  • 191. Data: 2014-08-19 01:37:21
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > Pudło. To nie jest wyłącznik szybki :-P

    Zgadza się -- te szybki, to zwykle zakrywają takie pudło.

    --
    Jarek

  • 192. Data: 2014-08-19 09:52:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 18 Aug 2014 23:32:53 +0200, Jakub Rakus <s...@o...pl>
    wrote:
    > Te 50Hz też musimy pilnować. Tak samo jak pilnujemy w każdej byle
    jakiej
    > podstacji od 6kV w górę, tym bardziej w czasach gdy wiatraki
    wyrastają
    > jak grzyby. A to bardzo wredne źródła jeśli chodzi o stabilność
    > częstotliwości.

    No ale chyba wiatraki nie mają generatora wpiętego bezpośrednio w
    sieć, tam jest chyba automatyka dopasująco-zabezpieczająca, jak to
    wygląda w praktyce?

    --
    Marek

  • 193. Data: 2014-08-19 13:03:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > No ale chyba wiatraki nie mają generatora wpiętego bezpośrednio
    > w sieć, tam jest chyba automatyka dopasująco-zabezpieczająca,
    > jak to wygląda w praktyce?

    Mają wpięty, większość z nich pracuje synchronicznie. Co oznacza,
    że najpierw synchronizuje się obroty, a potem następuje oddawanie
    mocy do sieci. W sumie niewiele to się różni od pracy elektrowni
    cieplnych. Praca systemu podobna jest do jazdy na wieloosobowym
    tandemie (rowerze) z ostrym kołem. Ktoś może mocno pociskać na
    pedały i posuwać sprawę do przodu, inny udaje, że pracjue, a tylko
    kręci nogami bez wysiłku, a kolejny może w ogóle hamować pracę
    zespołu. Ale nie może być tak, że jeden kręci niestabilnie, ze
    zmienną prędkością (częstotliwością). Teraz bywa też tak, że
    generator wytwarza prąd stały, a ten popędza inwerter, który
    zasila sieć.

    --
    Jarek

  • 194. Data: 2014-08-19 16:06:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości
    On 18.08.2014 00:49, J.F. wrote:
    >Te 50Hz też musimy pilnować. Tak samo jak pilnujemy w każdej byle
    >jakiej podstacji od 6kV w górę,

    Hm, ale przeciez przez wiek dzialalo bez takich udogodnien :-)

    > tym bardziej w czasach gdy wiatraki wyrastają jak grzyby. A to
    > bardzo wredne źródła jeśli chodzi o stabilność częstotliwości.

    Sugerujesz jakies odlaczenie od reszty sieci ? Moze i mozliwe.
    Ale
    -tu zastosowanie raczej nie wymagajace duzej stabilnosci,
    -teraz jest przetwornica wirujaca i stabilnosc ma ... swietna czy
    mierna ?
    -a przeciez chcemy podlaczyc 50 zamiast 16, i mamy nadzieje ze dziala
    miedzy 16 a 50 :-)
    -nawet jak przyjdzie wymienic, to chyba bardzo drogie nie jest ..

    > A nie mozna dac kawalka przerwy ?
    >łopotliwe w konstrukcji i użytkowaniu, bardzo rzadko stosowane (np.
    >na granicy polsko-niemieckiej). Trzeba przejeżdżać z określoną,
    >niewielką prędkością.

    Nie wydaje mi sie to jakims zbytnim utrudnieniem.

    Ale zaraz ... te istniejace stacje 16.667Hz - to one zsynchronizowane
    miedzy soba, ze pantograf moze polaczyc ?

    >Lokomotywa to nie tylko pudło, silniki i nastawnik żeby mechanik miał
    >się czego trzymać. Nawet taka co ma już 60 lat.

    Ale co - zegarek bedzie mu sie spieszyl ?

    >Chodziło tylko o porównanie skali problemu. Anglicy to raczej nie
    >mają problemu, tylko Europejczycy jak sprowadzą auto z wysp :-P

    Europejczycy problemu nie maja - nie sprowadzaja, bo kierownica po
    zlej stronie.
    Nie dotyczy tylko jakis wypierdkow europy :-(

    Anglicy maja klopot - ograniczony wybor aut, konkurencja, szybki
    spadek ceny ... ale tez ochrona rynku pracy :-)

    >W kapitalizmie sens ma tylko to, co się opłaca.

    A ile jest warte ujednolicenie ruchu, zeby na wakacjach wariactwa nie
    dostawac ? :-)

    J.

  • 195. Data: 2014-08-19 20:06:19
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2014-08-17 o 19:58, J.F. pisze:

    > Kiedys moze byly z grubych blach i potrzebowaly niskiej, ale od wielu
    > lat pewnie sa z cienkich..

    Niekoniecznie. Księgowi wyliczyli, że robienie pakietów z *grubszej
    blachy* wydłuża żywotność wykrojników.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem