  • 1. Data: 2013-01-10 16:13:51
    Temat: Alkomat (tester trzeźwości) z Orlenu
    Od: "frank drebin" <b...@v...pl>

    Czy ktoś z pmsowych braci kierujących korzystał z takiego, chyba
    jednorazowego, alkomatu (testera trzeźwości), który można zanabyć na Orlenie
    za symboliczne 8 zł?
    Trzymałem toto w łapie (tzn. opakowanie) i oprócz rysunkowej instrukcji i
    danych producenta nic tam nie ma.
    Brak jakiejkolwiek homologacji, opisu działania, wiarygodności, ostrzeżeń
    itp.
    Pani sprzedawczyni powiedziała, że chyba to działa :)

    Działa to faktycznie? Na zasadzie "jedź - nie jedź"? Wiarygodne toto? A może
    to ma tolerancję +- pół promila i w sumie taki pomiar to można sobie w d...ę
    wsadzić?

    Pytam, bo niedawno znajomy załapał się na poranne dmuchanie i miał 0,22
    promila a mówi, że przed wyjściem z domu dmuchał w taki atestowany,
    elektroniczny alkomat i miał 0,0.
    A skoro elektroniczne atestowane się mylą, to co z takimi jednorazówkami?

  • 2. Data: 2013-01-10 16:22:40
    Temat: Re: Alkomat (tester trzeźwości) z Orlenu
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-10 16:13, frank drebin pisze:

    > Pytam, bo niedawno znajomy załapał się na poranne dmuchanie i miał 0,22
    > promila a mówi, że przed wyjściem z domu dmuchał w taki atestowany,

    A po drodze nie jadł cukierka? :)

    Lewis

  • 3. Data: 2013-01-10 16:37:57
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 10 Jan 2013 16:13:51 +0100, frank drebin napisał(a):

> [...]
    >
    > Pytam, bo niedawno znajomy załapał się na poranne dmuchanie i miał 0,22
    > promila a mówi, że przed wyjściem z domu dmuchał w taki atestowany,

    Tylko jaką dokładność miał ten którego używał? - spotkałem się z alkomatem
    (też chyba atestowanym) którego minimalne wskazanie to było 0.2 promila,
    poniżej 0.2 promila wskazywał wynik LO.
    Przy pomiarach rzędu pół promila pewnie wiarygodny, ale na krawędzi 0.2
    przez to bezużyteczny.

    Do tego pytanie czy wskazuje przeliczone promile (i jakim algorytmem) czy
    podaje mg/l itd.

    Wiarygodne to jedynie te które mierzą minimum 0.1 z dokładnością wyższą niż
    0.05 promila, a i tak ten sprzęt podobno raz do roku należy kalibrować.

  • 4. Data: 2013-01-10 16:45:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "frank drebin" napisał w wiadomości
    >Czy ktoś z pmsowych braci kierujących korzystał z takiego, chyba
    >jednorazowego, alkomatu (testera trzeźwości), który można zanabyć na
    >Orlenie za symboliczne 8 zł?

    P.S. w Euro RTV sie pojawily ostatnio jakies alkomaty po 69 zl.
    No i na allegro pelno.

    >Brak jakiejkolwiek homologacji, opisu działania, wiarygodności,
    >ostrzeżeń

    Nie duzo chcesz za 8 zl ? Porzadny alkomat koszuje 8000 :-)

    >Działa to faktycznie? Na zasadzie "jedź - nie jedź"? Wiarygodne toto?
    >A może to ma tolerancję +- pół promila i w sumie taki pomiar to można
    >sobie w d...ę wsadzić?

    Mniej wiecej do tego to sluzylo - ten pan jest czysty, albo tego pana
    odwozimy na dokladne badanie.

    Spora czesc tych tanich elektronicznych (tzn takich ponizej 100zl)
    alkomatow ma rozdzielczosc
    0.1 promila (co czasem jest podane 0.01 % BAC).
    U nas malo przydatne, bo pokaze taki 0.2, i nie wiesz - 0.21 czy 0.19.
    A przeciez moze byc i 0.25.

    Do tego dochodzi dokladnosc pomiarowa, i nawet przy wskazaniu "0.1
    promila" strach wsiadac.

    Te co maja rozdzielczosc 0.01 promila tez wierzyc calkowicie nie
    mozna, ale jak dmuchasz i wychodzi 0.23, dmuchasz za pol godziny i
    mamy 0.19, to jakiegos zaufania nabierasz. Mozna poczekac do 0.15 i
    ostroznie pojechac ... lepiej zeby zaraz nie zlapali, cholera wie ile
    masz naprawde :-)
    Ale przynajmniej widac ze cos mierzy.

    >Pytam, bo niedawno znajomy załapał się na poranne dmuchanie i miał
    >0,22 promila a mówi, że przed wyjściem z domu dmuchał w taki
    >atestowany, elektroniczny alkomat i miał 0,0.

    osobna sprawa ze kazde urzadzenie moze sie popsuc.
    Trzeba odsylac co roku to GUM do wzorcowania :-)

    >A skoro elektroniczne atestowane się mylą, to co z takimi
    >jednorazówkami?

    Ko wie ... sprawdzic tym, sprawdzic elektronicznym i czlowiek
    spokojniej jedzie :-)

    J.

  • 5. Data: 2013-01-10 17:10:59
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 10.01.2013 16:45, J.F wrote:

    > P.S. w Euro RTV sie pojawily ostatnio jakies alkomaty po 69 zl.
    > No i na allegro pelno.

    Dostałem taki z allegro dawno temu na urodziny - nie wart 5 pln.
    (Chociaż może czujnik wybebeszę i się na coś nada.)

    > Nie duzo chcesz za 8 zl ? Porzadny alkomat koszuje 8000 :-)

    To jest test jednorazowy - jak dawne "baloniki" które zmieniały kolor.

    Michoo

  • 6. Data: 2013-01-11 13:41:43
    Od: "frank drebin" <b...@v...pl>

> [...]
    > Wiarygodne to jedynie te które mierzą minimum 0.1 z dokładnością wyższą
    > niż 0.05 promila, a i tak ten sprzęt podobno raz do roku należy

    Z tą dokładnością to masz rację.
    Wczoraj przypadkiem zauważyłem na głównej onetu reklamę jakiegoś alkomatu.
    Dokładność 0.1 promila.
    Do czego to może służyć?
    Przeciętny człowiek to potrzebuje sprawdzić czy może prowadzić samochód a
    nie ile się nabombił.

    Przy wyniku i dozwolonym 0.19 promila, tak naprawdę może być 0.9 jak i 2.9
    promila.

    Może znajomy ma taki z tolerancją 0.2 promila? Naprawdę mówił, że sprawdzał
    atestowanym.

    Przy okazji dowiedziałem się, że myliłem się myśląc, że po badaniu krwi w
    szpitalu liczy się tylko ów wynik i warto badać krew, bo to zawsze jakiś
    czas minie od pomiaru alkomatem (mówię o spadającym wyniku) i wynik będzie
    niższy. Liczy się wynik badania krwi i dodatkowo czas zatrzymania delikwenta
    a potem to się jakos przelicza.