  • 1. Data: 2010-01-14 20:32:08
    Temat: Algorytm formatowania tekstu XML
    Od: "Bastion" <b...@m...pl>

    Witam
    Poszukuje algorytmu, kodu, pseudokodu
    do formatowania XML.
    dokladnie chodzi np. o zmiane tekstu
    <dochodopodatkowany><P_36>1528.00</P_36><P_37>1528.0
    0</P_37></dochodopodatkowany>
    na
    <dochodopodatkowany>
    <P_36>1528.00</P_36>
    <P_37>1528.00</P_37>
    </dochodopodatkowany>

    Googluje:
    -algorithm XML formatted
    -algorithm XML formatting
    i znalazlem tylko to
    http://4programmers.net/Delphi/Gotowce/Formatowanie_
    kodu_XML_bez_u%C5%BCycia_dodatkowych_bibliotek
    Algorytm wyglada na niepotrzebnie skomplikowany, odnosze wrazenie
    ze mozna to napisac znacznie prosciej np. zamiast zapamietywania
    wartosci na stosie mozna wykorzystac rekurencje.
    Szukam czegos maksymalnie prostego.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-01-14 20:49:50
    Temat: Re: Algorytm formatowania tekstu XML
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Bastion pisze:
> [...]
    kodu_XML_bez_u%C5%BCycia_dodatkowych_bibliotek
    > Algorytm wyglada na niepotrzebnie skomplikowany,
    I zawodny. Żadnej obsługi znaków specjalnych, CDATA itd, szukanie
    pozycji "<" w ciągach. Koszmar. Jak się Jasiowi wydawało.

    Fakt "nie użycia bibliotek" dla mnie swiadczy raczej o niskiej
    profesjonalnej przydatności programisty, niz o jego "hakerstwie", ale sa
    kręgi gdzie wynajdywanie koła jest odbierane pozytywnie (choćby wyszło
    nieco eliptyczne).. krąg Delphi tez do niego chyba należy.

    Zarówno dla DOM jak i SAX istnieje proste rozwiązanie.

    W SAX na kazdym begin-handler inkrementujesz, na end-handler dekrementujesz.

    w DOM przechodząc się po drzewie też poziom zagłebienia łatwo uzyskasz.

    Możesz dostosowac te uwagi do języka w ktorym to robisz i do filozfiii
    potraktowania XML w projekcie.

    Moszesz pogooglać za pretty printer względnie beautifier

  • 3. Data: 2010-01-14 22:50:51
    Od: "Bastion" <b...@m...pl>

    Użytkownik "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kręgi gdzie wynajdywanie koła jest odbierane pozytywnie (choćby wyszło
    > nieco eliptyczne).. krąg Delphi tez do niego chyba należy.

    Przede wszystkim, dzieki za szybka odpowiedz
    ("kto pomaga szybko-pomaga 2x");)
    Mam za zadanie sformatowanie tekstu XML za pomoca
    procedury skladowanej w SQL. Zalozenia:
    - string XML jest poprawny skladniowo
    - struktura stringa XML jest zdefioniowana w zewnetrzym pliku *.xsd.
    Czyli
    - w stringu XML nie bedzie konstrukcji "CDATA"
    - wydaje mi sie ze mozna to zamknac w 50- 70 linijkach
    kodu.
    - szukam gotowca bo termin jest na "wczoraj"
    Czuje ze mozna to zrobic prosta rekurencja,
    dokladnie tak jak pisales:
    "W SAX na kazdym begin-handler inkrementujesz, na end-handler
    dekrementujesz.
    w DOM przechodząc się po drzewie też poziom zagłebienia łatwo uzyskasz."

    Jezeli ktos ma prostego gotowca to prosze o zrodelko.

  • 4. Data: 2010-01-15 07:09:02
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Thu, 14 Jan 2010 21:32:08 +0100, "Bastion" <b...@m...pl> wrote:

> [...]
    >do formatowania XML.
    >dokladnie chodzi np. o zmiane tekstu
    ><dochodopodatkowany><P_36>1528.00</P_36><P_37>1528.

    Z tego co widze, to tresc jest taka sama. Nie chcialoby mi sie nawet
    googlach -- napisalbym pchelke w C#, ktora czyta XML-a (jedna
    linijka), ustawia flage formatting intendent (2-linijka), zapisuje to
    do XML-a (3 linijka).

    milego dnia, hej

  • 5. Data: 2010-01-15 10:47:40
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <w...@s...medi.com.pl>

    Jacek Czerwinski wrote:
> [...]
    > sa kręgi gdzie wynajdywanie koła jest odbierane pozytywnie (choćby
    > wyszło nieco eliptyczne).. krąg Delphi tez do niego chyba należy.

    Skąd takie przekonanie?

