  • 11. Data: 2013-10-14 18:12:21
    Temat: Re: Audio po różnicówce a PWM (i kilka innych kwestii)
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-10-13 23:56, Atlantis pisze:
    > Tak swoją drogą nie wiesz może czegoś na temat złącza antenowego
    > zastosowanego w tym module?
    >
    > "The RF connector in module side is Murata Company Microwave Coaxial
    > Connectors MM9329-2700B, it makes a pair with Murata Company RF
    > connector MXTK."
    >
    > Jest szansa, żeby gdzieś kupić przelotkę na jakieś typowe złącze do
    > przykręcenia anteny, albo przynajmniej elementy do jej samodzielnego
    > wykonania?

    Wykonać będzie trudno bez odpowiednich narzędzi. Kiedy robiłem projekty
    na modułach, to można było kupić takie krótkie kabelki typu przejściówka
    na np. SMA. Ale nie wiem gdzie zaopatrzenie je kupowało...

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 12. Data: 2013-10-14 18:25:27
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-10-13 21:44, Atlantis pisze:

    > O jakich połączeniach mówimy? W poprzedniej wiadomości pytałem o
    > kondensatory z filtrów RC, na linii zasilania wtórników w torze audio.
    > W dokumentacji modułu do GND podłączone były kondensatory odsprzęgające
    > w.cz. na różnicówce. One też powinny jednak iść do AGND, inaczej niż na
    > schemcacie?

    Póki łącze jest różnicowe to nie znajduję powodu dlaczego odsprzęgać
    linie wyłącznie do GND czy AGND. Wydaje mi się, że to bez różnicy. Ale
    mogę czegoś nie wiedzieć...

    > Niby racja. Maksymalny prąd na pin w Atmedze8 to 40mA.
    > Nawet gdyby podpiąć słuchawkę 150 omów bezpośrednio do wyjścia, to i tak
    > wartość prądu będzie mniejsza. A tutaj mówimy o sygnale sinusoidalnym za
    > FDP.
    > Wtórnik dawałem jednak jeszcze z jednego powodu - żeby nie drenować
    > prądu z kondensatora w filtrze FDP i nie powodować na nim spadku napięcia.

    A przyszło mi do głowy, że skoro słuchawka ma 150 ohm czy więcej, to
    dlaczego nie zrobić sumatora różnicowego na rezystorach? Sygnał z modułu
    przez rezystory, np. 22 ohm do słuchawki i z symetrycznego PWM z procka
    również (mogą to być rezystory filtru PWM). Zakładam, że kiedy PWM
    będzie generował sygnał to z modułu będzie cisza (chociaż nie ma to
    znaczenia, spadnie jedynie głośność). Kiedy nie potrzebujemy sygnału z
    PWM to można porty ustawić w hi-z, żeby nie obciążać modułu i podnieść
    amplitudę. Owszem, szeregowe rezystory z modułu tak czy siak zmniejszą
    głośność, ale może wystarczy? Dodatkowo można z PWM procka generować
    amplitudę sinusa niemal 2xVdd (symetrycznie) co pozwoli zwiększyć
    rezystory na sygnale z PWM a zmniejszyć na sygnale z modułu. Trzeba by
    dobrać eksperymentalnie albo policzyć dokładnie.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 13. Data: 2013-10-17 23:44:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-13 12:01, Paweł Hadam pisze:

    > Jeśli chodzi o transile (zabezpieczenie ESD) to nawet lepiej jeśli jest
    > od razu do GND (zazwyczaj grubsza ścieżka o niższej impedancji).

    BTW jeśli chodzi o transile, to z jakiegoś konkretnego powodu zalecane
    jest użycie SMF05C (pięć takich diod w jednej obudowie)? Zastosowanie
    pojedynczych egzemplarzy bezpośrednio przy pinach złącza karty sim w
    niczym nie przeszkodzi?

  • 14. Data: 2013-10-18 18:11:59
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-10-17 23:44, Atlantis pisze:

> [...]
    > jest użycie SMF05C (pięć takich diod w jednej obudowie)? Zastosowanie
    > pojedynczych egzemplarzy bezpośrednio przy pinach złącza karty sim w

    Nie przeszkodzi. Pięć w jednej obudowie mniejsze, ale jak się "sypnie"
    to trzeba wszystkie "pięć" wymienić :)

  • 15. Data: 2013-10-20 09:58:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-18 18:11, Paweł Hadam pisze:

    > Nie przeszkodzi. Pięć w jednej obudowie mniejsze, ale jak się "sypnie"
    > to trzeba wszystkie "pięć" wymienić :)

    Jeszcze jeśli chodzi o umiejscawianie elementów i prowadzenie ścieżek,
    to jeszcze jedna kwestia mnie zastanawia.

