  • 1. Data: 2014-09-14 23:11:25
    Temat: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Nie do końca jestem świadomy jak działa lampa błyskowa w trybie
    automatycznym (TTL lub ADI - jakie mam w Sony) w 2 przypadkach:

    1) Gdy jest w sankach aparatu ale jest skierowana nie na wprost.
    2) Po odłączeniu od aparatu i wyzwalaniu radiowym.

    Będę wdzięczny za wyjaśnienie oby tych przypadków. Mam sporo
    wątpliwości. Oto one (nie wiem czy są prawdziwe tezy czy nie -
    sprostujecie):

    - ADI ma zastosowanie wyłącznie przy świeceniu na wprost bo aparat
    kalkuluje odległość od obiektu.

    - Jeśli świecimy w sufit, to jedynie tryb TTL można wykorzystać dzięki
    przedbłyskom pomiarowym. Co prawda ograniczone jest zastosowanie bo
    wiele osób oczy zamyka...

    - Jeśli teza #2 jest prawdą, to co się dzieje po odłączeniu lampy od
    body i podłączeniu prostego wyzwalacza radiowego? Czy nadal TTL jest
    możliwy do użycia? Wydaje mi się, żeby to działało potrzebny jest w tym
    przypadku dwukierunkowy nadajnik/odbiornik przenoszący inne sygnały
    także a nie tylko wyzwalanie.

    Mam też pytanie będące lekką dygresją... mówi się, że Sony A99 posiada
    "wreszcie" stopkę ISO. Z tego co się orientuję to stopka ISO posiada
    masę + 3 styki sygnałowe a ta w Sony ma 1 sygnałowy (nie licząc multi
    interface). Jeśli podłączę lampę np. Canona czy Nikona to jak ma działać
    jej automatyka? Pewnie nijak (zapewne też komunikacja jest inna u
    wszystkich 3 producentów więc i z tego powodu nie miałoby to sensu),
    zatem czemu "to" się nazywa ISO? Chodzi tylko o kształt obudowy a nie
    połączenia elektryczne?

    Marek

  • 2. Data: 2014-09-15 00:09:33
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Ad1. Przedblysk pomiarowy , pomiar ttl . Nie ma znaczenia gdzie skirowany jest
    palnik.
    Ad2 wyzwalacz radiowy przenoszacy ttl. To standard dzisiaj. Diala jak pkt 1. Nie ma
    znaczenia jak skierowana lampa.
    Jesli wyzwalacz nie ma ttl , lampa zostanie wyzwolona pelna nastawona moca np 1/1 lub
    1/64. Czyli lampa staje sie sterowana manualnie.

  • 3. Data: 2014-09-18 16:18:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Sep 2014, Marek wrote:

> [...]
    > odległość od obiektu.
    >
    > - Jeśli świecimy w sufit, to jedynie tryb TTL można wykorzystać dzięki

    Z systemem Minolty (przejętym przez Sony) kontakt mam poprzez dość
    stary sprzęt, ale tak właśnie jest.

    > Co prawda ograniczone jest zastosowanie bo wiele osób oczy zamyka...

    Manual górą :|

    > - Jeśli teza #2 jest prawdą, to co się dzieje po odłączeniu lampy od body
    > i podłączeniu prostego wyzwalacza radiowego?

    PROSTEGO? Manual :D

    > Mam też pytanie będące lekką dygresją... mówi się, że Sony A99 posiada
    > "wreszcie" stopkę ISO. Z tego co się orientuję to stopka ISO posiada masę + 3
    > styki sygnałowe

    Ważny jest "centralny", wyzwalający.

    > a ta w Sony ma 1 sygnałowy (nie licząc multi interface).
    > Jeśli podłączę lampę np. Canona czy Nikona to jak ma działać jej automatyka?

    > Pewnie nijak

    Ano.
    "Uniwersalność stopki" pozwala wykorzystywać lampę jako taką, a nie automatykę.
    Przy stopce Minolty miałeś aparat, miałeś czyjąś lampę, i bez fotoceli
    albo adaptera mogłeś je sobie... gdzieś wetknąć.
    Posiadacz Nikona mógł lampę Canona ustawić na manual, wetknąć i działać.
    Tak samo pozostali.