    Piszę w Delphi i pierwszym, co przyszło mi do głowy było zastosowanie
    MSXMLa - właśnie po to, żeby niepotrzebnie nie wynajdywać koła.

    > w DOM przechodząc się po drzewie też poziom zagłebienia łatwo
    > uzyskasz.

    Tylko po co to robić ręcznie?

    var XMLDoc : TXMLDocument;

    begin
    XMLDoc:=TXmlDocument.Create(self);
    XMLDoc.Options:=[doNodeAutoIndent];

    (...)
    end;

    Wystarczy teraz jednym poleceniem sklonować główną gałąź do tak utworzonego
    dokumentu i zapisać.

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 6. Data: 2010-01-20 15:59:14
    Od: wloochacz <w...@n...dgbit.spameromnie.pl>

    Bastion pisze:
> [...]
    >
    > Przede wszystkim, dzieki za szybka odpowiedz
    > ("kto pomaga szybko-pomaga 2x");)
    > Mam za zadanie sformatowanie tekstu XML za pomoca
    Fajny pomysł, tylko że zupełnie bez sensu...
    Po co baza danych ma formatować dane? Baza ma przechowywać dane, a nie
    formatować; daty też zapisujecie w char(10), sprowadzając do postaci
    "yyyy-mm-dd"?
    Przecież KAŻDE dane, pochodzące z bazy konsumuje jakaś aplikacja
    (uogólniając oczywiście, bo tą aplikacją może być WS) napisana w jakimś
    języku. A każdy język potrafi sformatować XMLa, choćby i w locie. Poza
    tym sformatowany XML zajmuje więcej miejsca, co ma znaczenie dla bazy
    danych (wprost proporcjonalnie do ilości informacji).

    Napisz jak baza danych, bo niektóre z nich mają wbudowaną obsługę
    dokumentów XMLa (np. DB2 czy MSSQL). Chyba do każdej bazy danych można
    tez napisać funkcję rozszerzającą w języku wysokiego poziomu i użyć jej
    w SQL; w innych można pisać wprost w maszynie wirtualnej osadzonej w
    silniku bazodanowym (.NET lub Java, wszystko zależy od tego JAKA baza
    danych).

    > - string XML jest poprawny skladniowo
    > - struktura stringa XML jest zdefioniowana w zewnetrzym pliku *.xsd.
    > Czyli
    > - w stringu XML nie bedzie konstrukcji "CDATA"
    A to XSD zabrania używanie CDATA?
    Zresztą, to nie ma znaczenia przy formatowaniu.

    > - wydaje mi sie ze mozna to zamknac w 50- 70 linijkach
    > kodu.
    Źle Ci sie wydaje, zwłaszcza że to miałoby jeszcze walidować treść pod
    kątem schematu za pomocą czystego SQLa.
    Po po co wspomniałeś o XSD?

    > - szukam gotowca bo termin jest na "wczoraj"
    A więc użyj gotowca - zewnętrznej biblioteki do przetwarzania dokumentów
    XML, pod warunkiem że Twoja baza danych już nie posiada czegoś takiego...

    /ciach/

    --
    wloochacz

  • 7. Data: 2010-01-20 21:36:59
    Od: "Bastion" <b...@m...pl>

    Użytkownik "wloochacz" <w...@n...dgbit.spameromnie.pl> napisał w wiadomości
    > Bastion pisze:
    > Fajny pomysł, tylko że zupełnie bez sensu...

    Temat formatowanie XML-a w SQL-u jest juz nieaktualny ale chetnie
    podyskutuje;)

> [...]
    sformatowany XML zajmuje więcej miejsca, co ma
    > znaczenie dla bazy danych (wprost proporcjonalnie do ilości informacji).

    1) Baza nie przechowuje sformatowanych danych, nie przechowuje nawet
    danych w formacie XML.
    2) Zapytanie do procedury wbudowanej zwraca niesformatowany tekst XML.
    3) W aplikacji wywolujacej zapytanie (funkcje wbudowana SQL)
    nie chce uzywac zewnetrznych bibiotek do formatowania XML poniewaz:
    Od wielu lat zalozeniem aplikacji nad ktora pracuje jest
    maksymalna:
    - flexybilnosc i konigurawalnosci zapeweniona przez jezyk skryptowy SQL.
    - oddzielenie warstwy logiki biznesowej (SQL) od warstwy wizualizacji(aplikacja i
    pliki binarne).

    > Napisz jak baza danych, bo niektóre z nich mają wbudowaną obsługę dokumentów XMLa
    (np. DB2 czy MSSQL).

    Sybase ASA w wersji 6,7 lub 9(u klientow chodza rozne wersje),
    faktycznie w Sybase 9 jest prosta obsluga XML ale na 100% nie ma formatowania XML.

