  • 1. Data: 2015-01-29 09:56:58
    Temat: ABS na szklance - błąd czy funkcja?
    Od: Gregoriusx <n...@a...com>

    Witajcie

    Dziś w okolicach DC trafiła się gołoledź co pozwoliło mi zaobserwować
    nowe zachowanie mojego auta (Laguna II) w takich warunkach. Po około
    kilometrze z prędkością 20-30 km/h gdzie co chwilę czułem, że któreś z
    kół łapie poślizg na desce zapalił się błąd ABS i system został
    wyłączony. Dodam od razu, że czasowo bo po zgaszeniu i powtórnym
    odpaleniu błąd się nie pojawił więc nie był to np padnięty czujnik.

    Pojawiło mi się za to pytanie czy to jest przemyślana funkcja bo jak
    wiadomo w takich warunkach ABS bardziej przeszkadza niż pomaga czy po
    prostu błąd wynikający z zasady działania systemu, który sprawdza i
    porównuje prędkości obrotowe poszczególnych kół i przy głupich odczytach
    po prostu się poddał?

    --
    Gregorius

  • 2. Data: 2015-01-29 10:43:41
    Temat: Re: ABS na szklance - błąd czy funkcja?
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Gregoriusx" <n...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > zachowanie mojego auta (Laguna II) w takich warunkach. Po około kilometrze
    > z prędkością 20-30 km/h gdzie co chwilę czułem, że któreś z

    Koła łapały poślizg w czasie jazdy czy hamowania?

    > kół łapie poślizg na desce zapalił się błąd ABS i system został wyłączony.
    > Dodam od razu, że czasowo bo po zgaszeniu i powtórnym odpaleniu błąd się
    > nie pojawił więc nie był to np padnięty czujnik.

    Ja tak miałem jak mi się zacisk blokował w czasie śnieżycy. Po kilkuset
    metrach jazdy z blokującym się co chwila kołem, ABS wyświetlił błąd i się
    wyłączył. Zgaszenie samochody przywróciło znowu jego działanie. Zapewne na
    następne kilkaset metrów. :)
    Sygnał z czujnika może zanikać co kilka minut, więc po powtórnym
    uruchomieniu masz znowu kilka minut normalnej jazdy.

> [...]
    > prostu błąd wynikający z zasady działania systemu, który sprawdza i
    > porównuje prędkości obrotowe poszczególnych kół i przy głupich odczytach

    Raczej błąd wynikający z innej usterki. Blokujące się koło, niekontaktujący
    przewód od czujnika, może uszkodzony czujnik przy pedale hamulca?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 3. Data: 2015-01-29 10:48:54
    Od: Gregoriusx <n...@a...com>

    W dniu 2015-01-29 o 10:43, yabba pisze:

    > Koła łapały poślizg w czasie jazdy czy hamowania?

    W czasie jazdy - jajo było dziś konkretne, ale lód nie był ciągły tylko
    trafiały się kawałki o różnej przyczepności więc o sytuację gdy przednie
    kola kręcą się z inną prędkością niż tylne a lewe przednie inaczej niż
    prawe przednie było łatwiutko.

    > Raczej błąd wynikający z innej usterki. Blokujące się koło,
    > niekontaktujący przewód od czujnika, może uszkodzony czujnik przy pedale
    > hamulca?

    Już pisałem, że nie :) Jak wjechałem w posypane rejony to stojąc na
    światłach zrobiłem off/on i przejechałem "po czarnym" ponad 20km -
    wszystko OK.

    --
    Gregorius

  • 4. Data: 2015-01-29 11:01:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gregoriusx" napisał w wiadomości
> [...]

    >prostu błąd wynikający z zasady działania systemu, który sprawdza i
    >porównuje prędkości obrotowe poszczególnych kół i przy głupich

    Raczej funkcja. Ale nie dlatego ze ABS przeszkadza, tylko dlatego ze
    wykryl uszkodzenie czujnika - raz daje impulsy, raz nie .

    Tylko mnie dziwi "co chwile lapie poslizg" ... w takich warunkach
    raczej sie toczy.
    Mozna zerwac przyczepnosc gazem, hamulcem - ale nimi pewnie delikatnie
    operowales.