    > (zapewne też komunikacja jest inna u wszystkich 3 producentów

    :D

    > więc i z tego powodu nie miałoby to sensu), zatem czemu "to" się nazywa ISO?
    > Chodzi tylko o kształt obudowy a nie połączenia elektryczne?

    Nie, chodzi o NAJWAŻNIEJSZE połączenie elektryczne, pozwalające w ogóle
    wyzwolić lampę!

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-09-18 22:26:05
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Z systemem Minolty (przejętym przez Sony) kontakt mam poprzez dość
    > stary sprzęt, ale tak właśnie jest.

    Ok, dziękuję za utwierdzenie mnie w domysłach :-)

    > Manual górą :|

    Zgadza się. Problem jest gdy obiekt ma niespokojną duszę i nie ma
    zamiaru czekać na moje próby utrafienia z nastawami :-) Dlatego
    przyjąłem zasady:

    1. Jeśli muszę (bo np. wymagana jest szybkość wykonania fotki) flashem w
    twarz wypalać, to tylko ADI.
    2. Jeśli wykorzystuje odbicie od sufitu i też czas goni, to głównie TTL
    lub manual.
    3. Jeśli nie mam presji czasowej: manual

    > PROSTEGO? Manual :D

    Tak też sądziłem. A w przypadku przenoszącego TTL i więcej niż 1 lampie?
    Czy traktowane są one wtedy jako jedna lampa, dla której mierzy się
    sumaryczną siłę błysku?

    Kumać :-) Dziękuję :-)

    Marek

  • 5. Data: 2014-09-19 01:13:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2014, Marek wrote:

    > Ok, dziękuję za utwierdzenie mnie w domysłach :-)

    Pierwsze spotkanie z tym zjawiskiem mnie zaskoczyło, ale że
    logiczne jest, to trzeba się pogodzić :)
    No, TEORETYCZNIE możliwy jest pomiar niezależnym czujnikiem,
    przerywającym błysk jak "zwykły TTL", ale w praktyce wymagałoby
    to zabrania części światła, pewnie kolejnym lustrem półprzepuszczalnym.
    W starych "dużych hybrydach" był któryś model, który miał taki
    "pozamatrycowy" TTL, no ale tam optyka była "sztywna" plus
    miała "mały zoom" :>, więc wyskalowanie było relatywnie
    prostsze niż przy wymiennej optyce i czujnik mógł być tak
    po prostu "obok" (poza obiektywem).

    > Zgadza się.

    No i - dla ścisłości - "klasyczny TTL" też.
    Znaczy elektronika mierząca "pozamatrycowo", co pozwala na
    przerwanie błysku w trakcie. W sumie, w aparatach w ktorych
    już są dodatkowe lustra "po coś", taka konstrukcja mogłaby
    być możliwa.

    > Problem jest gdy obiekt ma niespokojną duszę i nie ma zamiaru
    > czekać na moje próby utrafienia z nastawami :-)

    Ale przy "światło w sufit" odpada podstawowy problem kwadratowej
    zależności oświetlenia od odległości :)
    Przy błysku na wprost jest to krytyczne, przy walnięciu w sufit
    całe pomieszczenie jest "zalane" światłem - oczywiście, mniej
    lub bardziej równomiernie, zależnie od miejsca przywalenia,
    ale to nie jest aż *TAKI* problem, jak na wprost :)

    > Dlatego przyjąłem zasady:

    > 2. Jeśli wykorzystuje odbicie od sufitu i też czas goni, to głównie TTL lub
    > manual.

    No.
    Jeśli nastawy z danego miejsca są "mniej więcej" ustawione, to
    jak wyżej, nie ma przeszkód do manuala :)

    <radio>

    > Tak też sądziłem. A w przypadku przenoszącego TTL i więcej niż 1 lampie?

