  • 1. Data: 2009-05-18 12:55:48
    Temat: ActionScript we Flashu - pytania poczatkujacego
    Od: " " <m...@g...pl>

    Witam. Mam pytania odnosnie jezyka ActionScript we Flashu. Jestem
    poczatkujacym uzytkownikiem i niestety nie znalazlem odpowiedzi w zadnym z
    szukanych przeze mnie kursow. Slyszalem, ze jest to jezyk dosc prosty, choc
    czytajac o nim mam zupelnie, zupelnie inne zdanie.

    Pytania sa oczywiscie bardzo trywialne, ale wlasnie od nich powinien chyba
    zaczynac sie kazdy kurs - czyli totalne podstawy.

    1. Gdzie nalezy wstawiac akcje, tzn. nalezy klikac prawym przyciskiem myszy na
    klatce w scenie, czy na danym obiekcie? Kiedy np. chce wstawic jakas akcje dla
    obiektu, powinienem kliknac na nim, na polu roboczym (np. jakims kwadracie,
    przycisku itp.), czy na klatce? Nie rozumiem kiedy powinno sie klikac na
    klatce w scenie, a kiedy bezposrednio na obiekcie. Czym sie to rozni?
    Zauwazylem, zekiedy wstawi sie dana akcje na obiekcie, to otwierajac pole
    Actions na klatce nie ma wczesniej wstawionego kodu.

    2. Czy sa jakies zasady kolejnosci wstawianych akcji? Czy jest istotne kiedy
    wstawie dana fukcje, akcje itp? W ktorym wierszu itp.?
    Odnosnie tego pytania, podam przyklad.
    Utworzylem przycisk i nadalem mu akcje:
    on (release) {
    random (10);
    }

    W jednym z kursow napisane bylo, ze akcja generuje liczbe losowa, niestety nic
    sie nie zdarzylo, nie pojawila sie zadna liczba, ani cos w rodzaju gry w
    ktorej losuje sie liczbe. O co chodzi? Zupelnie niezrozumiale, choc mam tego
    swiadomosc, ze postapilem w 100% zle :) Niestety kursy tego nie tlumacza.

    albo np.

    getProperty() - tutaj wytlumaczenie tej wlasnie funkcji jest takie, ze funkcja
    ta zwraca wartosc wlasciwosci. Pytanie o co chodzi i z czym to sie laczy?

    3. Drugi przyklad: zastosowalem na wybranej klatce klipu komende:

    fscommand ("trapallkeys", "false"); - kurs tlumaczyl, ze po jej
    zastosowaniu nie powinno pojawiac sie menu otwierane za pomoca prawego
    przycisku myszki. Oczywiscie nadal otwiera sie. Jak to naprawic?

    4. Do przycisku dodalem akcje:
    on (release) {
    ifFrameLoaded (10) {
    }
    }
    Niestety animacja byla po prostu odtwarzana, a zamierzeniem bylo, by po
    wcisnieciu przycisku lezacego w klatce 1, pojawil sie obiekt, ktory zostal
    umieszczony w klatce 10. Nic takiego sie nie zdarzylo.

    Bylbym wdzieczny, gdyby ktos polecil jakis dobry kurs ActionScriptu i
    wytlumaczyl powyzsze pytania.
    Odnosnie ksiazek - dodam, ze przegladalem ostatnio ksiazke poswiecona
    ActinScriptowi (pelny kurs), niestety w niej rowniez nie znalazlem tego, czego
    oczekiwalem.
    Czy ActionScript jest jezykiem, ktorego nie mozna w prosty sposob wytlumaczyc,
    konkretnie, a przede wszystkim w pewnym porzadku, po kolei? Dlaczego nie
    istnieja kursy jak np. Turbo Pascala, Delphi itp.. w ktorych wszystko jest
    wyjasnione krok po kroku, np. lekcja pierwsza - "Robimy pierwszy program" -
    totalne podstawy?

    Dziekuje z gory za odpowiedzi i pomoc.

    pzdr.

  • 2. Data: 2009-05-19 16:35:58
    Od: lolo <n...@n...com>

> [...]
    > szukanych przeze mnie kursow. Slyszalem, ze jest to jezyk dosc prosty, choc
    > czytajac o nim mam zupelnie, zupelnie inne zdanie.

    to się zmienia z wersji na wersję, obrasta w reżimy wypełniania standardów

> [...]
    > Zauwazylem, zekiedy wstawi sie dana akcje na obiekcie, to otwierajac pole
    > Actions na klatce nie ma wczesniej wstawionego kodu.

    na klatce dotyczy klatki, na obiekcie obiektu, który może mieć w sobie
    klatki a w nich inne akcje/kod

    na klatce można też przypisać kod obiektowi przez referecję/instancję

> [...]
    > swiadomosc, ze postapilem w 100% zle :) Niestety kursy tego nie tlumacza.

    wylosowało, ale nigdzie nie zwracasz ani niczemu nie przypisujesz
    otrzymanej wartości

    "na sztukę" możesz wyrzucić komunikat w okno debugowania
    on (release) {
    trace( random (10) );
    }

    upewnij się też co dokładnie funkcja robi, bo ze względów historycznych
    istnieją różne wersje niektórych funkcji różniących się działaniem

    > albo np.
    >
    > getProperty() - tutaj wytlumaczenie tej wlasnie funkcji jest takie, ze funkcja
    > ta zwraca wartosc wlasciwosci. Pytanie o co chodzi i z czym to sie laczy?

    tak, właściwości o nazwie przekazanej w parametrze ;)

> [...]
    > zastosowaniu nie powinno pojawiac sie menu otwierane za pomoca prawego
    > przycisku myszki. Oczywiscie nadal otwiera sie. Jak to naprawic?

    nie pamiętam, ale zachowanie może się nieco różnić przy uruchamianiu we
    flashu vs. uruchmianiu w httml'u/przeglądarce lub jako exe

> [...]
    > wcisnieciu przycisku lezacego w klatce 1, pojawil sie obiekt, ktory zostal
    > umieszczony w klatce 10. Nic takiego sie nie zdarzylo.

    zupełnie złe podejście

    funkcja ( stara, nie używana ;) ) zwraca true/false pozwalające
    stwierdzić czy klatka już istnieje w pamięci czy też może jeszcze do nas
    leci z netu reszta swf'a

    szukałeś pewnie gotoAndPlay( 10 )

    > Bylbym wdzieczny, gdyby ktos polecil jakis dobry kurs ActionScriptu i
    > wytlumaczyl powyzsze pytania.

    flashzone.pl - tutoriale, tłumaczenie helpa, faq, przykłady

> [...]
    > wyjasnione krok po kroku, np. lekcja pierwsza - "Robimy pierwszy program" -

    może seria "dla opornych" albo raczej pierw książka o flashu, dopiero
    potem o AS

    help do programu lub tutoriale w nim zawarte, są i doskonale wyjaśniają
    podstawy, może dlatego nie ma tego w książkach - po co powtarzać coś co
    mają już wszyscy zainteresowani ?