    Masz jakies duze opory toczenia, zapieczony reczny, czy swiatelko
    ostrzega przed lodem ?

    J.

  • 5. Data: 2015-01-29 11:11:34
    Od: Gregoriusx <n...@a...com>

    W dniu 2015-01-29 o 11:01, J.F. pisze:

    > Tylko mnie dziwi "co chwile lapie poslizg" ... w takich warunkach raczej
    > sie toczy.
    > Mozna zerwac przyczepnosc gazem, hamulcem - ale nimi pewnie delikatnie
    > operowales.

    Tu raczej imho powody zerwania były z drugiej strony - pomiędzy kołem a
    asfaltem. Jechałem maksymalnie spokojnie i delikatnie a mimo to na
    prostej drodze bez żadnych ruchów z mojej strony 2 razy próbowało
    postawić mi auto bokiem. Po prostu trafiały się nieregularne pasy lodu
    przysypanego śniegiem - czasami po całości, czasami tak, że pół auta
    jechał po "czarnawym" a drugie pół po lodzie.

    --
    Gregorius

  • 6. Data: 2015-01-29 11:19:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >lodu przysypanego śniegiem - czasami po całości, czasami tak, że pół
    >auta jechał po "czarnawym" a drugie pół po lodzie.

    Tylko ze w takich warunkach kolo jedzie dalej i toczy sie z ta sama
    predkoscia.
    Chyba ze stromo bylo, gazem operowales duzo i dzieki dyfrowi napedzane
    kolo na lodzie wariowalo.

    J.

  • 7. Data: 2015-01-29 11:33:43
    Od: Gregoriusx <n...@a...com>

    W dniu 2015-01-29 o 11:19, J.F. pisze:

    > Tylko ze w takich warunkach kolo jedzie dalej i toczy sie z ta sama
    > predkoscia.

    Prawda, ale tylko dla kół bez napędu. Nawet przy delikatnej jeździe na
    kołach napędowych będzie moment który przy zaniku przyczepności
    spowoduje głupi odczyt w ABS np przód-tył (przednie buksują, tył się
    toczy - duża różnica w obrotach kół) a w przypadku gdy jedno koło
    napędzane będzie na lodzie a drugie nie to lewo-prawo - szczególnie, że
    mechanizm różnicowy w normalnych autach jest głupi i większość momentu
    przekaże na to koło które się zaczęło ślizgać.

    --
    Gregorius

  • 8. Data: 2015-01-29 12:06:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gregoriusx" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >spowoduje głupi odczyt w ABS np przód-tył (przednie buksują, tył się
    >toczy - duża różnica w obrotach kół) a w przypadku gdy jedno koło

    Nie, przy delikatnej nie bedzie. No chyba ze to jakis niedelikatny
    samochod, 300KM pod pedalem np :-)
    Albo nie doceniam tego lodu.
    Tym niemniej - sprawdzilbym opory kol, moze hamulce, moze lozyska ...

    >napędzane będzie na lodzie a drugie nie to lewo-prawo - szczególnie,
    >że mechanizm różnicowy w normalnych autach jest głupi i większość
    >momentu przekaże na to koło które się zaczęło ślizgać.

    Akurat moment to glupi dyfer rozdziela po rowno.

    J.

  • 9. Data: 2015-01-29 12:31:04
    Od: Gregoriusx <n...@a...com>

    W dniu 2015-01-29 o 12:06, J.F. pisze:

    > Akurat moment to glupi dyfer rozdziela po rowno.

    Zdziwił by się - spróbuj ruszyć z miejsca gdy jedno koło stoi na lodzie
    a drugie na czymś przyczepnym - dyfer bez ograniczonego poślizgu będzie
    kręcił tylko tym które stoi lodzie a to przyczepne będzie stało w miejscu.

    --
    Gregorius

  • 10. Data: 2015-01-29 12:35:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >lodzie a drugie na czymś przyczepnym - dyfer bez ograniczonego
    >poślizgu będzie kręcił tylko tym które stoi lodzie a to przyczepne

    No bo rozdziela po rowno - na jedno kolo prawie zero, do krecenia na
    lodzie wystarczy,
    na drugie kolo takie samo prawie zero - wiec to kolo nie ciagnie :-)

    J.