  • 21. Data: 2015-12-16 09:59:51
    Temat: Re: A jednak winyl...
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Dec 2015 21:20:59 +0100, Przemek <r...@o...pl> wrote:
    > się zdziwiłem... bo puściło płytę Enyi (tak
    > się odmienia) w 5+1 :) Nieźle się zdziwiłem...

    W standardowym cdaudio 44.1kHz 16bit da się zakodować 5+1? Tak, że
    dla zwykłego odtwarzacza stereo jest to przezroczyste i nie wpływa na
    jakość odsłuchu?

    --
    Marek

  • 22. Data: 2015-12-16 11:18:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    download.html

    >Dzięki. Cierpliwie poczekałem i się doczekałem :).
    >Dziwne nietypowe działanie.

    Moze w tym czasie sprawdza ile pobrales, a moze czeka na jakies
    reklamy ..

    >Z rysunku wygląda, że te szwankujące u mnie przełączniki to mogą być
    >zwykłe Isostaty.

    Niekoniecznie. Isostaty byly u nas, na swiecie bylo duzo wyrobow
    podobnych, ale nie identycznych.

    >Jakbym jakimś iglakiem przeczyścił kołki w środku i te blaszki to
    >może na kolejne 25 lat by było.

    Kolki chyba srebrzone, pilnik bym odradzal.
    Za to sa rozne spraye do czyszczenia stykow, a na poczatek mozna i
    WD40 sprobowac.

    J.

  • 23. Data: 2015-12-16 12:49:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-16 o 09:59, Marek pisze:

    > W standardowym cdaudio 44.1kHz 16bit da się zakodować 5+1? Tak, że dla
    > zwykłego odtwarzacza stereo jest to przezroczyste i nie wpływa na jakość
    > odsłuchu?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dysk_audio_5.1

    Musisz mieć dekoder, żeby strumień zdekodować. Puszczając na "zwykły"
    tor audio nic nie usłyszysz.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2015-12-16 13:22:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Kolki chyba srebrzone, pilnik bym odradzal.
    > Za to sa rozne spraye do czyszczenia stykow, a na poczatek mozna i WD40
    > sprobowac.

    Kiedyś nabyłem jakieś 3 z trudem wybrane z Kontakt-chemie, czy Contact....
    Jeden (może akurat ten najwłaściwszy) wziął i wyciekł (a był prawie pełny)
    zasyfiając całą okolicę.
    Opisy na nich są takie, że czytając wiele razy nigdy nie byłem pewien który
    jest dobry dla takich styków (nie za agresywny, ale jednak czyszczący).
    Jak w domofonie przełącznik mi szwankował to psiknięcie pomogło na może 2
    lata - dlatego myślę o radykalniejszych metodach. Może nie pilnikiem, ale
    jednak jak by to się dało czymś fizycznie przeczyścić (i blaszki odgiąć, aby
    mocniej dociskały) to byłbym bardziej przekonany do skuteczności tego co
    robię.
    Ale na razie to jeszcze się do tego nie zabieram.

    Kiedyś dawniej to w Gdańsku wszystko srebrzone bardzo szybko czerniało
    (nówka gniazdko BNC po roku (albo szybciej) było czarne). Podobno wina
    Siarkopolu. Jak jest teraz to nie wiem.
    P.G.

  • 25. Data: 2015-12-16 14:04:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >https://pl.wikipedia.org/wiki/Dysk_audio_5.1
    >Musisz mieć dekoder, żeby strumień zdekodować. Puszczając na "zwykły"

    Czyli jak rozumiem - stary, zwykly odtwarzacz audio z tego nie zrobi,
    ale z wiernym przekazaniem na s/pdif nie powinien miec klopotu ?

    J.

  • 26. Data: 2015-12-16 14:20:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-16 o 14:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup

    > Czyli jak rozumiem - stary, zwykly odtwarzacz audio z tego nie zrobi,
    > ale z wiernym przekazaniem na s/pdif nie powinien miec klopotu ?

