  • 1. Data: 2013-07-16 12:06:42
    Temat: procesory wewnętrzna konstrukcja
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    Witam,

    Przeglądam sobie kolejne procesory ARM i zastanawia mnie jedna sprawa.
    Nigdzie nie widzę mechanizmów sprzętowego wspomagania przełączania
    procesów/wątków. Czy to ja źle patrzę czy to dalej odbywa się jak kiedyś
    - tzn zrzut wszystkich rejestrów do pamięci i pobranie nowego zestawu
    dla kolejnego procesu.
    Pamiętam że było coś takiego bodajże w procesorach Ubicoma ale w żadnym
    z armów tego nie widzę.

    Nie chodzi mi o MMU ani o MPU bo to dotyczy pamięci i izolacji procesów.
    Chodzi mi o mechanizmy sprzętowego wspomagania przełączania procesów.
    Jak to się może obecnie nazywać ?

    Pzdr

    Adam

  • 2. Data: 2013-07-16 12:20:56
    Temat: Re: procesory wewnętrzna konstrukcja
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.07.2013 12:06, Adam Górski wrote:
    > Witam,
    >
    > Przeglądam sobie kolejne procesory ARM i zastanawia mnie jedna sprawa.
    > Nigdzie nie widzę mechanizmów sprzętowego wspomagania przełączania
    > procesów/wątków.

    http://infocenter.arm.com/help/index.jsp?topic=/com.
    arm.doc.dui0471c/Cjaebbeh.html

    > Czy to ja źle patrzę czy to dalej odbywa się jak kiedyś
    > - tzn zrzut wszystkich rejestrów do pamięci i pobranie nowego zestawu
    > dla kolejnego procesu.

    Tak i nie - masz instrukcje, które to upraszczają, ale nie jest to
    prosta podmiana indeksu w tablicy procesów(jak by to wyglądało przy
    całkowicie sprzętowej obsłudze kontekstu).

    > Pamiętam że było coś takiego bodajże w procesorach Ubicoma ale w żadnym
    > z armów tego nie widzę.

    Niezgodne z filozofią RISC.

    Michoo

  • 3. Data: 2013-07-16 12:58:31
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > prosta podmiana indeksu w tablicy procesów(jak by to wyglądało przy
    > całkowicie sprzętowej obsłudze kontekstu).

    Idąc tym tropem nie ma takich mechanizmów w żadnym procesorze bo nawet
    x86 to dzisiaj RISC , o x64 nawet nie wspominając.

    Pzdr

    Adam

  • 4. Data: 2013-07-16 13:24:57
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.07.2013 12:58, Adam Górski wrote:

    > Idąc tym tropem nie ma takich mechanizmów w żadnym procesorze bo nawet
    > x86 to dzisiaj RISC , o x64 nawet nie wspominając.

    Ni. x86 to dzisiaj nadal CISC. To np. Sandy Bridge na którym amd64 jest
    uruchamiany/emulowany jest rzeczywiście RISC-like.

    A wracając do problemu - sprzętowe implementacja zmian kontekstu to
    zbędna komplikacja jeżeli można to zrobić RISC-like.

    Np na cortex-m3 całość sprowadza się do ustawienia wskaźnika na
    thread-control-block i wczytania rejestrów. Używasz instrukcji ogólnego
    przeznaczenia a całe wsparcie sprowadza się do projektu architektury,
    która to umożliwia.

    Michoo

  • 5. Data: 2013-07-16 14:32:04
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2013-07-16 13:24, Michoo pisze:

    > Ni. x86 to dzisiaj nadal CISC. To np. Sandy Bridge na którym amd64 jest
    > uruchamiany/emulowany jest rzeczywiście RISC-like.

    Czy mógłby kolega zapodać kilka słów kluczowych lub sznurków ?
    Mając dziesiątki lub setki o ile nie tysiące różnych wątków/procesów
    ciągłe przeładowywanie rejestrów musi kosztować masę czasu jeżeli jest
    to czysto programowe

    > A wracając do problemu - sprzętowe implementacja zmian kontekstu to
    > zbędna komplikacja jeżeli można to zrobić RISC-like.

    Pewnie , tylko jest gdzieś granica opłacalności odnośnie minimalnego
    czasu przydziału dla wątku/procesu.

> [...]
    > thread-control-block i wczytania rejestrów. Używasz instrukcji ogólnego
    > przeznaczenia a całe wsparcie sprowadza się do projektu architektury,

    A ma może kolega jakiś sznurek do tego opisu thread-control-block ?
    Pewnie google wie ale może kolega wie lepiej...

    Pzdr

    Adam

  • 6. Data: 2013-07-16 18:26:34
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.07.2013 14:32, Adam Górski wrote:

    > Czy mógłby kolega zapodać kilka słów kluczowych lub sznurków ?

    microcode, x86 context switch, TSS Descriptor, call gate

    > Mając dziesiątki lub setki o ile nie tysiące różnych wątków/procesów
    > ciągłe przeładowywanie rejestrów musi kosztować masę czasu jeżeli jest
    > to czysto programowe

    Jak masz tysiące różnych wątków próbujących działać _na raz_ to masz
    system który większość czasu jedyne co robi to marnuje zasoby na ich
    przełączanie - niezależnie od tego czy masz wsparcie sprzętowe czy nie.

    I tak najdroższe w całej zabawie w multi-tasking (nie dotyczy właśnie
    maleństw w rodzaju m-3 z wewnętrznym ramem - tam to frunie)jest
    zazwyczaj psucie cache, przeładowywanie MMU i tym podobne sprawy. Zmiana
    kontekstu ma główne znaczenie przy wywołaniach systemowych.

    > Pewnie , tylko jest gdzieś granica opłacalności odnośnie minimalnego
    > czasu przydziału dla wątku/procesu.

    Na x86 masz do tego instrukcję CISC, na m-3 robisz to 3 instrukcjami
    RISC. I tak limitujące będzie (jeżeli chodzi o samo działanie procka)
    odczytanie z pamięci czy to stanu (x86) lub rejestrów(arm).

    > A ma może kolega jakiś sznurek do tego opisu thread-control-block ?

    Ma. Wskazuje na Cortex-M3 Technical Reference Manual.

    Michoo

  • 7. Data: 2013-07-17 12:38:37
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > odczytanie z pamięci czy to stanu (x86) lub rejestrów(arm).

    > Ma. Wskazuje na Cortex-M3 Technical Reference Manual.

    Wielkie dzięki za informacje. Dalej już będzie z górki.

    Adam