    Raz: czy musi być radio?
    Zarówno Minolta jak i np. Nikon mają sterowanie światłem.
    Lampy "systemowe" i co najmniej część markowych producentów umie
    pracować jako sterownik, jako sterownik często pracują również
    lampy wbudowane w aparat. Nie jest to proste wyzwalanie fotocelą,
    lecz razem z jej programowaniem z aparatu.
    Dwa: nie wiem, czy dla Sony/Minolta takie kontrolery są dostępne.
    Trzy: gdzie Ci się kończy skala cen?
    Bo dla Canon/Nikon na pewno jest wynalazek pt. "Pocket Wizard", który
    "przenosi" komplet sygnałów ze stopki do lampy i z powrotem,
    tak w okolicach 1000zł za zestaw, a jak chcesz do paru lamp, to
    czemu nie, wyciągasz 3 albo 4 tysiące i już ;)
    Przykładowo:
    http://allegro.pl/listing/listing.php?bmatch=seng-v6
    -p-2-e-0904&category=8845&order=dd&search_scope=cate
    gory-8845&string=pocket+wizard

    > Czy
    > traktowane są one wtedy jako jedna lampa, dla której mierzy się sumaryczną
    > siłę błysku?

    Pewnego poziomu "manuala" nie da się przeskoczyć - bo niby jak
    automatyka ma wydedukować, jakiej proporcji energii błysków sobie
    życzysz :)
    Z góry zapowiem, że przy Minolcie z jedną lampą "firmową" i drugą
    taką sobie niezwłocznie doszedłem do jedynie słusznego wniosku
    jak wyżej ;), a bardziej rozbudowanej konfiguracji nie próbowałem.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-09-21 16:15:29
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Ale przy "światło w sufit" odpada podstawowy problem kwadratowej
    > zależności oświetlenia od odległości :)

    Wtedy tylko automat jest w stanie nadążyć :-)

> [...]
    > lub bardziej równomiernie, zależnie od miejsca przywalenia,
    > ale to nie jest aż *TAKI* problem, jak na wprost :)

    Wiem wiem... Jeśli tylko daje się, to świecę w sufit. Na wprost używam
    drugiego reflektora (lampa 2-palnikowa). Wtedy dostaję najlepsze efekty.
    Nawet w manualu "jakoś" daje się wtedy pracować.

    > Raz: czy musi być radio?
    > Zarówno Minolta jak i np. Nikon mają sterowanie światłem.

    Mam Sony A99 (od niedawna, jeszcze nie rozpracowany w detalach o jakich
    piszemy). Sterowanie światłem jest możliwe np. z użyciem lampy
    systemowej Metz 58 AF-2 (jakiej używam). Wtedy jedną musiałbym używać
    jako sterownik wyłącznie (Master). Trochę drogi sterownik... Nie wiem
    ile radio kosztowałoby, ale powinno mniej (chyba), takie jak to:
    http://www.phottix.com/en/studio-accessories/phottix
    -odin-ttl-flash-trigger-for-sony.html

    Po drugie - kiedyś przy poprzednim A77 użyłem do testów wbudowanej lampy
    jako wyzwalacza (bez TTL). Okazało się, że o ile w ISO 100 nie ma
    kłopotu, to przy wyższych ISO lampa miała istotny udział w oświetleniu
    sceny. Zapewne ten problem przy TTL też wyszedłby. Światło widzialne do
    sterowania to nie najlepszy pomysł raczej. No chyba, ze masz szersze
    doświadczenia.

    > Dwa: nie wiem, czy dla Sony/Minolta takie kontrolery są dostępne.

    Tak, to się da fizycznie zorganizować ale patrz wyżej.

    > Trzy: gdzie Ci się kończy skala cen?

    Nie wiem. Robię rozpoznanie. Póki co i tak w manualu pracuje + proste
    radyjko i N prób z ustawieniami (co wkurza, czas zajmuje).

> [...]
    > Przykładowo:
    > http://allegro.pl/listing/listing.php?bmatch=seng-v6
    -p-2-e-0904&category=8845&order=dd&search_scope=cate

    Czyli wychodzi na jedno cenowo czy robisz to w technice master/slave czy
    radyjko... hmmm. Drogo.. Jednakże myślę, że radyjko będzie zawsze lepsze
    aby uniknąć niespodzianek z doświetleniem sceny sygnałem sterującym. No
    i zawsze wszystkie lampy zadziałają.