    Dokładnie tak.
    Dowolnie stary deck CD z wyjściem cyfrowym (czy światło czy elektryczne
    IMO bez znaczenia) będzie działał jako źródło sygnału dla dekodera.

    Ale tu uwaga:
    Są też różne płyty CD z zapisem cyfrowym, np. HD Audio.
    Nie wiem, jak to jest w mniej typowych, już umarłych systemach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 27. Data: 2015-12-16 14:30:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 16 Dec 2015 12:49:48 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Dysk_audio_5.1
    > Musisz mieć dekoder, żeby strumień zdekodować. Puszczając na
    "zwykły"
    > tor audio nic nie usłyszysz.

    To że jest potrzebny dekoder to wiem, tylko pytam jaj ukryta
    nadmiarowa informacja w pcm i jaki to ma wpływ na odsłuch przy
    dekodowaniu pcm bez dekodeta.
    Artykuł polski w wiki jest do bani, angielski daje więcej info,
    jednak degradacja jest bo dwa bity są zerowane.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2015-12-17 21:42:49
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-12-16 o 14:30, Marek pisze:
    > "zwykły"
    >
    > To że jest potrzebny dekoder to wiem, tylko pytam jaj ukryta nadmiarowa
    > informacja w pcm i jaki to ma wpływ na odsłuch przy dekodowaniu pcm bez
    > dekodeta.
    Znaczy że nie przeczytałeś albo nie zrozumiałeś, w dts nie ma strumienia
    audio, to są skompresowane dane z 6 kanałów + dodatkowe
    dane zapisane z taką samą prędkością bitową jak zwykłe audio po to aby
    zwykły CD to odtworzył, tyle że zamiast wzm musisz podłączyć
    dekoder aby zdekodował ten strumień i wtedy dopiero otrzymasz sygnał audio.
    Podobnie jest teraz w DAB czy cyfrowej TV naziemnej, zamiast jednego
    kanału analogowego jest strumień bitowy w którym jest max 8 kanałów TV
    i dekoder musi je zdekodować na sygnał wizji i foni dla TV.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 29. Data: 2015-12-17 23:02:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Dec 2015 21:42:49 +0100, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
> [...]
    aby
    > zwykły CD to odtworzył, tyle że zamiast wzm musisz podłączyć

    Ale zwykly cd czyta tylko pcm 16 bit 44.1kHz Czy ta płyta w zwykłym
    cd odtwarzana jest normalnie czy słychać cyfrowy jazgot jak przy
    odtwarzaniu cdrom na odtwarzaczu cdaudio?
    Jeśli słychać ja "normalnie" to znaczy że skompresowany strumień dts
    jest jakoś ukryty w pcm, przez co jest przezroczysty dla
    standardowego DACa w klasycznym playerze a jest czytelny dla dekodera
    dts.

    W aydycjach PR na FM często niedawno słyszałem zapowiedzi programow
    wielokanałowych z testem separacji kanałów ("lewy przedni", "lewy
    tylny" itd) , więc to kodowanie przechodzi nawet po analogu FM.

> [...]
    TV
    > i dekoder musi je zdekodować na sygnał wizji i foni dla TV.

    Teraz to żeś pojechał. Co ma strumień cyfrowy skompresowany do pcm.
    Ja nie o tym. Ja o tym jak go ukryć w pcm tak aby był przezroczysty
    dla DACa i ucha melomana słuchającego wersję pcm.

    --
    Marek

  • 30. Data: 2015-12-17 23:19:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Dec 2015 23:02:09 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Ale zwykly cd czyta tylko pcm 16 bit 44.1kHz Czy ta płyta w zwykłym
    > cd odtwarzana jest normalnie czy słychać cyfrowy jazgot jak przy
    > odtwarzaniu cdrom na odtwarzaczu cdaudio?

    http://www.youtube.com/watch?v=2-Md5DjBIps&feature=y
    outube_gdata_player

    Jednak płyty dts-cd NIE da się słuchać na zwykłym CD, a tak
    zasugerował jakiś przedpisca. Stąd cofam dyskusję bo NIE jest to
    enkapsulacja przezroczysta jak się zasugerowałem.

    --
    Marek