ech 7404 do
    negowania. Może jest jakiś większy inwerter ? A może w ogóle jakiś układ
    zamyka w sobie całą powyższą funkcjonalność ?

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2013-07-16 14:32:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pawel,

    Tuesday, July 16, 2013, 2:26:09 PM, you wrote:

    > Mam 16 diód

    Jakich diod?

    > które wymagają stanu wysokiego do działania.

    A skąd to wymaganie? Wspólna katoda?

    > Układem ma sterować mikrokontroler, ale chcę oszczędzić na jego
    > wyjściach i użyć 4 zamiast 16.

    Oszczędność może się okazać niewarta zachodu... Multipleksowanie 1/16
    przy słabej wydajności wyjść TTL...

    > Realizuje to układ 74154 przy czym działa on w logice
    > ujemnej. Nie stanowi więc chyba problemu zanegowanie owych 16stu wyjść
    > 74154.

    :(

    > Zastanawia mnie tylko czy faktycznie muszę użyć aż 3ech 7404 do
    > negowania.

    Możesz użyć tranzystorów PNP (16) i rezystorów (48).

    > Może jest jakiś większy inwerter ? A może w ogóle jakiś układ
    > zamyka w sobie całą powyższą funkcjonalność ?

    Kontroler z większą ilością wyjść? Ekspander do kontrolera?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2013-07-16 14:47:32
    Od: Pawel Lampe <s...@s...com>

    Diody są LED. Wymaganie narzuca konstrukcja. Mikrokontroler stnowi część
    Raspberry PI. Mimo, iż jest to BCM, to raczej cieżko tu o rozszerzenie.

    Dlaczego tak ? Bo z RasPI kontrolowanego przez Debiana, łatwo mi
    programować układ chociażby w Pythonie.

  • 7. Data: 2013-07-16 14:54:57
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.07.2013 14:47, Pawel Lampe wrote:

    > Diody są LED. Wymaganie narzuca konstrukcja. Mikrokontroler stnowi część
    > Raspberry PI.

    Są jakieś wersje z mikrokontrolerami?

    A tak w ogóle
    74HC595 albo jakiś inny serial-in parallel-out i karmisz toto z SPI(może
    być programowego).

    Michoo

  • 8. Data: 2013-07-16 15:00:54
    Od: butek <email.is@invalid>

    W dniu 16.07.2013 14:47, Pawel Lampe pisze:

> [...]
    > Raspberry PI. Mimo, iż jest to BCM, to raczej cieżko tu o rozszerzenie.
    >
    > Dlaczego tak ? Bo z RasPI kontrolowanego przez Debiana, łatwo mi

    RasPi OIDP ma wyprowadzoną szynę I2C. Dwa ekspandery typu PCF8574, albo
    i któryś 16bitowy z oferty Microchipa i po sprawie.

    --
    butek

  • 9. Data: 2013-07-16 15:01:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pawel,

    Tuesday, July 16, 2013, 2:47:32 PM, you wrote:

    > Diody są LED.

    Domyśliłem się. Chodzi o kolor i żądany prąd.

    > Wymaganie narzuca konstrukcja.

    To znaczy?

    > Mikrokontroler stnowi część Raspberry PI. Mimo, iż jest to BCM, to
    > raczej cieżko tu o rozszerzenie.

    Nie chce mi się wierzyć...

    > Dlaczego tak ? Bo z RasPI kontrolowanego przez Debiana, łatwo mi
    > programować układ chociażby w Pythonie.

    No tak. Najlepiej polować na komary czołgiem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2013-07-16 15:28:16
    Od: Pawel Lampe <s...@s...com>

    Generalnie całość to LED Cube 4x4x4. Połączone anody tworzą 16
    anodowych kolumn. Połączone katody dają nam 4 poziomy.

    Ogólnie zależy mi, żeby całość (łącznie ze scalakami) była jak najprostsza. Nie
    jestem bowiem elektronikiem, lecz programistą.

    Piszecie tu o kilku ciekawych opcjach. Zdaje się, że idea serial in/ parallel
    out jest najlepsza. Jeden scalak faktycznie może załatwić sprawę.

    A co do komplikowania sobie życia, to zastanawia mnie, dlaczego zawsze w
    odpowiedzi na proste pytanie, padnie ocena typu "wyważasz drzwi
    czołgiem". Na litość, to nie są lampki choinkowe. Chcę wizualizować
    przepływy pakietów w sieci, equalizery i pewne kroki DSP.