    > Pewnego poziomu "manuala" nie da się przeskoczyć - bo niby jak
    > automatyka ma wydedukować, jakiej proporcji energii błysków sobie
    > życzysz :)

    Ale ten "manual" jest w nadajniku. Zmniejszasz ev jednej z lamp i
    pozamiatane. Pytanie dotyczyło sytuacji gdzie sobie już wyregulowałem
    podział mocy. No i co teraz się dzieje? Następuje 1 zsumowany błysk
    pomiarowy wszystkich lamp z uwzględnieniem ustawionych różnic ev? Czy
    wtedy TTL oblicza sumę błysków? Inaczej wydaje mi się, że pomiar byłby
    bez sensu.

    > Z góry zapowiem, że przy Minolcie z jedną lampą "firmową" i drugą
    > taką sobie niezwłocznie doszedłem do jedynie słusznego wniosku
    > jak wyżej ;), a bardziej rozbudowanej konfiguracji nie próbowałem.

    W zasadzie mi wystarczyłyby 2 lampy w sensie źródeł światła. W tej
    chwili mam jedną systemową i 3 manualne tanie i silne Youngnuo - czy jak
    to się pisze (te z radyjkiem wewnątrz). Sądziłem, że to budżetowe i
    fajne rozwiązanie będzie ale praktyka pokazała, że szybciej pracowałoby
    się na TTLu. No i teraz kombinuję czy warto. Wiesz, jeśli muszę np.
    zmienić jasność błysku sumarycznego, to muszę skakać od lampy do lampy i
    próbować aż trafię. Przy TTL praktycznie tylko proporcje ustawiam i nic
    mnie nie obchodzi więcej.

    Marek

  • 7. Data: 2014-09-21 17:06:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-09-21 16:15, Marek pisze:
    [...]
> [...]
    > sceny. Zapewne ten problem przy TTL też wyszedłby. Światło widzialne do
    > sterowania to nie najlepszy pomysł raczej. [...]

    http://www.ebay.com/itm/Aokatec-A-N1-IR-Panel-for-Bu
    ild-in-Flash-for-Nikon-Canon-Pentax-Olympus-SG-3IR/1
    51261205468?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms
    =aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D2435
    1%26meid%3D980a187c61304de0ac2849359e67b0ae%26pid%3D
    100011%26prg%3D10335%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D1609
    80550647

    Albo zakleić wbudowaną lampę filtrem IR.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2014-09-21 18:05:12
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-09-21 17:06, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    100011%26prg%3D10335%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D1609
    80550647

    > Albo zakleić wbudowaną lampę filtrem IR.

    Wtedy skracasz zasięg i spada niezawodność. Ale znalazłem w międzyczasie
    tańsze rozwiązanie... Pixel King je produkuje.

    http://foto-tip.pl/pl/wyzwalacz-radiowy-ttl-pixel-ki
    ng-dla-sony.html

    Odbiornik sam 259zł. Czyli zestaw dla 2 lamp kosztuje mniej niż lampa
    systemowa. Aczkolwiek nie mam bladego pojęcia w jaki sposób niby steruje
    się lampami z menu aparatu. Tak piszą. Jak ustawić np. -2ev dla lampy po
    lewej? Skąd aparat ma wiedzieć, że mam więcej niż 1 lampę? Wątpię aby
    interfejs to uwzględniał. Coś chyba nakłamali w opisie.

    Marek

  • 9. Data: 2014-09-21 20:08:15
    Od: sc67 <n...@n...pl>

    Marek <p...@s...com> wrote in news:lvmmj1$en$1@node1.news.atman.pl:
> [...]
    > pracowałoby się na TTLu. No i teraz kombinuję czy warto. Wiesz, jeśli
    > muszę np. zmienić jasność błysku sumarycznego, to muszę skakać od

    http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string
    =yn-560-tx

  • 10. Data: 2014-09-21 20:16:48
    Od: sc67 <n...@n...pl>

    Marek <p...@s...com> wrote in

> [...]
    > dla lampy po lewej? Skąd aparat ma wiedzieć, że mam więcej niż 1
    > lampę? Wątpię aby interfejs to uwzględniał. Coś chyba nakłamali w

    Nie używam, więc modlę się mylić.
    System udaje jedną lampę TTL. Na nadajniku ustawiasz korekcje dla kanałów.
    Musisz mieć nadajnik, odbirniki oraz lampy TTL, aby działał TTL.