  • 1. Data: 2009-05-18 13:58:26
    Temat: Lisp, Clojure, Scala, Haskell ...
    Od: ternyk <ternyk@nospam_gmail.com>

    Witam,

    Chciałbym nauczyć sie jakiegos nowego języka. Po C, C++, Perlu, Javie,
    C# chciałbym coś innego co by zmieniło podejście strukturalno/OO.
    Chciałbym używac go to własnych wariacji na temat AI. Prolog fajny ale
    raczej wąskie zastosowanie, choć właśnie logika, i reguły przetwarzania
    są tym nad czym chciałbym eksperymentować. Kiedyś programowałem w
    Ocamlu, więc programowanie funkcyjne nie jest mi obce, jednak ciągnie
    mnie w stronę języków z rodziny Lispa głownie ze względu na mały podział
    między kodem a danymi oraz makra.

    Tak wiec na razie:
    - Common Lisp - popularny, fajna książka do AI z przykładami w Lispie
    - Clojure - JVM i związana z tym przenośność
    - Scala - niby lepsza Java, może warto się przyjrzeć
    - Haskell - ładna składnia
    - Ocaml lub F# - standardowe funkcyjne programowanie

    Te uwagi to tylko luźne przemyslenia, nie chcę wywołać jakiejś wojny
    językowej :)

    Uwagi i porady mile widziane.

    --
    pozdrowienia,
    ternyk

  • 2. Data: 2009-05-18 15:23:27
    Temat: Re: Lisp, Clojure, Scala, Haskell ...
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 18 May 2009 15:58:26 +0200, ternyk <ternyk@nospam_gmail.com>
    wrote:

> [...]
    >- Ocaml lub F# - standardowe funkcyjne programowanie
    >
    >Te uwagi to tylko luźne przemyslenia, nie chcę wywołać jakiejś wojny

    A moze Mozart-OZ?...

    http://www.mozart-oz.org/

    Jest dopra ksiazka (po polsku) o paradygmatach programwoania, oparta o
    Mozart-OZ

    Scala i F# maja sladowe zainteresowanei w przemysle, wiec warte sa
    popatrzenia.

    Jak interesuke cie AI, to moz Prolog?...

    A.L.

  • 3. Data: 2009-05-18 17:17:43
    Od: ternyk <ternyk@nospam_gmail.com>

    A.L. pisze:
> [...]
    >
    > A moze Mozart-OZ?...
    >
    > http://www.mozart-oz.org/
    >
    > Jest dopra ksiazka (po polsku) o paradygmatach programwoania, oparta o

    Raczej nie brałem go pod uwage, mimo że wspiera różne paradygmaty (w tym
    te które mnie interesują). Niepokoiło mnie to, że nie ma "konkurencji"
    - innych środowisk uruchomieniowych - tylko Mozart (moge się mylić, z
    tego też powodu Erlang u mnie "odpadł" ale i tak miał bałaganiarską
    składnię :)).
    Ale dzięki, poszukam książki i przyjrzę mu się dokładniej.

    > Scala i F# maja sladowe zainteresowanei w przemysle, wiec warte sa
    > popatrzenia.
    F# to taki Ocaml z klasami .Net - nie spodobała mi się ta mieszanka

    > Jak interesuke cie AI, to moz Prolog?...

    Prolog ogólnie tak, ale wydaje mi się, że może ograniczać. Np chciałbym
    mieć własne reguły wnioskowania np. oparte o logikę rozmytą. Wolałbym
    samemu zaprogramować jakiś DSL oraz wnioskujący engine. Wydaje mi się że
    lispowate języki byłyby OK.

    --
    pozdrowienia,
    ternyk

  • 4. Data: 2009-05-18 17:45:26
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 18 May 2009 19:17:43 +0200, ternyk <ternyk@nospam_gmail.com>
    wrote:

> [...]
    >mieć własne reguły wnioskowania np. oparte o logikę rozmytą. Wolałbym
    >samemu zaprogramować jakiś DSL oraz wnioskujący engine. Wydaje mi się że

    A co powoduje ze logiki rozmytej nie mozna zaprogramowac w Prologu?...

    http://clip.dia.fi.upm.es/Software/Ciao/ciao_html/ci
    ao_113.html
    http://citeseer.ist.psu.edu/old/699619.html
    http://cis.csuohio.edu/~munakata/publs/pdf/fuzzy98.p
    df

    Google zapuszczone na prolog fuzzy logic zwraca 50 tysiecy linkow...

    A.L.

  • 5. Data: 2009-05-19 12:06:15
    Od: matmis <m...@g...com>

    to moze od razu idz na calosc:
    1. dowiedz sie jak mniej wiecej zbudowane sa kompilatory jezykow
    programowania,
    2. zrozum to, ze w makrze Lispa mozesz nawet napisac caly taki
    kompilator minus parsowanie skladni
    3. znajdz haka do Lisp readera, takiego ze mozesz podlaczyc wlasne
    parsowanie skladni
    ... i rob co chcesz

    -ms

  • 6. Data: 2009-05-25 11:41:13
    Od: Seweryn Habdank-Wojewódzki <h...@g...com>

    Witam,

> [...]
    > mieć własne reguły wnioskowania np. oparte o logikę rozmytą. Wolałbym
    > samemu zaprogramować jakiś DSL oraz wnioskujący engine. Wydaje mi się że

    Prolog powinien byc OK. Jednak jesli juz tak daleko masz przemyslane
    sprawy,
    polecam R. Napisalem w nim troche kodu wlasnie obliczajacego
    rozmytosci
    i jezyk okazal sie niezaciemniac meritum i byl wystarczajaco szybki,
    chociaz NIE jest to jezyk ogolnego przeznaczenia.

    Pozdrawiam,

    --
    |\/\/| Seweryn Habdank-Wojewodzki
    \/\/