  • 1. Data: 2012-11-11 23:55:49
    Temat: Specyficzne jądro do qemu-arm
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Noszę się z napisaniem bootloadera zgodnie z pomysłem podsunietym na
    grupie: wykorzystując jądro linuxa do załadowania innego jądra.

    Ponieważ mój bootolader chciałbym możliwe napisać samodzielnie od
    kompletnego 0 to potrzebuje sandbox w którym mogę go testować.

    Chciałbym sobie zrobić sandbox używając QEMU i emulując ARM.

    Mój hardware nie obsługuje Thumb2 a jedynie Thumb lub normalny ARM.

    Teraz pytanie: Jakie jądro (do jakiego urządzenia) powinienem wybrać aby:
    a) odpalało się pod QEmu
    b) nie uzywało Thumb2
    c) miało support przynajmniej dla urządzeń blokowych i sieci w QEmu.

    Przypuszczam że jakieś łatwo dostepny na rynku mały zestaw embedded
    będzie miał stosowane patche na jądro w celu emulacji. Czy ktoś móglby
    mi wskazać palcem czym się zainteresować? Ewentualnie: może waniljowe
    jądro obsługuje jakiś hardware ktory da się zaemulować QEmu?

  • 2. Data: 2012-11-12 00:24:07
    Temat: Re: Specyficzne jądro do qemu-arm
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

> [...]
    > mi wskazać palcem czym się zainteresować? Ewentualnie: może waniljowe
    > jądro obsługuje jakiś hardware ktory da się zaemulować QEmu?

    A ty dalej rzezbisz w gownie. Uboot Uboot i jeszcze raz uboot ma
    wszystko czego potrzebujesz.

  • 3. Data: 2012-11-12 00:35:43
    Od: "Tomasz M." <j...@n...klaster.spamer.net>

    Sebastian Biały napisal 2012-11-11 23:55:
> [...]
    > kompletnego 0 to potrzebuje sandbox w którym mogę go testować.
    >
    > Chciałbym sobie zrobić sandbox używając QEMU i emulując ARM.

    Trochę poteoretyzuję, bo nigdy tego nie robiłem. Prawdziwa platforma
    sprzętowa jakoś wydawała się być wygodniejszą.

    > Mój hardware nie obsługuje Thumb2 a jedynie Thumb lub normalny ARM.

    Opcja THUMB2_KERNEL jest jako "experimental" i domyślnie wyłączona -
    zgaduję, że nie powinno być z tym punktem problemu.

    > Teraz pytanie: Jakie jądro (do jakiego urządzenia) powinienem wybrać aby:
    > a) odpalało się pod QEmu
    Kilka różnych platform tu wymieniają:
    http://wiki.embeddednirvana.org/ARM_Emulation_Using_
    QEMU

    Wygląda na to, że standardowy kernel powinien obsługiwać takie Versatile
    PB. Po uruchomieniu na kernelu 3.4.16 "make ARCH=arm menuconfig" w
    System Type widać, że jest dostępna ta platforma.

    > b) nie uzywało Thumb2
    to chyba nie problem

    > c) miało support przynajmniej dla urządzeń blokowych i sieci w QEmu.
    Wspomniane wyżej Versatile PB ma dostępny ethernet, grafikę i kontroler
    SCSI.

> [...]
    > mi wskazać palcem czym się zainteresować? Ewentualnie: może waniljowe
    > jądro obsługuje jakiś hardware ktory da się zaemulować QEmu?

    Może waniliowe wystarczy.

    --
    TM

  • 4. Data: 2012-11-12 21:07:49
    Od: AK <a...@g...com>

    > Noszę się z napisaniem bootloadera zgodnie z pomysłem podsunietym na
    > grupie: wykorzystując jądro linuxa do załadowania innego jądra.

    A może to: http://barebox.org/ się nada do Twoich potrzeb ?

    Pozdr
    AK

  • 5. Data: 2012-11-12 21:35:38
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-12 21:07, AK wrote:
    > A może to: http://barebox.org/ się nada do Twoich potrzeb ?

    Problemem wszystkich booloaderow nie opartych o jądro linuxa jest
    nietypowość mojego hardware. Dostepny w chinach, dokumentacja po
    chińsku, strony na kóre trzeba się logowac po chińsku żeby poczytać
    chińskie opisy itd. Jedyne jądro jakie mam z działajacym (a i tak nie do
    końca) hardware to jakieś wczesne 2.6. U-boot zaś jest, ale nie ma
    driverów do czegokolwiek poza NAND. Efektem czego wydaje mi się że
    najłatwiej będzie jednak zmusić jądro do pracy jako bootloader. Własnie
    kompiluje qemu i zobaczymy ...

    A co do dopisania tego kodu do u-boota to jedno spojrzenie na kod uboota
    aby mieć pewność że jest wystarczająco obleśny aby mi się odechciało.

  • 6. Data: 2012-11-12 21:54:54
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

> [...]
    >
    > A co do dopisania tego kodu do u-boota to jedno spojrzenie na kod uboota
    > aby mieć pewność że jest wystarczająco obleśny aby mi się odechciało.

    Bo uboot jest tylko po to zeby uruchomic kernel jakie ty chcesz drivery
    do czego? Uboot ma zobaczyc tylko cos na czym jest kernel i tu sie jego
    rola konczy.

  • 7. Data: 2012-11-20 18:32:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-11 23:55, Sebastian Biały wrote:
    > wykorzystując jądro linuxa do załadowania innego jądra.

    Melduje że zadanie wykonane, jądro linuxa laduje inne jądro linuxa w
    posób całkowicie kontrolowany z poziomu basha (w qemu i na prawdziwym
    cpu). Jeśli by komus przyszedł do głowy równie głupi pomysł to służę pomocą.

  • 8. Data: 2012-11-20 18:39:28
    Od: AK <a...@g...com>

> [...]
    > posób całkowicie kontrolowany z poziomu basha (w qemu i na prawdziwym
    > cpu). Jeśli by komus przyszedł do głowy równie głupi pomysł to służę
    A co laduje to pierwsze jadro ?

    Pozdr
    AK

  • 9. Data: 2012-11-20 18:40:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-20 18:39, AK wrote:
    > A co laduje to pierwsze jadro ?

    uboot, a jadro 1 we flashu.

  • 10. Data: 2012-11-20 18:51:48
    Od: Bool <n...@n...com>

    > jądro linuxa laduje inne jądro linuxa

    Nasuwa się fundamentalne pytanie. Po co dwa razy ładować jądro Linuxa? Dlaczego
    U-boot nie może
    ładować od razu tego drugiego?