  • 31. Data: 2013-08-20 09:20:50
    Temat: Re: Algol68
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 20 sierpnia 2013 01:30:13 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Bo ja go najbardziej lubie

    W takim razie za co go najbardziej lubisz?

    Ale jak ktos nie moze czego?

  • 32. Data: 2013-08-20 15:55:36
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 20 Aug 2013 00:20:50 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:

    >W takim razie za co go najbardziej lubisz?

    Za "konsystencje" projektu. Ortogonalnosc. Brak dziur. Zwartosc i
    kompaktnosc. Przejrzystosc.

    >Ale jak ktos nie moze czego?

    Nie moze pokonac opisu jezyka przy pomocy gramatyki vW

    A.L.

  • 33. Data: 2013-08-20 18:09:17
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 20 sierpnia 2013 15:55:36 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Za "konsystencje" projektu. Ortogonalnosc. Brak dziur. Zwartosc i
    > kompaktnosc. Przejrzystosc.

    Jezeli idzie o konsystencje, to wprawdzie jezyk moze
    dawac duzo, ale nawet w najlepszym jezyku mozna pisac
    kiepskie i niespojne projekty. Jezeli jezyk daje do rak
    srodki pozwalajace utrzymywac spojny i przejrzysty
    projekt, to oczywiscie bardzo dobrze, ale tym, o co
    pytam, nie jest to, jak wygladaja Twoje projekty
    pisane w tym jezyku, tylko pytam wlasnie o te srodki,
    albo jakies przyklady, ktore moglyby pomoc mi zobrazowac,
    co masz na mysli.

    > Nie moze pokonac opisu jezyka przy pomocy gramatyki vW

    Uzywanie jezyka to jedna rzecz, a jego gramatyka -- to cos
    innego. Ludzie raczej ucza sie jezyka poprzez przyklady uzycia,
    niz poprzez opisy gramatyczne (i to dotyczy zarowno jezykow
    etnicznych, jak jezykow programowania).
    Wreszcie, jezyk programowani ma sluzyc nie tylko do tego,
    zeby naklaniac komputer do spelniania aktow woli czlowieka,
    ale rowniez do komunikacji. Jezeli napisane w danym jezyku
    programy nie daja sie latwo zrozumiec, bo sam jezyk jest
    trudny do przyswojenia, to przynajmniej do realizacji
    tego ostatniego celu dany jezyk jest bezwartosciowy.

  • 34. Data: 2013-08-21 04:53:25
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 20 Aug 2013 09:09:17 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:

> [...]
    >trudny do przyswojenia, to przynajmniej do realizacji
    >tego ostatniego celu dany jezyk jest bezwartosciowy.

    Good. Nie zamierzam angazowac sie w wojny jezykowe

    A.L.

  • 35. Data: 2013-08-21 09:16:58
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 21 sierpnia 2013 04:53:25 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Good. Nie zamierzam angazowac sie w wojny jezykowe

    Ja rowniez nie zamierzam. Jezeli masz odmienne zdanie w kwestii tego,
    jaka role powinny pelnic jezyki programowania, to masz do tego zdania
    pelne prawo, pod warunkiem, ze jakos to zdanie uzasadnisz.

    Kiedy czytajac poprzedni watek natrafilem na stwierdzenie, ze algol68
    to jezyk, ktory nie tylko wyprzedzal swoja epoke, ale rowniez wyprzedza
    kilka epok, ktore po nim nastapily, to liczylem na to, ze poznam
    przynajmniej jakis argument przemawiajacy za tym stwierdzeniem (przy
    czym wypowiedzi w rodzaju "bo ja tak mowie" albo "bo mi sie tak podoba"
    nie uznaje niestety za argumenty), ale jak na razie z watku traktujacego
    o algolu dowiedzialem sie tylko, ze jest super-nowoczesny, ale ma jedynie
    historyczne znaczenie (a przy okazji dowiedzialem sie jeszcze, ze
    ktos sobie kupil smartfona).

    Dyskusje naprawde nie musza byc obrzucaniem sie nawzajem gownem
    ani spotkaniami wzajemnej adoracji, i moga niekiedy przynosci owoce,
    o ile tylko uczestnicy przestrzegaja jakiejs dyscypliny, np. pisza
    na temat i uzywaja argumentow.

  • 36. Data: 2013-08-22 05:27:15
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 21 Aug 2013 00:16:58 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:

> [...]
    >o algolu dowiedzialem sie tylko, ze jest super-nowoczesny, ale ma jedynie
    >historyczne znaczenie (a przy okazji dowiedzialem sie jeszcze, ze

    Jezyk muzi byc taki zeby a) byl jak najblizszy mojemu sposobowi
    myslenia i moim problemom, b) byl czytelny tak abym po odlozeniu
    programu na rok mogl szybko przypomniec sobie co ten program robi i
    nei musial programu pisac od nowa.

