  • 21. Data: 2016-05-12 19:08:29
    Temat: Re: Aktywne tłumienie echa
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JaNus napisał:

    > Ja mam (do dziś!) Radmora 5100, i on też ma system pseudokwadrofoniczny,
    > acz z opisu koneserów wynika, że dodatkowe kolumny mają podawany sygnał
    > w sposób deczko bardziej skomplikowany.

    Tak tak, bardzo skomplikowany. Dwa tylne głośniki połaczone szeregowo
    wraz z kilkuomowym opornikiem między wyjścia lanału lewego i prawego:

    http://cdn.radio-80.pl/radmorphoto9ok.png

    Ech, ci koneserzy...

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2016-05-12 20:44:40
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    > Tak tak, bardzo skomplikowany. Dwa tylne głośniki połaczone szeregowo
    > wraz z kilkuomowym opornikiem między wyjścia lanału lewego i prawego:
    >
    > http://cdn.radio-80.pl/radmorphoto9ok.png

    Gdzieś był też proponowany układ:
    LT= L - 0,8 P
    PT = P - 0.8 L
    Do zrealizowania również na opornikach - nie próbowałem, ale jeśli komuś
    brakuje "przestrzeni" dźwięku (słychać wyraźnie, że dźwięk wychodzi z
    kolumn), to powinien wypróbować walce lub półwalce ustawione obok kolumn
    (na zewnątrz i/lub pomiędzy nimi). Można je zrobić z czegokolwiek,
    problemem może być niski WAŻ ;)

    --
    Mirek.

  • 23. Data: 2016-05-12 20:59:57
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 11.05.2016 o 15:12, Adam pisze:

    > Wysoka ale wąska "kolumienka" z kilkunastoma głośnikami daje płaską
    > falę. Ważne też umiejscowienie.

    Nie tyle płaską, co promieniuje wąsko góra/dół - i to jest właśnie klucz
    do sukcesu - dźwięk nie odzie w sufit czy w posadzkę tylko w słuchaczy.
    Ewentualnie można zastosować głośniki podwieszane z sufitu promieniujące
    w dół, ale też muszą mieć odpowiednią charakterystykę.

    --
    Mirek.

  • 24. Data: 2016-05-12 21:06:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Gdzieś był też proponowany układ:
    > LT= L - 0,8 P
    > PT = P - 0.8 L
    > Do zrealizowania również na opornikach - nie próbowałem

    W swoim czasie w niemal każdym radiomagnetofonie pojawiły się układy
    poszerzania bazy stereo, też polegające na odejmowaniu sygnału z
    przeciwnego kanału. Całkiem skutecznie to działa. Radiomagnetofony
    robione w Kasprzaku pod marką "Grundig" miały dwa oporniki i dwa
    kondensatory na krzyż, łączące dwa punkty scalonych wzmaczniaczy
    mocy przeciwległych kanałów.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2016-05-12 21:19:15
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Swego czasu pracowałem w firmie instalującej takie nagłośnienia - nie
    pamiętam marki, ale są systemy dedykowane do takich celów.
    Chyba mają bardzo wąski kąt promieniowania (ale głowy nie dam).
    Pamiętam, że one dość cicho "grały", ale kiedy były sensownie
    rozmieszczone i dość sporo ich było, to było słychać całkiem nieźle.

    Zabawa polega chyba na tym, żeby emitować z niezbyt dużą mocą i "w
    ludzi" a nie na ściany.

  • 26. Data: 2016-05-13 12:49:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-05-12 o 20:59, Mirek pisze:

> [...]
    > Ewentualnie można zastosować głośniki podwieszane z sufitu promieniujące
    > w dół, ale też muszą mieć odpowiednią charakterystykę.

    Głośniki podwieszane są skuteczne przy odpowiednio dużym "zaludnieniu"
    obszaru. Jeśli ludzi mało, następuje odbicie od posadzki i nakładanie
    się fal.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 27. Data: 2016-05-13 12:54:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Głośniki podwieszane są skuteczne przy odpowiednio dużym "zaludnieniu"
    > obszaru. Jeśli ludzi mało, następuje odbicie od posadzki i nakładanie
    > się fal.

    Chyba że to nie kościół, lecz cerkiew lub meczet. Tam bywają dywany.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2016-05-13 22:22:02
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 12.05.2016 o 00:25, RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Jestem starym, zapracowanym i dość już zmęczonym człowiekiem. Nie mam
    > ani czasu, ani siły, ani ochoty na zajmowanie się Wikipedią. Ja już
    > swoją działkę naprawiania świata odrobiłem, czas na innych.

    Odnoszę całkiem odmienne wrażenie, chociażby obserwując twoją aktywność
    na tej grupie (ale nie tylko). No chyba, że czas poświęcony na rozmaite
    gównoburze uważasz za dobrze spożytkowany.

    > Uprzedziłem na wszelki wypadek, że definicja podana w Wikipedii jest
    > błędna - po to, żeby ktoś się nią nie sugerował.

    Tak się niestety składa, że ta "błędność" jest dość subiektywna.
    Polski artykuł https://pl.wikipedia.org/wiki/Ambiofonia jest nędznym
    skrótem tego co można znaleźć w wersji angielskiej
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ambiophonics
    Również objaśnienie hasła w internetowej encyklopedii PWN jest
    jednozdaniowe.
    Zdaje się, że oba polskie źródła nie tyle podają błędne, co wycinkowe
    informacje.

    > Było to działanie
    > czysto informacyjne - Wikipedia jest coraz częściej pierwszym i
    > jedynym źródłem wiedzy.

    I dlatego należy o nią dbać, chociażby przez wzgląd na swoje dzieci.

    --
    Kaczin

  • 29. Data: 2016-05-15 08:25:39
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 12 May 2016 21:19:15 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Zabawa polega chyba na tym, żeby emitować z niezbyt dużą mocą i "w
    > ludzi" a nie na ściany.

    Oraz dodawać opóźnienia: sygnał po kabelku znacznie wyprzedza dźwięk.
    Stąd różnica faz, która może udawać echo.

  • 30. Data: 2016-05-17 22:41:35
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-05-15 o 08:25, slawek pisze:

    > Oraz dodawać opóźnienia: sygnał po kabelku znacznie wyprzedza dźwięk.
    > Stąd różnica faz, która może udawać echo.
    Tylko żeby to zrobić to od każdej pary kolumn by musiał iść przewód do
    wzmacniacza wielokanałowego, realnie nie do zrobienia, bo najczęściej
    instalacja jest typu radiowęzłowego czyli kolumny połączone przez
    transformatory lub wysokoomowe równolegle. Do wzmacniacza przychodzi
    para przewodów.

    --
    Pozdr

    Janusz_K