  • 1. Data: 2011-08-29 10:00:32
    Temat: Adres LBA na dyskach Advanced Format
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Czołem,

    Zawsze było tak, że dany adres LBA wskazywał z dokładnością do 1 fizycznego
    sektora. A sektory miały 512 bajtów.
    Ale teraz, na nowych dyskach z sektorami 4kB, stare adresowanie LBA jest
    zachowane, więc nadal adres LBA wskazuje z dokładnością do 512 bajtów. I to jest
    sednem problemu, którego rozwiązaniem jest wymuszanie położenia początków
    partycji od adresu LBA podzielnego przez 8, bo tylko takie adresy zgrają się z
    nowymi fizycznymi sektorami. Czy moje rozumowanie jest poprawne?

    Jeśli tak to - jak wygląda i czym różni sie ta sytuacja na dyskach SSD?

    Dziękuję,

    latet

  • 2. Data: 2011-08-29 10:17:10
    Temat: Re: Adres LBA na dyskach Advanced Format
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > Jeśli tak to - jak wygląda i czym różni sie ta sytuacja na dyskach SSD?

    Z pkt widzenia LBA - niczym. Dyski SSD maja inny nosnik (uklady pamieci
    Flash Eprom SLC lub MLC) z tego powodu oprócz operacji zapisu i odczytu
    występują operacje kasowania bloków (oczywiscie wraz z postępem
    technologii te elementy mogą ulec zmianie).

    Jezeli teraz chcesz zapisac dowolny sektor, sterownik dysku w
    najprostszym przypadki musi odczytac caly blok, ktory jest znacznie
    wiekszy od sektora (nie podaje ile, bo to cecha scalakow), kasuje blok,
    zapisuje ze zmieniona wartoscia. Informacja o tym, ze np. w danym bloku
    nie ma danych waznych dla OS przyspiesza te operacje (mozna zrezygnowac
    z operacji kasowania bloku). Za optymalizacje w/w operacji odpowiada
    TRIM i jego wsparcie (konieczne) ze strony systemu operacyjnego.

    Innym elementem, jest minimalny czas dostepu, warto wiec np. zrezygnowac
    z wielu operacji cacheowania czegos na dysku (rozne biblioteki rozsiane
    po calym dysku). De fact to spowalnia prace systemu bo musi skopiowac
    biblioteki w jedno miejsce. Nie ma wielkiego sensu tez defragmentacja
    takich dyskow (do tego skraca ich zywotnosc).

    Tak to mniej wiecej wygladalo gdy samodzielnie budowalem uklady na
    pamieciach flash (karta na ISA + 2x128KB pozwalala zabootowac peceta i
    zaladowac DOS), ale to byla dla wielu jeszcze prehistoria ;)

  • 3. Data: 2011-08-29 10:18:40
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-08-29 12:17, Rafał Łukawski wrote:

> [...]
    > nie ma danych waznych dla OS przyspiesza te operacje (mozna zrezygnowac
    > z operacji kasowania bloku). Za optymalizacje w/w operacji odpowiada

    mialo byc "z operacji czytania bloku lub jego czesci lub nawet kasowania
    / jezeli blok byl wczesniej skasowany"

  • 4. Data: 2011-08-29 12:03:46
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 29.08.2011 12:00, Latet pisze:
    > Ale teraz, na nowych dyskach z sektorami 4kB, stare adresowanie LBA jest
    > zachowane, więc nadal adres LBA wskazuje z dokładnością do 512 bajtów. I to jest

    Zachowane *tylko w trybie kompatybilności*.

    W trybie natywnym adresy LBA wskazują na sektory 4 KiB.

    > sednem problemu, którego rozwiązaniem jest wymuszanie położenia początków
    > partycji od adresu LBA podzielnego przez 8, bo tylko takie adresy zgrają się z
    > nowymi fizycznymi sektorami. Czy moje rozumowanie jest poprawne?

    Tak, dopóki mówimy o trybie kompatybilności wymaganym przez
    stare oprogramowanie, nie uwzględniające sektorów innych niż
    512 B (czyli na przykład Windows XP :) ).

    > Jeśli tak to - jak wygląda i czym różni sie ta sytuacja na dyskach SSD?

    Niczym. Sterownik urządzenia SSD (to nie są dyski!) jest ta-
    kim samym sterownikiem ATA, jak w przypadku magnetycznego
    dysku twardego. Różni się tylko warstwa fizyczna (plus oczy-
    wiście ewentualna obsługa TRIM).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 5. Data: 2011-08-29 12:22:27
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Tak, dopóki mówimy o trybie kompatybilności wymaganym przez
    > stare oprogramowanie, nie uwzględniające sektorów innych niż
    > 512 B (czyli na przykład Windows XP :) ).

    Ale moment... wszędzie czytam, że rozwiązania problemu 4-KB sektorów dla XP są
    dwa:

    1) przełączyć dysk zwroką w tryb kompatybilności (niezalecane)
    2) zrobić partition alligment dowolnym narzędziem, które umie to zrobić *

    Pewnie więc chodzi o dwa zupełnie różne tryby kompatybilności, tak?

    * - właśnie próbuję to zrobić przy pomocy BootIT NG, ale wychodzą mi dziwne
    rzeczy. Program ten ma opcję "Align to 2048" i działa ona świetnie przy
    zakładaniu nim nowej partycji. Natomiast gdy przywracam jakiś stary obraz
    systemu XP (oryginalnie leżący od LBA 63) z włączoną opcją Align to 2048, to
    .... przywrócona partycja zaczyna sie od LBA 3801! Dziwne.

    Dzięki,

    latet

  • 6. Data: 2011-08-29 12:42:34
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Tak, dopóki mówimy o trybie kompatybilności wymaganym przez
    > stare oprogramowanie, nie uwzględniające sektorów innych niż
    > 512 B (czyli na przykład Windows XP :) ).

    Czyli jeśli pod XP zapuszczę to polecenie:
    wmic partition get BlockSize, StartingOffset, Name, Index

    To pokazany 'blockSize' będzie 512 nawet dla dysków z sektorami 4-KB???

    BlockSize Index Name StartingOffset
    512 0 Dysk #2, partycja #0 32256
    512 1 Dysk #2, partycja #1 52427934720

    Dzieki,