> [...]
    >pisać wprost w maszynie wirtualnej osadzonej w silniku bazodanowym (.NET lub Java,
    wszystko zależy od tego JAKA baza danych).
    Tak Sybase wersja 9(w przeciwienstwie do ver 6 i 7)
    obsluguje NET i Java ale zalozenia/wymagania sa takie,
    ze tego nie uzywamy.

    > Po po co wspomniałeś o XSD?

    ??? Nie rozumiem, prawda?
    ;)

    > A więc użyj gotowca - zewnętrznej biblioteki do przetwarzania dokumentów XML, pod
    warunkiem że Twoja baza danych już nie posiada
    > czegoś takiego...

    Reasumujac, realia/zalozenie/wymagania sa takie ze
    - logika biznesowa jest w skryptach SQL.
    - wizualizacja w plikch binarnych(*.exe,*.dll,*.bpl)
    - nie uzywamy zewnetrzych bibliotek jezeli nie ma takiej koniecznosci (tzw. brzytwa
    ockhama)

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-01-20 22:02:36
    Od: wloochacz <w...@n...dgbit.spameromnie.pl>

    Bastion pisze:
    > Użytkownik "wloochacz" <w...@n...dgbit.spameromnie.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Temat formatowanie XML-a w SQL-u jest juz nieaktualny ale chetnie
    > podyskutuje;)
    No to "jadziem" ;)

> [...]
    sformatowany XML zajmuje więcej miejsca, co ma

    > 1) Baza nie przechowuje sformatowanych danych, nie przechowuje nawet
    To na cholerę formatowanie XMLa za pomocą T-SQLa?
    Bo to jest niby logika, a ta ma być zaszyta w SQL?
    Jakbym nie patrzył, to formatowanie jest prezentacją, a nie logiką...

    > 2) Zapytanie do procedury wbudowanej zwraca niesformatowany tekst XML.
    Nie rozumiem.
    Co to znaczy "zapytanie do procedury" - znaczy, co procedura zwraca
    niesformatowany XML? Czy do jej parametru wejściowego wchodzi
    niesformatowany XML?

> [...]
    > maksymalna:
    > - flexybilnosc i konigurawalnosci zapeweniona przez jezyk skryptowy SQL.
    Ciekawym strasznie na czym owa "flexybilnosc i konigurawalnosc" polega.
    Moim zdaniem, "flexybilnosc i konigurawalnosc" w przypadku użycia T-SQLa
    kończy się (i zaczyna) na dwóch założeniach:
    1) SQL to język deklaratywny
    2) SQL to język skryptowy
    W mojej osobistej opinii to zdecydowanie za mało, aby zapewnić
    "flexybilnosc i konigurawalnosc" na odpowiednim poziomie.

    > - oddzielenie warstwy logiki biznesowej (SQL) od warstwy wizualizacji(aplikacja i
    pliki binarne).
    To jest sztuczne i złudne!
    Tu nie ma żadnej logiki, wszystko jest w bazie danych; ciekawym czy
    walidację danych na formularzach tez robicie za pomocą SQLa? Oczywiście
    można, tak samo jak można uczesać się wykałaczką...
    Widziałem taki system, który opierał się na podobnych założeniach -
    wszystko w SQL i wszystko za pomocą procedur. Tylko, że tam "autor"
    zapomniał iz SQL jest zoptymalizowany do przetwarzania zbiorów, a nie
    rekordów. Taka dygresja...

> [...]
    warunkiem że Twoja baza danych już nie posiada

    > Reasumujac, realia/zalozenie/wymagania sa takie ze
    > - logika biznesowa jest w skryptach SQL.
    Zdefiniuj - "logika biznesowa".

    > - wizualizacja w plikch binarnych(*.exe,*.dll,*.bpl)
    OK, a powiedz w jaki sposób odwołujecie się do tej bazy?
    Wołacie bezpośrednio obiekty bazy za pomocą SQLa (select from; exec
    proc, etc.), czy macie jakiś ładniutki wrapper na tę bazę?

    > - nie uzywamy zewnetrzych bibliotek jezeli nie ma takiej koniecznosci (tzw. brzytwa
    ockhama)
    A nie zdarza się Wam popadać w skrajność? Przykład z formatowaniem XLA
    za pomoca SQL jest sztandarowym przykładem na antywzorzec metodologiczny;
    "[...] Odkrywanie kwadratowego koła (ang. Reinventing the square wheel)
    Rozwiązywanie problemu w zły sposób, podczas gdy istnieją skuteczne i
    sprawdzone rozwiązania. Na przykład tworzenie własnego systemu
    bazodanowego, zamiast wykorzystania istniejących darmowych rozwiązań, z
    dużym prawdopodobieństwem lepszych niż sami jesteśmy w stanie stworzyć."
    Za
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Antywzorzec_projektowy

    --
    wloochacz

  • 9. Data: 2010-01-21 21:40:07
    Od: "Bastion" <b...@m...pl>

    > To na cholerę formatowanie XMLa za pomocą T-SQLa?