    Algol 60, przypominam, byl zaprojektowany jako jezyk PUBLIKACYJNY, do
    opisu algorytmow numerycznych. Okazal sie rozneiz implementowalny,
    wiec owe algorytmy mozan bylo wykonywac na komputerze.

    Poniewaz wiekszosc rzezy ktore robie to wlasnei algorytmy numeryczne,
    uwazalem i uwazam ze Algol 60 byl jezykiem znakomitym. Mial jednak
    pewne wady, ktore Algol 68 usunal.

    Podobnie byl z Simula, ktora byla rozszezreniem i modyfikacja Algolu
    60 w kierunku innym niz Algol 68, a konkretnie sluzyla do algorytmow
    numerycznych i symulacji. I znow, wedle podanych wyzej kryteriow byl
    to jak dla mnie (i nie tylko dla mnie) jezykiem idealnym.

    "uniwesalny jezyk programwoania" to oxymoron. Jest tak uniwersalny jak
    scyzoryk armii szwajcarskiej (Swiss Army Knife): ladnie wyglada, ale
    urznac czy wystrugac nim nic sie nie da.

    A.L.

  • 37. Data: 2013-08-22 18:09:02
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 22 sierpnia 2013 05:27:15 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:
> [...]
    > myslenia i moim problemom, b) byl czytelny tak abym po odlozeniu
    > programu na rok mogl szybko przypomniec sobie co ten program robi i

    No, to wyglada na to, ze mam podobne wymagania, tylko
    dochodzi jeszcze do tego, ze mam bardzo kiepska pamiec,
    dlatego staram sie nie tylko o to, zebym ja sobie mogl
    przypomniec, co robi program, ale zeby kazdy kompetentny
    programista mial taka mozliwosc. Poza tym dochodzi jeszcze
    tutaj taka kwestia, ze to, jakie znamy jezyki, wplywa na
    nasz sposob myslenia. Guy Steele twierdzi, ze na jego
    myslenie bardzo duzy wplyw wywiera APL, ktory wydaje mi
    sie jedna z bardziej enigmatycznych notacji, jakie mozna
    sobie wyobrazic.

> [...]
    >
    > Poniewaz wiekszosc rzezy ktore robie to wlasnei algorytmy numeryczne,
    > uwazalem i uwazam ze Algol 60 byl jezykiem znakomitym. Mial jednak

    OK, to juz wiele wyjasnia w kwestii samych zastosowan.
    Dla mnie algorytmy numeryczne stanowia raczej marginalne
    zastosowanie.
    Chyba wspolczesnie najpowszechniejszym jezykiem publikacyjnym,
    przynajmniej w srodowiskach znanych mi srodowiskach, wydaje
    sie Standard ML.
    No, i to jest nisza, ktorej moj ulubiony Lisp chyba nigdy
    nie wypelni, bo faktycznie nie najlepiej wyglada na papierze :)

> [...]
    > numerycznych i symulacji. I znow, wedle podanych wyzej kryteriow byl
    > to jak dla mnie (i nie tylko dla mnie) jezykiem idealnym.

    OK, to teraz juz wiem nieco wiecej.

    > "uniwesalny jezyk programwoania" to oxymoron. Jest tak uniwersalny jak
    > scyzoryk armii szwajcarskiej (Swiss Army Knife): ladnie wyglada, ale
    > urznac czy wystrugac nim nic sie nie da.

    Od dluzszego czasu programuje w Schemie (w tandemie z C),
    i jak do tej pory nie natrafilem na kwestie, z ktora bym
    sobie nie poradzil. No, ale tez nie probowalem w tym np.
    tworzyc serwisow www (chociaz tworca Y-combinatora Paul
    Graham wlasnie na tym sie wybil, ze stworzl serwis do
    tworzenia sklepow internetowych w Common Lispie), chyba
    ze bym mial wyrazny powod (na razie mysle, ze szybciej
    i latwiej zrobic to w php, ale raczej ze wzgledu na
    ekosystem, niz na sam jezyk)

    Jezeli idzie o obliczenia numeryczne, to -- kiedy sie juz
    nimi zajmuje -- mam w Schemie do dyspozycji arytmetyke
    na dowolnie duzych liczbach, liczby wymierne (o dowolnej
    precyzji) oraz arytmetyke zespolona (dzieki ktorej moge
    korzystac z dobrodziejstw zasadniczego twierdzenia
    algebry -- choc tutaj niestety precyzja jest juz
    ograniczona przez double).
    Zgodze sie za to, ze notacja prefiksowa dla operatorow
    arytmetycznych moze byc drazniaca (chocby z tego wzgledu,
    ze ludzie sa od dziecka przyzwyczajani do notacji infiksowej),
    ale nie jest to problem, z ktorym nie daloby sie jakos
    poradzic.

    No i pewnie sa zastosowania, w ktorych lepiej by bylo
    uzyc matlaba albo innej mathematiki (ale to znow raczej
    kwestia srodowiska niz samej notacji)

    Dzieki,
    M.