  • 1. Data: 2012-11-11 22:59:56
    Temat: AVR jakie najwyższe napięcie zasilania?
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    Chciałbym zasilać urządzonko z procesorem Atmega8 lub słabszym z baterii
    9V. Niestety, widzę, że procki AVR mają zasilanie max 5,5V.
    Czy faktycznie nie ma jakiegoś wyjątku? Nie bardzo mi pasuje dawanie
    stabilizatora, bo wymyśliłem, że nie będzie normalnego wyłącznika, a
    procek będzie wchodził w uśpienie.
    Bateria 9V pasuje mi ze względu na wymiary, łatwa dostępność i napięcie
    (procek nie jest jedyny). Jakieś pomysły?
    Rozważam też użycie litowej baterii 6V, ale to niestety też powyżej tych
    5,5V. Myślałem o danie szeregowo diody, ale w trybie uśpienia spadek
    napięcia na tej diodzie będzie niewielki.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 2. Data: 2012-11-11 23:08:51
    Temat: Re: AVR jakie najwyższe napięcie zasilania?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Nov 2012 22:59:56 +0100, Cezary Grądys napisał(a):
    > Chciałbym zasilać urządzonko z procesorem Atmega8 lub słabszym z baterii
    > 9V. Niestety, widzę, że procki AVR mają zasilanie max 5,5V.
    > Czy faktycznie nie ma jakiegoś wyjątku?

    Raczej nie ma. Wysoka skala integracji oznacza niskie napiecia.
    Nie wiem - moze jakies stare cmos by wytrzymaly.

    > Nie bardzo mi pasuje dawanie
    > stabilizatora, bo wymyśliłem, że nie będzie normalnego wyłącznika, a
    > procek będzie wchodził w uśpienie.

    Jedno drugiemu nie przeszkadza.

    > Bateria 9V pasuje mi ze względu na wymiary, łatwa dostępność i napięcie
    > (procek nie jest jedyny). Jakieś pomysły?

    bateryjka 9V to przy tym bardzo drogie zrodlo energii i malo wydajne.
    A procki jednak sporo pradu konsumuja. Pomyslalbym raczej nad tym jak uzyc
    2/3 bateryjek/akumulatorow AA/AAA.

    No chyba ze jednak aku li-ion.

    J.

  • 3. Data: 2012-11-11 23:11:18
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > 5,5V. Myślałem o danie szeregowo diody, ale w trybie uśpienia spadek
    > napięcia na tej diodzie będzie niewielki.

    A co Ci przeszkadza stabilizator? Boisz się pobieranego przez niego prądu?
    To zastosuj taki, który pobiera mikroampery a nie miliampery, np. MCP1700:
    1.6 ?A Typical Quiescent Current.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2012-11-11 23:16:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Cezary,

    Sunday, November 11, 2012, 10:59:56 PM, you wrote:

    > Chciałbym zasilać urządzonko z procesorem Atmega8 lub słabszym z baterii
    > 9V.

    Ciężko o gorszy wybór.

    [...]

    > Bateria 9V pasuje mi ze względu na wymiary, łatwa dostępność i napięcie
    > (procek nie jest jedyny). Jakieś pomysły?

    A o cenie i pojemności pomyslaleś?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2012-11-12 00:01:03
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 11.11.2012 22:59, Cezary Grądys wrote:
    > Chciałbym zasilać urządzonko z procesorem Atmega8 lub słabszym z baterii
    > 9V.

    Daj jednego li-ion albo dwie AA(A) i np. MCP1640 jak chcesz mieć dużą
    energooszczędność - potrafi wyssać baterię prawie do końca. (W przypadku
    ładowalnej potrzebne zabezpieczenie.)

    > Niestety, widzę, że procki AVR mają zasilanie max 5,5V.

    A nawet jakby nie miały to co z tego? Static current rośnie wraz z
    napięciem, więc zamiast np. 10mA*5V= 50mW brałby 12mA*9V= 108mW. Nawet
    ze stabilizatorem liniowym zaoszczędzisz po ustawieniu na minimalne
    napięcie potrzebne do pracy (np 4.5V) dostając np 9mA*9V= 81mW

    > Czy faktycznie nie ma jakiegoś wyjątku? Nie bardzo mi pasuje dawanie
    > stabilizatora, bo wymyśliłem, że nie będzie normalnego wyłącznika, a
    > procek będzie wchodził w uśpienie.

    Taki np. LP2980 kosztuje gdzieś w okolicy 2zł. a ma prąd spoczynkowy
    koło 50uA, są i lepsze ale trochę droższe ;) (np LT1521 za 15 pln w TME)

    A dioda to nie stabilizator liniowy?

    Michoo

  • 6. Data: 2012-11-12 02:01:37
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-11 22:59, Cezary Grądys pisze:
> [...]
    > 5,5V. Myślałem o danie szeregowo diody, ale w trybie uśpienia spadek
    > napięcia na tej diodzie będzie niewielki.

    To daj baterię 3,6V i nie będziesz miał problemu z zasilaniem.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2012-11-12 02:13:09
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Mario <M...@...pl> napisał(a):
    > To daj baterię 3,6V i nie będziesz miał problemu z zasilaniem.

    Tylko ATmega8 z literką L, albo lepiej od razu ATmega88PA. Ta klasyczna jako
    najniższe napięcie zasilające ma podane 4,5V.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2012-11-12 03:23:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> wrote in message
    > A co Ci przeszkadza stabilizator? Boisz się pobieranego przez niego prądu?
    > To zastosuj taki, który pobiera mikroampery a nie miliampery, np. MCP1700:
    > 1.6 ?A Typical Quiescent Current.

    Nie sądzę aby mu chodziło o Quiescent Current - raczej o to, że
    procek popędzany takim stabilizatorem z 9V będzie zużywał
    bateryjkę dwa razy szybciej niż powinien. A bateryjka 9V pojemna
    nie jest.

  • 9. Data: 2012-11-12 10:35:25
    Od: Lucek <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-11-11 23:08, J.F. pisze:

    > Raczej nie ma. Wysoka skala integracji oznacza niskie napiecia.
    > Nie wiem - moze jakies stare cmos by wytrzymaly.

    Oj tam, oj tam...

    http://www.atmel.com/devices/ATMEGA16HVB.aspx

  • 10. Data: 2012-11-12 11:44:39
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.11.2012 10:35, Lucek wrote:

    > Oj tam, oj tam...
    >
    > http://www.atmel.com/devices/ATMEGA16HVB.aspx

    On ma po prostu wbudowany stabilizator liniowy pod jedną obudową.

    Michoo