    To nie jest Transact-SQL tylko Watcom-SQL

    > Bo to jest niby logika, a ta ma być zaszyta w SQL?
    > Jakbym nie patrzył, to formatowanie jest prezentacją, a nie logiką...

    Z tym mozna dyskutowac ale raczej formatowanie XML
    zaliczylbym do logiki biznesowej.

    > Nie rozumiem.
    > Co to znaczy "zapytanie do procedury" - znaczy, co procedura zwraca niesformatowany
    XML? Czy do jej parametru wejściowego wchodzi
    > niesformatowany XML?

    Procedura otrzymuje jako parametr id rekordu i jako wynik zwraca niesformatowany XML

> [...]
    > W mojej osobistej opinii to zdecydowanie za mało, aby zapewnić "flexybilnosc i
    konigurawalnosc" na odpowiednim poziomie.

    Moze uzylem zbyt daleko idacego uproszczenia
    - wyglad formatek
    - reakcja na interakcje z uzytkownikiem (np. klawisze: drukuj, OK, anuluj, dane
    wyswietlane w
    DBComboBox czy DBGried)
    - uprawnienia uzytkownika(wykonywanie raportow i zestawien, zmiany w struktorze bazy)
    - rozmiary formatki i wyglad raportow, ustawienia drukarek
    jest zalezna od danych zaszytych w bazie w przewazajacej czesci te dane
    to skrypty W-SQL ktore sa wykonywane w warstwie biznesowej.
    Czy to jest fleksybilne i konfiguralne?
    Moim zdaniem tak, 95-97% wygladu i zachowania systemy mozna zmienic bez
    przekopilowywania.
    Wystarczy prosta konsola do updatowania ustawien w bazie.

    > To jest sztuczne i złudne!
    > Tu nie ma żadnej logiki, wszystko jest w bazie danych; ciekawym czy walidację
    danych na formularzach tez robicie za pomocą SQLa?

    Walidacja nie jest robiona w W-SQL-u ale powiem szczerze, ze myslalem czy
    nie da sie tego zrobic:)

    warunkiem że Twoja baza danych już nie posiada

    Nie posiada i wlasnie szukam prostego gotowca, zeby przepisac go na W-SQL-a:)

    > Zdefiniuj - "logika biznesowa".

    To jest moja definicja, tak na szybko, z glowy:
    - logika biznesowa decyduje o tym jak program ma dzialac a nie jak wygladac,
    przyczym formatowanie XMLa uwazam za element warstwy logicznej poniewaz
    ta funkcjonalnosc ma sluzyc wdrozeniowca/programista a nie ostatecznemu userowi.

    > OK, a powiedz w jaki sposób odwołujecie się do tej bazy?
    > Wołacie bezpośrednio obiekty bazy za pomocą SQLa (select from; exec proc, etc.),
    czy macie jakiś ładniutki wrapper na tę bazę?

    Dosc skomplikowany wrapper wywolywany z parametrami:
    - wykonaj nastepujece zadania zanim wywolasz funkcje glowna ....(sprawdz bledy, potem
    dzialaj wedlug ostatniego parametru)
    - wykonaj funkcje glowna....(sprawdz bledy, potem dzialaj wedlug ostatniego
    parametru)
    - pozamiataj po wywolaniu funkcji glownej....(sprawdz bledy, potem dzialaj wedlug
    ostatniego parametru)
    - wykonaj akcje przewidziana do obslugi bledow (jezeli cos sie wysypie wyswietl
    komunikat, z numerem akcji i popros
    uzytkownika zeby skontaktowal sie z administratoram)

    1) System ma ponad 10 lat
    2) Osobiscie pracuje nad nim od 5 lat
    3) Poczatkowo wydawalo mi sie, ze system jest absurdalnie skomplikowany
    i jest to akademicki przyklad przerostu formy nad trescia.
    4) Po 5- latach stwierdzam, ze system jest totalnie flexybilny i konfigorowalny.
    Nowym klientom wystarczy wystawic baze w podstawowej postaci i binarki
    a nastepnie dowolnie skonfigorowac na ich potrzeby- paroma skryptami W-SQL.

  • 10. Data: 2010-01-22 13:17:53
    Od: Mikolaj Rydzewski <m...@c...pl>

    Bastion wrote:
    > 4) Po 5- latach stwierdzam, ze system jest totalnie flexybilny i konfigorowalny.

    A takiego słowa jak 'elastyczny' nie znasz?