    Mamy moduł taki jak SIM300CZ, Nokia 12i albo Sony Ericsson GR47, gdzie
    na małej płytce znajduje się złącze, a większość elementów jest
    umieszczona pod ekranem.

    Przy projektowaniu własnej płytki dopuszczalne jest jest takie
    rozmieszczenie elementów, by niektóre z nich po zmontowaniu całości
    znalazły się pod modułem? Czy bliskość gniazda anteny i układów RF (co
    prawda zaekranowanych) może w jakiś sposób wpłynąć na pracę części audio
    albo MCU?

  • 16. Data: 2013-10-20 15:22:50
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-10-20 09:58, Atlantis pisze:

> [...]
    > znalazły się pod modułem? Czy bliskość gniazda anteny i układów RF (co
    > prawda zaekranowanych) może w jakiś sposób wpłynąć na pracę części audio

    Z tym to pewnie będzie różnie, w zależności od modułu i innych
    okoliczności (dopasowanie anteny, itp). Zapewne da się moduł zrobić tak,
    żeby minimalnie lub wcale nie wpływał na otoczenie (patrz telefony
    komórkowe zminiaturyzowane do granic możliwości). Pytanie, czy w to
    wierzyć (moduły mają CE). Droga strona medalu to własna konstrukcja
    nieodporna na cokolwiek i zwalanie winy na moduł :). Ja osobiście
    popełniłem kilka urządzeń gdzie pod modułem były układy uC i cyfrowe -
    nic się złego nie działo. Część analogowa była zawsze kilka cm od
    modułu. Pozostaje próbować.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 17. Data: 2013-10-28 12:19:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą właśnie sobie uświadomiłem, że przełączanie w tym
    przypadku może być zupełnie niekonieczne. W przypadku starej konstrukcji
    z Motorolą D15/G18 zastosowałem klucze analogowe tylko dlatego, że moduł
    generował sygnał dzwonka na wyjściu analogowym i nigdzie nie dało się
    tego wyłączyć.

    O ile mi wiadomo SIM300 jest wolny od tej przypadłości. Mamy jedną
    słuchawkę (może być to nawet standardowy komórkowy głośniczek 32 omy) do
    której trzeba podłączyć dwa źródła sygnału: wyjście analogowe modułu GSM
    oraz wyjście PWM mikrosterownika.

    Jakie sposoby połączenia całości mogę wziąć pod uwagę, gdy nie zachodzi
    konieczność wyłączania konkretnego źródła sygnału (i tak podczas
    normalnej pracy aktywne będzie tylko jedno)? Czy wyjścia muszą być od
    siebie wzajemnie odizolowane? Powinienem pomyśleć o jakiś dodatkowych
    zabezpieczeniach?
    Jakie maksymalne obciążenie mogę dać za filtrem dolnoprzepustowym na
    wyjściu PWM Atmegi8? Wskazane będzie zastosowanie jakiegoś wtórnika
    napięcia przed słuchawką?

    I jeszcze jedna kwestia mnie zastanawia. Przeszukując Internet natknąłem
    się na projekt telefonu GSM w stylu retro, bardzo podobny do mojego.

    https://www.sparkfun.com/products/retired/287

    Jego twórcy przyjęli trochę prostsze założenia. Chociażby dialtone nie
    jest generowany w postaci sinusoidy z PWM, jest to po prostu zwykły
    prostokąt uzyskiwany przez machanie pinem. Zastanawia mnie kwestia
    podłączenia wyjścia dialtone ze słuchawką.

    https://www.sparkfun.com/datasheets/Port-O-Rotary/Po
    rt-O-Rotary-v29-2.pdf

    Widać tam po prostu filtry dolnoprzepustowe, których wyjście jest
    połączone ze słuchawką przez rezystor 10k. Wychodzi więc na to, że
    sygnał "wraca" przez pin EAR_MT- modułu. Czy to w ogóle może być
    zrealizowane w ten sposób? ;)