  • 1. Data: 2018-03-31 11:27:06
    Temat: Arduino - bootloader
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Panowie,

    podpowiedzcie proszę co może spowodować, że bootloader w Arduino nagle
    znika/przestaje działać?

    Bawiłem się ostatnio z chińską płytką UNO R3 i w pewnym momencie
    dostałem błąd stk500 - oczywiście upload programu był niemożliwy.
    Próbowałem chyba wszystkich metod opisanych w Google i dopiero powtórne
    wgranie bootloadera pomogło.
    Nie na długo niestety bo dzień później sytuacja się powtórzyła, z tym że
    teraz już nie mogę wgrać bootloadera - avrdude raportuje problem z
    sygnaturką urządzenia.

    Czy kłopoty wynikają głównie z geografii (produkcja chińska), czy z
    moich braków wiedzy - coś w programie (raczej wątpię bo program to
    głównie "copy and paste" z działających projektów), czy wreszcie z
    mojego lenistwa - program wgrywałem zawsze z podłączoną ethernet shield
    (także chińską)?

    Jeśli to ważne - bootloader wgrywałem za pomocą drugiej płytki UNO i
    "Arduino as ISP".

    Z góry dziękuję za podpowiedzi.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2018-03-31 12:21:28
    Temat: Re: Arduino - bootloader
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-03-31 o 11:27, Michal M. Lechanski pisze:

    > Z góry dziękuję za podpowiedzi.

    Nie wziąłeś pod uwagę awarii płytki.

  • 3. Data: 2018-03-31 13:30:01
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 31/03/2018 11:21, t-1 wrote:

    > Nie wziąłeś pod uwagę awarii płytki.

    Uwzględniałem to w "geografii". :-)
    Ale dziękuję za przypomnienie - nie napisałem że płytka działa z
    ostatnio wgranym programem, nie ma tylko możliwości aby wgrać nowy.

    --
    Michał

  • 4. Data: 2018-03-31 13:41:49
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 31 Mar 2018 12:30:01 +0100, "Michal M. Lechanski"
    <m...@d...eu> wrote:
    > Ale dziękuję za przypomnienie - nie napisałem że płytka działa z
    > ostatnio wgranym programem, nie ma tylko możliwości aby wgrać nowy.

    A da się wymienić MCU? DIL z podstawką - czy jakieś QF-coś?

    Może po prostu padła pamięć FLASH w ATmega328.

    Mi kiedyś padł pendrive - był "prawie dobry" - tyle że gubił dane.

  • 5. Data: 2018-03-31 15:08:04
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 31/03/2018 12:41, slawek wrote:

    > A da się wymienić MCU? DIL z podstawką - czy jakieś QF-coś?

    Może dla kogoś z większym dowiadczeniem to nie byłoby zbyt trudne
    zadanie. Mnie w każdym razie przerasta...
    Wszystko polutowane, nogów jak mrówków, żadnych podstawek.

    W sumie to nie o samą płytkę chodzi - kosztuje grosze - tylko o to, że
    mam już tylko jedną i jak ta mi padnie, to zabawę będę musiał przerwać
    do czasu aż listonosz przyniesie następna. A teraz akurat mam parę dni
    wolnego i chciałbym się pobawić.

    Tak więc chciałbym wiedzieć czy to moja wina, że mojemu Arduino się w
    rozumku coś poprzestawiało.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2018-03-31 21:05:58
    Od: "Bo(o)t Manager" <b...@U...wp.pl>

    Dnia Sat, 31 Mar 2018 14:08:04 +0100, Michal M. Lechanski napisał(a):

    [ciach]
    > Tak więc chciałbym wiedzieć czy to moja wina, że mojemu Arduino się w
    > rozumku coś poprzestawiało.

    A spróbuj najpierw podłączyć arduino do komputera, a potem załączyć
    kompilator? Mnie czasami pomaga.

    Bo(o)t manager

  • 7. Data: 2018-03-31 22:38:21
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 31 Mar 2018 21:05:58 +0200, "Bo(o)t Manager"
    <b...@U...wp.pl> wrote:
    > A spróbuj najpierw...

    Dobrze byłoby sprawdzić, czy przypadkiem coś się nie poprzestawiało w
    IDE - np. rodzaj programatora, cokolwiek. Może udało ci się nadpisać
    bootloadera (naprawa jest trywialna), a może itd.

    Parę dni temu przez pół godziny próbowałem dojść dlaczego pewien
    szwajcarski wynalazek nie łączy się jak trzeba z appką na
    smartfonie... No ale jak miał się łączyć, jak appka była zupełnie
    inna, tyle że ikonki podobne...

  • 8. Data: 2018-03-31 23:20:14
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 31/03/2018 o 21:38, slawek pisze:

    > Dobrze byłoby sprawdzić, czy przypadkiem coś się nie poprzestawiało w
    > IDE - np. rodzaj programatora, cokolwiek.

    dziesiątki razy sprawdzane, wszystko jak być powinno. Dodatkowo
    sprawdziłem z drugą identyczną płytką i wszystko działa jak powinno.

    > Może udało ci się nadpisać
    > bootloadera (naprawa jest trywialna), a może itd.

    To właśnie chciałem wiedzieć - jak mogłem nadpisać bootloader w
    normalnym trybie używania.
    Jeśli mówisz o naprawie w ten sposób:
    https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
    to niestety nie działa - avrdude raportuje błędną sygnaturę płytki.

    W innych miejscach opisano podobną operację był jednak potrzebny kwarc,
    i dwa kondensatory. Niestety kwarcu nie mam w domu.

    Znasz inne sposoby wgrania bootloadera? Z góry dziękuję.

    --
    Michał

  • 9. Data: 2018-04-03 16:00:47
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    hej
    Olej ten bootloader, zainwestuj w programator isp i laduj go jak trzeba.
    Bootloader jest dobry jak potrzebujesz ota lub inny sposob ladowania
    nowego wsadu,przy domowych projektach sie nie sprawdza.

  • 10. Data: 2018-04-03 21:00:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-31 o 15:08, Michal M. Lechanski pisze:
    > On 31/03/2018 12:41, slawek wrote:

    > Tak więc chciałbym wiedzieć czy to moja wina, że mojemu Arduino się w
    > rozumku coś poprzestawiało.
    Częściowo tak, są wrażliwe na elektrostatykę, sam już też tak uwaliłem
    mimo że uważałem,
    poza tym potrafi się tak przyblokować, co prawda ja tak miałem z xmegą
    ale tutaj może być podobnie, daj jej dzień odpoczynku i spróbuj
    zaprogramować.

    --
    Pozdr
    Janusz